اتفاقی که بازار سرمایه را به کما می برد…

اتفاقی که بازار سرمایه را به کما می برد...

افزایش نرخ ارز نیمایی و رسیدن دلار نیمایی به حدود ۲۲ هزار تومان، سهم ها را دوباره جذاب خواهد کرد؛ مشروط بر آنکه قیمت سهم ها بیش از این رشد نکند.

به گزارش بورس نیوز امروز شاخص کل از محدوده ۱ میلیون و ۴۱۷ هزار واحدی فراتر رفت و باز هم سقف جدیدی در بورس تهران ثبت شد. دلار هم شیب صعودی دارد و به نظر می رسد در محدوده ۲۰ هزار تومانی با مقاومت روبرو است. برخی تحلیلگران معتقدند دلار در صورت عبور از کانال ۲۰ هزار تومانی، قیمت های بالاتری را لمس خواهد کرد. باید دید افزایش احتمالی نرخ ارز به نفع بازار سرمایه خواهد بود یا نه؟

سجاد بور بور کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص پیش بینی نرخ ارز بیان کرد : پارادایم ها تغییر کرده و دیگر نمی توان با تکیه بر تجربیات گذشته بازارها، روند آتی آنها را پیش بینی کرد. تکنیکال جوابگوی تحلیل بازار ارز نیست و فشار تقاضا، هر مقاومت تکنیکالی را در هم می شکند. بنابراین نمیتوان برای دلار، مقاومت ۱۹۵۰۰ تومانی را مقاومت مهمی تلقی کرد. در تحلیل بازار ارز، پیش از هر چیز باید به کسری بودجه دولت توجه داشت.

از آنجا که فروش نفت ما کاهش داشته و صادرات غیر نفتی هم تضعیف شده، کسری بودجه دولت اجتناب ناپذیر است و این کسری بودجه در نرخ ارز نمایان خواهد شد. ضمن اینکه حجم نقدینگی و شبه پول هم شیب صعودی دارد و به نظر می رسد امسال تورم حداقل ۳۰ درصدی خواهیم داشت. نرخ ارز، سقفی نخواهد داشت و تنها ترمز بازار ارز، انتخابات آمریکا و پیروزی دموکرات ها خواهد بود. ولی بطور کلی به ثبات نرخ ارز در این محدوده اعتقادی ندارم و بازار ارز احتمالا قیمت های بالاتری به خود خواهد دید. در نهایت، عرضه و تقاضا، نرخ ارز را تعیین خواهد کرد و قیمت ارز را با یک تحلیل روی کاغذ نمی توان تعیین کرد.(پیشنهاد میکنم فیلم تحلیل فاندامنتال بیت کوین را ببینید)

[irp posts=”16354″ name=”بازار ارز بی اعتنا به قطعنامه شورای حکام”]

وی افزود: شرایط فعلی بازار ارز را نمی توان با سال ۱۳۹۶ مقایسه کرد. جهش ۳۰۰ درصدی نرخ ارز در آن مقطع، در مخیله بسیاری از فعالان بازار ارز و تحلیلگران نمی گنجید. اما امروز شرایط تغییر کرده و جهش چند صد درصدی، چندان عجیب نیست. ضمن اینکه اوضاع اقتصادی کشور ما به مراتب بدتر از سال ۱۳۹۶ بوده و علاوه بر این، تقریبا اکثر مردم به این باور رسیده اند که برای حفظ ارزش پول شان، باید سرمایه گذاری کنند. بازار ارز و سکه برای بسیاری از سرمایه گذاران خرد و مردم بازارهای سهل الوصول تری هستند.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تاثیر افزایش نرخ ارز بر بازار سرمایه و بازار مسکن و… گفت: تحلیل تکنیکال و فاتدامنتال این روزها کاربرد چندانی ندارد و مهم ترین عامل اثرگذار بر روند بازارسرمایه، ورود نقدینگی است و تنها زمانی می توان از توقف رشد در بازارسرمایه صحبت کرد که جریان ورود نقدینگی به این بازار متوقف شود. در حال حاضر روزانه بطور میانگین نزدیک به ۹۰۰ میلیارد تومان پول وارد بازار سرمایه می شود‌. با این حجم ورود نقدینگی و عرضه های اولیه محدود، طبیعی است که قیمت سهم ها رشد کند.(در ادامه مقاله ورود به بازار بورس جهانیرا هم بخوانید)

اما نکته حائز اهمیت این است که همواره پول از بازاری به بازار دیگر می رود. در سال ۱۳۹۰، ابتدا بازار ارز و بازار طلا رشد کرد و سپس مدتی در جا زد. بعد از آن پول راه بازار مسکن را در پیش گرفت و این بازار هم به طور میانگین رشد تقریبا ۱۱۰ درصدی داشت(در تهران). بعد از آن هم پول وارد بازار سرمایه شد و این بازار رشد کرد و در نهایت جریان نقدینگی در سال ۹۲ به سمت بانک ها رفت و تا سال ۱۳۹۶ نقدینگی در بانک ها بود. اواخر سال ۹۶ جریان پول دوباره به سمت بازار ارز و طلا رفت و شاهد جهش قیمتی این بازارها بودیم. بعد از افت نسبتا کم بازار ارز، پول وارد بازار مسکن و بعد از آن هم، بازار سرمایه شد. به هر حال، نقدینگی در بازارهای مختلف در گردش بوده و بازارها (تا حدی) متناسب با هم رشد می کنند. (مقاله تکنیکال یا فاندمنتال نویسنده: “بهرنگ موسوی” را هم بخوانید)(مقالهنرم ‌افزار تحلیل تکنیکال را هم مطالعه کنید)

سؤال:

اتفاقی که بازار سرمایه را به کما می برد...

بور بور اضافه کرد: برخی صنایع و شرکت های بازار سرمایه از جمله صنعت فولادی و پتروشیمی و معدنی و… وابسته به نرخ ارز و قیمت های جهانی هستند و اتفاقا بخش عمده بازار سرمایه را هم، همین شرکت ها تشکیل می دهند. این شرکت ها عموما هزینه های ریالی و درآمدهای ارزی دارند و با افزایش نرخ ارز، حاشیه سود این شرکت ها افزایش خواهد یافت. بنابراین اگر مثلا بازار ارز، رشد ۳۰ درصدی داشته باشد، سودآوری شرکت های وابسته به نرخ ارز، بیش از ۳۰ درصد رشد خواهد کرد. از این رو سرمایه گذاری در سهام این شرکت ها، بیش از سرمایه گذاری در بازار ارز، بازدهی به همراه خواهد داشت.(در ادامه مقاله بازار بورس چین،روسیه و ترکیه را هم مطالعه کنید)

[irp posts=”15842″ name=”آینده بازار زعفران در ایران”]

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که ” با توجه به اینکه بازدهی بازار سرمایه بیش از بازار ارز بوده، آیا بازار سرمایه حباب دارد و در صورت جذابیت بازار ارز، باید منتظر ریزش بازار سرمایه باشیم” اظهار کرد: از زمانی که شاخص کل بورس در محدوده ۱۵۰ هزار واحدی قرار داشت، برخی کارشناسان اعتقاد به وجود حباب در این بازار داشتند!(در ادامه مقاله شاخص قیمت را هم بخوانید)

در حالی که این بازار مرتبا بالاتر رفته و هنوز ریزش معنی داری شاهد نبوده ایم. معتقدم ابتدا باید نگرش خودمان را نسبت به بازار سرمایه تغییر دهیم و بپذیریم که متغیرهای اثرگذار بر این بازار، عوض شده اند. با کاهش نرخ سود بانکی و تورم حدود 30 درصدی پیش رو منطقی است پی به ای نسبی بازار سرمایه هم افزایش یابد. با شرایط فعلی کف پی به ای نسبی بازار را 10 می‌بینم. (برای اطلاع از واریزی سود سهام عدالت کلیک کنید)

وی افزود: شاید در بازار سرمایه یا هر بازار دیگری، حباب وجود داشته باشد؛ اما مادامی که حباب بازاری نترکیده متوجه حباب این بازار نخواهیم شد. وقتی نقدینگی به سمت بازار سرمایه سرازیر شده، و ضمنا تمام بازارها در حال رشد است ذکر مداوم واژه حباب در این بازار معنایی ندارد. ارزش بازار سرمایه ما در حال حاضر 5300 هزار میلیارد تومان است.(در ادامه مقاله سهم های بازار دو طرفه را هم بخوانید)

بنابراین اگر قرار باشد ریزشی در این بازار اتفاق بیفتد و مثلا ۴۰ درصد افت کند می‌تونیم به این شکل تصور کنیم که باید آماده خروج حدود ۲۱۰۰ هزار میلیارد تومان پول از این بازار و ورود آن به سایر بازارها باشیم که البته بازارهای دیگر به غیر از مسکن هم کشش جذب این حجم از نقدینگی را نخواهند داشت. علاوه بر این، باید در نظر داشت که فعالان و بازیگران اصلی بازار سرمایه در حال حاضر، حقیقی ها هستند و خروج این حجم از سرمایه گذاران امکانپذیر نیست.(در ادامه مقاله تضمین سرمایه‌ گذاری در بورسرا بخوانید)

در حال حاضر ورود پول در 7 روز کاری در بازار سرمایه حدودا برابر سرمایه صندوق توسعه بازار است و حقوقی ها هم خریدار سهم ها در قیمت های فعلی نخواهند بود. بنابراین ریزش بازار سرمایه، فاجعه ای خواهد بود که باید با متعادل تر کردن بازار، از آن جلوگیری کرد. افزایش نرخ ارز نیمایی و رسیدن دلار نیمایی به حدود ۲۲ هزار تومان، سهم ها را دوباره از دید قدیمی‌های جا افتاده از بازار جذاب خواهد کرد؛ مشروط بر آنکه قیمت سهم ها جای دوری نروند.(در ادامه مقاله آموزش تابلو خوانی را هم بخوانید)

بور بور تصریح کرد: مهمترین اتفاق پیش روی بازار سرمایه، انتخابات آمریکا خواهد بود. به نظر می رسد یکی دو ماه قبل از برگزاری انتخابات آمریکا، بازار سرمایه به کما خواهد رفت و روند بازار سرمایه بعد از آن، بستگی به نتیجه انتخابات آمریکا و نرخ ارز خواهد داشت. اما آنچه می تواند از انتخابات آمریکا هم موثرتر باشد، تداوم حمایت دولت از بازار سرمایه خواهد بود.

بازار سرمایه، ظرفیت های بسیاری برای توسعه دارد و می توان از حجم نقدینگی این بازار برای افزایش پویایی بازار بهره برد تا با فروکش کردن هیجان کاذب در این بازار به یک اقتصاد پویا برسیم.(پیشنهاد میکنم مقاله بازار بورس فارکس ونحوه معامله در بورس کالا و پول هوشمند در بورس و  مزرعه بیت کوین را بخوانید.

[irp posts=”18849″ name=”سود سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار چقدر است؟”]

(در ادامه مقاله بررسی مفهوم ریسک مساعد و نامساعد را هم بخوانید) و ( مقاله ریسک سیستماتیک و غیر سیستماتیک را هم مطالعه کنید)

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد افضلی
محمد افضلی
3 سال قبل

سلام میشه بفرمایید دلار نیمایی چیست؟

مدیر سایت
مدیر
3 سال قبل
پاسخ به  محمد افضلی

دولت جمهوری اسلامی به منظور اطمینان یافتن از اختصاص عادلانه ارز که بر اصل اولویت در تقاضا انجام میپذیرد، و همچنین برای جلوگیری از خروج ارز از کشور سامانه “نظام یکپارچه معاملات ارزی” یا همان “نیما” را راه اندازی کرد. همچنین این سامانه باعث هدایت محصولات وارداتی به سمت یک مرکز منسجم را فراهم می کند.
با سرچ کلمه” دلار نیمایی چیست” در گوگل می توانید به اطلاعات کامل تر دسترسی پیدا کنید.

موفق باشید

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.