3 تفاوت کوین و توکن که حتماً باید بدانید!

تفاوت کوین و توکن

با ساده‌ترین زبان ممکن بگوییم، تفاوت کوین و توکن در یک‌چیز اساسی است و آن چیزی جز نحوه کاربری و استفاده نیست. در کلام ساده‌تر مهم‌ترین فرق کوین و توکن این است که شما می‌توانید از کوین به‌عنوان یک ارز فیات برای مبادلات روزمره خود استفاده کنید درحالی‌که توکن ذاتاً یک ارز فیات محسوب نمی‌شود.

فرق توکن و کوین درست مانند تفاوت پول و بلیت است. پول می‌تواند در موقعیت‌های مختلف کارایی داشته باشد و شکل عام‌تری دارد درحالی‌که بلیت بسته به نوع آن می‌تواند کاربری‌های مختلفی داشته باشد. مثلاً بلیت هواپیما وابسته به زمان و مکان مشخصی است و برای کاربری خاصی تعیین‌شده است. درواقع شما نمی‌توانید از بلیت هواپیما به‌عنوان یک ارز قابل‌مبادله استفاده کنید و آن را به‌عنوان هزینه رستوران خود پرداخت کنید. هرچند که ممکن است ارزش بلیت هواپیما و هزینه‌های رستوران برابر باشد.

پس عملاً مشخص است که تفاوت کوین و توکن یک نوع تفاوت میان پول و یک بلیت است؛ اما سؤال اصلی این است که در دنیای واقعی و در زندگی روزمره به‌سادگی این تفاوت درک می‌شود و مورداستفاده قرار می‌گیرد اما همچنان در ارزهای دیجیتال این موضوع چندان صدق نمی‌کند.

بسیاری تفاوت کوین و توکن را نمی‌دانند و حتی آن دو را مرادف هم تلقی می‌کنند؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت و بابیان ویژگی‌های هرکدام از این مفاهیم سعی داریم راهی درست برای بیان تفاوت کوین و توکن پیدا کنیم.

نگاه سرمایه‌گذاری

 

مهم‌ترین علتی که باعث شده است فرق توکن و کوین به‌خوبی لمس نشود و این سؤال برای دسته بزرگی از سرمایه‌گذاران و فعالان بازار ایجاد نشود این است که بازار ارزهای دیجیتال هنوز یک نوع بازار سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و کمتر کسی به آن به دید بنیادی نگاه می‌کند.

در کلام ساده‌تر آن چیزی که امروز همه از بازار ارزهای دیجیتال می‌دانند و به دنبال آن هستند این است که این بازار سود خوبی می‌تواند داشته باشد! درواقع بیشتر معامله گران فعلاً به بازار ارزهای دیجیتال دیدی شبیه به یک ماشین پول‌سازی دارند و کمتر کسی نسبت به موقعیت کاربردی آن حساسیت نشان می‌دهد.

همین موضوع باعث شده است که تفاوتی میان تفاوت توکن و کوین وجود نداشته باشد. ازاین‌رو برای بسیاری بیت کوین و تتر تنها در قیمت و نحوه ارزش‌گذاری متفاوت است؛ اما شما باید تفاوت کوین و توکن را بدانید!

درواقع نوسان امروز بازار ارزهای دیجیتال به خاطر هجوم مردم به این بازار است. زمانی که این جو بخوابد (درست مانند تمام جو های اقتصادی دیگر) دیگر بازار به سمت‌وسوی خودش می‌رود. در اینجا دیگر کاربرد و کاربری است که اهمیت پیدا می‌کند. زمانی که شما ساده‌ترین و مهم‌ترین مفهوم پایه یعنی تفاوت کوین و توکن را ندارید عملاً نمی‌تواند روند بازار را درست تشخیص دهید. اینجاست که مسئله تفاوت کوین و توکن مهم می‌شود. پس هم‌اکنون این مفاهیم را یاد بگیرید تا فردا به مشکل نخورید.

 

[irp posts=”37441″ name=”Delphi Digital، توکن‌های غیر مثلی را یک فرصت می‌داند”]

 

3 تفاوت کوین و توکن که حتماً باید بدانید!

اولین تفاوت کوین و توکن

 

اولین و شاید مهم‌ترین تفاوت توکن و کوین این است که کوین دارای بلاک چین خودش است درحالی‌که توکن بلاک چین خودش را ندارد و روی بلاک چین سایر کوین ها سوار می‌شود.(در صورتی که میخواهید با کاربرد بلاک چین در اموزش آشنا شوید این مقاله را حتما مطالعه کنید.)
بگذارید این تفاوت کوین و توکن را دقیق‌تر و کمی ملموس‌تر توضیح دهیم. شما برای رفتن به یک کنسرت باید بلیت آن کنسرت را داشته باشید. پس باید اقدام به خرید بلیت کنسرت کنید. این بلیت را چگونه می‌خرید؟ بله درست است.

شما بر اساس پول رایج کشور خودتان یا محل برگزاری کنسرت اقدام به خرید بلیت می‌کنید. پس این بلیت بر اساس ریال یا سایر ارزهای فیات فروخته می‌شود. در کلام ساده‌تر بلیت کنسرت روی شبکه ریال قرار دارد. تصور این موضوع که خود بلیت کنسرت یک نوع ارز باشد و شبکه خودش را داشته باشد شاید کمی خنده‌دار باشد! (حال در ذهن خود بلیت کنسرت را تبدیل به توکن و ریال را تبدیل به کوین کنید تا مسئله را درست و دقیق درک کنید.)

در دنیای ارزهای دیجیتال و فرق کوین و توکن نیز همین اتفاق رخ می‌دهد. در توکن ها بر اساس کوین ها ایجاد می‌شود و نمی‌توان تصور کرد که توکنی وجود داشته باشد که بتواند از بلاک چین خودش استفاده کند.

بیشتر توکن های موجود در بازار بر اساس کوین اتریوم ساخته‌وپرداخته شده‌اند. اتریوم کارش همین است. درواقع یکی از کاربردهای اتریوم در بازار ارزهای دیجیتال این است که امکان ایجاد قراردادهای هوشمند را برای ساخت توکن فراهم کرده است. بر این اساس می‌توان توکن را این‌گونه تعریف کرد که یک نوع نماد از یک قرار هوشمند است. به مثال بلیت کنسرت نگاه کنید! درواقع شما با خرید بلیت کنسرت و تحویل آن برای ورود به کنسرت یک نوع قرارداد را امضا و اجرا کرده‌اید. عین این داستان در دنیای ارزهای دیجیتال رخ می‌دهد.

تفاوت کوین و توکن

 

کاربرد، دومین فرق توکن و کوین

 

از دیگر تفاوت توکن و کوین می‌توان به کاربرد آن‌ها اشاره کرد. فارغ از این‌که تمام کوین ها و توکن ها قابلیت سرمایه‌گذاری دارند، ازنظر شبکه بلاک چین و دنیای ارزهای دیجیتال هرکدام از این انواع کارایی خودش را دارد.

کوین ها درست مانند یک ارز فیات عمل می‌کنند و قابلیت نقل‌وانتقال پولی را دارند. کوین ها شبکه بلاک چین خودشان را دارند و بر اساس نیاز کاربر به‌سرعت، دقت و امنیت هر کوین ویژگی‌های خاص خودش را برای انتقال سرمایه دارد؛ بنابراین بیشترین استفاده‌ای که از کوین ها می‌شود برای نقل‌وانتقال پولی است. همان‌طور که می‌دانید بیت کوین معروف‌ترین و پرطرفدارترین و مهم‌ترین کوین موجود در بازار ارزهای دیجیتال است.

اما در تفاوت کوین و توکن، توکن ها داستانی متفاوت دارند. توکن یک نوع نماد از یک قرارداد هوشمند است. هر توکن نشان‌دهنده این است که یک قرارداد در حال انجام است و شما با داشتن این توکن حق استفاده از این قرارداد را دارید. درست مانند داستان بلیت‌هایی که در بالاتر مثال زدیم.

احتمالاً شما هم دیده و شنیده باشید که در بازی‌های حساس و مهم که بلیت بازی زود تمام می‌شود، عده‌ای شروع به خریدوفروش این بلیت‌ها می‌کنند. اتفاقی که درست در بازار ارزهای دیجیتال رخ می‌دهد. عده‌ای مدام در حال خریدوفروش این توکن ها هستند.(اگر علاقه مند هستید که بدانید بهترین کیف پول ارزهای دیجیتال چیست این مقاله را بخوانید.)

البته همان‌طور که گفته شد این موضوع تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که کمی جو اقتصادی در این بازار بخوابد و مسئله بنیاد و کارایی خودش را نشان دهد. در این حالت دیگر این کاربرد است که مهم می‌شود و شما باید بدانید یک توکن بر اساس چه قرارداد یا چه کارایی ایجادشده است.

 

[irp posts=”32245″ name=”تصمیم کمیسیون اقتصادی ایران برای تولید رمز ارز داخلی و ورود پله به توکن‌های غیرمثلی”]

 

تفاوت کوین و توکن

سومین تفاوت کوین و توکن

 

تفاوت عرضه میان کوین و توکن از دیگر تفاوت کوین و توکن است. درواقع عرضه کوین ها بسیار محدود و مشخص است. یک کوین بر اساس کد هش به‌واسطه ماینرها از دل شبکه بلاک چین استخراج می‌شود و کاملاً مشخص است که درنهایت چند کوین خواهیم داشت. مثلاً برای بیت کوین گفته‌شده است که به‌طورکلی 21 میلیون کوین در جهان خواهد داشت که تا به امروز حدود 19 میلیون کوین آن استخراج‌شده است.

بر اساس تفاوت کوین و توکن می‌توان گفت که هر توکن بسته به نوع کارایی و قراردادی که دارد می‌تواند عرضه محدودی داشته باشد یا می‌تواند کاملاً نامحدود باشد. این‌که چه زمان توکن ساخته شود یا این‌که توکنی دیگر ایجاد نشود تماماً به نوع قرارداد و صاحبان آن بستگی دارد. مثلاً تتر به ازای هر یک توکنی که ساخته می‌شود یک دلار در بانک‌های آمریکا نگهداری می‌کند. پس عرضه آن به‌هیچ‌وجه محدود نیست و می‌تواند برای همیشه ادامه‌دار باشد.

پس یادتان باشد که توکن ها می‌توانند عرضه نامحدود داشته باشند و کوین ها مسلماً عرضه محدود و مشخصی دارند و هر کوین بر اساس شبکه‌ای که دارد تعداد عرضه متفاوت اما محدودی خواهد داشت.

اگر علاقه مند هستید بدانید پیام بلاک شدن در بایننس چگونه است حتما این مقاله را بخوانید.

3 تفاوت کوین و توکن که حتماً باید بدانید!

سؤالات متداول

1- آیا تفاوت کوین و توکن می‌تواند در بازار تأثیر بگذارد؟
بستگی دارد بازار را از چه جنبه‌ای نگاه کنید. امروز فرق توکن با کوین چندان تأثیری در بازار ندارد؛ زیرا سرمایه‌گذاران فعلاً توجهی به تفاوت کوین و توکن ندارند اما در آینده‌ای نه‌چندان دور درزمانی که بازار از نوسان افتاد و کمی به ثبات رسید این تفاوت کوین و توکن است که اهمیت پیدا می‌کند.

2- از تفاوت کوین و توکن ها وجود داشتن انواع توکن هاست، این توکن ها کدام ها هستند؟
به‌طورکلی سه نوع توکن در بازار وجود دارد. توکن امنیتی، توکن توکن کاربردی و توکن پرداختی. در تفاوت کوین و توکن توکن های پرداختی بیشترین شباهت را به کوین ها دارند.

3- بر اساس تفاوت کوین و توکن آیا می‌توان از توکن ها هم برای خریدوفروش استفاده کرد؟
شما می‌توانید بلیت کنسرت را به‌عنوان هزینه یک آدامس به مغازه‌دار پرداخت کنید؟ مسلماً نه. پس ذاتاً نمی‌توان انتظار داشت که فرق کوین با توکن را نادیده بگیریم و از توکن ها به‌عنوان ارز استفاده کنیم. اگر علاقه مند هستید درباره توکن های NFT‌ بیشتر بدانید توصیه میکنم این مقاله را بخوانید.

 

[irp posts=”31418″ name=”فروش سهام تسلا به صورت توکن!”]

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.