پيش بيني سود سهام عدالت در سال 1401 چقدر ميشود؟

پیش بینی سود سهام عدالت در سال 1401

پيش بيني سود سهام عدالت در سال 1401 يکي از چالش هاي ذهني سهامداران مي باشد. در انتهاي سال 1400 به هر سهامدار سهام عدالت اسمي 532 هزار توماني سودي معادل 550 هزار تومان تعلق گرفت و به کساني که سهام عدالت آن ها به صورت اسمي برابر 1 ميليون تومان است مبلغ بيش يک ميليون تومان به عنوان سود دريافت کردند. حال سوال اين است که اين سود در انتهال سال 1401 چه ميزان خواهد بود؟

براي پاسخ به اين سوال بايد ابتدا ديد که چه شرکت هايي به عنوان سهام عدالت در اختيار عموم قرار گرفته اند. نگاه به اين شرکت ها مي تواند به ما بينشي از آينده سود سهام عدالت بدهد. با ما همراه باشيد که مي خواهيم سهام عدالت را از زاويه اي ديگر مورد بررسي قرار دهيم.

شرکت هاي عضو سهام عدالت

به طور کلي هدف سهام عدالت اين بود که هر ايراني در بزرگترين صنايع توليدي و خدماتي کشور سهم داشته باشند و بتوانند از سود اين شرکت ها بهره مند شوند. به بيان ساده تر ايده اصلي اين طرح اين بود که اگر اين شرکت ها به صورت ملي ساخته و افتتاح شده اند يعني تک تک مردم در ساخت اين صنايع نقش داشته اند. بنابراين تک تک اين افراد بايد بتوانند از سود ساليانه اين شرکت ها به صورت مستقيم برخوردار باشند.

بر اساس همين ايده و نظر 35 شرکت اساسي و ملي کشور وارد مفهوم جديدي به نام سهام عدالت شدند. بنابراين هر سهامدار عدالت درصد مشخصي از سهام اين 35 شرکت را در اختيار دارد. طي چند سال گذشته امکان فروش بخشي از سهام عدالت در بازار بورس فراهم شد. از اين رو برخي از سهامداران درصدي از سهام خود را در بازار به فروش رسانده اند که به طبع در پايان سال از سود سهام عدالت کمتري برخوردار مي شوند. در اين مقاله فرض بر اين است که شما سهام عدالت خود را نگه داشته ايد و از تمامي اين شرکت ها به اندازه مشخصي سهم داريد. اين شرکت ها عبارتند از:

· آلومينيوم ايران
· ايران خودرو
· بانک تجارت
· بانک صادرات ايران
· بانک ملت
· پارس سوئيچ
· پالايش نفت بندر عباس
· پالايش نفت تهران
· پالايش نفت شيراز
· پالايش نفت اصفهان
· پالايش نفت تبريز
· پتروشيمي مارون
· پست بانک
· چادرملو
· حمل و نقل پتروشيمي
· سايپا
· سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
· سرمايه گذاري رنا
· سيمان داراب
· سيمان دشتستان
· فولاد آلياژي ايران
· فولاد خوزستان
· فولاد مبارکه اصفهان
· کارخانجات مخابراتي ايران
· کشتيراني ايران
· گل گهر
· مخابرات ايران
· مديريت پروژه هاي نيروگاهي ايران
· ملي صنايع مس ايران
· نيرو ترانس
· بيمه دانا
· پالايش نفت لاوان
· پتروشيمي تندگويان
· پتروشيمي جم
· صنايع پتروشيمي خليج فارس

 

[irp posts=”42020″ name=”14 اصطلاحات بورسی مهم و کاربردی که باید بدانید!”]

 

پیش بینی سهام عدالت در 1401
شرکت های عضو سهام عدالت

اين ليست 35 شرکتي است که سهامداران سهام عدالت درصدي از هر کدام را در اختيار خود دارند. اگر بخواهيم نگاه دقيق تري به اين مسئله داشته باشيم مي توانيم اينگونه بيان کنيم که درصد بالايي از اين ليست در اختيار شرکت هاي پتروشيمي و نفتي است و اين مسئله کاملا طبيعي است. زيرا عمده درآمد دولت ايران از طريق نفت است. بنابراين صنايع مرتبط با نفت و پتروشيمي وزنه سنگين تري در اقتصاد ايران محسوب مي شوند.

بعد از آن صنايع فولادي حرف زيادي براي گفتن دارند. توجه داشته باشيد که هر دو اين صنايع عمده صنعت هاي صادراتي ايران نيز محسوب مي شود. بنابراين درآمد اين شرکت ها به صورت دلاري محاسبه مي شوند. همچنين صنعت مس ايران نيز به عنوان يکي ديگر از مهمترين صنايع کشور در اين ليست وجود دارد که آن نيز به عنوان صادراتي فعاليت خود را انجام مي دهد.

ديگر شرکت هاي در اين ليست شامل بانک ها، خودروسازان و شرکت هاي مهم سرمايه گذاري و بيمه است. بنابراين همانطور که مشاهده مي کنيد سهام عدالت شالوده اقتصاد کشور است و حتي مي توان به عنوان يک شاخص بسيار مهم اقتصادي به آن نگاه کرد. اما همچنان سوال اصلي پابرجاست پيش بيني سود سهام عدالت در سال 1401 چگونه است؟

آینده سود سهام عدالت

 

[irp posts=”20213″ name=”27 فیلتر بورس: فیلترهای مهم و کاربردی + فیلتر حرفه‌ای نوسان گیری (آپدیت اردیبهشت1400)”]

پيش بيني سود سهام عدالت در سال 1401

پيش بيني سهام عدالت در 1401 کار چندان ساده اي نيست. اقتصاد ايران سال هاست مورد تحريم قرار گرفته است و مسلما اصلي ترين هدف اين تحريم ها نيز زمين گير کردن صنايع مهمي مانند پتروشيمي و فولاد و مس بوده است. بنابراين براي اين که بتوانيم به خوبي درک کنيم که پيش بيني سود سهام عدالت در سال 1401 چگونه خواهد شد بايد به روند مذاکرات ايران با کشورهاي خارجي توجه داشته باشيم.

همانطور که گفتيم عمده اين شرکت ها به صورت صادراتي فعاليت خود را انجام مي دهند و در صورت بروز تحريم جديد يا سخت تر شدن فعاليت براي صادرات يا عدم دريافت بهتر خوراک هاي پتروشيمي و … امکان کاهش سودآوري وجود دارد. اما اين که اين کاهش خودش را در پيش بيني سود سهام عدالت در سال 1401 نشان دهد بسيار بعيد و دور است. نکته مهم اين است که اين شرکت ها درآمدهاي دلاري دارند.

بنابراين سود آن ها ضرب در قيمت دلار در کشور مي شود. با توجه به اين که دلار در کشور غالبا روند صعودي داشته و دارد احتمالا اين ضريب ريالي مي تواند کاهش سودآوري را پوشش دهد. از اين رو در بدبينانه ترين حالت مي توانيم سود حداقلي 700 هزار توماني براي سهام عدالت هاي اسمي 532 هزار توماني در نظر بگيريم.

اما اگر توافقي ميان ايران و کشورهاي اروپايي و آمريکايي صورت بگيرد نمي توان براي امسال انتظار تغيير چنداني در روند توليد و فروش محصولات را انتظار داشت. زيرا بازار همواره دير حرکت مي کند و تا بخواهد اين روند و حرکت در سودآوري شرکت هاي مذکور خودش را نشان دهد زمان مي برد. از اين رو براي پيش بيني سود سهام عدالت در سال 1401 بهتر است همان حداقلي 700 هزار تومان را در نظر بگيريم.

اگر میخواهید بدانید برای فروش سهام عدالت به کجا مراجعه کنیم این مقاله به شما کمک می کند.

پیش بینی سهام عدالت در 1401

سوالات متداول

1- پيش بيني سود سهام عدالت در سال 1401 چگونه است؟
به طور کلي به نظر مي رسد بر اساس شرايط و ويژگي هاي توضيح داده مي توان انتظار داشت که در پايان سال 1401 به سودي 700 توماني برسيم.

2- آيا همه شرکت هاي در اين ليست سود آور هستند؟
مسلما خير. به طور مثال شرکت هاي خودروسازي و بسياري از بانک ها همواره زيان ده هستند که اين مسئله باعث مي شود که سود کلي سهام عدالت کاهشي شود.

برای راهنمایی ثبت‌ نام سهام عدالت این مقاله را بخوانید.

 

[irp posts=”8928″ name=”0 تا 100 پلتفرم های معاملاتی فارکس و بورس ایران”]

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.