کارمزد قراردادهای آتی چقدر است؟ (+نکات مهم و ضروری)

کارمزد قرارداد آتی

کارمزد قراردادهای آتی چقدر است؟ (+نکات مهم و ضروری)

همه فعالان و سرمایه‌گذارانی که در بازارهای مالی فعالیت دارند و از این راه سرمایه خود را حفظ کرده و ارزش آن را بالا می‌برند به‌خوبی مطلع هستند که باید برای انجام معاملات خود (به‌عنوان‌مثال معامله و قرارداد آتی) باید هزینه‌ای را تحت عنوان کارمزد به سازمان یا نهاد مربوطه پرداخت کنند.

درواقع کارمزد قرارداد آتی ازجمله مسائلی است که شاید برای برخی از سرمایه‌گذاران جذاب باشد و بخواهند که در این رابطه اطلاعات کافی کسب کنند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، می‌توانید امروز تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا در این زمینه بتوانیم به شما اطلاعات بروز و دقیقی را در اختیارتان قرار دهیم!
بحث امروز مقاله ما بیشتر در مورد کارمزد قرارداد آتی خواهد بود چراکه برای انجام معاملات آتی بازار گران‌قیمت، شما باید کارمزد پرداخت کنید و محاسبه دقیق مقدار این کارمزد، احتمالاً بتواند برای تصمیم‌گیری‌های آینده‌ای که راجع به سرمایه خود می‌گیرید، تأثیرگذار باشد!

کارمزد قرارداد آتی به چه صورت است؟

در بازار آتی کالا، کارمزدی که برای انجام معاملات در نظر گرفته‌شده به‌صورت ثابت است. شاید می‌پرسید که مبلغ این کارمزد ثابت چقدر است؟ در این زمینه بهتر است بدانید که معاملات به دودسته گران و ارزان تقسیم‌بندی می‌شوند که در این زمینه به ازای هر معامله آتی سکه مبلغ ۳ هزارتومان به‌عنوان کارمزد و برای قراردادهای آتی مانند آتی زعفران، ۳۰۰ تومان در نظر گرفته می‌شود.

البته باید این نکته را ذکر کنیم که کارمزد ثابت دیگر این روزها طرفداری ندارد و مدل جدیدی برای این موضوع در نظر گرفته‌شده که نشان می‌دهد، مبلغ کارمزد به ازای هر معامله آتی و عدد آن، تغییر می‌کند. اگر دوست دارید که در رابطه با نحوه محاسبه کارمزد بورس کالا شیوه جدید کارمزد، قادر باشید که مبالغ بالاتری را معامله کنید، ادامه مطلب را که راجع به همین موضوع است، از دست ندهید!

[irp posts=”18888″ name=”محاسبه کارمزد بورس، کارمزد خرید سهام و بورس چقدر است؟”]

معاملات آتی بازار و نحوه محاسبه کارمزد خریدوفروش به‌صورت جدید!

با ایجاد تغییراتی در زمینه معاملات آتی بازار کالا، سازمان بورس کالا به این رویه رسیده است که باید برای این موضوع، حتماً عددی را تحت عنوان کارمزد در نظر داشته باشند که متناسب با خریدوفروش باشد! در اصل سازمان بورس کالا، دستورالعمل‌هایی در این زمینه، ارائه کرده است ک می‌خواهیم آن‌ها را بررسی کنیم!

در ابتدای کار، میزان هزینه و قیمت کارمزد به‌صورت، ۰٫۰۰۰۶۸ مبلغ کلی است. این عدد درواقع بخشی از میزان قرارداد آتی کلی است که نشان می‌دهد، هرچقدر که میزان و ارزش معامله افزایش پیدا کند به‌مراتب کارمزد معامله هم افزایش پیدا خواهد کرد. این دستورالعمل از سال ۱۳۹۷ یعنی دو سال پیش، اجرایی شد و تابه‌حال در دستور کار برای محاسبه کارمزد قرارداد آتی قرار دارد.(پیشنهاد میکنم مقاله تفاوت اوراق قرضه با اوراق مشارکت را هم مطالعه نمایید)

جالب است بدانید که به ازای پرداختی که معامله‌گر به‌عنوان کارمزد دارد، عدد تعیین‌شده با نسبت‌های کاملاً مشخصی بین کارگزار، شرکت بورس و حق نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار تقسیم می‌شود! آیا علاقه‌مند هستید که بدانید هر سازمان یا نهاد چه میزان از کارمزد معاملات آتی زعفران یا کالا را برای خود برمی‌دارد؟کارمزد کارگزاری چقدر است؟

کارمزد قراردادهای آتی

میزان تقسیم معامله کارمزد معاملات آتی کالا به ازای هر قرارداد، چقدر است؟

بر اساس آن‌که معامله‌گر باید عددی را تحت عنوان کارمزد پرداخت کند، این عدد به‌صورت کلی با نسبت‌های زیر بین سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با بورس، تقسیم می‌شود:
• ۰٫۰۰۰۸ حق و سهم کارگزار
• ۰٫۰۰۰۴ حق و سهم شرکت بورس
• ۰٫۰۰۰۱۶ حق و سهم نظارت سازمان بورس و بورس اوراق بهادار

در این زمینه یک نکته مهم وجود دارد که معمولاً به آن توجه نمی‌شود و آن‌هم این است که سازمان بورس کالا و سازمان بورس در هنگام راه‌اندازی قرارداد آتی جدید (که دارای پایه‌های دارایی جدید باشند)، از سهم و میزان کارمزد خود چشم‌پوشی می‌کنند و دلیل آن‌هم روشن است چراکه علاقه‌مند هستند، روند این نوع از قراردادها رو به رشد باشد و افراد بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

[irp posts=”18452″ name=”از مزایای خریدوفروش در بورس کالا چه می‌دانید؟”]

کارمزد قرارداد آتی

جالب است بدانید که در همین لحظه سازمان بورس و اوراق بهادار به‌علاوه سازمان بورس کالا از کارمزد خود در معاملات آتی پسته چشم‌پوشی کرده‌اند تا قراردادهای این‌چنینی بهتری بین فروشنده و خریدار با نظارت سازمان بورس، بسته شود! آیا از این موضوع اطلاع داشته‌اید؟ به نظر شما این رویه تا چه حد می‌تواند به رشد سازمان بورس کمک کند؟

نتیجه‌گیری: آیا من هم باید کارمزد قرارداد آتی پرداخت کنم؟

ما در این مقاله درباره کارمزد معاملات آتی زعفران و سایر بازارهای مالی صحبت کرده ایم. با توجه به این‌که در سازمان بورس کالا، چه نوع قراردادی و برای چه محصولی بسته‌اید، باید میزان کارمزد خود را با توجه به لایحه‌ها و ارزش کلی قراردادتان پرداخت کنید! آیا تابه‌حال این کار را انجام داده‌اید؟ چه تجربه‌ای در رابطه با معاملات آتی بازار دارید؟ چه میزان کارمزد پرداخت کرده‌اید؟ آیا در این زمینه چالش خاص یا بزرگی داشته‌اید که باعث شده باشد از انجام قرارداد منصرف شوید؟ در بخش نظرات می‌توانید سؤالات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

[irp posts=”19014″ name=”تفاوت بورس کالا و اوراق بهادار (+توضیحات کاربردی)”]

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.