انواع سکه طلا از گذشته تاکنون در ایران

انواع سکه طلا

انواع سکه طلا را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین مفاهیم اقتصادی در دنیا بدانیم. درواقع اولین نوع مبادلات مالی در جهان با ضرب انواع سکه طلا شروع شد. کم‌کم با نایاب‌تر شدن طلا و افزایش بهای طلا سکه‌های نقره و برنزی به این مبادلات اضافه شدند و رفته‌رفته امروز دیگر کمتر شاهد حضور مستقیم انواع سکه طلا در بازار تجارت هستیم و از انواع سکه طلا بیشتر به‌عنوان یک نوع سرمایه‌گذاری یا پشتوانه مالی استفاده می‌شود.

به‌طورکلی انواع سکه طلا از گذشته تا به امروز تقریباً شکل کلی یکسانی داشته‌اند. همه آن‌ها قطعه فلزی دایره‌ای شکل بوده و هستند که اشکال مختلفی را به روی خود دیده‌اند. به‌طورکلی انواع سکه در ایران ازنظر عیار، طرح و اندازه یا همان وزن با یکدیگر تفاوت دارند و به انواع مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند.

در ادامه سعی داریم به معرفی انواع سکه طلا در ایران به‌خصوص انواع سکه بهار آزادی در بازار بپردازیم و سعی کنیم آن‌ها را از جنبه‌های مختلف با یکدیگر مقایسه کنیم.و برای آشنایی با صندوق طلای گوهر به این مقاله مراجعه نمایید

انواع سکه طلا چیست؟ و چند مفهوم اساسی

 

همان‌طور که در بالاتر بیان کردیم انواع سکه طلا را می‌توان ازنظر عیار، اندازه و طرح مورد مقایسه قرارداد؛ بنابراین بهتر است قبل از آن‌که بخواهیم به‌طور مستقیم به بررسی انواع سکه طلا در بازار ایران بپردازیم، هرکدام از این مفاهیم را به‌صورت جداگانه مورد واکاوی قرار دهیم.

اصولاً اولین چیزی که در مورد انواع سکه طلا یا به‌طورکلی انواع طلا مورد سؤال و بررسی قرار می‌گیرد، عیار آن است. عیار یک نوع معیار نسبی است که مشخص می‌کند در قطعه فلزی حاضر چند درصد طلا و چند درصد سایر آلیاژها استفاده‌شده است.

 

[irp posts=”18330″ name=”آیا راه اندازی دوباره آتی سکه طلا میتواند در کنترل قیمت سکه طلا مفید باشد؟”]

 

به‌طورکلی در معاملات جهانی طلا از واحدهای سنجش (عیار) های 24، 22، 18 و 17 استفاده می‌شود. بالاترین عیاری که می‌توان برای یک وسیله فلزی تصور کرد 24 عیار است. یک طلای 24 به این معنی است که در هر هزار گرم شی فلزی هزار گرم طلا وجود دارد؛ اما به خاطر این‌که عملاً همچنین اتفاقی ممکن نیست (به دلیل ذات فیزیکی طلا) طلای 24 عیار را طلای 999.9 گرمی نیز می‌نامند. به این معنی که در هر 1000 گرم شی فلزی حدود 999.9 گرم طلا وجود دارد. شمش‌های طلا اصولاً 24 عیار محسوب می‌شود.

احتمالاً در مسابقات المپیک یا جهانی دیده باشید که برندگان مدال طلا به‌صورت نمادین مدال خود را به دندان می‌کشند. این‌یک رسم قدیمی و به‌جامانده از گذشته است. چراکه طلای خالص یا همان 24 عیار به‌اندازه‌ای نرم است که اثر دندان روی آن باقی می‌ماند. این‌گونه می‌توان نسبت به اصل بودن آن اطمینان حاصل کرد.

پایین‌ترین عیاری هم که در بازار می‌توان سراغ آن رفت 17 عیار است. یک طلای 17 عیار به این معنی است که در هر هزار گرم شی فلزی میزان 750 گرم طلا وجود دارد. پایین‌تر از عیار 17 را عملاً دیگر نمی‌توان در دسته انواع سکه طلا یا انواع طلا دانست و ارزش چندانی برای آن محسوب کرد. مگر این‌که بخواهیم آن وسیله را آب کنیم و مقدار طلای خالص باقی‌مانده را استفاده کنیم.

انواع سکه بهار آزادی در بازار
انواع سکه های قدیمی – عکس سکه طلا

 

سکه قدیمی طلا و جدید در انواع سکه طلا

 

بعد از انقلاب ایران، از سال 58 تاکنون سکه تمام بهار آزادی به‌عنوان اصلی‌ترین انواع سکه طلا ایران و یک شاخص اساسی اقتصاد کشور محسوب می‌شود. نرخ این سکه تعیین‌کننده وضعیت اقتصاد و به‌نوعی ارزش پول داخلی است؛ اما نکته مهم این است که انواع سکه طلا بهار آزادی به دو نوع طرح قدیم و طرح جدید تقسیم‌بندی می‌شوند.

درواقع از سال 58 تا 70 انواع سکه طلا طرح قدیم یا همان انواع سکه طلا منقش به نام علی (ع) ضرب می‌شد؛ اما از سال 70 تاکنون انواع سکه طلا طرح جدید یا امامی (منقش به تصویر امام خمینی) به‌عنوان اصلی‌ترین انواع سکه طلا ضرب و مورداستفاده قرارگرفته است.

در کلام ساده‌تر این قیمت انواع سکه طلا امامی یا طرح جدید است که می‌تواند وضعیت شاخص را مشخص کند و سایر قیمت‌های طلا مانند انواع سکه طلا نیم‌بها و … بر اساس آن تعیین می‌شود. ازاین‌رو عملاً می‌توان گفت که انواع سکه طلا طرح جدید به دلیل مصرف اساسی و بنیادی‌تری که دارد، ارزش بالاتری نسبت به انواع سکه طلا طرح قدیم دارید. به بیان بهتر باوجود این‌که انواع سکه طلا قدیمی و جدید ازنظر عیار و اندازه برابر هستند اما قیمت سکه طلا امامی همیشه بالاتر از طرح قدیم است و این علتی جز مصرف بیشتر و اساسی بودن سکه امامی ندارد.

باوجود این‌که هنوز انواع سکه های قدیمی طلا طرح قدیم در صرافی‌ها در حال خریدوفروش هستند اما تفاوت قیمتی چند صدهزارتومانی میان انواع سکه طلا طرح قدیم و جدید باعث شده است که عملاً طرفداران خرید سکه طرح قدیم کمتر باشد. البته هنوز هم می‌توان دلایلی برای خرید سکه تمام بهار طرح قدیم داشت.

 

انواع سکه طلا
چند نوع سکه طلا داریم

 

انواع سکه طلا ازنظر اندازه و وزن

 

وزن به‌عنوان یک شاخص اندازه‌گیری در بسیاری از مفاهیم کاربرد اساسی و مهم دارد. همان‌طور که در ابتدای این مقاله نیز بیان کردیم، در مشخص کردن خلوص یا همان عیار انواع سکه طلا از مسئله وزن استفاده می‌شود.

به‌جز این قیمت‌گذاری‌های انجام‌شده بر روی انواع سکه طلا یا انواع دیگر طلا نیز بر اساس وزن اعلام می‌شود. اصولاً این قیمت بر اساس گرم و انس از طرف مراکز معتبر اعلام می‌شود. در خاطر داشته باشید که انس یک واحد جهانی است و قیمت طلا بر اساس گرم نیز بر اساس انس جهانی محاسبه می‌شود.

در مورد وزن انواع سکه طلا حرف زیادی وجود ندارد. آن چیزی که مشخص است این است که هرچه سکه یا یک شئ طلا سنگین‌تر باشد قیمت بالاتری دارد. ازآنجایی‌که طلا ماده‌ای بسیار ارزشمند محسوب می‌شود، قیمت بالاتری نیز نسبت به اکثر مواد دیگر دارد. ازاین‌رو عملاً خریدوفروش آن در حجم‌های بالا بسیار کم اتفاق می‌افتد. برای این‌که بتوان این مبادلات را در بازار محاسبه کرد، سعی شده است که کمترین و عملی‌ترین نوع شاخص را برای آن استفاده کنند و این چیزی جز گرم نیست.

احتمالاً در بازار سکه و طلای ایران نیز نام انواع سکه طلا تمام، نیم و ربع را شنیده باشید و در کنار این‌ها نیز نام سکه یک گرمی و سکه‌های پارسیان را شنیده باشید. عمده تفاوت میان این انواع سکه طلا را می‌توان همین وزن طلای به‌کاررفته در آن‌ها دانست. کاملاً طبیعی است که طلای به‌کاررفته هرچه کمتر باشد، سکه طلا ازنظر قیمتی ارزان‌تر محسوب می‌شود. اینکه بدانید استاندارد طلا چیست؟ باید اطلاعات لازم را بدانید پس توصیه ما این است که حتما این مقاله را بخوانید.

 

[irp posts=”9227″ name=”معامله‌گران بازار طلای آب‌شده شنبه‌ای چه خصوصیاتی دارند؟”]

 

انواع سکه طلا در بازار ایران
سکه های طلا

 

انواع سکه طلا در بازار ایران چه هستند؟

 

تا اینجا سعی شد که انواع سکه طلا را ازنظر مفاهیم عیار، وزن و طرح موردبررسی قرار دهیم. حال نوبت این است که بدانیم بر اساس این مفاهیم چه نوع سکه‌هایی در بازار ایران وجود دارد.

به‌طورکلی سکه‌های تمام بهار آزادی، نیم بهار و ربع بهار اصلی‌ترین انواع سکه طلا ایران را تشکیل می‌دهند. همان‌طور که در بالاتر گفتیم انواع سکه بهار آزادی در بازار به دو نوع طرح قدیم و طرح جدید (امامی) تقسیم می‌شوند. هر دو نوع این سکه‌ها دارای عیار 22 (900 گرم طلا در هر هزار گرم) و وزن 8.133 گرمی هستند؛ بنابراین عملاً ازنظر ارزش فیزیکی برابر هستند؛ اما نوع استفاده بانک مرکزی از سکه امامی به‌عنوان شاخص اصلی اقتصاد داخلی باعث شده است که سکه طرح امامی همیشه گران‌تر از انواع سکه طلا بهار آزادی طرح قدیم باشد.

نیم‌سکه، ربع‌سکه و سکه یک گرمی نیز دارای عیار 22 هستند که به ترتیب دارای وزن‌های 4.0665، 2.03225 و 1.01 گرمی است.

در بین انواع سکه طلا می‌توان سکه یک گرمی را جزو آخرین و جدیدترین انواع سکه طلا دانست. درواقع با افزایش بهای سکه و کم شدن توانایی خرید خانوارها و برای این‌که خریدوفروش سکه بتواند رونق خود را حفظ کند، بانک مرکزی اقدام به ضرب سکه‌های یک گرمی با عیار بالا (22) کرد. این سکه‌ها توانست نیاز مصرف‌کننده به داشتن سکه طلا با عیار بالا و قیمت پایین‌تر را برطرف کند.

انواع دیگر سکه‌ها نیز در بازار موسوم به سکه‌های پارسیان وجود دارد. این سکه‌ها ازنظر عیار پایین‌ترین انواع سکه طلا محسوب می‌شوند و عیاری برابر با 17 (750 از 1000 گرم) دارند. این سکه‌ها به سبب داشتن عیار پایین و همچنین تنوع وزنی از 0.1 گرم تا 2 گرمی باعث شد که خریدار خوبی را به سمت خود جذب کند. این سکه‌ها بر اساس وزنی که به‌صورت حک‌شده روی پوشش آن‌ها نوشته‌شده قیمت‌های مختلفی دارند اما مسلماً می‌توان گفت که قیمت آن‌ها بسیار کمتر از قیمت انواع دیگر سکه‌های طلا محسوب می‌شود.

انواع سکه طلا از گذشته تاکنون در ایران
انواع سکه بهار آزادی در بازار

 

خلاصه ماجرا

 

به‌طورکلی در این مقاله سعی شد که دید خوبی نسبت به انواع سکه طلا در مخاطب ایجاد شود. همان‌طور که در این مقاله گفته شد سکه‌های طلا بر اساس عیار، اندازه و طرح با یکدیگر تفاوت دارند.

همین تفاوت‌ها باعث شده است که روی تابلوی صرافی‌ها و طلافروشی‌ها انواع قیمت‌های سکه طلا را مشاهده کنید. در نظر داشته باشید که قیمت‌های طلای یک گرمی، سکه نیم و ربع بر اساس قیمت طلای تمام بهار آزادی طرح امامی محاسبه می‌شود.

ازاین‌رو افزایش یا کاهش قیمتی سکه طرح امامی مسلماً تأثیر مستقیم روی سایر سکه‌های طلا، به‌جز انواع سکه پارسیان می‌گذارد. قیمت سکه پارسیان به‌صورت مستقیم و بر اساس قیمت طلای اعلام‌شده به‌صورت گرمی محاسبه می‌شود. باوجود این‌که در خریدوفروش انواع سکه طلا مفهومی به نام اجرت طراحی وجود ندارد، اما چند هزارتومانی بانک مرکزی برای هر سکه طلا به‌عنوان کارمزد ضرب سکه در نظر گرفته است. این مقدار در مقایسه باقیمت کل سکه کاملاً ناچیز است و در معاملات معمولاً موردبحث قرار نمی‌گیرد.

برای اینکه با کاربرد طلا آشنا شوید این مقاله را مطالعه نمایید تا اطلاعات لازمه را کسب نمایید.

 

[irp posts=”10868″ name=”مقایسه رشد بورس با سایر بازارهای ایران(مسکن، طلا، دلار، بانک)”]

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
طاهره
طاهره
2 سال قبل

ممنون از مقاله خوبتون در مورد انواع سکه بهار آزادی در بازار چیزی نمیدونستم الان موارد خوبی یاد گرفتم
ممنون از تیم میداس

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.