دو قدم مانده به دلار ۳۵ هزار تومانی

دو قدم مانده به دلار ۳۵ هزار تومانی

رشد ملایم نرخ ارز تا پایان سال تداوم داشته و دلار از سقف قبلی عبور خواهد کرد. با این سناریو، سهم های وابسته به قیمت کامودیتی ها و نرخ ارز پتانسیل رشد خواهند داشت. اما بهتر است سرمایه‌گذاران ، پرتفوی چالاکی متشکل از ۴۰ درصد سهام ، ۴۰ درصد طلا و ۲۰ درصد بیت‌کوین داشته باشند.

به گزارش بورس‌نیوز مهمترین فاکتور تاثیرگذار بر روند بازار سرمایه، نرخ ارز است. با توجه به تعیین رئیس کل جدید بانک مرکزی انتظار می رود بازار ارز در ماههای آینده ثبات بیشتری داشته باشد. این در حالی است که نقدینگی رشد زیادی داشته و اوضاع سیاسی و فرجام مذاکرات همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

 

[irp posts=”36680″ name=”چالش آزادسازی منابع ارزی و مدیریت ارز”]

 

سجاد بوربور کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازار ارز بیان کرد: ‌طبق آخرین آمارهای بانک مرکزی نقدینگی به ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. اگر این حجم نقدینگی را با دلار پایه سال ۸۰ در نظر بگیریم، کف نرخ ارز ۲۴ هزار تومان خواهد بود. البته به نظر می رسد نقدینگی تا پایان سال جاری به ۴۷۰۰ هزار هزار میلیارد تومان خواهد رسید و با نقدینگی ۴۷۰۰ هزار هزار میلیارد تومانی، نرخ منطقی کف دلار حدود ۲۷۵۰۰‌تومان و سقف دلار در پایان سال حدود ۳۵ هزار تومان خواهد بود!

وی افزود: ظاهرا بانک مرکزی هم به این نکته اشراف دارد و نرخ ارز ، آگاهانه شیب صعودی ملایمی در پیش گرفته است. اما نگاه فعالان بازار سرمایه به نرخ ارز ، نگاه کوتاه مدت و غیر منطقی است. با هر نوسان نرخ ارز بازار سرمایه هم بلافاصله دچار نوسان می شود ، حال آنکه از نگاه تحلیلی و منطقی ، نرخ ارز پتانسیل کاهش چندانی ندارد و ضمنا سودآوری شرکت ها تحت تاثیر میانگین یک ساله نرخ ارز قرار دارد.

این تحلیلگر بازارهای مالی در مورد تاثیر توافق احتمالی بر نرخ ارز گفت: اگرچه توافق و احیای برجام می تواند جو روانی مثبتی ایجاد کند و نرخ ارز را تا محدوده ۲۴ هزار تومان کاهش دهد؛ ولی این کاهش نرخ ارز پایدار نخواهد بود. فارغ از نتیجه مذاکرات، نرخ ارز به میزان فروش نفت ایران بستگی دارد. پیش‌بینی می‌شد فروش نفت ایران به ۱.۵ میلیون بشکه برسد، اما با شرایط فعلی فروش نفت کمتر از پیش بینی ها خواهد بود. با فرض نقدینگی ۴۷۰۰ هزار میلیارد تومانی، اگر امکان فروش ۱.۵ میلیون بشکه نفت فراهم بود، می‌توانستیم دلار را در محدوده ۳۴ هزار تومانی تثبیت کنیم، اما با توجه به کاهش فروش نفت ایران، تثبیت نرخ ارز در این محدوده کار دشواری است و احتمالاً دلار تا پایان سال نرخ های بالاتری را خواهد دید.

 

[irp posts=”42456″ name=”طلا بازاری پرقدرت برای سرمایه گذاری”]

 

بوربور ضمن تاکید بر ناتوانی دولت در سرکوب نرخ ارز، اظهار کرد: شعارهای پوپولیستی هرگز نتوانسته روند نرخ ارز را تغییر دهد و بعد از این هم چنین امکانی وجود نخواهد داشت. نکته اینجاست که نقدینگی مدام در حال رشد است و اجرای طرح احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی هم موجب تحریک نقدینگی و افزایش پایه پولی خواهد شد. با افزایش حجم نقدینگی، نمی توان نرخ ارز را در محدوده فعلی تثبیت کرد و بازارها را در وضعیت خنثی نگه داشت. مادامی که تورم وجود داشته باشد، نرخ ارز هم شیب صعودی خواهد داشت؛ در غیر این صورت شاهد کوچ نقدینگی به بازار ارز و خروج سرمایه خواهیم بود. کنترل نرخ ارز، کاملاً در اختیار دولت نیست و در این سال‌ها هم بارها اتفاق افتاده که دولت مهار نرخ ارز را از دست داده‌ و نرخ ارز جهش های ناگهانی داشته است. دولت منابع کافی برای تزریق به بازار و سرکوب نرخ ارز ندارد و هیچ بعید نیست نرخ ارز دوباره نوسان شدیدی را تجربه کند.‌ کما اینکه در دولت قبل هم بارها از کاهش نرخ ارز صحبت شد و حتی در اواخر فعالیت دولت قبل، وعده دلار ۱۵ هزار تومانی داده شد، ولی این وعده هرگز محقق نشد. فقط باید دید آیا دولت مجال حرکت منطقی و رشد ملایم به نرخ ارز خواهد داد یا به صورت دستوری، مدتی نرخ ارز را سرکوب می کند و بعد از آن، فنر نرخ ارز رها خواهد شد.

این کارشناس بازارهای مالی در پیش بینی روند تحت تاثیر نرخ ارز در کوتاه‌مدت اظهار کرد: حرکت بازارها بر اساس ترس و طمع سرمایه‌گذاران شکل می‌گیرد؛ نه تحلیل!‌‌‌ اگر رفتار بازار سرمایه ما منطقی بود، باید بسیاری از سهم های بازار این روزها رشد خیلی بیشتری را تجربه می‌کردند. واقعیت این است که هنوز بسیاری از سرمایه‌گذاران بر این باورند که دولت قدرت و توان کافی برای کاهش نرخ ارز را دارد‌ و با وجود علم به ارزندگی سهم ها، به سبب احتمال کاهش نرخ ارز، رفتاری محتاطانه دارند.

 

[irp posts=”29277″ name=”بررسی بازار طلا در ایران”]

 

وی ادامه داد: استراتژی اکثر سرمایه گذاران، استراتژی مناسبی نیست. سرمایه گذاری کوتاه مدت در بازار سرمایه معنایی ندارد و انتظار می رود بعد از تمام اتفاقاتی که در یکی_دو سال اخیر در بازار سرمایه ما رخ داده، سرمایه‌گذاران نگاه منطقی تر و بلندمدت تری به سرمایه‌گذاری‌های خود در بازار سرمایه داشته باشند. به نظر می رسد رشد ملایم نرخ ارز تا پایان سال تداوم داشته و دلار از سقف قبلی عبور خواهد کرد. با این سناریو، سهم های وابسته به قیمت کامودیتی ها و نرخ ارز پتانسیل رشد خواهند داشت. اما بهتر است سرمایه‌گذاران ، پرتفوی چالاکی متشکل از ۴۰ درصد سهام ، ۴۰ درصد طلا و ۲۰ درصد بیت‌کوین داشته باشند.

 

منبع:

boursenews.ir/0012cS

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.