آتی زیره چیست؟ +آموزش معاملات آتی زیره سبز

آموزش معاملات آتی زیره سبز

درباره آتی زیره چه اطلاعاتی دارید؟ تحلیل آتی زیره برای فعالان بازار چه مزایایی دارد؟ آیا می‌دانید کارمزد معاملات آتی زیره چگونه محاسبه می‌شود؟ قرارداد آتی زیره سبز چگونه انجام می‌شود؟ در سال 93 اولین معاملات آتی زیره سبز در بورس کالای ایران انجام شد. درحالی‌که زیره سبز در استان خراسان معاملات نقدی زیره سبز به شکل سنتی مورد معامله قرار می‌گرفت. پیش از آمدن بازار آتی زیره سبز، بازار سنتی محل عقد قراردادهای اختیار معامله و آتی بود. ازآنجایی‌که قرارداد آتی زیره سبز برای باغداران و صادرکنندگان اهمیت زیادی دارد، ما در این مقاله تصمیم گرفتیم به آموزش معاملات آتی زیره اشاره‌کنیم.

قرارداد آتی زیره سبز چه مشخصه‌هایی دارد؟ (آموزش آتی زیره)

اندازه و میزان هر قرارداد، نماد معاملاتی، حداقل تغییر قیمت سفارش، سقف تعهدی باز و … ازجمله مشخصات قراردادهای آتی زیره سبز می‌باشند که در ادامه درباره هرکدام از آن‌ها توضیح مختصر خواهیم داد.

 

[irp posts=”24341″ name=”آتی پسته چیست؟+ (آموزش معاملات آتی پسته)”]

 

اندازه و میزان قرارداد آتی زیره

اندازه هر قرارداد یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک قرارداد آتی به‌حساب می‌آید. هیئت‌مدیره سازمان بورس اندازه هر قرارداد را تعیین می‌کند. سرمایه‌گذاران می‌توانند بر اساس نرخ‌های تعیین‌شده به انجام معاملات آتی زیره سبز بپردازند.

هم‌اکنون اندازه قرارداد مخصوص آتی زیره سبز، 100 کیلوگرم زیره سبز است. به‌عبارتی‌دیگر سرمایه‌گذاران در طول فرآیند خرید و یا فروش یک قرارداد زیره، 100 کیلوگرم زیره را تهیه می‌کنند و یا آن را می‌فروشند.

باوجوداینکه اندازه هر قرارداد معادل 100 کیلوگرم است. اگر یکی از سرمایه‌گذاران تصمیم داشته باشد که 600 کیلوگرم زیره سبز را مورد معامله قرار دهد، باید 6 قرارداد آتی زیره را خریداری کند و یا بفروشد. تحلیل آتی زیره به سرمایه‌گذاران و فروشندگان کمک می‌کند تا ریسک بازار را کاهش دهند.

 

حداقل تغییر قیمت سفارش‌ها

قرارداد آتی زیره سبز
معاملات آتی زیره سبز

یکی از مشخصه‌های قرارداد آتی زیره سبز که در آموزش معاملات آتی زیره موردتوجه قرار می‌گیرد. حداقل تغییر قیمت سفارش است. شما برای ثبت قیمت سفارش‌ها محصولات خود در سامانه معاملات بازار آتی زیره سبز با محدودیت مواجه می‌شوید؛ زیرا قیمت‌هایی که را برای سفارش‌ها خود در نظر می‌گیرید، باید یکی از مضرب‌های مشخص‌شده توسط سازمان بورس باشد. در حقیقت در آتی زیره سبز تغییر قیمت به‌صورت 10 تومان به 10 تومان خواهد بود.

برای مثال، اگر یکی از سرمایه‌گذاران تصمیم بگیرد تا باقیمت 653/59 ریال سفارشی وارد کند، باید آن را به قیمت‌های 600/59 و یا 700/59 در سامانه معاملات آتی زیره سبز ثبت نماید. قطعاً در بازارهای مختلف، حداقل قیمت برای تغییر سفارش با تفاوت‌هایی همراه خواهد بود. این تغییرات گه‌گاه به شرایط بازار بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال حداقل تغییر قیمت سفارش در قرارداد آتی سکه 500 تومان است. درحالی‌که این مبلغ در قراردادهای آتی زیره سبز و زعفران 10 تومان است.

نماد معاملات آتی زیره سبز

همان‌طور که می‌دانید، در تابلو معاملات بازار آتی، سررسیدهای مختلف هرکدام به‌صورت جداگانه با یک نماد مشخص، نشان داده می‌شوند. هر یک از نمادهای معاملاتی شامل دو مشخصه نام محصول و تاریخ قرارداد یعنی ماه و سال می‌شود. هیئت پذیرش باید همه نمادهای معاملات بازار بورس کالا را تصویب کرده باشند. در معاملات بازار آتی زیره سبز، هر سررسید با نام اختصاری خودش شناخته می‌شود. دقیقاً مشابه سهام که هرکدام نماد خاصی در بازار بورس دارند. نماد معاملات آتی زیره سبز، با نام لاتین و تاریخ نمایش داده می‌شوند.

نماد معاملاتی برای آتی زیره سبز به شکل CSMMYY است که CS مخفف CUMIN SEED یعنی زیره است، MM و YY به ترتیب علامت‌های اختصاری ماه و سال قرارداد هستند. برای مثال قرارداد آتی زیره سبز در شهریورماه سال 98، با نماد معاملاتی CSSH98 نشان داده‌شده است.

سقف موقعیت تعهدی باز

با توجه به دستورات و قوانین معاملات بازار آتی زیره سبز، شما به‌عنوان سرمایه‌گذار برای دریافت موقعیت‌های تعهدی باز با محدودیت‌هایی مواجه می‌شوید، بدین‌صورت که یک خریدار نمی‌تواند بیش از مقدار تعیین‌شده توسط هیئت‌مدیره سازمان موقعیت تعهدی دریافت کند.

مشتریان حقیقی می‌توانند در انواع نماد معاملاتی یعنی در هر سررسید فعال، 300 موقعیت تعهدی برای خریدوفروش دریافت کند. مشتریان حقوقی، مجاز هستند تا 300 موقعیت در هر نماد معاملاتی اخذ کنند. حتی این مقدار می‌تواند تا 10 درصد موقعیت‌های تعهدی باز در نماد معاملاتی بازار را افزایش دهد، اما بازار گردانان از شرایط بهتری برخوردارند و می‌توانند 1000 موقعیت تعهدی باز را برای هر نماد معاملاتی دریافت کنند و ممکن است در برخی مواقع موقعیت‌های تعهدی باز افزایش در نمادهای اخذشده افزایش 20 درصدی داشته باشند.

 

[irp posts=”11003″ name=”چطور به سیستم معاملاتی وفادار بمانیم و چگونه و چه وقت در سیستم تغییر ایجاد کنیم؟”]

وجه تضمین قرارداد بازار آتی زیره سبز چقدر است؟

آتی زیره چیست؟ +آموزش معاملات آتی زیره سبز
کارمزد معاملات آتی زیره

وجه تضمین برای طرفین قرارداد آتی زیره 10 درصد ارزش از کل قرارداد است. به‌عبارتی‌دیگر وجه تضمین برای قرارداد زیره سبز مبلغ 420 هزار تومان تعیین‌شده است، یعنی برای انجام معامله هر یک کیلوگرم زیره سبز باید به مبلغ 420 هزار تومان وجه تضمین به بورس کالا اختصاص دهند. کارمزد معاملات آتی زیره و وجه تضمین قرارداد توسط سازمان بورس تعیین می‌شود.

کارمزد معاملات آتی زیره سبز چقدر است؟

کارمزد معاملات آتی زیره برای کارگزار 0004/0 از ارزش کل هر قرارداد است و بورس کالا 0001/0 ارزش هر قرارداد را بر اساس آخرین قیمت تسویه برداشت می‌کند. ارزش یک قرارداد آتی زیره سبز معادل باقیمت معامله ضرب‌در 100 است. تصور کنید خریداری باقیمت 43000 دو معامله انجام می‌دهد و کارمزد آن این‌گونه مشخص می‌شود:

0004/0*تعداد معامله*ارزش هر قرارداد یعنی 0004/0*2*100*43000 برابر است با 3440 تومان

نتیجه‌گیری برای آموزش آتی زیره

با شروع معاملات آتی زیره سبز بسیاری از سرمایه‌گذاران و فعالان در بورس کالا از این موضوع استقبال کردند. در حال حاضر این امکان برای سرمایه‌گذاران وجود دارد که بتوانند با دریافت کد معاملات آتی کالا و با استفاده از آموزش معاملات آتی زیره، اقدام به انجام معامله روی این قراردادها کنند. این بازار مزایای متعددی دارد که می‌توان به دوطرفه بودن آن اشاره کرد، یعنی می‌توان از روند نزولی بازار سودآوری داشت. وجود اهرم مالی، پوشش ریسک فراز و نشیب قیمت‌ها و امکان آربیتراژ کردن ازجمله دیگر مزایای قرارداد آتی زیره سبز می‌باشند.

در پایان مقاله از شما می‌خواهیم که نظرات و پیشنهاد‌ها خود را درباره تحلیل آتی زیره و آموزش معاملات آتی زیره برای ما به اشتراک بگذارید.

 

[irp posts=”8430″ name=”دو روش ورود و خروج به معاملات که هر معامله گر حرفه ای باید با آن هاآشنا باشد”]

 

اگر درباره کال مارجین نمیدانید توصیه میکنم حتما این مقاله را بخوانید، زیرا این موضوع میتواند به شما در معاملات بازاهای آتی کمک زیادی کند.

اگر هم میخواهید درباره کاربرد طلا اطلاعات لازم را کسب کنید به این مقاله مراجعه کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.