تفاوت بورس کالا و اوراق بهادار (+توضیحات کاربردی)

تفاوت بورس کالا و اوراق بهادار

بورس کالا چیست؟ تفاوت بین شرکت بورس اوراق بهادار تهران و سازمان بورس و اوراق بهادار در چیست؟ تفاوت بورس کالا و اوراق بهادار در چند سال گذشته به‌عنوان یکی از بحث‌های چالش‌برانگیزی است که همیشه در دنیای بورس و سرمایه‌گذاری از آن یاد می‌شود!

در دنیای بازارهای سرمایه این موضوع آن‌قدرها که مردم عادی فکر می‌کنند، پیچیده نیست بله از یکسری قوانین و اصول پیروی می‌کند. امروز سعی می‌کنیم به شما کمک کنیم تا تفاوت‌های میان این دو بازار را بهتر بررسی کرده و به سرمنزل مقصود خود یعنی درک تفاوت‌های این دو بازار سرمایه برسید!

بورس کالا چیست؟

اولین مبحثی که برای درک این تفاوت باید آن را بررسی کنیم، این است که صرفاً بورس کالا چیست؟ این بازار عمده‌فروشی که می‌تواند در تعیین قیمت بازار خرده‌فروشی تأثیر فروانی داشته باشد، چهاراصل و ویژگی اساسی دارد که اساس تشکیل آن است. در ادامه این ۵ اصل را با یکدیگر مرور می‌کنیم:

• در بازار بورس کالای ایران، نباید هیچ‌گونه نوسانات قیمت جعلی وجود داشته باشد!
• در این بازار نباید خریدار جعلی یا مصنوعی وجود داشته باشد تا قیمت‌ها نوسان نداشته باشند!
• در این بازار باید برای مدیریت ریسک فروشنده، تولیدکننده و واسطه دلایل مهم و قطعی وجود داشته باشد!
• نظام قیمت‌گذاری بر کالاهای موجود در بازار سرمایه کالا ایران باید به‌صورت کاملاً شفاف و به‌دوراز هرگونه پنهان‌کاری باشد!
• سیستم اجرایی و نظارتی بر طرفین یک معامله که فروشنده و خریدار است، باید به‌صورت کاملاً شفاف احساس شود.

[irp posts=”18950″ name=”مکانیسم حراج در بورس چیست؟ (معرفی حراج پیوسته و ناپیوسته)”]

۵ ویژگی و مشخصه‌ای که در بالاتر مشاهده کردید، جزو مهم‌ترین ارکان بورس کالای ایران هستند که در هنگام بررسی تفاوت بورس کالا و اوراق بهادار متوجه اهمیت آن‌ها خواهید شد. حالا که این بازار سرمایه را بهتر شناختید، نوبت آن می‌رسد که کمی با بورس کالای ایران هم آشنا شوید! تفاوت بورس کالا با بورس اوراق بهادار، همان چیزی است که آلان به دنبال آن هستیم!

تفاوت بین شرکت بورس اوراق بهادار تهران و سازمان بورس و اوراق بهادار

تفاوت بورس کالا و اوراق بهادار چیست؟ تفاوت بین شرکت اوراق بهادار تهران و سازمان بورس

یکی از اصلی‌ترین ارکان تفاوت بورس کالا و اوراق بهادار در انواع قرارداد‌های در بورس کالا است! یعنی شما باید در بازار سرمایه کالا، یکی از قرارداد‌های زیر را داشته باشید! قراردادی که بین شما و فروشنده نهادینه می‌شود و باعث می‌شود که قادر به ایجاد روند جدیدی در یک بازار باشید. انواع قراردادهای شرکت‌های بورس کالا عبارت‌اند از:

  •  قرارداد نقدی (CASH): این نوع قرارداد یکی از رایج‌ترین انواع قرارداد است که با استفاده از آن اقدام به فروش کالا، تجهیزات و … به‌صورت کاملاً نقدی می‌کنند. در این رابطه خریدار باید هزینه را به‌صورت نقدی پرداخت کند!
  • قرارداد سلف: یکی از مهم‌ترین ارکان تفاوت بورس کالا و اوراق بهادار، همین قرارداد سلف است که در نوع خود کم‌نظیر است! در این قرارداد لازم است که شما برای خرید کالایی در زمان مشخصی در آینده، هزینه را پرداخت کنید! چنین قراردادی را نمی‌توانید در بازار بورس اوراق بهادار ایران پیدا کنید و تنها در بازار کالا یافت می‌شود.
  • قرارداد نسیه: نوعی قرارداد مشروط است که باید بر اساس بهای کالای انتخابی در یک سررسید مشخص همیشه به‌صورت منظم پرداخت شود. این قرارداد مخصوص بازار سرمایه است و می‌توان از آن به‌عنوان یکی از ارکان تفاوت بورس کالا و اوراق بهادار یادکرد. آیا تابه‌حال قرارداد نسیه‌ای داشته‌اید؟
  • قرارداد اختیار معامله: نوعی دیگری از قراردادهای مخصوص بازار سرمایه کالا است که در آن باید یک اختیاراتی به طرفین داده شود. این نوع قرارداد هیچ ارتباطی با قراردادهای بازار بورس اوراق بهادار ندارد.

[irp posts=”18452″ name=”از مزایای خریدوفروش در بورس کالا چه می‌دانید؟”]

حالا که با بحث‌های قراردادی دو بازار مهم سرمایه ایران آشنا شدید، نوبت آن می‌رسد که کمی از تفاوت‌های این دو بازار را هم خودتان کشف کنید.(پیشنهاد میکنم مقاله تضمین سرمایه‌ گذاری در بورس را بخوانید)

همان‌طور که تا آلان متوجه شده‌اید، این دو بازار در نوع قرارداد، شیوه انتقال پول، شیوه نظارت، شیوه تنظیم قوانین و … با یکدیگر تفاوت‌های بنیادی دارند که اگر به آن‌ها توجه نداشته باشید، احتمالاً با مشکل روبرو خواهید شد، اما این تمام ماجرا نیست. در ادامه برخی از تفاوت‌های دیگر را هم بررسی می‌کنیم!

 

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم بورس کالا با بورس اوراق بهادار ایران که نمی‌دانستید!

اگر با یک کارشناس و متخصص بازار سرمایه و بورس صحبت کنید، متوجه خواهید شد که یکی دیگر از تفاوت‌های بورس کالا و اوراق بهادار که از آن یاد می‌شود، شیوه بازگشت سرمایه است! بحثی که به‌خودی‌خود بسیار چالش‌برانگیز است و باید به‌خوبی آن را درک کنید. معمولاً در بازگشت سرمایه در بورس اوراق بهادار ایران طی ۷۲ ساعت تا یک هفته طول می‌کشد، درحالی‌که بورس کالای ایران چنین نیست!
درواقع در بورس کالای ایران، شما می‌توانید ظرف ۲۴ ساعت بازگشت سرمایه را تجربه کنید. به نظر شما چه موارد مهمی در رابطه با تفاوت‌های دو بازار کالا بورس و اوراق بهادار وجود دارد که به آن‌ها اشاره نشد؟ در بخش نظرات، می‌توانید جواب این سؤال را با ما و دیگر افراد به اشتراک بگذارید.(در ادامه مقاله بازار بورس چین،روسیه و ترکیه را هم مطالعه کنید)

[irp posts=”18127″ name=”آموزش دریافت کد بورسی کالا و نحوه ثبت‌نام در بورس کالا در 5 دقیقه”]

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کریمی
کریمی
3 سال قبل

ببخشید تفاوت قرارداد آتی و اختیار معامله در چی هست؟

مدیر سایت
مدیر
3 سال قبل
پاسخ به  کریمی

تفاوت قرارداد آتی و اختیار معامله در این است کهقرارداد آتی ، قراردادی است که بر اساس آن فروشنده متعهد می‌شود در سررسید معین، مقدار معینی از کالای مشخص را به قیمت مشخص بفروشد و در مقابل، طرف دیگر قرارداد متعهد می‌شود همان کالا با همان مشخصات را در سررسید معین بخرد و برای اینکه هر دو طرف به تعهدات خود عمل نمایند باید مبلغی را به عنوان وجه تضمین اولیه نزد اتاق پایاپای بگذارند که متناسب با تغییرات قیمت آتی این وجه تضمین اولیه تعدیل می شود. قراردادهای آتی دو طرفه است و می توانیم بدون در اختیار داشتن کالا، آن را با مشخصات معین بفروشیم و در آینده (پس از چند ماه) آن را با قیمتی که اکنون توافق کردیم تحویل دهیم و پول آن را دریافت کنیم. اختیار معامله، قراردادی است که به خریدار آن، اختیار و نه اجبار خرید یا فروش یک دارایی معین را در قیمت تعیین شده تا یک‌زمان مشخص اعطا می‌کند. از سوی دیگر فروشنده اختیار معامله اجبار دارد که تا پیش از انقضای مهلت آن، هر زمان که خریدار تمایل به اجرای قرارداد داشت، مفاد قرارداد را اجرا کرده و دارایی معین شده را در قیمت تعیین شده معامله کند.

ولی الله
ولی الله
3 سال قبل

سلام
بنده کد بورسی دارم ولی میخوام تو بورس کالا معامله انجام بدم البته برای خودرو میشه راهنماییم کنید

اکرم کاملی
اکرم کاملی
3 سال قبل

سلام ببخشید تفاوت بورس کالا و آتی هم میشه بگید ممنون میشم

محمد
محمد
2 سال قبل

با سلام
احتراما مثلا قیمت سهم مارون در بورس اوراق بهادار 183،855 است و در بورس کالا 333,130 است تفاوت این دو بر چه اساسی است؟ تشکر

محمد
محمد
1 سال قبل

سلام،می خواستم بدونم می شه کد بورسی اوراق بهادار از یک کارگزاری باشه ولی کد بورسی کالا از یک کارگزاری دیگه؟

مدیر سایت
مدیر
1 سال قبل
پاسخ به  محمد

سلام
بله میتونید این کار رو بکنید

موفق باشید

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.