تعیین قیمت بیت کوین چگونه و توسط چه کسانی انجام می‌شود؟

تعیین قیمت بیت کوین

تعیین قیمت بیت کوین چگونه است؟ قیمت بیت کوین چیست؟ بیت کوین مفهومی تازه در دنیای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود که این روزها سرمایه‌گذاران توجه ویژه‌ای به آن پیداکرده‌اند. اگر همه فاکتورهای سرمایه‌گذاری را کنار بگذاریم تنها چیزی که برای یک مخاطب و یک سرمایه‌گذار در دنیای اقتصاد اهمیت دارد، قیمت است!

درواقع سرمایه‌گذار ارزهای دیجیتال همیشه منتظر تعیین قیمت بیت کوین است تا بتواند بر اساس آن تصمیم به خرید یا فروش بگیرد. در کلام ساده‌تر اگر بخواهیم بگوییم تمام اتفاقات و مفاهیمی که در دنیای اقتصادی و سرمایه‌گذاری در دنیای ارزهای دیجیتال یا هر دنیای سرمایه‌گذاری دیگری وجود دارد صرفاً جهت پیش‌بینی و هدف‌گذاری برای تعیین قیمت بیت کوین یا هر مطاع مورد معامله دیگر است. بگذارید اهمیت این موضوع را با یک مثال به شما توضیح دهیم.

به نظر شما قیمت ابتدایی بیت کوین چقدر بوده است؟ آیا میدانید هر بیت کوین چند تومان است ؟ قیمت ابتدایی بیت کوین در سال‌های 2010 و 2011 چیزی حدود 6 سنت بود و امروز قیمت هر بیت کوین نزدیک به 50 هزار دلار است! بنابراین تعیین قیمت بیت کوین می‌تواند زندگی یک نفر را به‌طورکلی عوض کند. حال به نظر شما اگر امروز بدانید که ده سال دیگر قیمت بیت کوین 500 هزار دلار می‌شود، چه واکنشی نشان می‌دهید؟ تعیین قیمت بیت کوین همچنین تأثیری می‌تواند داشته باشد. در ادامه بیشتر از این موضوع صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

 

تعیین قیمت بیت کوین بر اساس چه فاکتورهایی است؟

 

بخش عمده‌ای از تعیین قیمت بیت کوین بر اساس قوانین مرسوم اقتصادی تجاری است و بخش دیگر از نحوه مشخص شدن قیمت بیت کوین وابسته به پروتکل جدیدی تحت عنوان بلاک چین است. پس ما در اینجا با دو نوع فاکتور سروکار داریم.

مهم‌ترین فاکتور اقتصادی یا سنتی که می‌تواند در تعیین قیمت بیت کوین تأثیر مستقیم داشته باشد، مسلماً مسئله عرضه و تقاضا است. طبق یک قانون سنتی و کاملاً پایه‌ای در مورد هر چیزی، هر چه میزان عرضه و تقاضا برابر باشد قیمت متعادل خواهد بود. حال اگر تقاضا بیشتر از عرضه باشد قیمت افزایشی و اگر عرضه بیشتر از تقاضا باشد قیمت کاهشی خواهد بود. در تعیین قیمت بیت کوین این مسئله نیز وجود دارد.

بگذارید این فاکتور از نحوه مشخص شدن قیمت بیت کوین را با مثال توضیح دهیم. امروز بسیاری به دنبال خرید بیت کوین هستند. درحالی‌که افرادی که بیت کوین دارند به‌خوبی می‌دانند که امروز زمان فروش بیت کوین نیست! پس عملاً تقاضای خرید بیت کوین بیش از فروش آن است. در این‌چنین حالتی انتظار می‌رود برای این‌که خریداران بتوانند فروشنده‌ها را راضی به فروش بکنند قیمت بالاتری را پیشنهاد بدهند.

در این حالت تعیین قیمت بیت کوین به دست خریداران و به خواست فروشندگان انجام می‌شود؛ اما در حالت برعکس، یعنی زمانی که فروشنده در بازار زیاد است و خریداری وجود ندارد برای اینکه فروشندگان بتوانند خریداران را راضی کنند عملاً باید قیمت پایین‌ترین را پیشنهاد بدهند. در این موقعیت تعیین قیمت بیت کوین به دست فروشندگان و به خواست خریدار است.

همان‌طور که مشخص است تعیین قیمت بیت کوین بر اساس سیستم عرضه و تقاضا یک ابزار و اهرم است. مسئله اصلی این است که چه عواملی باعث می‌شود که این سیستم عرضه و تقاضا تغییر پیدا کند. در کلام ساده‌تر تعیین قیمت بیت کوین چگونه رخ می‌دهد؟

 

[irp posts=”21540″ name=”آموزش تبدیل بیت کوین به ریال، چگونه بیت کوین خود را تبدیل کنیم؟”]

 

نگاه عمیق به تعیین قیمت بیت کوین
قیمت بیت کوین چگونه تعیین می شود

نگاه عمیق به تعیین قیمت بیت کوین

 

همان‌طور که بالاتر گفتیم در تعیین قیمت بیت کوین مهم‌ترین اهرم سیستم عرضه و تقاضاست؛ اما این سیستم عرضه و تقاضا در هر سهمی و بازاری متفاوت است. در کلام ساده‌تر عوامل مؤثر در تعیین قیمت بیت کوین باوجود این‌که با ابزار عرضه و تقاضا خودشان را نشان می‌دهند اما به نسبت سایر بازارها متفاوت‌تر است.

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در مورد تعیین قیمت بیت کوین بدانید این است که بیت کوین یک ارز فیات یا بدون پشتوانه محسوب می‌شود.(اگر نمیدانید ارز فیات چیست این مقاله را بخوانید) تا سال‌ها ارزهای عمومی و عادی بر اساس پشتوانه طلا خریدوفروش می‌شد؛ اما امروز این ارزها نیز صرفاً بر اساس ارزش ذاتی خودشان معامله می‌شوند.

نحوه قیمت‌گذاری بیت کوین
نحوه قیمت گذاری بیت کوین

یک ارز فیات و بی‌پشتوانه تنها بر اساس میزان کارایی و کاربردی که دارد می‌تواند توجه بقیه را به خود جلب کند. در کلام ساده‌تر مهم‌ترین عامل تعیین قیمت بیت کوین میزان استفاده کاربران از بیت کوین به‌عنوان یک ارز مبادلاتی است. مبادلاتی بودن ذات بیت کوین است. هرچه بیت کوین بتواند مانند دلار و سایر ارزها مورد مبادله قرار بگیرد پس ارزش بالاتری پیدا می‌کند؛ بنابراین درواقع این خود کاربران هستند که می‌توانند نحوه قیمت‌گذاری بیت کوین را در اختیار داشته باشند. بگذارید مثالی از این نوع تعیین قیمت بیت کوین بزنیم.

بیت کوین به‌عنوان یک ارز توانست قوانین بین‌المللی را نادیده بگیرد و فراتر از مرز و ملیت عمل کند. هیچ کشور یا گروهی نمی‌تواند آن را کنترل کند و هیچ قدرتی قادر به ره‌گیری آن نیست. این‌ها نقاط ضعفی بود که دلار و سایر ارزها داشتند. ازاین‌رو بیت کوین خیلی سریع توانست فروشگاه‌های اینترنتی را راضی کند تا به‌عنوان یک ارز مبادلاتی مورداستفاده قرار بگیرد. وقتی فروشگاه‌های بزرگی مانند آمازون وارد این عرصه شدند عملاً استفاده از بیت کوین چند ده برابر شد و این یعنی شروع تقاضا در بازار ارزهای دیجیتال و درنهایت تعیین قیمت بیت کوین!

[irp posts=”21999″ name=”پیش بینی قیمت بیت کوین تا سال 2022″]

تعیین قیمت بیت کوین
قیمت ارز دیجیتال چگونه تعیین می شود

تعیین قیمت بیت کوین و دنیای بلاک چین

اما مسئله کاربری در تعیین قیمت بیت کوین بسیار ارزش بالاتری نسبت به حالت عادی دارد. دنیای جدید بلاک چین بر اساس متد جدیدی ساخته‌شده است که در آن سرور مرکزی و مدیریتی وجود ندارد و این دنیای جدید باید بتواند خودش را به شکل خودگردان حفظ کند. ازاین‌رو هر چیزی که در این دنیا ایجاد می‌شود کارایی خاصی دارد که می‌تواند بخشی از دنیای بلاک چین را سروسامان دهد. از طرف دیگر در هر بخشی از این دنیا که انسان‌ها حضورداشته باشند مسئله ارزش‌گذاری و مباحث اقتصادی وجود دارد.

پس باید شاخصی در دنیای بلاک چین وجود داشته باشد که بتواند این بخش از آن را مدیریت کند این شاخص چیزی جز بیت کوین نیست! پس رشد بیت کوین به معنی رشد بلاک چین و دنیای نوظهور آن است. این موضوع تا زمانی ادامه‌دار خواهد بود که عملاً بلاک چین به ارزش واقعی خودش برسد.

تعیین قیمت بیت کوین

در اواخر سال 2020 شرکت تسلا اعلام کرد که ماشین‌های خودش را به‌واسطه بیت کوین می‌فروشد. این موضوع باعث شد که عملاً قیمت بیت کوین چند برابر افزایش داشته باشد. علت این موضوع نیز همین روش و نحوه قیمت‌گذاری بیت کوین است.

بنابراین به‌طورکلی اگر بخواهیم بگوییم تعیین قیمت بیت کوین ظاهراً دست گروه یا کشور خاصی نیست و عملاً هیچ‌کس نمی‌تواند در این موضوع به‌صورت مستقیم دخالت کند؛ اما در واقعیت تعیین قیمت بیت کوین بر اساس آن چیزی که گفتیم در دست کسانی است که می‌توانند کاربری بیت کوین را تغییر بدهند.

در کلام ساده‌تر تعیین قیمت بیت کوین توسط گروه‌هایی می‌تواند صورت بگیرد که برای بیت کوین کاربران جدیدی ایجاد کنند. مثال واضح این داستان را می‌توان ایلان ماسک و شرکت تسلا دانست. حال شما حساب کنید در دنیا چند صد گروه و شرکت بزرگ تجاری وجود دارد که هنوز وارد دنیای بیت کوین نشده است. مثلاً فکر کنید که اگر اپل بخواهد از بیت کوین استفاده کند قیمت آن به کجا خواهد رفت! پس در عمل تعیین قیمت بیت کوین توسط برندهای تجاری بزرگ است که هنوز پا به عرصه استفاده از بیت کوین نگذاشته‌اند.

تعیین قیمت بیت کوین و اخبار

تعیین قیمت بیت کوین و اخبار

 

همیشه اخبار را یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین قیمت بیت کوین و یا تعیین قیمت در هر بازار دیگری می‌دانند. ازآنجایی‌که بازار بیت کوین یک بازار نوپا و نوسانی است می‌توان گفت که عملاً اخبار تأثیر بیشتری روی آن دارد.

اخبار گوناگون کشورهای مختلف می‌تواند تأثیر جالبی روی بیت کوین بگذارد. شاید باورتان نشود اما خبر ممنوع شدن این رمز ارز در ایران باعث شد که عملاً فشار تقاضا کمتر شود و تعداد فروشنده‌های بیشتری در مرز 50 هزار دلاری پیدا شود. ازاین‌رو عملاً بیت کوین در صعود مجدد خود ناکام ماند و فعلاً در حال درجا زدن است. مهم‌ترین اخباری که شما باید آن‌ها را برای دانستن تعیین قیمت بیت کوین پیگیری کنید، اخبار اقتصادی کشور آمریکا است.

البته در این موقعیت می‌توان گفت که خبرهای مهم کشور چین نیز می‌تواند تأثیرات بالایی داشته باشد؛ اما به‌طورکلی آن چیزی که مشخص است این است که قیمت بیت کوین با قیمت دلار همبستگی جالبی پیداکرده است و جهش و فرودهای هماهنگی دارند. ازاین‌رو می‌توان گفت که فعلاً این اقتصاد آمریکاست که می‌تواند تأثیر مستقیمی در تعیین قیمت بیت کوین داشته باشد.

تعیین قیمت بیت کوین

پایان سخن از تعیین قیمت بیت کوین

 

به‌طورکلی ما در این مقاله سعی کردیم عوامل مختلف تعیین قیمت بیت کوین را موردبررسی قرار دهیم. در این بررسی به این نتیجه رسیدیم که مهم‌ترین اهرم تأثیرگذار در بازار جهت قیمت بیت کوین، اهرم عرضه و تقاضاست اما این اهرم به فاکتورهای جالب‌توجهی بستگی دارد.

وقتی این فاکتورها را بررسی کردیم توانستیم به این حقیقت برسیم که گرچه به‌صورت ظاهری تعیین قیمت بیت کوین در دستی کسی نیست اما می‌توان گفت که فعلاً تا زمانی که شرکت‌های بزرگی مانند اپل و سامسونگ و … از بیت کوین استفاده نکرده‌اند این شرکت‌ها می‌توانند تأثیر بالایی در قیمت بیت کوین داشته باشند.

در انتها نیز سعی کردیم به‌واسطه تأثیر اخبار بر تعیین قیمت مسئله مهمی را به شما گوشزد کنیم. با توجه به نمودار قیمتی بیت کوین می‌توان گفت که در سال‌های گذشته بیت کوین همبستگی بالایی با قیمت دلار پیداکرده است.

این مسئله شاید به خاطر نوپا بودن بازار است؛ اما درهرصورت شما با نگاه به اخبار اقتصادی آمریکا که مشخص‌کننده ارزش دلار است می‌توانید به‌صورت کلی اهرم فشار تقاضا و عرضه را موردبررسی قرار دهید. یادتان باشد که تمام این‌ها تنها فاکتورهایی برای تعیین قیمت بیت کوین و همیشه در بازارهای اقتصادی عاملی وجود دارد که هیچ‌گاه دیده نمی‌شود!

 

اگر میخواهید با تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال آشنا شوید و اطلاعات جامعی از آن داشته باشید، توصیه میکنم حتما این مقاله را بخوانید. و همچنین اگر بخواهید تبدیل ساتوشی به تومان را انجام دهید این مقاله را از دست ندهید.

 

[irp posts=”24449″ name=”آیا بیت کوین قانونی است؟ سیر تا پیاز قوانین بیت کوین در ایران”]

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.