حقایقی که موفق ها نمیگویند و بازندگان میترسند بگویند

حقایقی که موفق ها نمیگویند و بازندگان میترسند بگویند

فاندامنتال: در دنیا سبکی برای پیشبینی قیمت در آینده وجود دارد به نام فاندامنتال )بنیادین( و فردی که بر اساس صورت های مالی و شاخصهای اقتصادی و اخبار، آینده قیمت سهم را مورد بررسی قرار میدهد تحلیلگر فاندامنتال نامیده میشود.

 

آیا سهام ، طلا و دلار به قیمت ذاتی خود در بازارها معامله میشوند؟

 

خیر، اگر تفکر بنیادین در کوتاه مدت و میان مدت در بازارها لحاظ میشد دیگر شاهد حباب قیمتی در بازارها نبودیم.

 

 آیا تاثیر اخبار و شاخصهای اقتصادی و … بر سهام ، دلار و طلا یکسان است؟

 

خیر، ما شاهد اخبارهای یکسانی در دو ماه متوالی بودهایم که میزان حرکت قیمت در بازار مورد بررسی متفاوت بوده و اصال در بعضی موارد تاثیر معکوس بر بازار داشته است. مثلا: خبری که طبق تفکر بنیادین باید منجر به رشد طلا میشد باعث افت طلا شده است که از این موارد در بازارهای مالی زیاد دیده میشود.

 

 تکنوفاندامنتال:

 

 با ادغام تحلیل تکنیکال و فاندامنتال سبک تکنوفاندامنتال به وجود میآید، در این سبک تحلیلگر به طور بنیادین سهمهایی را که احتمال حرکت قویتری را دارند انتخاب کرده و به صورت تکنیکالی آن را بررسی میکند.

 

 رفتار هیجانی(دنباله رو):

 

 اکثر افرادی که در بازار بورس فعالیت میکنند کامال احساسی معامله های خود را باز میکنند و هیچ منطقی پشت تصمیم گیری شان نیست؛ آنها وقتی تحت تاثیر هیجانات رشد قیمت قرار میگیرند پشت سر خریداران شروع به خرید میکنند و وقتی که تحت تاثیر هیجانات افت قیمت قرار میگیرند بدون هیچ منطقی پشت سر فروشندگان فروش میگیرند. این گروه همیشه به دنبال قیمت میدوند و در نهایت در دسته بازندگان بازار قرار میگیرند.

 

 مقایسه تفکرات یک معامله گر با یک تحلیلگر عدم قطعیت در تحلیلگری:

 

 از سال 90 تا 91 قیمت سکه طلا تمام بهار آزادی طرح امام خمینی از 390000 تومان به 600000 تومان رسید و تمام اندیکاتورها در اوج اشباع خرید بودند. تمام کسانی که بازار را بنیادین دنبال میکردند، به دلیل مصاحبه های پشت سر هم مسئولان اقتصادی منتظر افت قیمت بودند زیرا مسئولان قول اقداماتی را داده بودند که قیمت دلار را کنترل کنند، تحلیلگران زیادی به دلیل تفکرات تکنیکالی و تفکرات بنیادین احتمال برگشت قیمت را زیاد میدیدند و بر اساس این منطق سرمایه گذاری کرده بودند که در نهایت قیمت به 1430000 تومان هم رسید و تحلیل آنها منجر به ورشکستگی شد.

چه تفاوتی میان یک تحلیلگر و یک معامله گر وجود دارد؟

 

فردی در 50 تحلیل پشت سر هم موفق بوده و در هر معامله هم 100 درصد سرمایه سود کرده و سود نجومی را ساخته ولی در معامله 51 موفق نبوده و 100 درصد سرمایه ضرر میکند، پس این فرد دیگر ورشکسته است.

 نتیجه: این فرد، تحلیلگر بینظیری بوده که توانسته در 50 معامله متوالی پیشبینی درست داشته باشد ولی معامله گر حرفهای نیست، چون ریسک زیادی را در معامالتش به سرمایه تحمیل کرده و با یک زیان ورشکسته شده است

 

حقایقی که موفق ها نمیگویند و بازندگان میترسند بگویند

 

دانلود هفته نامه بورس اردیبهشت 97

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.