ارزش بازار سهام ،اثر متغیرهای کلان اقتصادی بر سهام بانک‌ها

ارزش بازار سهام

شناخت دسته‌بندی ارزش بازاری سهام شرکت

ارزش بازاری سهام جدیدترین ارزش بازار سهام یک شرکت است. این ارزش برابر با قیمت فعلی سهام ضرب در تعداد سهام شرکت است. جامعه سرمایه‌گذاران معمولاً از ارزش بازار برای رتبه بندی شرکت‌ها و مقایسه اندازه‌های نسبی آن‌ها در یک صنعت یا بخش خاص استفاده می‌کنند. برای تعیین سقف بازار یک شرکت، به سادگی قیمت سهم بازار فعلی آن را بگیرید و رقم را در تعداد سهام شرکت ضرب کنید.

ارزش بازاری سهام چیست؟

ارزش بازاری شرکت به میزان و ارزش سهام یک شرکت اشاره دارد. درک ارزش بازاری یک شرکت کار مهمی است و تشخیص آن به صورت دقیق دشوار است. ارزش بازار یک روش سریع و آسان برای تخمین ارزش یک شرکت است که به معنای برآورد تصور بازار از ارزش سهام است. در چنین حالتی، برای محاسبه می‌توانید به سادگی قیمت سهام را در تعداد سهام موجود ضرب کنید. استفاده از ارزش بازار برای نشان دادن اندازه یک شرکت مهم است زیرا اندازه شرکت تعیین کننده اصلی ویژگی‌های تأثیرگذار از جمله ریسک برای سرمایه‌گذاری است. شرکتی با 20 میلیون سهم با فروش 100 دلار در هر سهم، ارزش بازار 2 میلیارد دلار خواهد داشت. از طرف دیگر، شرکت دوم با قیمت سهام 1000 دلار اما فقط 10 هزار سهم، فقط 10 میلیون دلار در بازار ارزش دارد.
ارزش بازاری سهام با توجه به سادگی و کارایی در ارزیابی ریسک می‌تواند معیار مفیدی در تعیین سهام مورد علاقه شما و نحوه تنوع بخشیدن به سبد سهام خود با شرکت‌های با اندازه‌های مختلف باشد. ارزش بازاری یک شرکت ابتدا از طریق عرضه اولیه (IPO) ایجاد می‌شود. قبل از عرضه اولیه سهام، شرکتی که می‌خواهد در دسترس عموم قرار گیرد، یک شرکت سرمایه‌گذاری را به کار می‌گیرد تا از تکنیک‌های ارزیابی برای استخراج ارزش شرکت استفاده کند و تعیین کند که چند سهام به مردم و با چه قیمتی عرضه می‌شود.
بعد از اینکه یک شرکت عمومی شد و تجارت خود را در بورس آغاز کرد، قیمت آن توسط عرضه و تقاضای سهام آن در بازار تعیین می‌شود. اگر به دلیل عوامل مطلوب تقاضای زیادی برای سهام آن وجود داشته باشد، قیمت سهام آن افزایش می‌یابد. اگر پتانسیل رشد آینده شرکت خوب به نظر نرسد، فروشندگان سهام قیمت آن را کاهش می‌دهند.
[irp posts=”20082″ name=”ارزش ذاتی سهام یا NAV چیست با ساده‌ترین توضیح”]
همان‌طور که می‌دانید نحوه عملکرد بازارهای مالی مشخص می‌کند که وضع اقتصادی آن کشور به چه صورت است. در کشورهایی که اقتصاد آن‌ها در حال رشد روزافزون است، بازارهای مالی بسیار خوب کار می‌کنند و در کشورهایی که وضع اقتصادی نامناسبی دارند، وضعیت برعکس است. برای همین بسیار مهم است که وضعیت بازارهای مالی و اقتصادی به‌خوبی سنجیده شوند. بورس اوراق بهادار و بانک‌ها از مهم‌ترین نهاد های مالی کشور هستند به همین دلیل وضعیت ارزش بازار سهام و شاخص قیمت سهام در فهم اتفاقاتی که در آینده ممکن است رخ دهد، اهمیت بسیاری دارد.
از طرف دیگر سیستم اقتصادی بسیار پیچیده است و عوامل بسیاری در تغییر ارزش سهام شرکت‌ها دخیل هستند. دانستن این عوامل می‌تواند به ما در پیش‌بینی مناسب و تصمیم‌گیری‌های دقیق بر پایه این پیش‌بینی‌ها کمک بسیاری بکند. در این متن قصد داریم به عوامل تأثیرگذار بر سهام بانک‌ها بپردازیم و عوامل مختلف را برشماریم. در ادامه به این پرسش‌ها خواهیم پرداخت:
• عوامل مؤثر بر ارزش بازار بورس (سهام) چیست؟
• عوامل تأثیرگذار بر قیمت سهام بانک‌ها و شاخص قیمت سهام بانک‌ها چیست؟

عوامل مؤثر بر ارزش بازار سهام چیست؟

قبل از این‌که به پرسش اصلی بپردازیم بهتر است از پرسش کلی‌تری شروع کنیم و بپرسیم که عوامل تأثیرگذار بر ارزش بازار سهم چیست. عوامل مؤثر بر قیمت سهام به سه دسته تقسیم می‌شوند. این سه دسته عبارت از:
1. عوامل داخلی یا درون شرکت،
2. عوامل محیطی یا کلان
3. عوامل مرتبط با صنعت
 در این بخش ما به‌طور مختصر به عوامل محیطی یا کلان می‌پردازیم.
مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر ارزش بازار سهام، عوامل کلان است که تغییرات در آن نقش به سزایی در تغییر قیمت‌ها دارد. وضعیت اقتصادی و سیاسی یکی از عوامل کلان است. اگر فضای سیاسی و اقتصادی کشور، برای سرمایه‌گذاران نشان از اوضاع خوب آینده داشته باش، بورس رشد می‌کند و در غیر این صورت شاهد سقوط شاخص خواهیم بود.
از عوامل دیگر می‌توان به سیاست‌های پولی و مالی اشاره کرد. معمولاً این‌که دولت‌ها چه رویکردی درزمینه سیاست‌های مالی و پولی خود داشته باشند، نتیجه مستقیمی در بورس می‌گذارد. به‌عنوان‌مثال اگر قیمت ارز افزایش پیدا کند، شرکت‌های مبتنی بر صادرات به سود خوبی دست پیدا می‌کنند و قیمت سهام این شرکت‌ها هم رشد می‌کند.(در ادامه فیلم تحلیل فاندامنتال بیت کوین را هم ببینید)
یکی دیگر از نشانه‌هایی که سرمایه‌گذاران باید بررسی کنند، بودجه سالانه کشور است. این عامل ازاین‌جهت مهم است که بندهای این بودجه مشخص می‌کند که در دولت قرار است به چه صنایعی توجه کند. در همین راستا می‌توان به قوانین و مقررات نیز اشاره کرد. هر چه قوانین و مقررات در یک کشور ثبات داشته باشد، وضع بورس هم خوب می‌شود. دلیل آن‌هم مشخص است، سرمایه‌گذاران می‌توانند وضع آینده را پیش‌بینی کنند و بر پایه آن دست به انتخاب بزنند.
نرخ تورم نیز دیگر عامل مؤثر بر ارزش بازار بورس یا سهام است. این عامل نیز با توجه به ویژگی شرکت‌ها می‌تواند بر ارزش سهام آن‌ها اثر مثبت یا منفی بگذارد. البته همان‌طور که در قسمت مقدمه نیز اشاره کردیم، عوامل بسیاری درزمینهٔ ارزش بازار سهام تأثیر دارند و ما تنها در اینجا به بخشی از عوامل مؤثر بر ارزش سهام اشاره کردیم.
[irp posts=”19678″ name=”ثبت نام سهام عدالت، مراحل ثبت نام سهام عدالت در ۵ دقیقه”]

ارزش بازار سهام

 

عوامل تأثیرگذار بر قیمت سهام بانک‌ها و شاخص قیمت سهام بانک‌ها چیست؟

حال که به عوامل مؤثر بر ارزش بازار سهام پرداختیم، می‌توانیم به عوامل تأثیرگذار بر شاخص قیمت بانک‌ها بپردازیم. در این زمینه در دانشگاه‌های کشور و دنیا تحقیقات بسیاری انجام می‌گیرد تا بفهمند که چه عواملی بر قیمت سهام بانک‌ها تأثیر می‌گذارد و میزان آن نیز به چه اندازه است اما می‌توان به‌طورکلی به‌اتفاق نظری در این تحقیقات رسید.(در ادامه مقاله بررسی مفهوم ریسک مساعد و نامساعد و محاسبه بازده سرمایه گذاری در بورس را هم بخوانید)
به‌طورکلی عواملی چون نرخ تورم که در مورد آن در بخش قبلی توضیح دادیم علاوه بر نرخ سود تسهیلات بانکی، نرخ تولید ناخالص داخلی، نرخ ارز و حجم نقدینگی ازجمله عواملی هستند که تأثیر به سزایی در تعیین شاخص قیمت سهام بانک‌ها دارند. طبق پژوهش‌ها به نظر می‌رسد که تولید ناخالص داخلی و سود سپرده بانکی تأثیر مستقیمی بر روی شاخص قیمت سهام بانک‌ها داشته باشد اما نرخ ارز و تورم اثری معکوس بر قیمت سهام بانک‌ها بگذارد. به این معنا که با افزایش آن‌ها شاخص قیمت سهام بانک‌ها نیز افت می‌کند.(توصیه میکنم در ادامه مقاله ورود به بازار بورس جهانی را بخوانید)

دسته‌بندی ارزش سهام

به‌طور کلی، سهام شرکت‌ها بر اساس ارزش بازار به دسته‌های مختلف طبقه‌بندی می‌شوند:

• بزرگ
شرکت‌های دارای ارزش بازاری بالای 10 میلیارد دلار در دسته‌بندی ارزش سهام بزرگ قرار می‌گیرند. برای نمونه می‌توان به شرکت‌هایی مانند اپل، مایکروسافت، IBM، فیس بوک و غیره اشاره کرد. شرکت‌های بسیار بزرگ، بانک‌ها پالایشگاه‌ها و … در این دسته قرار می‌گیرند.
شرکت‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند، شرکت‌هایی هستند که خود را به عنوان رهبران صنایع خود معرفی کرده‌اند. در حالی که بسیاری از آن‌ها با فراز و نشیب‌های چرخه صنعت خود سر و کار دارند، اما معمولاً قوی‌ترین شرکت‌ها هستند و ثابت شده است که قادر به جلوگیری از تهدیدهای رقابتی هستند. شرکت‌های در دسته ارزش بازاری بزرگ بیشترین میزان سود را برای شما به همراه می‌آورند. این شرکت‌های بزرگ معمولاً بیش از آنچه برای تجارت لازم دارند پول نقد تولید می‌کنند و سرمایه اضافی را در پرداخت سود به سرمایه‌گذاران باز می‌گردانند.
• متوسط
شرکت‌هایی که ارزش بازاری سهام آن‌ها از 1 میلیارد دلار تا 10 میلیارد دلار است. سهام شرکت‌هایی باارزش بازاری سهام متوسط از شرکت‌های بزرگ بی‌ثبات‌تر است. شرکت‌های متوسط همیشه در ساخت مدل‌های موفق تجاری پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند و این ویژگی به سرمایه‌گذاران آن‌ها ثبات و محافظت در برابر چالش‌های آینده که شرکت‌های کوچک‌تر با آن روبرو هستند را می‌دهد.
با این وجود حتی با داشتن سابقه کافی، ممکن است برای تحقق وعده مالی خود، با مشکلاتی روبرو شوند. همه شرکت‌های با ارزش متوسط سهام قابل رشد ندارند.
• کوچک
شرکت‌هایی با ارزش بازاری بین 250 میلیون تا 1 میلیارد دلار در این دسته از دسته‌بندی ارزش بازار قرار می‌گیرند. سهام این شرکت‌ها در دسته پر خطر و با بازده بالا قرار می‌گیرد، زیرا این شرکت‌ها در مرحله رشد هستند. تعداد شرکت‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند بسیار بیشتر از دسته‌های دیگر است. گاهی اوقات سهام با ارزش پایین‌تر نیز در این دسته قرار می‌گیرند و معمولاً سهام قابل رشدی هستند و نوسان بیشتری دارند به این معنی که دارای خطر و ریسک بیشتری هستند.
سرمایه‌گذاران می‌توانند از طبقه‌بندی شرکت و ارزش واقعی بازار برای تصمیم‌گیری هوشمندانه در مورد سرمایه‌گذاری استفاده کنند. به طور كلی، شركت‌های بزرگ سرمایه و دارایی بیشتری نسبت به شركت‌های كوچك دارند و به همین ترتیب، سرمایه گذاریی‌ با ریسك كمتر محسوب می‌شوند. علاوه بر این، شرکت‌های کوچک دارای تمایل به رشد بالاتری نسبت به همتایان بزرگ‌تر خود هستند و به همین ترتیب، احتمالاً فرصت‌های بیشتری برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند.
ارزش بازاری گزینه مهمی قبل از سرمایه‌گذاری است اما به تنهایی کافی نیست. شرکت‌ها می‌توانند بسیار سریع به رشد بالایی در ارزش بازاری دست بیایند و بازدهی قوی در هر سهم ایجاد شود.

جمع‌بندی

بازار بورس یکی از نهادهای مهم مالی یک کشور است که به‌نوعی نبض اقتصادی آن به‌حساب می‌آید. سرمایه‌گذاران در هرجایی از دنیا سعی دارند با سنجیدن عوامل اقتصادی متفاوت پیش‌بینی کنند که آینده سهام در بازار بورس چه خواهد شد تا به این شکل بهتر بتوانند تصمیم‌گیری کنند. در این متن نیز ما به این موضوع پرداختیم.(توصیه میکنم مقاله معامله گری چیست را مطالعه بفرمایید)
در بخش اول به این پرسش پرداختیم که عوامل مؤثر بر ارزش بازار سهام چیست و سپس عوامل کلان تأثیرگذار بر آن را توضیح دادیم. در بخش بعدی به عوامل تأثیرگذار بر شاخص قیمت سهام بانک‌ها پرداختیم و بعد از برشماری یکایک این عوامل به شما گفتیم که هرکدام چه تأثیری بر سهام بانک‌ها می‌گذارد.(در ادامه مقاله اصطلاحات فارکس را مطالعه کنید)
[irp posts=”20604″ name=”روش اطلاع از واریز سود سهام عدالت چیست؟”]
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.