گرانی هارد دیسک به دلیل استخراج رمز ارز و ارزهای دیجیتال (چیا)

گرانی هارد دیسک به دلیل استخراج رمز ارز

گرانی هارد دیسک به دلیل استخراج رمز ارزها مسئله ای است که امروز در بازارهای جهانی شاهد آن هستیم و پیش بینی می شود تا یکی دو ماه آینده این موج گرانی به بازارهای داخلی نیز سرایت کند. اما چگونه می توان گرانی هارد دیسک به دلیل استخراج رمز ارز را توجیه کرد؟ آیا گرانی هارد دیسک به دلیل استخراج رمز ارز می تواند قیمت پردازنده ها کارت های گرافیکی را تعدیل کند؟ در ادامه سعی می کنیم به دست از سوالات بپردازیم.

 

خلاصه ای از داستان استخراج

 

برای درک نقش پردازنده ها و کارت های گرافیکی در استخراج رمز ارزها، بهتر است کمی از مفهوم استخراج و نقش انرژی برق و محیط زیست در آن صحبت کنیم.
دنیای ارزهای دیجیتال یک دنیای بدون نقطه مرکزی است. به عبارت بهتر، دنیای ارزهای دیجیتال و بلاک چین از یک مفهم غیر متمرکز بهره می برد. بدین معنی که در این دنیا شما هیچ مرکز یا نهادی برای نگهداری یا گردش اطلاعات نخواهید داشت. بنابراین مفاهیمی مانند حفاظت از شبکه اطلاعات و تایید اطلاعات و … باید به شکل دیگری حل شود.

بگذارید با یک مثال ساده این مسئله را توضیح دهیم. قلب انسان به عنوان یک نقطه تمرکز در بدن محسوب می شود که گردش خون به آن وابسته است. اما اگر بخواهیم به صورت فرضی قلب را از بدن انسان حذف کنیم و به نوعی دیگر انسان را زنده نگه داریم، باید کاری کنیم که همچنان گردش خون در بدن جریان داشته باشد. ایده ای که بلاکچین از آن استفاده می کند این است که هر کدام از اعضای بدن به اندازه توان خود دست به پمپاژ خون بزند و خون را از اندام قبلی گرفته و به اندام بعدی برساند. این گونه خونه بدون نیاز به قلب در بدن پمپاژ می شود.

 

[irp posts=”46345″ name=”700 هزارمین بلاک شبکه بلاکچین بیت کوین هم استخراج شد!”]

 

گرانی هارد دیسک به دلیل استخراج رمز ارز

ماینرها و مسئله محیط زیست

 

در بازار ارزهای دیجیتال نیز هر ماینر با در اختیار گذاشتن بخشی از قدرت سخت افزاری سیستم خود عملا باعث می شود که اطلاعات در بلاکچین به گردش در بیاید. به این عمل استخراج یا ماینینگ گفته می شد. شبکه بلاکچین نیز به ازای این خدمت ماینر ها به آن ها پاداش مشخص و معینی پرداخت می کند.

پاداشی از جنس ارزهای دیجیتال که با توجه به افزایش قیمت این ارزها، عملا می توان گفت که این پاداش بسیار قابل توجه و بالاست. بنابراین ماینرها بدون این که خودشان کاری بکنند عملا صاحب درآمد نسبتا مناسب و بالایی می شوند. همین مسئله باعث شده است که عملا تقاضا برای تجهیزات ماینینگ از جمله پردازنده و کارت گرافیک افزایش پیدا کند و همین مسئله باعث افزایش قیمت این تجهیزات شده است.

از طرف دیگر افزایش تعداد ماینرها و سختی شبکه باعث شده است که عملا پردازش در شبکه بلاکچین بسیار زیاد شود و این در نهایت منجر به افزایش مصرب انرژی برق می شود. به عبارت ساده تر اگر بخواهیم بگوییم، ماینرها در شبکه بلاکچین عملا به واسطه افزایش مصرف برق، باعث سرعت گرفتن تخریب محیط زیست شده اند. این مسئله ای است که عملا در کشورهای مختلف با واکنش های شدیدی از سمت دولت ها و نهاد های محیط زیستی مواجه شده است. مسئله ای که حتی می تواند باعث تعلیق فعالیت ماینرها در شبکه شود.

 

گرانی هارد دیسک به دلیل استخراج رمز ارز و ارزهای دیجیتال (چیا)

شروع داستان گرانی هارد دیسک به دلیل استخراج رمز ارز

 

تا این جای داستان مشخص شد که ماینر ها به واسطه پردازش اطلاعات به پاداش های بالایی می رسند. این پردازش ها بر اساس سخت افزارهای پردازشگر و انواع کارت گرافیک انجام می شود.
اما سوال این جاست، اگر بلاک چین ایجاد شود که برای گردش اطلاعات به پردازش کمتری نیاز داشته باشد و به نوعی از تکنولوژی دیگر استفاده کند، آیا می تواند باعث حفظ محیط زیست شود؟

پاسخ مثبت است. مادامی که سیستم بلاکچین بر اساس پردازش کار کند، عملا با افزایش پردازش، قدرت مورد نیاز سخت افزاری نیز افزایش پیدا می کند و این در نهایت به معنی افزایش مصرف برق است.
ارز دیجیتال چیا که در سال 2017 به بازار معرفی شد، با هدف استفاده از فناوری دیگر نسبت به بلاکچین بیت کوین و اتریوم سعی کرد که بتواند مصرف انرژی ماینرها را کنترل کند و آن را کاهش دهد. به بیان بهتر چیا با استفاده از الگوریتم فضا و زمان سعی کرد اطلاعات را به واسطه سیستم جدیدی نسبت به سیستم پردازش در شبکه پمپاژ و آن ها را تایید کند.

بدین ترتیب بار پردازشی بر روی سخت افزارهای پردازشگر و کارت های گرافیکی کمتر می شود و این در نهایت منجر به کاهش مصرف انرژی تعدیل شدن تخریب محیط زیست خواهد شد.
اما مسئله ای که وجود دارد این است که این تکنولوژی به مسئله ای به نام ” فضا و زمان ” وابسته است. یعنی این که سخت افزار مورد نظر باید رابطه ای بین فضا و زمان ایجاد کند. به نظر شما کدام سخت افزار سیستمی است که می تواند این رابطه را ایجاد کند؟

درست است، هارد دیسک های نوری یا مکانیکی بهترین گزینه برای استفاده در این چنین بلاکچین هایی هستند. در این بلاک چین ها هارد های نوری و مکانکی ( ssd و hdd ) می تواند جای پردازشگر و کارت گرافیک را بگیرد. حال این که تکنولوژی مورد استفاده در این نوع بالاکچین چگونه است و از چه فناوری هایی استفاده می کند، بحثی جدا و البته تخصصی است که در اینجا فرصت ورود به آن نیست.

بنابراین چالش اصلی ارزهای دیجیتال و بلاکچین هایی مانند بیت کوین و اتریم با استفاده از این فناوری حل شد. ینی علاوه دیگر ماینر یک خطر بزرگ برای محیط زیست محسوب نمی شود. همین مسئله باعث شده است که رفته رفته بسیاری از ماینرها به این نوع بلاکچین علاقه مند شوند. به خصوص این که شما به واسطه این نوع استخراج می توانید علاوه بر پردازشگر از قدرت هارد خودتان نیز بهره ببرید و این یعنی کسب سود بالا در دنیای ارزهای دیجیتال. این اولین گام شروع گرانی هارد دیسک به دلیل استخراج رمز ارز محسوب می شود.

اگر میخواهید بدانید نحوه استخراج بیت کوین با گوشی چگونه است این مقاله را بخوانید.

گرانی هارد دیسک به دلیل استخراج رمز ارز و ارزهای دیجیتال (چیا)
استخراج چیا

 

[irp posts=”30929″ name=”قوانین جدید برای استخراج ارزهای دیجیتال در ایران”]

تبعات گرانی هارد دیسک به دلیل استخراج رمز ارز

 

همانطور که گفتیم رفته رفته با مطرح شدن بلاکچین جدید و فرم نو ماینینگ عملا هارد دیسک ها نیز وارد چرخه استخراج شدند. با گذشت زمان و افزایش سختی شبکه های بلاک چین بیت کوین و … و همچنین افزایش باورنکردنی قیمت های پردازشگر و کارت های گرافیکی و … عملا رفته رفته توجه ماینر ها به هارد دیسک ها جلب شد و این افزایش تقاضا رفته رفته هارد دیسک ها را در مسیر افزاشی قیمت قرار داد.

عده ای معتقد هستند که چیا بلاکچینی است که توسط غول های بزرگ سخت افزاری ساخته و پرداخته شده است تا به واسط آن بار فشار از روی پردازشگرها و کارت ها گرافیکی برداشته شود و کمی هم تولید کنند های هارد دیسک ها از این سفره پر سود سهمی ببرند.

گرانی هارد دیسک به دلیل استخراج رمز ارز موج تازه ای در بازار الکترونیکی محسوب می شود که در کشورهایی مانند چین و آمریکا بیشتر خودش را نشان داده است. اما نکته ای که وجود دارد این است که ایران به عنوان یک وارد کننده باید منتظر رسیدن این موج گرانی هارد دیسک به دلیل استخراج رمز ارز باشد. به عبارت ساده تر به نظر می رسد هنوز موج گرانی هارد دیسک ها به ایران نرسیده است و بازار این سخت افزارها در تعادل نسبی به سر می برد.

اما با گسترش استفاده از ارز دیجیتال چیا و توجه تریدر ها و ماینرهای داخلی به این مسئله عملا این احتمال وجود دارد که شاهد افزایش تقاضا در بازار هارد دیسک ها در داخل باشیم و این یعنی گرانی هارد دیسک به دلیل استخراج چیا رمز ارز! (در ادامه مقاله عوامل موثر در قیمت دستگاه ماینر را بخوانید)

نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که استفاد از هارد دیسک ها بار پردازشی مورد استفاده از سیستم را از بین نمی برد. بلکه آن را کاهش داده است. پس همچنان یک ماینر برای داشتن استخراج مناسب حتی در شبکه بلاکچین چیا نیز نیاز به کارت گرافیک و سیستم پردازنده نسبتا مناسبی است. مسئله ای که در این بلاکچین مورد توجه قرار گرفته این است که عملا مصرف برق به علت بالانس پردازشی کمتر شده است و این می تواند برای دولت و دوست داران محیط زیست خبر خوش حال کننده ای باشد.

از طرف دیگر این مسئله باعث شده است که سهام تولید کننده های هارد دیسک در بازارهای جهانی با سود خوبی همراه باشد. پس به جز دوست داران محیط زیست، بسیاری از فعلان اقتصادی نیز از گرانی هارد دیسک به دلیل استخراج رمز ارز خوشحال هستند.

گرانی هارد دیسک به دلیل استخراج رمز ارز
عامل اصلی گرانی هارد دیسک به دلیل استخراج رمز ارز

سوالات متداول

1- عمده سیستم های مورد استفاده در بلاکچین هایی مانند بیت کوین و … چیست؟
در بلاکچین هایی مانند بیت کوین و اتریوم و دیگر کوین های بازار ماینینگ بر اساس پردازش انجام می شود. بنابراین در این سیستم ها سخت افزارهای پردازشگری مانند سی پی یو، کارت گرافیک و … به عنوان مهمترین سخت افزارها شناخته می شود. توجه داشته باشید که با افزایش قدرت پردازشگر عملا برق مصرفی نیز افزایش پیدا می کند.

2- عامل اصلی گرانی هارد دیسک به دلیل استخراج رمز ارز چیست؟
در واقع گرانی بیش از حد دستگاه های پردازشگر و افزایش بی رویه مصرف برق باعث ایجاد بلاکچینی تحت عنوان چیا شده است. در این بلاکچین عملا سعی شده است که بار پردازشگر سخت افزاری تبدیل به باری مبتنی بر فضا و مکان شود. در این حالت هارد ریسک ها کار اصلی را انجام می دهد. این مسئله باعث شده است که مصرف برق نیز به اندازه قابل توجهی متعادل شود. تمام این موارد باعث گرانی هارد دیسک به دلیل استخراج رمز ارز شده است.

[irp posts=”34243″ name=”انویدیا در مقابل ماینرها؛ تولید کارت گرافیک‌هایی برای محدود کردن استخراج رمزارزها”]

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.