با سرمایه خود خودرو بخریم؟/ با این شرایط منطقی است؟

صدای بورس – محبوبه قرمزچشمه؛ سجاد بور بور کارشناس بازار ارز در ارتباط با تحولات بازارهای موازی به صدای بورس بیان کرد: با ثبات شرایط فعلی،‌ دولت توان سرکوب ندارد، گفت: با احتمال بالا در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ قیمت دلار حدودا به ۴۰ هزار تومان خواهد رسید، مگر دولت با تفکرات پوپولیستی مانند دهه ۸۰ شمسی منابع آزاد شده احتمالی را برای سرکوب نرخ ارز اختصاص دهد که در کوتاه‌مدت یا میان‌مدت مانند دهه ۸۰ تولید را نابود کرده و اقتصاد را آماده جامپ ارزی می‌کند که به هیچ وجه منطقی نیست و تا پایان فصل بهار به دلیل کاهش انتظارات تورمی به خاطر نگاه مثبت به مزاکرات وین احتمال کم‌رنگی وجود دارد که دلار زیر ۲۵ هزار تومان بیاید ولی ماندگار نخواهد بود.(اگر دلار زیر ۲۵ هزار تومان بیاید برای فعال اقتصادی فرصت خرید ایجاد می‌کند.)

آیا با این شرایط منطقی است با سرمایه خود خودرو خریداری کنیم؟

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با این شرایط منطقی است با سرمایه خود خودرو خریداری کنیم، گفت: سرانه مصرف وسیله نقلیه در دنیا در حدود ۵۰ درصد است و اگر این عدد را برای ایران با جمعیت ۸۵ میلیون نفر درنظر بگیریم یعنی حدود ۴۲ میلیون خودرو در ایران نیاز است. در حال حاضر تعداد خودرو در ایران به نقل از رسانه ها ۳۰ میلیون است. اگر عمر مفید هر خودرو را در ایران به‌صورت میانگین ۲۰ سال در نظر بگیریم سالانه باید ۱.۵ میلیون خودرو اسقاط و همین تعداد جایگزین شود ولی در حال حاضر ظرفیت اسمی خودروسازان کشور سالانه حدود ۱.۲ میلیون است که در سال‌های گذشته خودرو بسیار کمتر از این تعداد تولید می‌شد. با این توضیحات درک می‌شود حداقل کمبود حدود ۱۲ میلیون خودرو وجود دارد و به‌اندازه استهلاک خودروهای کشور هم خودرو تولید نشده است ولی شیب تقاضا مثبت است. با این وجود برای خودروهای تولید داخل نمی‌توانم افت معنی‌داری متصور باشم.

آیا آزادسازی قیمت خودرو باعث افت قیمت خودرو داخلی می‌شود؟

کارشناس بازار ارز در پاسخ به این پرسش که آیا آزادسازی قیمت خودرو باعث افت قیمت خودرو داخلی می‌شود، بیان کرد: قیمت خودروهای داخلی در بازار حدوداً ۲ برابر قیمتی است که شرکت‌های خودروسازی آن را در کارخانه می‌فروشند این سود ۱۰۰ درصدی به شرکت‌های خودروسازی که در زیان انباشته‌شان در حال غرق شدن هستند یا سهامداران یا دولت بی‌پول نمی‌رسد (وقتی شرکت‌های خودروساز سود شناسایی نمی‌کنند مالیاتی هم به دولت نمی‌توانند بدهند) حالا سؤال مهم اینجاست این سود ۱۰۰ درصدی به جیب چه کسانی می‌رود؟به نظر من حتی اگر در بهترین حالت در حضور این لابی سنگین، خودرو تک‌نرخی شود برای حیات مجدد خودروسازها و کاهش حداقلی کسری بودجه کشور باید خودروسازان حدودا به قیمت‌های فعلی بازار آزاد محصول‌های خود را بفروشند.

بور بور بیان کرد: در قیمت‌های فعلی هم تقاضای خرید وجود دارد زیرا با ظرفیت‌های فعلی نمی‌شود تقاضای خودرو در ایران را کنترل کرد مگر خودرو وارد شود که از ۴ سال قبل غیرقانونی شد. در یک شرایط فرضی اگر خودروسازان به‌اندازه ظرفیت اسمی، خودرو تولید کنند و ۳۰۰ هزار خودرو وارد کنیم تازه به‌اندازه استهلاک یک سال عرضه داشته‌ایم.

وی افزود: در حال حاضر قیمت فیدلیتی در خارج کشور ۱۷ هزار دلار و در داخل ۱.۲ میلیارد تومان است که دلار آن حدود ۷۰ هزار تومان است. در حال حاضر قیمت ام وی ام ایکس ۲۲ در خارج کشور ۱۰ هزار دلار و در داخل ۶۶۰ میلیون تومان است که دلار آن حدود ۶۶ هزار تومان است. در حال حاضر قیمت دیگنیتی در خارج کشور ۱۸ هزار دلار و در داخل ۱.۳ میلیارد تومان است که دلار آن حدود ۷۲ هزار تومان است.

کارشناس ارز تصریح کرد: در سال ۹۶ قیمت دلار حدود ۴۰۰۰ تومان، قیمت پراید حدود ۲۳ میلیون تومان و قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ حدود ۴۰ میلیون تومان بوده است یعنی دلاری قیمت پراید ۵۷۵۰ دلار و قیمت پژو ۱۰۰۰۰ دلار بوده است. در حال حاضر قیمت دلار حدود ۲۷۰۰۰ تومان، قیمت پراید حدود ۱۸۷ میلیون تومان و قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ حدود ۳۲۷ میلیون تومان است یعنی نسبت به سال ۹۶ دلار پراید حدود ۳۲۵۰۰ تومان و پژو ۳۲۷۰۰ تومان نرخ گرفته است.

وی به عنوان نتیجه موارد زیر را مطرح کرد:

  • در بازار خودرو بی‌شک عرضه، تقاضا را حمایت نمی‌کند.

  • در حال حاضر دلار حدود ۲۷۰۰۰ تومان است و خودروهای ایرانی در حال حاضر دلارشان حدود ۳۳۰۰۰ هزار تومان نرخ گرفته و اگر دلار بازار آزاد ایران ۲۵۰۰۰ تومان هم شود (از همین‌جا ۷ درصد افت داشته باشد) عرضه کم خودرو این عدد را خنثی کرده و حتی باعث رشد بیشتر خودرو می‌شود.

  • اگر واقعاً ۵۰ هزار خودرو وارد شود! افت معنی‌داری در قیمت خودروهای خارجی ایجاد نمی‌شود:

الف. احتمالاً با گمرکی بالا فاصله نرخ دلاری خودروی خارجی را با نرخ دلاری خودروی ایرانی حفظ می‌کنند.(به دلیل لابی سنگین ایران‌خودرو و سایپا)

ب. ورود ۵۰ هزار خودروی خارجی عرضه و تقاضا را به ثبات نمی‌رساند.

  • اگر خودروی خارجی هم وارد شود به احتمال بالا دست دوم نخواهد بود.(برای حمایت از خودروی داخلی)

  • به نظر من باثبات شرایط فعلی اقتصاد و خودروسازان، در سال ۱۴۰۱ خودرو رشد خواهد کرد و این رشد نسبت به رشد دلار بیشتر خواهد بود.

  • به همین دلیل اگر برای تامین نیاز مصرفی خود به خودرو نیاز دارید بی شک اقدام کنید و اگر با تفکر سرمایه‌گذاری می‌خواهید وارد این بازار شوید بدانید که خودرو در سال ۱۴۰۱ رقیب جدی برای دلار است به این صورت که اگر دلار رشد کند خودرو بیشتر از دلار رشد خواهد کرد و اگر دلار افت کند خودرو کمتر از دلار افت خواهد کرد.

  • متغییرهای کلان اقتصادی دروغ نمی‌گویند ولی تأخیر دارند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.