آموزش تابلو خوانی و بازار خوانی + شناسایی سهام برتر در بازار

آموزش تابلو خوانی

آموزش تابلو خوانی همیشه یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش‌های آموزش معاملات است. تابلو در بازار بورس حکم زبان یک سهام است که از وضعیت خودش صحبت می‌کند. یک تابلو می‌تواند به تنهایی سیگنال‌های قویی برای خرید و فروش صادر کند.

به شرطی که بتوانید آن را درست بفهمید و از آن به خوبی استفاده کنید. بسیاری از حرفه‌ای‌های بازار تنها با اصول تابلو خوانی سریع و دقیق و نگاه به چند نکته اساسی چارت بر اساس استراتژی معاملاتی خودشان سهم‌های مختلفی را انتخاب می‌کنند. حتی اگر شما نخواهید که بر اساس اصول تابلو خوانی در معاملات خود پیش بروید به آموزش تابلو خوانی نیاز دارید؛ زیرا تابلو یک ابزاری است که باید از آن استفاده کنید. استفاده نکردن از تابلو و بدون توجه به آن دست به انتخاب سهم زدن به نوعی شبیه این است که بخواهیم با انبردست پیچ باز کنیم!(در ادامه مقاله کاربرد طلا را هم مطالعه کنید)

شناخت، مهم‌ترین بخش آموزش تابلو خوانی
سایت تابلو خوانی

شناخت، مهم‌ترین بخش آموزش تابلو خوانی

تابلو چیست؟ مهم‌ترین سؤالی که باید در ابتدای آموزش تابلو خوانی به آن پاسخ دهیم این است که بدانیم تابلو چیست. با وجود اینکه تابلو یک چیز کاملاً مشخص و بدون ابهام است اما تعریف‌های مختلفی برای آن وجود دارد. به طور کلی تابلو تمام واکنش‌ها قیمتی است که یک نماد یا سهم در آن روز کاری دیده است؛ یعنی روند انجام معاملات به زبان اعداد و نمودار در آن روز بیان می‌شود.

بنابراین ما در آموزش تابلو خوانی دو نوع اطلاعات داریم: 1- اعداد 2- نمودار

نمودار در آموزش تابلو خوانی همان نمودار در تحلیل تکنیکال است که در تایم فریم دقیقه قرار گرفته است؛ یعنی به صورت دقیقه‌ای این نمودار نشان می‌دهد که وضعیت عرضه و تقاضا در سهم چگونه است. نمودار اطلاعات جذابی از یک سهم می‌تواند به شما نشان دهد. اطلاعاتی مانند حجم معاملات در دقایق و ساعات مختلف، روند قیمت‌گذاری‌ها و پیش‌بینی از ادامه روند و تشخیص فشارهای عرضه یا تقاضا و …(پیشنهاد میکنم مقاله فیلتر قدرت خریدار به فروشنده حقیقی و  افتتاح حساب آزمایشی فارکس را هم مطالعه کنید)

نوع دوم اطلاعات در آموزش تابلو خوانی مربوط به اعداد و ارقام است. این اعداد به چند بخش تقسیم می‌شود. مهم‌ترین اعدادی که در آموزش تابلو خوانی وجود دارد قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی است. این دو عدد می‌توانند وصف حال خوبی از سهم به ما ارائه بدهند.

آموزش تابلو خوانی
سایت تابلوخوانی شناسایی سهام برتر

اعداد مهمی که در تابلو باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشت، حجم معاملات انجام شده و میانگین حجم معاملات است. بعد از این‌ها تعداد خریدار و فروشنده حقیقی و حقوقی و میزان حجم‌های خرید و فروش شده آن‌هاست که مهم‌ترین اعداد جدول محسوب می‌شوند. بعد از این موارد EPS، P/E، P/E گروه و حجم مبنا دیگر اعدادی هستند که اطلاعات مناسبی به ما می‌دهند.

به جز موارد گفته شده بازه‌های قیمتی سال و ماه و روز، ارزش بازار، تعداد سهام و اولین قیمت و قیمت دیروز است که در این آموزش تابلو خوانی چندان برای ما اهمیت ندارد؛ اما این بدین معنی نیست که کلاً آن‌ها فایده‌ای ندارند. بلکه کاملاً برعکس این اعداد می‌توانند واقعیت‌های بنیادی جالبی از یک سهم برای ما بازگو کنند اما چون این اطلاعات بسته به شرایط مختلف دارد خارج از بحث آموزش تابلو خوانی قرار می‌گیرد که ما از گفتن آن صرف‌نظر می‌کنیم.

[irp posts=”20213″ name=”15 فیلتر بورس: فیلترهای مهم و کاربردی + فیلتر حرفه‌ای نوسان گیری (آپدیت آذر99)”]

آموزش تابلو خوانی پیشرفته

همان‌طور که می‌بینید در آموزش تابلو خوانی با چند ده نوع اطلاعات روبه‌رو هستیم اما بیایید هدفمندتر جلو برویم؛ یعنی دقیقه همان چیزی که به درد ما می‌خورد را در آموزش تابلو خوانی فرا بگیریم. به این روش می‌گویند یک آموزش تابلو خوانی پیشرفته!

بیایید از قیمت‌ها شروع کنیم. احتمالاً مفهوم قیمت آخرین معامله و فرق آن با قیمت پایانی و رابطه آن‌ها با حجم مبنا را می‌دانید (اگر نمی‌دانید با یک جست‌وجوی ساده و گذاشتن 5 دقیقه فقط این 3 مورد را آموزش ببینید، سپس به ادامه این آموزش تابلو خوانی حرفه‌ای بپردازید).

هر چه قیمت آخرین معامله نزدیک به قیمت پایانی باشد و اطراف آن بچرخد (کمی بالاتر یا کمی پایین‌تر) اصطلاحاً می‌گوییم سهم متعادل است؛ یعنی فشار عرضه و تقاضا تقریباً در یک سطح قرار دارد و بازار در این حدود قیمتی توافق کرده است. این نشان می‌دهد که این سهم از یک سطح حمایتی خوب در این قیمت برخوردار است و می‌توان به آن اعتماد کرد. البته این تنها یکی از نشانه‌های مهم در انتخاب سهم می‌باشد.

حال اگر قیمت آخرین معامله به اندازه 2 تا 5 درصد با قیمت پایانی اختلاف داشته باشد، سیگنال خرید یا فروش قوی از سمت تابلو ارسال می‌شود. به این ترتیب که اگر قیمت آخر دو درصد یا بیشتر بالاتر از قیمت پایانی باشد به احتمال قوی فردا قیمت مثبت و نزدیک به صف خرید خواهد بود و اگر قیمت آخرین 2 درصد یا بیشتر پایین‌تر از قیمت پایانی باشد، احتمالاً فردا قیمت سهم منفی و نزدیک به صف فروش خواهد بود. به این تکنیک در آموزش تابلو خوانی حرفه‌ای تکنیک ساعت گفته می‌شود.(پیشنهاد میکنم مقاله بورس بین المللی را مطالعه کنید)

نکته بسیار بسیار بسیار مهم در آموزش تابلو خوانی این است که همیشه تابلوخوانی را در نیم ساعت پایانی بازار انجام دهید؛ زیرا در این موقع اطلاعات بسیار دقیق‌تر و درست‌تر و منطقی‌تری در تابلو وجود دارد. پس تیک ساعت را در نیم ساعت انتهایی بازار نگاه کنید.

[irp posts=”21635″ name=”خرید و فروش حقوقی نشانه چیست؟ فیلترهای خرید و فروش حقوقی در بورس”]

آموزش تابلو خوانی حرفه ای
تابلو خوانی سایت

بخش دیگری از آموزش تابلو خوانی

یک بخش مهم در آموزش تابلو خوانی شناسایی پول هوشمند است. پول هوشمند پولی است که با هدف ایجاد سود وارد یک سهم می‌شود. پس اگر شما این پول را که غال با عددی بسیار بزرگ است شناسایی کنید و همراه با آن حرکت کنید می‌توانید سودآوری خوبی داشته باشید. برای این کار تنها کافی است در مبحث آموزش تابلو خوانی به چند عدد توجه داشته باشید.

مهم‌ترین عدد برای کشف پول هوشمند حجم معاملات روز و نسبت آن به میانگین حجم معاملات 30 روزه است. هر چه نسبت این حجم بزرگتر باشد احتمال ورود پول هوشمند بسیار است. به طور مثال به طور میانگین در یک سهم روزانه 1 میلیون حجم ثبت شده است، در یک روز وقتی حجم معاملاتی 10 میلیونی ثبت می‌شود می‌تواند با اطمینان خوبی گفت که پول هوشمندی در این بین وجود دارد.

حال سؤال این است که آیا این پول هوشمند از سهم خارج شده یا به سهم وارد شده است؟ برای پاسخ به این سؤال به تعداد خریدارن و فروشنده‌های حقیقی نگاه می‌کنیم. اگر تعداد خریداران نسبت به فروشندگان کمتر باشد و نسبت آن‌ها عددی کمتر از یک را بسازد، به این معنی است که قدرت دست خریداران بوده است و خریداران قدرتمندی وارد سهم شده‌اند؛ اما اگر داستان برعکس باشد یعنی نسبت تعداد خریداران چند برابر فروشندگان باشد، یعنی فروشنده‌های درشت‌تری از سهم خارج شده است، پس این پول و این حجم بزرگ متعلق به آن‌ها خواهد بود.(در ادامه مقاله رصد و تحلیل در بورس هم بخوانید)

اصولاً حجم‌های بزرگ نمی‌توانند در طول زمان پخش شوند و در نمودار به خوبی خودشان را نشان می‌دهند و می‌توانید به راحتی ساعت این حجم را پیدا کنید. با استفاده از این ساعت می‌توانید وارد ریز معاملات روزانه شوید و سراغ معاملات انجام گرفته در آن ساعت بروید. اگر در آنجا اعداد تکراری را دیدید که به صورت متوالی تکرار شده است و یا مجموع این اعداد حجم‌هایی مانند 5 هزار یا 10 هزار می‌سازند احتمال کد به کد را هم محتمل بدانید. حال برای کشف اینکه این کد به کد حقیقی به حقوقی بوده یا برعکس دوباره به حجم خرید و فروش حقیقی‌ها و حقوقی‌ها نگاه کنید.

اگر تقریباً حجم‌های معامله شده در آن ساعت برابر با حجم‌های خریداری شده یا فروخته شده توسط حقوقی باشد، کد به کد حقیقی به حقوقی یا برعکس رخ داده است. اینکه هر کدام چه معنی دارد در مبحث آموزش تابلو خوانی نمی‌گنجد.

آموزش تابلو خوانی و شناسایی سهام برتر در بازار
تابلو خواني

آموزش تابلو خوانی و شناسایی سهام برتر در بازار

همان‌طور که در آموزش تابلو خوانی بالا گفته شد، تابلو می‌تواند وضعیت سهام را مشخص کند و گاها به تنهایی سیگنال‌های خرید و فروش خوبی صادر کند. پس با آموزش تابلو خوانی سهام برتر می‌توان برخی سهم‌های برتر را پیدا کرد؛ اما چگونه؟ همان‌طور که در بخش ابتدایی آموزش تابلو خوانی گفتیم تیک ساعت در نیم ساعت انتهایی بازار برای روزکاری بعدی بسیار اهمیت دارد و با درصد خوبی می‌توان به آن اعتماد کرد.(مقاله پشتوانه بیت‌ کوین چیست را مطالعه کنید)

برای پیدا کردن تیک ساعت می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند فیلتر نویسی و… استفاده کنید اما راه‌حل ساده‌تری هم وجود دارد. اگر می‌خواهید سهم برتری را با آموزش تابلو خوانی پیدا کنید که احتمالاً پول هوشمندی هم به آن وارد شده باشد یا چند روزی در موقعیت مناسب قرار بگیرد کافی است از دانش آموزش تابلو خوانی استفاده کنید و سراغ سایت tsetmc.com برید.

در بخش بیشترین تراکنش‌های بورسی یا فرابورسی به دنبال سهمی بگردید که قیمت آخرین معامله با قیمت پایانی آن بین 2 تا 3 درصد فاصله باشد. همان‌طور که در بخش اول آموزش تابلو خوانی گفتیم این فاصله باید به نحوی باشد که قیمت آخرین معامله بیشتر از قیمت پایانی سهم باشد. این می‌تواند سهمی عالی و خوب حتی در روزهای بد بازار به شما معرفی کند. از آموزش تابلو خوانی دیگر چه می‌خواهید؟

 

آموزش تابلو خوانی حرفه ای

اما تابلو خوانی حرفه ای یک قدم جلو تر از تمامی این مواردی است که گفتیم. شما در اصول تابلو خوانی با مفاهیم ابتدایی و کلیت تابلو آشنا می شوید و می دانید که زبان تابلو چیست. اما مسئله بسیار مهم این است که بتوانید از این تابلو اطلاعات مناسب خودتان را پیدا کنید.
به بیان بهتر شما در آموزش تابلو خوانی حرفه ای باید یاد بگیرید که چگونه می توانید با تابلو حرف بزنید و اطلاعات مناسبی بر اساس استراتژی خودتان به دست بیاورید. نکته مهم دیگری که در اصول تابلو خوانی اهمیت دارد بحث زمان است. در واقع شما تمام روز را فرصت ندارید که بخواهید تک تک اطلاعات تابلو را بررسی و بر اساس نتایج آن تصمیم بگیرید.

بسیاری از معامله گران که به صورت روزانه یا کوتاه مدت معامله می کنند باید بتوانند در چند ثانیه محدود با نگاه به تابلو بهترین نتایج را به دست بیاورند. از این رو سرعت و توجه به زمان از مهمترین تکنیک ها در تابلوخوانی شناسایی سهام برتر محسوب می شود.
تمامی این موارد ما را به سمت فیلترنویسی جذب می کند. در واقع آموزش تابلو خوانی بورس زمانی تکمیل می شود که عملا شما با فیلتر نویسی هم آشنا باشید و بتوانید بر اساس این ابزار بهترین گزینه های مورد نظر خودتان را در بازار بورس پیدا کنید.

به عبارت ساده تر شما باید یک روند ساده و مشخص در تابلو خوانی داشته باشید. مثلا برای خودتان مشخص کنید که اگر قدرت خریداران 5 برابر قدرت فروشنده ها باشد و حجمی دو برابر حجم میانگین ماه زده باشد، سهم را بررسی و در صورت مناسب بودن آن وارد می شود. اما شما زمان ندارید که تمام 200 سهم فعال بازار را بررسی کنید. از طرف دیگر این معادله هر لحظه ممکن است در سهام های مختلف تغییر کند. اما با استفاده از یک فیلتر شما می توانید به سادگی سهام مختلفی را با ویژگی مد نظر پیدا کنید. از این رو گفته می شود که تابلوخوانی شناسایی سهام برتر تنها با فیلتر نویسی امکان پذیر است.

آموزش تابلو خوانی بورس

آیا تابلو خوانی کافی است؟

 

یکی از مهمترین سوالاتی که در دوره آموزش تابلو خوانی بورس پرسیده می شود این است که آیا یک سرمایه گذار تنها با استفاده از تابلو خوانی می تواند وارد دنیای بورس و سرمایه شود؟
مسلما خیر! شاید برخی از اساتید تابلو خوانی را به نوعی جلوه دهند که می توان به واسطه همین یک ابزار به ده ها درصد سود رسید. اما این چیزی جز یک توهم نیست. تابلو خوانی ابزاری است که می تواند به شما در جهت پیدا کردن، تایید یا رد یک سهم کمک کند.

اما این که بخواهید صرفا بر اساس تابلو قدم بردارید، درست شبیه این است که بخواهید در یک اتوبان با استفاده از چراغ قوه شب را با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت رانندگی کنید! درست است که چراغ قوه روشنایی دارد و می تواند محدوده ای را روشن کند اما مسلما این دلیل نمی شود که بخواهیم از آن در یک اتوبان استفاده کنیم!

 

[irp posts=”20056″ name=”سریع‌ترین فیلتر کد به کد حقوقی به حقیقی”]

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.