برای فروش سهام عدالت به کجا مراجعه کنیم

برای فروش سهام عدالت به کجا مراجعه کنیم

سهام عدالت نوعی یارانه است که در دولت نهم باهدف کمک به افراد کم‌درآمد در جامعه و افزایش سرعت خصوصی خاصی به افراد تعلق گرفت. در این طرح سهام شرکت‌های دولتی به مردم داده شد و به‌صورت دوره‌ای سود سهام به‌حساب آن‌ها واریز می‌شد. طبق دستور مقام معظم رهبری قوانینی برای آزادسازی سهام عدالت تصویب شد که افراد در صورت تمایل می‌توانند بعد از آزادسازی سهام خود را به فروش برسانند. در ادامه روش خریدوفروش سهام عدالت را بررسی می‌کنیم.

سهام عدالت چیست؟

در دولت نهم تصمیمی برای افزایش درآمد بخش زیادی از جامعه اتخاذ شد. در این قانون بخشی از سهام شرکت‌های دولتی به اقشار کم‌درآمد جامعه تعلق گرفت. با این طرح افراد در سود و زیان شرکت‌ها سهیم شده و به‌صورت دوره‌ای میزان سود حاصل‌شده را دریافت می‌کردند.

دولت برای اجرای این طرح اهداف زیادی داشت. کمک به افراد کم‌درآمد، افزایش سرعت خصوصی‌سازی، توزیع عادلانه ثروت و منابع کشور و به دنبال آن اشتغال‌زایی و کارآفرینی بود. این سهام به افراد کم‌درآمد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره)، زنان سرپرست خانواده، کارگران فصلی، طلاب، کارمندان و بازنشستگان لشکری و کشوری تعلق گرفت.

[irp posts=”19678″ name=”ثبت نام سهام عدالت، مراحل ثبت نام سهام عدالت در ۵ دقیقه”]

 

آزادسازی سهام عدالت

از ابتدای سال 1399 به دستور رهبر آزادسازی سهام عدالت در دستور کار قرار گرفت. به این صورت که هر فرد می‌تواند اختیار سهامش را در دست داشته و در بازار بورس معامله کند. آزادسازی سهام عدالت به دو روش مستقیم و غیرمستقیم صورت گرفت. درروش مستقیم فرد می‌تواند با ثبت‌نام در سامانه سجام و همچنین ثبت‌نام در کارگزاری سهام موردنظر کد بورسی دریافت کرده و وارد بازار بورس شود.

اینکه چه کارگزاری را برای ثبت نام انتخاب کنید برعهده شماست،ولی ما مقایسه کارگزاری مفید و آگاه برای شما قرار داده ایدم که میتوانید با مراجعه به آن اطلاعات خوبی از آن کسب نمایید.

در این روش مالکیت سهام بر عهده فرد بوده و مطابق با صلاحدید خود آن‌ها را مدیریت می‌کند. درروش غیرمستقیم شما مالکیت سهام خود را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واگذار می‌کنید. با این روش شما درگیر کار با بورس نشده و در زمان‌های مشخص سود سهام خود را دریافت می‌کنید. اگر در بازه زمانی تعیین‌شده روش مستقیم را انتخاب نکرده باشید به‌صورت پیش‌فرض روش آزادسازی غیرمستقیم برای شما ثبت می‌شود.

فروش سهام عدالت

در این میان برخی افراد علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری و فعالیت در بورس نداشته و تصمیم به فروش سهام خود می‌گیرند. فروش سهام عدالت از دو روش امکان‌پذیر است. روش اول مراجعه به بانک و روش دوم مراجعه به کارگزاری برای خریدوفروش سهام عدالت فوری است.

فروش سهام عدالت
روش فروش سهام عدالت – برای فروش سهام عدالت به کجا باید مراجعه کرد – برای فروش سهام عدالت غیر مستقیم به کجا مراجعه کنیم

همان‌طور که گفته شد دو روش برای آزادسازی سهام عدالت وجود دارد. درروش غیرمستقیم مسئولیت معامله با سهام شما بر عهده شرکت‌های سرمایه‌گذاری خواهد بود و این شرکت‌ها سود سهام شمارا به حسابتان واریز می‌کنند.

در صورت انتخاب این روش امکان فروش سهام وجود ندارد؛ اما اگر روش مستقیم برای آزادسازی سهام عدالت انتخاب‌شده باشد، مدیریت سهام بر عهده فرد بوده که از بین دو حالت می‌تواند یکی را برای سهام خود انتخاب کند. اول اینکه با ثبت‌نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی از طریق کارگزاری مربوطه وارد بازار بورس شده و به معامله سهام خود بپردازد. دوم اینکه برای خرید فروش سهام عدالت فوری خود اقدام نماید.

 

[irp posts=”20604″ name=”روش اطلاع از واریز سود سهام عدالت چیست؟”]

 

برای فروش سهام عدالت باید بدانید که امکان فروش تمام سهام به‌صورت کامل وجود ندارد. 30 درصد از سهام در خرداد 99 آزاد شد تا افراد برای فروش آن اقدام کنند. در تیر 99 میزان 30 درصد دیگر بر آن اضافه شد که درمجموع برای هر فرد امکان فروش 60 درصد از سهام وجود دارد. مابقی سهام در بهمن‌ماه آزادشده و فرد می‌تواند تمام سهام خود را به فروش برساند.

نحوه فروش سهام عدالت از طریق بانک

این روش ساده‌ترین راه برای خریدوفروش سهام عدالت است. فرد دارنده سهام عدالت به بانکی که سود حاصل از سهامش به‌حساب آن واریزشده مراجعه کرده و با پر کردن فرم مربوطه درخواست فروش خود را ثبت می‌کند. بانک میزان درخواستی شمارا به فروش رسانده و سود حاصل از آن را به‌حساب شما واریز می‌کند. مزیت این روش این است که برای فروش سهام نیازی به ثبت‌نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی نیست؛ اما عیب آن این است که اختیار فروش سهام در اختیار شما نبوده و نمی‌توانید تعیین کنید سهام کدام شرکت‌ها فروخته شود، زیرا بانک مربوطه در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند.

نحوه فروش سهام عدالت از طریق کارگزاری

در این روش باید ابتدا در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و با انتخاب کارگزاری کد بورسی دریافت کنید. سپس به پنل کاربری خود در سایت کارگزاری مراجعه کرده و سهام موردنظر خود را به فروش برسانید. مزیت این روش این است که می‌توانید لیست کامل سهام خود را مشاهده کرده و از بین آن‌ها سهامی که تمایل به فروش دارید انتخاب کنید. به صفحه کارگزاری مراجعه کرده و در لیست شرکت‌هایی که سهامی از آن‌ها به شما تعلق‌گرفته، سهام موردنظر را برای فروش انتخاب کنید.

فروش سهام عدالت نیروهای مسلح از طریق سامانه مخصوص خریدوفروش امکان‌پذیر است. این سامانه ابتدا به‌صورت آزمایشی در چند شهر و سپس از 25 مهر در سراسر کشور راه‌اندازی شد. با راه‌اندازی این سامانه در هر زمان که نیروهای مسلح تمایل به خرید فروش سهام عدالت داشته باشند می‌توانند با مراجعه به این سامانه اقدام کنند.

در ادامه مقاله حق تقدم بورس را مطالعه نمایید

 

[irp posts=”20152″ name=”مناسب‌ترین زمان خرید سهام قبل از مجمع چه زمانی است؟؟!”]

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا
رضا
1 سال قبل

برای فروش ۶۰ درصد سهام عدالت به کجا مراجعه کنیم؟

جعفرلو
جعفرلو
1 سال قبل

چندروزطول می‌کشه پول واریزبشه

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.