دریافت کد بورسی | راهنمای کامل ثبت‌نام کد بورسی (سجام)

دریافت کد بورسی

برای پاسخ به سؤال نحوه دریافت کد بورسی چگونه است؟ بهتر است کمی از عقب‌تر شروع کنیم. اقتصاد علم عجیبی است. این علم بزرگ عموماً بر اساس اعداد و ارقام و جداول و قیمت‌ها و … بیان می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود که علمی پیچیده نیز شناخته شود؛ اما اقتصاد با تمام بزرگی و پیچیدگی که دارد تنها و تنها دور یک محور اساسی می‌چرخد و آن چیزی به‌جز خریدوفروش نیست.

در کلام بهتر هرچه به اقتصاد کلان یا خرد نگاه کنید متوجه می‌شوید تمام برنامه‌های اقتصادی و فرمول‌های بزرگ کوچک آن برای انجام بهتر مفهوم خریدوفروش است. خریدوفروش نیز در پایه‌ای‌ترین حالت آن از دوپایه اساسی به نام‌های مشتری و فروشنده (ارائه‌دهنده خدمات) تشکیل‌شده است که به‌واسطه پلی به نام معامله به یکدیگر متصل شده‌اند. حال جاده‌ای که روی این پل کشیده می‌شود و نوع خود پل می‌تواند بر اساس انواع بازارهای اقتصادی متغیر باشد. یکی از این بازارهای اقتصادی بازار سرمایه است. بازار سرمایه بازاری است که درازای پرداخت وجه مالی و دادن زمان کافی، انتظار برگشتن وجه پرداخت‌شده با سود بیشتر هستید.(پیشنهاد میکنم مقاله معاملات کد به کد در بورس را هم بخوانید)

یکی از بهترین نمونه‌های این بازار را می‌توان بازار سرمایه بورس دانست. این بازار به‌نوعی شفاف‌ترین و علمی‌ترین نوع بازار سرمایه است. در این بازار هر خریدوفروش و هر جابه‌جایی مالی ثبت و قابل‌پیگیری است. ازاین‌رو هرگونه تقلب و پول‌شویی و … در آن تقریباً غیرممکن است. به‌واقع می‌توان گفت که بازار بورس مانند یک جامعه‌ای مجزا است که قوانین خاص خودش را دارد؛ اما این بازار مانند هر جامعه‌ای دیگر نیاز دارد که اعضای خود را به‌خوبی بشناسد و برای ره‌گیری قوانین خود باید بتواند افراد اجتماع خود را تحت کنترل داشته باشد. درست مانند جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم و هر فردی برای شناسایی از یک کد استفاده می‌کند که به آن کد ملی یا ID گفته می‌شود در دنیای بورس نیز از یک کد به نام کد بورس استفاده می‌شود که در ادامه می‌خواهیم بیشتر با آن آشنا شویم.

 

برای فعال‌سازی کد بورسی به کجا باید مراجعه کرد؟

 

بنابراین تا این جای کار تقریباً با سؤال کد بورسی چیست آشنا شدیم. دانستیم کد بورسی به‌نوعی مانند کد ملی است که سازمان‌های نظارتی بورسی می‌توانند بر اساس آن‌همه افراد را زیر نظر داشته باشند. ازاین‌رو برای انجام کوچک‌ترین معاملات نیز شما باید دارای یک کد بورسی فعال باشید. این کد شامل سه حرف و پنج عدد است. سه حرف ابتدایی معمولاً از بخشی از نام خانوادگی شما تشکیل می‌شود و پنج رقم بعدی نیز تحت قانون خاصی به شما تخصیص داده می‌شود؛ اما برای فعال‌سازی کد بورسی باید به کجا مراجعه کرد و چگونه این کد را دریافت کرد؟

باوجوداینکه بازار سرمایه بورس دارای نهادهای مختلفی مانند سازمان بورس و اوراق بهادار است اما حدود 90 درصد مسیر ثبت نامی برای دریافت کد بورسی به شکل اینترنتی و غیرحضوری است؛ بنابراین عملاً خودتان به‌تنهایی یا به کمک کسانی که سررشته‌ای از دنیای اینترنتی دارند می‌توانید اقدام به دریافت کد بورسی غیرحضوری بکنید.(در ادامه مقاله آموزش تابلو خوانی را هم بخوانید)

منتها قبل از این‌که بخواهیم به‌صورت گام‌به‌گام نحوه دریافت کد بورسی را برای شما شرح دهیم بهتر است نقشه کلی مسیر را بدانید. شما به‌صورت کلی باید در دو مرحله ثبت‌نام انجام دهید. مرحله اول در سامانه‌ای که مربوط به خود سازمان بورس است. این سامانه به‌نوعی نقش ثبت‌احوال را بازی می‌کند.(در ادامه مقاله ورود به بازار بورس جهانی را هم بخوانید)

در مرحله دوم شما باید دریکی از کارگزاری‌هایی که در کشور وجود دارند ثبت‌نام کنید. این‌یک قانون جهانی است که نمی‌توان به‌صورت مستقیم در بازار سرمایه بورس خریدوفروش کرد و این خریدوفروش حتماً باید به‌واسطه یک کارگزاری صورت بگیرد. ما در این مطلب به‌طور مثال نحوه دریافت کد بورسی آگاه را برای شما شرح خواهیم داد. توجه داشته باشید در هر دو مرحله ثبت نامی شما مجبور به احراز هویت هستید که تنها مرحله حضوری ثبت نامی شما است.(مقاله آیا بیت کوین قانونی است را هم مطالعه کنید)

این احرار هویت بدین منظور است که بازار را از وجود هرگونه افراد سودجو و منفعت‌طلب پاک کند. حال در ادامه با ما همراه باشید تا با یکدیگر اقدام دریافت کد بورسی غیرحضوری کنیم.

[irp posts=”19326″ name=”معرفی انواع بازار بورس اوراق بهادار”]

اولین مرحله دریافت کد بورسی، ثبت‌نام در سامانه سجام
نحوه گرفتن کد بورسی – دریافت کد بورسی غیرحضوری

اولین مرحله دریافت کد بورسی، ثبت‌نام در سامانه سجام

در اولین مرحله از دریافت کد بورسی غیرحضوری شما باید وارد سایت سجام به نشانی https://www.sejam.ir شوید. این سامانه جامع که تمام سهامداران انواع بازار بورس ایران در آن عضو هستند به‌نوعی مادر بورس محسوب می‌شود. بعد از ورود به این سامانه، وارد بخش ثبت‌نام شوید؛ و مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

1- شماره تلفن همراه (حتماً به نام خود فرد باشد) را وارد کنید و منتظر دریافت پیامک کد تائید باشید. این اولین مرحله از دریافت کد بورسی غیرحضوری است.
2- در این مرحله شما باید کد ملی خود را وارد کنید و نوع شخصیت حقیقی یا حقوقی را مشخص کنید. ازآن‌جهتی که شما برای شخص خودتان درخواست دریافت کد بورسی را دارید بنابراین باید شخصیت حقیقی را برای خود انتخاب کنید.
3- شما در بازار سرمایه می‌توانید شخصاً یا به‌واسطه یک وکیل قانونی فعالیت داشته باشید. ما حالت ساده آن یعنی فعالیت به‌صورت شخص خود شمارا در نظر می‌گیریم. در این حالت در این مرحله عنوان ” اصیل ” را انتخاب کنید.
4- اعلام و پرداخت هزینه 10 هزارتومانی به‌عنوان هزینه ثبت‌نام، مرحله بعدی دریافت کد بورسی است.
5- در این مرحله شما به ترتیب باید اطلاعات خواسته‌شده ازجمله شماره کارت‌بانکی، شبای کارت، محل صدور و … آن را وارد کنید. به‌جز این موارد اطلاعاتی مانند محل زندگی و کار و … نیز از شما پرسیده می‌شود. توجه داشته باشید اگر می‌خواهید ثبت نام سجام کارگزاری آگاه انجام دهید، بخش تلفن ضروری را در سامانه سجام خالی بگذارید چراکه در ثبت‌نام‌کارگزاری آگاه تلفن ضروری واردشده به‌عنوان تلفن اصلی شما انتخاب می‌شود!
6- در انتهای ثبت‌نام تنها پیام تکمیل ثبت‌نام به شما نشان داده می‌شود. این پیام به‌منزله تمام شدن کار شما در سایت سجام برای دریافت کد بورسی است.
شما بعد از ثبت‌نام و مشاهده تکمیل فرایند ثبت‌نام باید منتظر پیامک کد ره‌گیری ده‌رقمی سجام باشید. این کد معمولاً 24 تا 48 ساعت بعد از ثبت‌نام از طریق هسته مرکزی بورس به شما ارسال می‌شود. بعد از دریافت این کد نوبت به احراز هویت شما برای دریافت کد بورس است.(در ادامه مقاله تضمین سرمایه‌ گذاری در بورس را بخوانید)

 

احراز هویت حضوری یا الکترونیکی در دریافت کد بورس؟
استعلام کد بورسی سجام – روش دریافت کد بورسی

احراز هویت حضوری یا الکترونیکی در دریافت کد بورس؟

با شیوع ویروس کرونا و لزوم عدم حضور در اجتماعات باعث شد که سازمان بورس به‌سرعت سامانه‌ای برای احراز هویت الکترونیکی سهامداران خود فراهم کند. البته هنوز شما می‌توانید با مراجعه به دفاتر پیشخوان خود اقدام به احراز هویت حضوری خود کنید؛ اما این کار چندان توصیه نمی‌شود. شما می‌توانید با وارد شدن به بخش احراز هویت الکترونیکی انواع اپلیکیشن ها و نرم‌افزارهایی که مربوط به این کار هستند را مشاهده کنید. به‌طور مثال شما می‌توانید با نصب برنامه سیگنال درگوشی همراه خود و پرداخت 11 هزار تومان هزینه احراز و انجام مراحل آن، منتظر احراز هویت خود باشید. مراحل احراز هویت الکترونیکی برای دریافت کد بورسی شامل موارد زیر است:

1- ارائه کد ده‌رقمی پیگیری ثبت‌نام سجام
2- ارائه کد ملی
3- ارائه سریال پشت کارت ملی هوشمند (یا کد رهگیری مربوط به کارت ملی هوشمند)
4- گرفتن عکس سلفی با رعایت شئونات اسلامی
5- گرفتن عکس امضا
6- گرفتن یک فیلم و خواندن متنی خاص یا نشان دادن علامت‌های خواسته‌شده

بعد از ارسال این مدارک شما باید منتظر دریافت پیامک انجام احراز هویت خود باشید. بعدازآن شما می‌توانید سراغ مرحله دوم یعنی ثبت‌نام در کارگزاری برای دریافت کد بورسی بروید. البته شما این امکان را دارید قبل از این‌که احراز هویت شما کامل شود در کارگزاری (بهترین کارگزاری بورس)ثبت‌نام کنید اما به نظر بهتر است باکمی صبر و حوصله تمام مراحل را سپری کنید. در ادامه با نحوه دریافت کد بورسی آگاه آشنا خواهیم شد تا به‌طور کامل مراحل ثبت نامی به اتمام برسد.

[irp posts=”19351″ name=”شاخص بورس چیست؟ از نمودار شاخص بورس چه می‌دانید؟”]

نحوه دریافت کد بورسی آگاه
چگونگی دریافت کد بورسی

نحوه دریافت کد بورسی آگاه

بعد از ثبت‌نام درسجام و انجام احراز هویت نوبت این است که شما برای داشتن حق معامله در بازار دریکی از کارگزاری‌های کشور ثبت‌نام کنید. انواع کارگزاری‌های مختلف چون مفید، آگاه، فارابی و… وجود دارد. بسیاری از بانک‌ها نیز دارای قسمتی تحت عنوان کارگزاری هستند؛ اما برای نمونه در ادامه نحوه دریافت کد بورسی آگاه را شرح خواهیم داد. یکی از دلایلی که این کارگزاری را برای مثال انتخاب کردیم این است که برای احراز هویت و امضا قرارداد به شکل حضوری نیاز به رفتن به دفتر خود کارگزاری نیست و شما می‌توانید در تمام کشور با در دست داشتن مدارک موردنظر به دفاتر پیشخوان دولت رفته و مرحله پایانی را انجام دهید.(در ادامه مقاله رصد و تحلیل در بورس هم بخوانید)

مراحل ثبت نام سجام آگاه در کارگزاری آگاه و دریافت کد بورسی کاملاً ساده و روتین است. شما در ابتدا یا دادن شماره همراه خود وارد صفحه ثبت‌نام می‌شوید در این صفحه با ارائه کد ده‌رقمی سجام و تائید آن از طریق دریافت کد تائید اطلاعات عمده شما وارد صفحه ثبت‌نام می‌شود. شما با مشاهده دقیق این اطلاعات و تصحیح موارد مختلف درنهایت ثبت‌نام خود را تکمیل می‌کنید. در پایان می‌توانید قرارداد نوشته‌شده و آماده چاپ را دریافت و آن را پرینت کنید و بامطالعه و امضای موارد مشخص‌شده به یکی از دفاتر پیشخوان یا به دفتر نمایندگی کارگزاری آگاه مراجعه کنید. در اینجا نیز با پرداخت مبلغ 16 هزار تومن ثبت‌نام و چند هزار تومن به‌عنوان کپی از مدارک و کارمزد و … احراز هویت شما به اتمام می‌رسد.

بعدازآن شما باید منتظر دریافت اس ام اس حاوی کد بورسی خود باشید. بعد از دریافت این اس ام اس با کد ملی و رمز عبوری ثبت‌نام خودتان در کارگزاری آگاه وارد سامانه معاملاتی شوید و شروع به انجام معامله کنید. کل فرایند ثبت‌نام از ابتدا تا آخر در صورت نداشتن مشکلی خاص از طرف شما یا سازمان بورس یک تا دو هفته خواهد بود و شما بعد از گذشت این مدت کد بورسی خود را دریافت می‌کنید.

حداقل سن برای دریافت کد بورسی
حداقل سن برای دریافت کد بورسی

چند نکته مهم در نحوه گرفتن کد بورسی

نکته مهم اول در نحوه گرفتن کد بورسی این است که حداقل سن برای دریافت کد بورسی چند سال است؟ برای دریافت اجازه حق معاملات آنلاین شما باید حداقل دارای مدرک دیپلم باشید ازاین‌رو می‌توان گفت عملاً حق انجام معاملات برای هر فرد بالای 18 سال میسر است؛ اما باری داشتن کد بورسی حداقل سن برای دریافت کد بورسی وجود ندارد و هر فرد با هر سنی حق داشتن این کد را دارد؛ اما افراد زیر 18 سال در مرحله احراز هویت سجام باید حضوری و با ولی و قیم خود اقدام کنند. از طرفی دیگر این افراد به‌صورت آفلاین می‌توانند به خریدوفروش بپردازند که بهتر است آن‌ها به دید خرید عرضه اولیه تا 18 سالگی خود به بازار نگاه کنند.

نکته مهم دیگر این است که شما در هیچ جای بازار نیاز به استعلام کد بورسی خود نخواهید داشت و تقریباً این کد به کار شما نمی‌آید؛ اما اگر روزی نیاز به دانستن این کد پیدا کردید می‌توانید برای استعلام کد بورسی به پنل شخصی خود در کارگزاری بروید و در اطلاعات شخصی خود کد بورسی خود را مشاهده کنید. البته برخی سامانه‌ها نیز با دریافت شماره ملی و موبایل اقدام به بازیابی این کد می‌کنند.

نکته آخر این‌که بعد از دریافت کد بورسی چه کنیم؟ می‌توان گفت بعدازاین که شما توانستید کد بورسی خود را دریافت کنید درواقع حق انجام هر معامله در بازار سرمایه را خواهید داشت. البته باید در نظر بگیرید که داشتن کد بورسی به‌تنهایی کافی نیست و برای کسب سود باید دانش کافی را نیز کسب کنید. ازاین‌رو در پاسخ بعد از دریافت کد بورسی چه کنیم بهتر است بگوییم که به دنبال کسب و تخصص و دانش معامله‌گری و سرمایه‌گذاری باشید تا سرمایه خود را از دست ندهید و موفق باشید.( اطلاع از واریز سود سهام عدالت اینجا کلیک کنید)

[irp posts=”18127″ name=”آموزش دریافت کد بورسی کالا و نحوه ثبت‌نام در بورس کالا در 5 دقیقه”]

(همچنین میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله قرارداد سلف چیست، مزرعه بیت کوین و مقایسه کارگزاری مفید و آگاه را هم بخوانید)

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.