اهرم مالی در بازار آتی چیست و چه کاربردی دارد؟

اهرم مالی در بورس

این روزها بازارهای سرمایه‌گذاری جدید توانسته‌اند توجه سایرین را به سمت خود جلب کنند و بستری مناسب برای کسب درآمد فراهم کنند. بورس یکی از بازارهایی است که در سال اخیر توانست به‌خوبی برای خود فعالان مختلف از هر قشری را جذب کند. بازار بورس بسیار گسترده‌تر از آن چیزی است که عوام فکر می‌کنند و این فضای گسترده با ابزارها و آیتم‌های گوناگونی مانند اهرم مالی در بورس مجهز شده است. برای اینکه بتوانید به‌خوبی در این محیط فعالیت کنید ابتدا لازم است که نسبت به آن بینش کامل داشته باشید در ادامه این متن شمارا با بازار آتی و کاربرد اهرم مالی و اهرم مالی در بازار آتی آشنا می‌کنیم.

بازار آتی اتاقی در بازار بورس
اهرم مالی در بورس٬ فرصتی برای ثروت یا ورشکستگی؟
کاربرد اهرم مالی

بازار آتی اتاقی در بازار بورس

ممکن است شما چندان بازار آتی را نشناسید در خصوص این بازار باید گفت که آن بخشی از بازار بورس را تشکیل می‌دهد. این بازار فعلاً حول معاملات کالاهایی شامل زعفران٬ زیره سبز و پسته فعالیت می‌کند. معاملات و قراردادهایی که در این بازار صورت می‌گیرند مربوط به آینده هستند. به معنی واضح‌تر شما می‌توانید محصولی را باقیمت امروز بفروشید و آن را در ماه‌های آینده تحویل بدهید و برعکس می‌توانید محصولی را باقیمت امروزی خریداری کرده و در آینده تحویل بگیرید.

معاملاتی که شما انجام می‌دهید کاملاً واضح با مشخص کردن تاریخ تحویل و قیمت موردنظر ثبت می‌شود و برای اینکه از هرگونه فرار و تخلف جلوگیری شود دو طرف معامله مبلغی به شکل وجه تضمین اولیه به شخص امین یا همان بورس کالا می‌سپارند.اگر میخواهید با صفر تا صد بازار آتی نقره آشنا شوید و آموزش ببینید به این صفحه مراجعه کنید.

 

[irp posts=”20213″ name=”21 فیلتر بورس: فیلترهای مهم و کاربردی + فیلتر حرفه‌ای نوسان گیری (آپدیت بهمن99)”]

 

در این بازار سه گروه فعال هستند. یکی گروه فروشندگان که کالاهای خود را به قیمت امروز٬ در آینده پیش‌فروش می‌کنند. گروه دیگر خریداران هستند که محصولات موردنیاز خود در آینده را باقیمت امروز پیش‌خرید می‌کنند و دسته دیگر نوسان گیران هستند که هدفشان خریدوفروش اصل کالا نیست بلکه می‌خواهند با استفاده از نوسانات قیمت بازار به سود برسند. یکی از جذابیت‌هایی که باعث محبوبیت این بازار شده است اهرم مالی در بازار آتی است.

اهرم مالی در بازار آتی
کاربرد اهرم چیست

اهرم مالی در بورس٬ فرصتی برای ثروت یا ورشکستگی؟

اهرم مالی در بازار آتی یکی از روش‌ها برای تکثیر سود و زیان است و شما می‌توانید آن را تقریباً در تمامی معاملات مشاهده کنید. به‌طور مثال گرفتن وام‌های بانکی نمونه‌ای برای نشان دادن استفاده از اهرم مالی است. با استفاده از این آیتم شما در حقیقت سرمایه خود را افزایش می‌دهید. اهرم مالی در بورس بدین شکل است که شما می‌توانید اوراقی به ارزش چندین برابر سرمایه خود بگیرید و بدین شکل با رسیدن به سود٬ سودی چندین برابری داشته باشید. اهرم مالی در بازار آتی یکی از آیتم‌های پیش‌فرض است که شما می‌توانید از آن استفاده کنید. اثری که اهرم مالی در بازار آتی بر روی معاملات شما می‌گذارد وابسته به فرمول زیر است:

اهرم مالی بازار آتی=(قرارداد ارزش)/(اولیه تضمین وجه)

ارزش قرارداد: همان مبلغی است که شما درواقع باید برای خرید اوراق یا کالا بپردازید.

وجه تضمین اولیه: مبلغی است که شما به بورس کالا برای امنیت قرارداد می‌دهید.

 

کاربرد اهرم مالی
اهرم آتی زعفران

 

اهرم مالی بازار آتی: این عدد هم درصد پولی است که شما نسبت به ارزش قرارداد باید در واقعیت پرداخت کنید و هم ضریب سود و زیان شما نسبت به نتیجه معاملات شما با سرمایه بعد از اعمال اهرم مالی است.

باوجوداین توضیحات روشن است که اگر شما به سود دست پیدا کنید٬سود شما چندین برابر خواهد شد و اگر ضرر کنید یک ضرر چندین برابری را شاهد خواهید بود. با توجه به دانش و آگاهی که شما در معاملات خود به خرج می‌دهید اهرم مالی می‌تواند وسیله‌ای برای ثروتمند شدن شما باشد یا ابزاری برای ورشکستگی شما.

 

[irp posts=”8928″ name=”0 تا 100 پلتفرم های معاملاتی فارکس و بورس ایران”]

کاربرد اهرم مالی
اهرم در بورس ایران – اهرم بورس

کاربرد اهرم مالی

اهرم مالی ممکن است در ابتدا برای شما بسیار جذاب جلوه کند و این احساس با توجه به‌تمامی ویژگی‌های مثبتی که این آیتم در اختیارتان می‌گذارد منطقی است در ادامه چند نمونه از کاربرد اهرم مالی را برایتان بازگو می‌کنیم.

ایجاد انگیزه: شاید از بهترین و بارزترین ویژگی‌های اهرم مالی ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری باشد. باوجوداین آیتم افراد برای سرمایه‌گذاری در بازارهای بورس به‌خصوص بازار آتی تشویق می‌شوند و بدین واسطه نقدینگی بازار رشد می‌کند و هم این‌که شرکت‌ها و تام‌هایی که قصد فروش محصولات و سهام خود را دارند و در این بازار اوراق به اشتراک می‌گذارند می‌توانند به رشد اقتصادی برسند. البته این ویژگی زمانی که باعث معاملات هیجانی شود برای سرمایه‌گذاران به‌شدت نابودگر خواهد بود.

رشد استعدادها: بسیاری از افراد هوش بسیار زیادی برای انجام معاملات دارند اما سرمایه کافی در دست ندارند که همین باعث می‌شود نتوانند آن‌طور که باید فعالیت کنند. از کاربرد اهرم مالی همین بس که به همه افراد اجازه می‌دهد سود کنند.

صعود و نزول توهمی: شاید این ویژگی چندان از نکات مثبت در خصوص اهرم مالی نباشد. به‌کارگیری اهرم مالی باعث می‌شود یک فضای متوهم ایجاد شود و بدین واسطه ارزش بازار سهام بورس به شکلی غیرمنطقی صعود کند و یا نزول پیدا کند؛ که این می‌تواند برای فعالان بورسی باعث بروز اشتباهات در معاملات شود و یک‌دفعه شما شاهد ورشکستگی‌های زیادی باشید.

 

 اهرم مالی در بازار آتی

جمع‌بندی

بازار آتی یکی از بازارهای بورسی است که می‌تواند بستری مناسب برای خریداران و فروشندگان و نوسان گیران برای انجام معاملات بی‌ضرر وجود آورده است. این بازار دوسویه طراحی‌شده است و اگر سرمایه‌گذاران فعال در آن به‌اندازه کافی هشیار و خلاق باشند می‌توانند هم در هنگام صعود بازار و هم در هنگام نزول بازار به سود برسند.

اهرم مالی در بازار آتی یکی از آیتم‌هایی است که می‌تواند به سرمایه‌گذار اجازه بدهد تا سرمایه‌ای اندک اوراق بیشتری تهیه کند و همچنین سود بیشتری ببرد البته اهرم مالی در بازار آتی همان‌قدر که می‌تواند باعث سوددهی چند برابر شود می‌تواند باعث ضررهای چند برابری هم شود. مهم است که افراد با بینش و به‌دوراز هیجانات و تحلیل خط بازار اقدام به معاملات در بازار آتی و استفاده از اهرم مالی کنند.

[irp posts=”19059″ name=”اوراق بدهی در بورس چیست؟ از اوراق بدهی چه می‌دانید؟”]

 

همچنین بسیاری از علاقه مندان به حوزه طلا میخواهند با انواع سکه طلا آشنا شوند پس به این مقاله مراجعه نمایید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.