پول یا ارز فیات چیست؟ و چه ارتباطی با بیت کوین دارد؟

ارز فیات چیست

ارز فیات چیست؟ پول فیات چیست؟ این سؤالی است که می‌توان آن را کاملاً سخت و پیچیده پاسخ داد و یا این‌که تنها در یک خط توضیحی ساده برای آن نوشت. واقعیت این است که وقتی می‌پرسیم ارز فیات چیست؟ برای درک واقعیت داستان باید چند قدم عقب‌تر برویم و از مفهومی به نام پول یا اسکناس صحبت کنیم.

در کلام ساده‌تر سؤال ارز فیات چیست ارتباط مستقیم با مفهوم اسکناس دارد. درگذشته‌های دور، بعد از این‌که انسان‌ها دانستند برای مبادلات تجاری خودشان نیاز به یک واسطه دارند، طلا و نقره و برنز به‌عنوان اشیاء ارزشمند مورد معامله قرار گرفت. این اولین بار بود که انسان به سؤال استاندارد طلا چیست؟ پاسخ می‌داد.

در کلام ساده‌تر انسان بر اساس ارزش طلا سعی کرد شاخصی را تعیین کند. بر اساس این شاخص ارزش‌های نقره و برنز نیز مشخص شد و طی این ارزش‌گذاری سکه‌های ضرب شده معنی پیدا کرد و انسان‌ها دانستند که به ازای دریافت یک سکه چه مقدار کالا یا خدمات ارائه بدهند.

مسئله مهمی که در مورد سؤالاتی مانند ارز فیات چیست؟ یا استاندارد طلا چیست؟ وجود دارد این است که شما باید با مفهوم ارزش ارز مبادلاتی آشنا شوید. پس بیایید داستان را ساده‌تر بیان کنیم. ابتدا یک پاسخ ساده برای سؤال ارز فیات چیست؟ بیان کنیم و سپس به تعاریف دیگری چون مفهوم ارزش در دنیای اقتصاد بپردازیم.

ارز فیات چیست؟ ارز فیات به ارزی گفته می‌شود که عملاً هیچ پشتوانه فیزیکی مانند طلا، نقره یا نفت ندارد و ارزش‌گذاری آن توسط دولت و بر اساس سیستم عرضه و تقاضا رخ می‌دهد.
در پاسخ سؤال ارز فیات چیست؟ مفاهیم مختلفی مانند پشتوانه، کاربرد طلا، ارزش‌گذاری و سیستم عرضه و تقاضا وجود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

ارز فیات چیست؟ (ارز فیات یعنی چی) – مفهوم ارزش‌گذاری

 

همان‌طور که در بالاتر گفتیم اولین چیزی که در برخورد با سؤال ارز فیات چیست؟ آن را باید به‌درستی درک کنیم، مفهوم ارزش‌گذاری است.

درزمانی که ارز مبادلاتی بر اساس طلا یا نقره یا برنز صورت می‌گرفت، ارزش‌گذاری آن کاملاً مشخص بود. این ارزش تنها بر اساس ارزش ذاتی سکه ( طلا، نقره یا برنز) محاسبه می‌شد. اما رفته‌رفته طلا کمیاب‌تر شد و این موضوع باعث شد که طلا ارزش بالاتری پیدا کند.

همین اتفاق عملاً اولین انقلاب اصلی اقتصاد را رقم زد. استفاده از کاغذهای تحت عنوان اسکناس به‌عنوان نماینده‌ای از طلا یا نقره یا برنز وارد چرخه اقتصاد شد. در این حالت باوجود این‌که طلا یا نقره دیگر در بازار به‌عنوان ارز مبادلاتی مطرح نبود اما اسکناس‌های موجود بر اساس ارزش طلا قیمت‌گذاری می‌شدند. در کلام ساده‌تر پشتوانه اصلی این اسکناس‌ها چیزی جز ارزش طلا نبود.

[irp posts=”24738″ name=”آیا ایلان ماسک، ارز مارس کوین را می‌سازد؟”]

ارز فیات چیست
پول فیات چیست

اگر بخواهیم کمی آکادمیک تر در مورد سؤال ارز فیات چیست و این مفهوم ارزش‌گذاری صحبت کنیم می‌توانیم بگوییم که عملاً اسکناس یک سند قرضی محسوب می‌شد که بر اساس آن مشخص بود که یک فردبه‌فرد دیگر چه مقدار از یک طلا بدهکار است. رفته‌رفته ارزش طلا افزایش پیدا کرد و به‌تبع آن برای این‌که مردم قادر به انجام معاملات روزمره باشند و تورم در نقطه پایین‌تری باشد عملاً اسکناس‌ها کوچک‌تر شدند و به واحدهای پایین‌تری تبدیل شدند.

از مزیت این روش ارزش‌گذاری این است که تقریباً قیمت‌ها می‌تواند ثابت بماند و افزایش قیمت چشمگیری را شاهد نیستیم. طلا عنصری است که نوسان بسیار کمتری دارد و اگر چیزی بر اساس آن ارزش‌گذاری شود نیز مسلماً نوسان کمتری خواهد داشت. بنابراین به نظر می‌رسد که ارزش‌گذاری بر اساس طلا می‌توانست راه‌حل خوبی باشد، اما چرا این راه‌حل دوام نداشت و امروز شاهد پرسش سؤال‌هایی مانند ارز فیات چیست؟ هستیم.

معنی فیات یا ارز فیات چیست؟ مزایا و معایب پول‌ فیات چیست؟

 

یکی از راه‌های پرسش به سؤال ارز فیات چیست؟ درک مزایا و معایب پول‌ فیات است. مهم‌ترین عیب ارز فیات درواقع همان بزرگ‌ترین مزیت ارزهای وابسته، یعنی ثبات ارزش‌گذاری بود. شما در ارز هایی که وابسته به طلا یا نقره بودند شاهد یک نوع ثبات قیمتی هستید اما در مورد ارزهای فیات و بدون پشتوانه فیزیکی عملاً همچنین ویژگی را شاهد نیستیم. چرا؟

برای پاسخ به این سؤال و پرسش ارز فیات چیست بهتر است کمی به عقب نگاه کنیم. مردم روزی قبول کردند که به‌جای مبادله سکه‌های مختلف از اسکناس استفاده کنند. زیرا اسکناس را به‌عنوان اوراق قرضه و نماینده‌ای از آن سکه‌ها می‌دانستند. اما در حالتی که دیگر اسکناس این اعتبار را نداشته باشد، ارزش‌گذاری آن بر چه اساس خواهد بود و مردم به چه اعتباری برای آن قائل خواهند بود؟

 

مزایا و معایب پول‌ فیات
ارزهای فیات

در پاسخ به این سؤال باید گفت که عملاً خود دولت‌ها به‌عنوان پشتوانه رسمی اسکناس شناخته می‌شوند. بگذارید یک مثال بزنیم. شما زمانی اقدام به دریافت یک اسکناس می‌کنید که مطمئن هستید می‌توانید به‌واسطه پرداخت این اسکناس در نقطه دیگر نیاز خودتان را برطرف کنید. بنابراین ارزش واقعی ارز فیات در اعتماد عمومی آن است. هرچه استفاده از این ارزها بیشتر باشد و گردش مالی بیشتری ایجاد کند عملاً می‌توان گفت که ارزش بالاتری دارد.

در کلام ساده‌تر در مورد سؤال ارز فیات چیست و ارزش‌گذاری آن باید گفت که این ارزها بر اساس سیستم عرضه و تقاضا ارزش‌گذاری می‌شود. هر چه تقاضای ارز در بازار داخلی و جهانی بیشتر باشد ارزش آن بیش و هر چه این اعتماد کمتر باشد مسلماً قیمت آن نیز کمتر می‌شود.

[irp posts=”24765″ name=”یارانه انرژی برای استخراج رمز ارزها ارائه نمی‌شود!”]

مزیت اصلی این نوع ارزش‌گذاری در این است که عملاً اقتصاد پویا و از حالت ثابت خود خارج می‌شود. هر چه یک کشور صادرات قوی‌تری داشته باشد باعث می‌شود که ارز بیشتری جذب کند و این‌گونه اعتبار دولتی افزایش پیدا می‌کند و این می‌تواند باعث افزایش ارزش پول ملی شود. اما درعین‌حال کشورهایی که دچار بحران‌های اقتصادی هستند درگیر شدیدترین نوسانات مالی خواهند بود و این بدترین عیب این‌گونه ارزها است.

پیشنهاد میکنم درباره سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا هم بخوانید و آشنا شوید.

ارز فیات چیست؟ - ارز فیات و ارز دیجیتال
دلار فیات – فیات ارز

ارز فیات چیست؟ – ارز فیات و ارز دیجیتال

 

تا اینجا سعی کردیم به‌طور ساده درباره سؤال ارز فیات چیست؟ صحبت کنیم. در پاسخ به سؤال ارز فیات چیست اشاره کردیم که عملاً این ارزها هیچ پشتوانه فیزیکی ندارند و این ارزش دولت و استفاده از ارزها است که این ارزش‌گذاری را بر عهده‌دارند.

همان‌طور که در پاسخ ارز فیات چیست گفتیم، این ارز دیگر بر اساس طلا یا هیچ منبع فیزیکی معامله نمی‌شود، پس‌ازاین نظر می‌توان بیت کوین را به‌نوعی ارز فیات بدانیم. در کلام ساده‌تر می‌توانیم ارز فیات و ارز دیجیتال را به‌نوعی هم سنگ تلقی کنیم. چراکه بیت کوین هیچ‌گونه پشتوانه فیزیکی ندارد و امروز مانند یک ارز عادی در بستر اینترنت در حال خریدوفروش و معامله شدن است. پس عملاً بیت کوین یک نوع ارز فیات است.

اما به‌هرحال آن چیزی که در مورد سؤال ارز فیات چیست وجود دارد این است که ارزهای فیات خودشان فیزیکی هستند و قابلیت معامله به‌صورت فیزیکی را نیز دارند اما بیت کوین هیچ نمود فیزیکی ندارد. تفاوت دیگری که در مورد بیت کوین و ارزهای فیات وجود دارد در پاسخ به سؤال ارز فیات چیست مشخص شد. بیت کوین بر اساس ارزش‌گذاری هیچ دولتی کار نمی‌کند. یعنی بیت کوین بر اساس اعتبار هیچ دولتی ارزش‌گذاری نمی‌شود. تنها روش ارزش‌گذاری بیت کوین با توجه به پاسخ سؤال ارز فیات چیست؟ و همچنین بر اساس اطلاعاتی که از دنیای ارزهای دیجیتال داریم، سیستم عرضه و تقاضا و کاربری بیت کوین است.

اگر تمایل دارید بدانید حداقل میزان خرید بیت کوین چقدر است؟ مقاله ای در این باره نوشته ایم برا مراجعه به آن اطلاعات خوبی کسب خواهید کرد.

ارز فیات چیست
ارزهای فیات کدامند

البته این موارد گفته‌شده و مقایسه‌های انجام‌شده با پاسخ‌های سؤال ارز فیات چیست؟

بیشتر در مورد خود بیت کوین صادق است. چراکه در دنیای ارزهای دیجیتال شما می‌توانید به‌راحتی ارزهایی را پیدا کنید که بر اساس پشتوانه‌های مختلف ازجمله: دلار، نفت، طلا و … معامله می‌شوند. غالب این ارزها دارای قیمت ثابت هستند و چندان تغییر و نوسان خاصی ندارند. همان‌طور که گفتیم در دنیای ارزهای دیجیتال آن چیزی که اهمیت دارد کاربری است. ازاین‌رو ممکن است یک کاربرد نیاز به ارزهای ثابت و کاربرد دیگر به دنبال پاسخ سؤال ارز فیات چیست است.

 

پایان سخن و پاسخ نهایی به سؤال ارز فیات چیست؟
ارزهای فیات چیست – ارز های فیات

[irp posts=”24851″ name=”بانک مرکزی ایران، ارزهای دیجیتال را به رسمیت می‌شناسد!”]

پایان سخن و پاسخ نهایی به سؤال ارز فیات چیست؟

 

ما در این مقاله سعی کردیم که بتوانیم پاسخ دقیق و درستی در مورد سؤال ارز فیات چیست بدهیم. همان‌طور که در بالاتر گفتیم پاسخ به سؤال ارز فیات چیست می‌تواند بسیار ساده یا سخت باشد. بستگی دارد شما از کدام جنبه بخواهید به این سؤال ارز فیات چیست پاسخ بدهید.

همان‌طور که در پاسخ به ارز فیات چیست بیان کردیم، این ارز عملاً هیچ پشتوانه فیزیکی ندارد و تنها بر اساس میزان اعتماد عمومی یا همان سیستم عرضه و تقاضا ارزش‌گذاری می‌شود. این نوع ارزش‌گذاری باعث می‌شود که عملاً نوسانات ارز وابسته به سیستم اقتصادی هر کشوری باشد. اگر کشوری دارای سیستم اقتصادی قوی باشد، به‌نوعی که در تمام دنیا ارز آن مطرح باشد، این ارز نوسان کمتری خواهد داشت، درحالی‌که کشورهای بحران‌زده اقتصادی می‌توانند به‌صورت ساعتی از ارزش‌گذاری‌های صورت گرفته ارز ملی لذت ببرند!

اما بخش دیگر سؤال ارز فیات چیست و پاسخ آن مربوط به ارز های دیجیتال است. امروز ارزهای دیجیتال به‌عنوان یکی از جدید بازارها در عرصه سرمایه‌گذاری و تبادلات مالی است. بیت کوین به‌عنوان شاخص‌ترین ارز این بازار نیز مانند ارزهای فیات از پشتوانه فیزیکی برخوردار نیست. پس همان‌طور که در پاسخ سؤال ارز فیات چیست بیان کردیم عملاً بیت کوین نیز نوسان پذیر خواهد بود. اما نکته مهم و تفاوت مهمی که در مورد پاسخ ارز فیات چیست و رابطه آن با بیت کوین وجود دارد این است که ارزهای عمومی حالت فیزیکی دارند درحالی‌که بیت کوین رمز ارزی بیش نیست.

از طرف دیگر ارزهایی عمومی و عادی که می‌بینیم بر اساس پشتوانه دولتی فعالیت می‌کنند اما بیت کوین به‌طور کامل بر اساس سیستم عرضه و تقاضا و اعتماد مردم ارزش‌گذاری می‌شود. ازاین‌رو اقتصاددان‌ها معتقدند که این ارز می‌تواند آینده‌ای درخشان تر از دلار و یورو داشته باشد. امیدواریم پاسخ منطقی و کاملی در مورد سؤال ارز فیات چیست؟ گرفته باشید و بتوانید از آن استفاده کنید.

به نظر شما بازدهی صندوق طلا چقدر است؟ اگر درباره این موضوع اطلاعاتی ندارید توصیه میکنم حتما به این مقاله مراجعه کرده و اطلاعات جامعی از آن کسب نمایید.

در دوره آموزش ارز دیجیتال رایگان تمامی مفاهیمی که در مورد ارزهای دیجیتال باید بدانید به‌صورت رایگان آموزش داده خواهد شد، توصیه میکنم این دوره رایگان را از دست ندهید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.