آیا بیت کوین قانونی است؟ سیر تا پیاز قوانین بیت کوین در ایران

آیا بیت کوین قانونی است

بیت کوین ارز دیجیتال رمزنگاری‌شده‌ای است که در سال‌های گذشته رشد بسیار زیادی داشته است. ازاین‌رو افراد زیادی در تمام دنیا به دنبال استخراج و خریدوفروش این ارز هستند. در ایران نیز افرادی به این حوزه واردشده و مشغول خرید و فروش و استخراج بیت کوین هستند. در ادامه قصد داریم با قوانین بیت کوین در کشور آشنا شویم و ببینیم آیا به‌صورت قانونی می‌توان از این ارز استفاده کرد یا خیر. قوانین مربوط به بیت کوین در کشورهای مختلف متفاوت است و هنوز استفاده یا استخراج بیت کوین در برخی کشورها ممنوع است.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین نوعی ارز دیجیتال است که به‌صورت الکترونیکی در رایانه ایجاد و نگهداری می‌شود. بیت کوین پول کاغذی مانند دلار، یورو یا ین نیست که توسط بانک‌های مرکزی یا مقامات پولی کنترل شود. بیت کوین اولین نمونه ارز رمزنگاری‌شده است که توسط افراد و مشاغل مختلف در سراسر جهان با استفاده از نرم‌افزار پیشرفته رایانه‌ای که مسائل ریاضی را حل می‌کند تولید می‌شود.

بیت کوین ویژگی‌های مختلفی دارد که آن را از ارزهای سنتی به‌عنوان ابزاری جهانی برای مبادله جدا می‌کند. بانک‌های مرکزی یا مقامات پولی تعداد بیت کوین را کنترل نمی‌کنند و کاملاً غیرمتمرکز است. هرکسی که رایانه دارد می‌تواند آدرس Bitcoin خود را برای دریافت یا انتقال بیت کوین در عرض چند ثانیه تنظیم کند. بیت کوین ناشناس است و ارز رمزنگاری‌شده به کاربران امکان می‌دهد چندین آدرس را حفظ کنند و تنظیم آدرس نیازی به اطلاعات شخصی نیز ندارد.

 

[irp posts=”21540″ name=”آموزش تبدیل بیت کوین به ریال، چگونه بیت کوین خود را تبدیل کنیم؟”]

 

آیا خرید و فروش بیت کوین در ایران قانونی است؟

 

آیا بیت کوین قانونی است؟ نکات مختلفی در خصوص استفاده از بیت کوین در ایران وجود دارد. بااینکه این ارز دیجیتال هنوز در ایران به‌درستی شناخته‌نشده اما استفاده از آن جرم شناخته نمی‌شود. البته استفاده و خرید و فروش این ارز تا جایی که باعث ایجاد جرم دیگری نشود مجاز است. به‌عنوان‌مثال اگر افراد از این ارز برای انجام کلاه‌برداری یا پول‌شویی استفاده کنند جرم شناخته می‌شود. درصورتی‌که فردی با استفاده از این ارز اعمال مجرمانه انجام دهد توسط پلیس و قوه قضاییه تحت پیگیری و مجازات قرار می‌گیرد.

 

سیر تا پیاز قوانین بیت کوین در ایران
سیر تا پیاز بیت کوین – آیا خرید و فروش بیت کوین در ایران قانونی است؟

صرافی‌های بسیار زیادی در ایران در حوزه خریدوفروش ارز دیجیتال بیت کوین فعالیت می‌کنند اما هیچ‌کدام از این مراکز مجوز قانونی ندارند. البته هنوز قانون واحدی برای فعالیت این صرافی‌ها تصویب نشده اما فعالیت آن‌ها نیز جرم شناخته نمی‌شود. این مراکز تا امروز به‌صورت غیرقانونی شناخته‌نشده اما فعالیت آن‌ها مجوزی نیز به همراه ندارد.
بر اساس قانون بیت کوین استفاده از بیت کوین و انجام معامله با آن هنوز در سطح وسیع در کشور هنوز تائید نشده و نیازمند تصویب قوانین مرتبط است. برخی از مراکز و سایت‌ها در ایران با استفاده از بیت کوین اقدام به کاره‌ای غیرقانونی ازجمله کلاه‌برداری، پول‌شویی و … نموده‌اند که توسط قوه قضاییه و بانک مرکزی مسدود شده‌اند.

 

[irp posts=”20252″ name=”راهنمای خرید بیت کوین، 2 نکته برای خرید بیت کوین”]

آیا استخراج بیت کوین قانونی است؟

آیا بیت کوین قانونی است؟ و آیا استخراج بیت کوین در ایران قانونی است؟ علاوه بر خریدوفروش و معامله با بیت کوین یکی دیگر از جنبه‌های استفاده از این ارز استخراج آن است. این مسئله نیز در ایران جرم نیست و به‌صورت قانونی انجام می‌شود، البته برای راه‌اندازی دستگاه‌ها و استخراج بیت کوین حتماً باید از مراجع مربوطه مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوزهای لازم را دریافت کنید. استخراج بیت کوین به دستگاه‌های خاصی نیاز دارد.

این دستگاه‌ها در ایران تولید نمی‌شوند به همین دلیل باید از سایر کشورها خریداری و وارد شوند. تا قبل از تیرماه سال 1398 با توجه به قانون بیت کوین ورود این دستگاه‌ها به کشور ممنوع بود و واردکردن از طریق گمرک امکان‌پذیر نبود. ازاین‌رو بسیاری از افراد برای واردکردن این دستگاه از مسیرهای قاچاق استفاده می‌کردند. به دلیل ورود قاچاق قانون تمام این دستگاه را به‌محض مشاهده ضبط می‌کرد.

قانون بیت کوین
آیا بیت کویین قانونی است – دستگاه بیت کوین قانونی است – آیا بیت کوین در ایران قانونی است

 

در 22 تیرماه سال 98 ورود قانونی این دستگاه‌ها به کشور آزاد و استخراج بیت کوین قانونی شد. اداره گمرک ورود هرگونه دستگاه به‌عنوان ماینر را به کشور آزادکرده و افراد به‌صورت قانونی اقدام به خرید و واردات این دستگاه‌ها نمودند. این دستگاه‌ها در دسته ابزارهای بانکی قرارگرفته است.

برای واردکردن و ترخیص این کالاها از گمرک حتماً باید از وزارت صنعت مجوزهای لازم را دریافت کنید. در غیر این صورت اجازه هیچ‌گونه فعالیتی در زمینه استخراج بیت کوین ندارید. مصرف برق دستگاه‌های ماینر بسیار بالاست و باعث ایجاد مشکلات مختلفی در این زمینه می‌شود. اگر قصد استخراج بیت کوین دارید باید حتماً از متخصصین این حوزه کمک گرفته و مجوزهای لازم را در این زمینه دریافت کنید.

نکته دیگر در مورد پیگیری شکایت‌های مربوط به این ارز دیجیتال است و شکایت در زمینه بیت کوین قانونی شد. درصورتی‌که بیت کوین‌های شما مورد سرقت قرارگرفته و یا هرگونه کلاه‌برداری و هک در این زمینه برای شما اتفاق بیفتد می‌توانید از طریق مراجع قضایی شکایت کنید و پیگیری‌های لازم را انجام دهید.

 

[irp posts=”20892″ name=”مزرعه بیت کوین چیست؟ راه‌اندازی مزرعه بیت کوین چگونه است؟”]

 

منابع:

https://www.thebalance.com/is-bitcoin-a-commodity-4126544

 

اگر میخواهید با قوانین ارز دیجیتال در ایران آشنا شوید و به حوزه قانون جابجایی اطلاعات علاقه دارید حتما به این مقاله سر بزنید تا اطلاعات کامل و جامع را کسب کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
غلام عباس شکری
2 سال قبل

به نام خدا:ازآنجاکه کشورمادر تورم بالایی غوته وراست وهیچ کس به فکراین مردم مستضعف نیست،وازاونورازلحاظ بیمه که باید قانونن همه بیمه بشن وبیمه آزادبه سختی واریزمیشه،چون هزینش بالا ست،این برنامه بیت کویین میتونه کمک خوبی مخصوصابه قشرمستضعف جامعه باشه،..

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.