بررسی مفهوم ریسک مساعد و نامساعد

بررسی مفهوم ریسک مساعد و نا مساعد

بورس اوراق بهادار به مجموعه بازارها و مبادلاتی گفته می‌شود که در آنجا فعالیت‌های منظم خرید، فروش و صدور انواع سهام شرکت‌های تحت مالکیت عمومی انجام می‌شود. این فعالیت‌های مالی از طریق مبادلات رسمی یا بازارهای خارج از بورس (OTC) انجام می‌شود که تحت مجموعه‌ای از مقررات مشخص عمل می‌کنند. کار در بورس نیازمند دانش جامع و کاملی در مورد سهام، شرایط خرید و فروش، نوسانات بازار و … است. در این مقاله در مورد دو موضوع مهم بررسی مفهوم ریسک مساعد و نامساعد صحبت می‌شود.

کارشناسان بازار ادعا می‌کنند که کلید ثروت در بورس سهام آشکار است: خرید کم و فروش بالا. شاید توصیه خوبی باشد، اما اجرای آن سخت است زیرا قیمت‌ها دائماً در حال تغییر هستند.

معامله در بورس چیست؟

شاید از نظر افرادی که به تازگی به دنیای بورس وارد شده‌اند مفهوم ریسک معاملات چیزی ساده و قابل پیش‌بینی باشد؛ اما باید بدانید برای محاسبه ریسک معامله سهامی خاص عوامل زیادی تأثیر می‌گذارند. علاوه بر عوامل درونی و بیرونی مختلف، پیش‌بینی ریسک معامله در هر بازاری با دیگری متفاوت است.(در ادامه مقاله معاملات دو طرفه در فارکس را هم بخوانید)

سرمایه‌گذاری، به طور کلی، با ریسک همراه است، اما انتخاب سرمایه‌گذاری متفکرانه‌ای که اهداف و مشخصات ریسک شما را برآورده می‌کند، به صورتی است که مخاطرات سهام و اوراق را در سطح قابل قبولی نگه می‌دارد. با این حال، سایر ریسک‌هایی که هیچ کنترلی بر آن‌ها ندارید به‌صورت ذاتی در هر سرمایه‌گذاری وجود دارند. بیشتر این خطرات بر بازار یا اقتصاد تأثیر می‌گذارد و سرمایه‌گذاران را ملزم به تنظیم اوراق بهادار می‌کند.

 

[irp posts=”19922″ name=”خرید پله ای در بورس چیست؟ | کاهش ریسک افزایش سود”]

 

ریسک و پاداش به طور جدایی ناپذیری بهم پیوسته‌اند بنابراین، ریسک در همه ابزارهای مالی ذاتی است. در نتیجه، سرمایه‌گذاران عاقل سعی می‌کنند تا حد ممکن خطر را به حداقل برسانند بدون اینکه پاداش‌های احتمالی را کاهش دهند. کاهش کلیه متغیرهای مؤثر بر سرمایه‌گذاری سهام، به‌ویژه خطرات پنهان دشوار است.(مقاله لیست جفت ارزهای فارکس را هم مطالعه کنید)

روش معامله در بورس

نوسان که گاهی اوقات “ریسک بازار” یا “ریسک غیرارادی” نامیده می‌شود، نوسانات قیمت اوراق بهادار یا سهام در طول یک سال است. همه اوراق بهادار در معرض خطرات بازار هستند که شامل رویدادهایی خارج از کنترل سرمایه‌گذار است. این رویدادها نه‌تنها بر یک شرکت یا صنعت بلکه بر بازار کلی تأثیر می‌گذارند.

در برخی بازارهای بورس به علت میزان بالای پیچیدگی، پیش‌بینی قیمت‌ها سخت‌تر است. به عنوان مثال بازار ارز با نوسانات زیادی روبرو است و عوامل زیادی بر روی آن تأثیر می‌گذارند، به همین دلیل پیش‌بینی و بررسی میزان ریسک دشوار است. بررسی بازار و انواع ریسک موجود برای انجام معامله بسیار ضروری است.(در ادامه مقاله ریسک سیستماتیک و غیر سیستماتیک را هم مطالعه کنید)

به این دلیل که با شناسایی میزان ریسک می‌توان معامله‌ای با سود بالا انجام داد. یکی از ریسک‌هایی که هنگام انجام معامله در میزان سود تأثیر می‌گذارد، ریسک مساعد و نامساعد است. در ادامه در مورد این دو مفهوم صحبت می‌کنیم و تفاوت آن‌ها را بیان می‌کنیم.

[irp posts=”8943″ name=”چگونه ایده‌ال گرایی و توجه زیاد به نسبت ریسک به ریوارد باعث زیان معامله‌گر می‌شود؟”]

 

ریسک مساعد و ریسک نامساعد چیست؟

ریسک سرمایه‌گذاری را می‌توان احتمال وقوع خسارت نسبت به بازده مورد انتظار برای هر سرمایه‌گذاری خاص تعریف کرد. به بیان ساده، معیار اندازه‌گیری میزان عدم اطمینان در دستیابی به بازده طبق انتظارات سرمایه‌گذار است. این میزان نتایج غیر منتظره است که باید تحقق یابد. ریسک یک مولفه مهم در ارزیابی چشم‌انداز سرمایه‌گذاری است. اکثر سرمایه‌گذاران ضمن سرمایه‌گذاری، ریسک کمتری را مطلوب می‌دانند. هرچه ریسک سرمایه‌گذاری کمتر باشد، سودآوری بیشتری نیز به دنبال دارد.(مقاله دستورات خرید و فروش در بازارهای جهانی را هم بخوانید)

با این حال، هرچه خطر بیشتر باشد، بازدهی نیز بهتر است. در نتیجه تمام ریسک‌هایی که باعث افزایش میزان سرمایه و سودآوری بیشتر سرمایه‌گذار می‌شوند، ریسک مساعد نام دارند. نکته‌ای که وجود دارد این است که هر چه میزان ریسک بالاتر باشد فرد انتظار بازدهی و سود بیشتری خواهد داشت؛ و هر چه میزان ریسک پایین‌تر باشد، میزان بازدهی نیز پایین‌تر است. البته گاهی ریسک بالا باعث ایجاد ضررهای بسیار سنگینی می‌شود.

ریسک مساعد و نامساعد در بورس
ریسک نامساعد یعنی چه

با توجه به توضیحات گفته شده در بالا تمام ریسک‌هایی که باعث کاهش میزان سرمایه و ضرر به سرمایه‌گذار می‌شوند، ریسک نامساعد نام می‌گیرند. ریسک نامساعد ممکن است از دسته ریسک‌های اجتناب‌ناپذیر یا ریسک‌های اجتناب‌پذیر توسط سرمایه‌گذار باشند. تفاوت ریسک مساعد و نامساعد در میزان انحراف پیش‌بینی است. اگر میزان انحراف مثبت باشد، ریسک مساعد و اگر میزان منفی باشد ریسک نامساعد نام دارد.

رویدادهای اقتصادی سیاست‌های پولی، مقررات پیش‌بینی‌شده یا مقررات پیش‌بینی نشده، اصلاح مالیات، تغییر در نرخ بهره یا آب و هوا بر تولید ناخالص داخلی (GDP) کشورها و همچنین روابط بین کشورها تأثیر می‌گذارد. این عوامل مشاغل و صنایع را نیز تحت تأثیر می‌گذارد.(در ادامه مقاله شاخص قیمت و نحوه محاسبه بازده سهام را هم بخوانید)

مباحث ریسک در بازار بورس همیشه از مهم‌ترین موضوعات از نظر سرمایه‌گذاران بوده است؛ زیرا در نظر گرفتن ریسک بالا می‌تواند ضررهای زیادی برای سرمایه‌گذار به همراه بیاورد. علاوه بر آن می‌تواند با میزان سود بالایی نیز همراه باشد. ریسک در لغت به معنای خطر است. هر چه سرمایه‌گذاران میزان خطر بیشتری را تحمل کنند ممکن است با شود بیشتری روبرو شوند.
با تمرین و تکرار فراوان، بررسی بازارهای مختلف، آشنایی با تفاوت ریسک مساعد و نامساعد و وضعیت بازارهای مختلف می‌توانید خود را به سمت ریسک مساعد هدایت کرده و میزان سود خود را افزایش دهید.

[irp posts=”23039″ name=”هر آنچه باید درباره ریسک نکول بدانیم”]

 

منابع

https://www.investopedia.com/terms/s/stockmarket.asp

https://www.thebalance.com/major-types-of-risk-for-stock-investors-3141315

https://economictimes.indiatimes.com/definition/investment-risk

https://tradebrains.in/types-risk-involved-in-stocks-know/

https://www.moneycrashers.com/risks-investing-stock-market-volatility-timing-overconfidence/

 

اگر میخواهید بدانید که آیا بیت کوین قانونی است ؟ به این مقاله مراجعه کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.