از حمله 51 درصدی بلاک چین چه میدانید؟؟!! آشنایی با رمز و راز حمله 51%

حمله 51 درصدی بلاک چین

حمله 51 درصدی بلاک چین یکی از چالش‌های مهمی است که شبکه بلاک چین و بازار ارزهای دیجیتال به شکل تئوری با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند. درواقع شاید مفهوم حمله 51 درصدی را بتوان تنها راه برای نفوذ به شبکه بلاک چین بدانیم؛ اما این‌که این راه در عمل چقدر ممکن باشد و آیا اصلاً می‌توان این نوع حمله را جدی تلقی کرد، بحثی است که چندان پاسخ روشن و دقیقی ندارد.
برای درک مفهوم حمله 51 درصد باید ابتدا با کار بلاک چین آشنا شویم. چراکه این حمله ارتباط مستقیم با بنیاد اصلی بلاک چین دارد. ازاین‌رو داستان را از مفهوم بلاک چین شروع می‌کنیم. اگر میخواهید بدانید کاربرد بلاک چین چیست توصیه میکنم این مقاله را حتما بخوانید.

بلاک چین یک دفتر کل توزیع‌شده

 

داستان اصلی بلاک چین درست شبیه به داستان خانواده‌ای است که می‌خواهد روش جدیدی برای مدیریت حساب مالی خود پیدا کند. درواقع در اکثر خانواده‌ها پدر یا مادر مسئول اصلی رسیدگی به موارد اقتصادی است. به علت سنگین بودن فشارهای مالی، غالب خانواده‌ها برای داشتن مدیریت صحیح در موارد اقتصادی اقدام به نوشتن صورت‌های مالی خود می‌کنند. این کار را معمولاً مسئول اقتصادی خانواده (پدر یا مادر) انجام می‌دهد.

بنابراین غالب خانواده‌ها دارای یک دفتر کل هستند؛ اما این دفتر کل در اختیار یک نفر قرار دارد؛ بنابراین احتمال از بین رفتن آن وجود دارد. در کلام ساده‌تر تنها یک نمونه از این دفتر کل وجود دارد و با از بین رفتن همان یک نمونه، اطلاعات جایگزین وجود ندارد. از طرف دیگر با توجه به این‌که این دفتر در اختیار یک نفر است احتمال دست بردن به اطلاعات راحت‌تر می‌شود. همچنین اطلاعات توسط اعضای خانواده به یک نفر منتقل می‌شود و این موضوع باعث می‌شود که اطمینان بابت درست بودن اطلاعات زیر سؤال برود.

 

[irp posts=”30145″ name=”آموزش ساخت کیف پول بیت کوین در بلاک چین کمتر از 10 دقیقه!”]

از حمله 51 درصدی بلاک چین چه میدانید؟ آشنایی با رمز و راز حمله 51%

بنابراین عملاً با تمرکز دفتر کل روی یک نفر صحت و امنیت اطلاعات چندان تضمین نیست. حال شما تصور کنید که اگر به تعداد اعضای خانواده از این دفتر وجود داشته باشد و هرکدام از اعضای خانواده در حد توان خود دفتر را تکمیل و بررسی و تائید کنند، این مشکلات به‌طور کامل حل می‌شود. علاوه بر این‌که چند نسخه از دفتر کل وجود دارد و با نابودی دفتر کل اصلی اطلاعات قابل بازگشت است، اطلاعات به‌صورت چرخشی موردبررسی قرار می‌گیرد و دست بردن به آن سخت می‌شود.

بلاک چین دقیقاً همین کار را می‌کند. بلاک چین با حذف تمرکز اطلاعات و با در اختیار گذاشتن امکان مدیریت آن برای اعضای شبکه به‌نوعی دستبرد اطلاعاتی را تا حد بسیار زیادی کنترل کرده است. از طرف دیگر با توجه به این‌که بیش از نیمی از کاربران باید در مورد یک اطلاعات توافق داشته باشند تا آن اطلاعات تائید شود، می‌توان گفت که امکان تغییر اطلاعات نیز عملاً ممکن نیست.

از حمله 51 درصدی بلاک چین چه میدانید؟ آشنایی با رمز و راز حمله 51%

حمله 51 درصدی بلاک چین و مفهوم آن

 

حال بیایید بر اساس همان مثال گفته‌شده برای بلاک چین، حمله 51 درصدی بلاک چین را توضیح دهیم.
شما تصور کنید که اعضای این خانواده 5 نفر است و از طریق دفتر کل توزیع‌شده کار خودشان را انجام می‌دهند. اطلاعات واردشده زمانی مورد تائید قرار می‌گیرد که بیش از نیمی از اعضای خانواده (3 نفر) آن را تائید کند. حال شما تصور کنید که سه نفر از اعضای این خانواده به هر دلیل با یکدیگر هماهنگ شده‌اند و تصمیم گرفته‌اند که یک اطلاعات نادرست را وارد شبکه کنند. در این حالت عملاً سیستم توزیع نمی‌تواند جلوی این اطلاعات را بگیرد و عملاً آن را شناسایی نمی‌کند. این کاری است که در حمله 51 درصدی بلاک چین رخ می‌دهد.

درواقع در شبکه بلاک چین اگر بیش از نیمی از نود ها (51 درصد نود ها) در اختیار یک نفر یا یک گروه باشد یا این‌که با یکدیگر به‌صورت هماهنگ کار کنند می‌توانند سیستم بلاک چین را از روند حالت عادی خارج کنند.

بلاک چین، زنجیری از بلوک‌هایی است که در آن اطلاعات جای می‌گیرد. هر بلوک توسط نود ها موردبررسی قرار می‌گیرد و درصورتی‌که بیش از 50 درصد نود ها آن را تائید کند این اطلاعات به زنجیره اضافه می‌شود. حال اگر این 50 درصد نخواهد اطلاعاتی را تائید کند و یا این‌که بخواهد اطلاعات را بازخوانی کند و یا از بین ببرد عملاً شبکه را مختل می‌کند.

حمله 51 درصدی بلاک چین

حمله 51 درصدی بلاک چین چه تبعاتی دارد

 

حمله 51 درصدی بلاک چین نمی‌تواند اطلاعات را بخواند و یا این‌که به سکه‌ها و کوین‌ها دسترسی داشته باشد. درواقع این حمله تنها زیرساخت‌های شبکه را موردحمله قرار می‌دهد و نمی‌تواند کاری با خود اطلاعات داشته باشد. یک حمله 51 درصدی مهم‌ترین کاری که می‌تواند انجام دهد این است که استخراج یا ماینینگ را در اختیار خود بگیرد. درواقع فرد یا گروهی با در اختیار داشتن بیش از 51 درصد نود ها می‌تواند برای خودش یک استخراج انحصاری ایجاد کند و این شاید بزرگ‌ترین هدف این حمله است.

اما حمله 51 درصدی بلاک چین تبعات دیگری نیز دارد. مثلاً در این حمله نود ها می‌توانند باعث شوند که یک بلوک معتبر از بین برود و دوباره موردبررسی و تائید قرار بگیرد. در این حالت سیستم دچار مسئله ” پرداخت دوباره ” می‌شود؛ یعنی این‌که دوباره برای بلوکی که یک‌بار آن را تائید کرده و برای آن هزینه پرداخت‌شده است را دوباره بررسی می‌کند و برای آن باید دوباره هزینه پرداخت کند.
اما دقت داشته باشید که سیستم هش و استفاده از آن باعث شده است که عملاً دسترسی به اطلاعات در این حالت نیز ممکن نباشد. پس این حمله نمی‌تواند باهدف دزدی اطلاعات صورت بگیرد.

اما سؤال اصلی این است که آیا در حمله 51 درصدی بلاک چین می‌توان بلوک خودخواسته‌ای را به زنجیره اضافه کرد؟ درواقع در ایجاد هر بلوک اطلاعات اتصال به بلوک قبل و بعد نیز آورده شده است. هر نوع تغییر در این بلوک یا ایجاد یک بلوک جدید موجب تغییر این اطلاعات می‌شود؛ بنابراین برای این‌که بتوانید تنها یک بلوک اطلاعات به‌صورت تقلبی وارد سیستم کنید باید تمام زنجیره را از نو بسازید. این کاری است که در سیستم‌های بلاک چین امروز به‌خصوص سیستم گسترده و بزرگی مانند بیت کوین امکان‌پذیر نیست.(اگر میخواهید بدانید بیت کوین چیست این مقاله را مطالعه نمایید)

 

[irp posts=”24998″ name=”استخراج اتریوم پرسودتر از بیت کوین است”]

 

حمله ۳۴ درصد

حمله 51 درصدی بلاک چین چرا عملاً ممکن نیست؟

 

اما تا به امروز که در حال نگارش این مطلب هستیم، چندان گزارش‌های جدی از بابت حمله‌های 51 درصدی نشده است. در بازار ارزهای دیجیتال نزدیک به 30 کوین یا 30 شبکه بلاک چین وجود دارد که تا به امروز کسی یا گروهی نتوانسته حمله 51 درصدی بلاک چین به آن داشته باشد. ازاین‌روست که می‌گوییم این حمله عملاً تنها ازنظر تئوری یک خطر بالقوه برای بلاک چین محسوب می‌شود.

اما اگر هم این خطر به‌صورت عملی رخ بدهد، سیستم بلاک چین عملاً بسیار دقیق و درست عمل می‌کند. درواقع با ایجاد یک حمله 51 درصدی اطلاعات از بین نمی‌رود و یا حداقل این اطلاعات فاش نمی‌شود. در ضمن این حمله به‌سرعت توسط توسعه‌دهندگان دیگر شناسایی می‌شود و در این حالت این توسعه‌دهندگان با ایجاد یک فورک یا شاخه سریع زنجیره را از مدار حمله خارج می‌کنند.

در ضمن در نظر داشته باشید که منظور از 51 درصد از نود ها ازنظر تعدادی نیست. بلکه منظور بیش از نیمی از هش ریت موردنیاز برای سیستم بلاک چین است. بیت کوین امروز یک بلاک چین بسیار گسترده و قوی دارد. این بلاک چین عملاً به‌اندازه‌ای بزرگ و معتبر است که نمی‌توان به‌سادگی نیمی از هش ریت آن را در اختیار گرفت. ازاین‌رو گفته می‌شود که حمله 51 درصدی بلاک چین تنها یک حمله تئوری است.
در آخر اگر میخواهید با انواع بلاک چین آشنا شوید حتما این مقاله را بخوانید

از حمله 51 درصدی بلاک چین چه میدانید؟ آشنایی با رمز و راز حمله 51%

سؤالات متداول

1- احتمال رخ دادن حمله 51 درصدی بلاک چین چقدر است؟
با توجه به هزینه بالای این حمله این سیستم‌های معتبری مانند بیت کوین و با توجه به این‌که این حملات سریع پاسخ داده می‌شوند و عملاً فایده چندانی هم ندارد، عملاً کسی به فکر انجام آن نمی‌افتد.

2- حمله ۳۴ درصد چیست؟
ازنظر مفهومی حمله ۳۴ درصد چیزی شبیه به حمله 51 درصدی بلاک چین است، با این تفاوت که این حمله در شبکه تنگل رخ می‌دهد. این شبکه مقاومت و سختی کمتری نسبت به بلاک چین دارد، ازاین‌رو با در اختیار گرفتن بیش از 34 درصد نود ها می‌توانند این شبکه را در اختیار بگیرند.

3- آیا با حمله 51 درصدی بلاک چین می‌توان سکه یا کوین دزدید؟
عملاً این کار امکان‌پذیر نیست. این حمله نمی‌تواند اطلاعات را تخریب یا تغییر دهد.

 

[irp posts=”41750″ name=”قیمت 288000 دلاری بیت کوین هنوز هم ممکن است”]

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.