برای ورود به بورس کالا چه باید کرد؟ از ثبت‌نام تا خریدوفروش

ورود به بورس کالا

برای ورود به بورس کالا چه‌کار کنیم؟ این پرسش بسیاری از افرادی است که بازار بورس را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند، آن‌ها می‌خواهند که با ورود به این بازار ارزش سرمایه خود را افزایش دهند. در این مقاله به‌طور کامل با چگونگی ورود به بازار سرمایه‌گذاری بورس آشنا خواهید شد و می‌توانید برای دریافت کد بورسی اقدام کنید. البته اگر می‌خواهید در کمترین زمان ممکن کد بورس کالا را دریافت نمایید، می‌توانید به صفحه دریافت کد بورس کالا و نحوه ثبت‌نام در بورس کالا در 5 دقیقه مراجعه کنید.

کدهای سهامداری، معاملاتی و کد بورسی یک کد خاص برای هر فرد است که می‌تواند به‌واسطه آن کد در بورس سرمایه‌گذاری کند و از مزایای آن بهره‌مند شود. ما در ادامه شمارا با نحوه ثبت‌نام و فعالیت در بورس آشنا خواهیم کرد. پس ثبت‌نام و دریافت مشاوره در بازار سرمایه ممکن است درباره قیمت اجناس در این بازار سؤال داشته باشید که می‌توانید با مراجعه به صفحه بررسی قیمت اجناس بورس کالا، چگونه قیمت فلزات، زعفران و مواد نفتی را در بورس ببینیم؟ نحوه اطلاع از قیمت‌ها را متوجه شوید.

ورود به بازار بورس چه مراحل و شرایطی دارد؟

اگر می‌خواهید به بازار بورس ورود پیدا کنید، باید سه مرحله مهم را پشت سر بگذارید. این مراحل عبارت‌اند از ورود سامانه سجام و ثبت اطلاعات، احراز هویت به‌صورت غیرحضوری در سجام و ثبت‌نام در کارگزاری. اگر می‌خواهید در مورد هر یک از این مراحل کامل‌ترین اطلاعات را به دست آورید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

 

[irp posts=”20213″ name=”21 فیلتر بورس: فیلترهای مهم و کاربردی + فیلتر حرفه‌ای نوسان گیری (آپدیت بهمن99)”]

مرحله اول: ورود به سجام و آغاز مراحل ثبت‌نام

مرحله اول: ورود به سجام و آغاز مراحل ثبت‌نام

در اولین مرحله از ورود به بورس کالا باید اقدامات لازم را برای ثبت در سجام انجام دهید. شما می‌توانید از طریق ثبت‌نام در سامانه سجام، برای یک‌بار در سیستم اطلاعات و مشخصات خود را ثبت کنید و دیگر نیاز به تکرار و ثبت مجدد اطلاعات نیست، چراکه اطلاعات شما برای تمامی مراحل مرتبط با نهادهای مالی ثبت می‌شود و حتی برای تغییر کارگزاری نیازی به ارائه اطلاعات نخواهید داشت.

بعد از ثبت اطلاعات و مشخصات خود، در صورت نیاز می‌توانید اطلاعات مربوط به‌حساب بانکی خود را ویرایش نمایید. برای تغییر اطلاعات بانکی نیازی به حضور در دفاتر کارگزاری ندارید. همان‌طور که گفتیم اولین گام ورود به بورس اوراق بهادار، ثبت‌نام در سجام است. درنتیجه اگر تمامی مراحل ثبت‌نام را درگذشته انجام داده‌اید و در حال حاضر کد بورسی دارید، نیازی به انجام این کار نیست، زیرا ثبت‌نام برای یک‌بار در سجام کافی است. سایت سجام برای ثبت‌نام در بورس کالا Sejam.ir

با ورود به این سامانه ابتدا باید به سایت سجام مراجعه نمایید و مراحل ثبت‌نام را آغاز کنید. در ادامه به‌طور کامل به مراحل ثبت‌نام اشاره کردیم:

• کلیک روی گزینه ثبت‌نام
• مطالعه بیانیه‌ای که روی صفحه برای شما ظاهر می‌شود که بعدازآن به صفحه اصلی وارد می‌شوید.
• با کلیک روی گزینه سبزرنگ ثبت‌نام در سجام و ثبت شماره تلفن همراه و کد امنیتی، می‌توانید با انتخاب کلید کد تائید، کد چهاررقمی را دریافت کنید. بعد از ثبت این کد در سامانه وارد مرحله بعد خواهید شد.
• گزینه مشتری حقیقی در این مرحله برای شما نمایان می‌شود که باید آن را انتخاب کنید، سپس تابعیت و کد ملی را ثبت نمایید تا انجام مراحل بعدی برای شما امکان‌پذیر باشد.
• در این مرحله مبلغ 10 هزار تومان را باید به‌عنوان هزینه ثبت‌نام در سجام به شکل اینترنتی پرداخت نمایید.
• پس از پرداخت کردن هزینه ثبت‌نام و تائید آن، باید فرم‌های مرتبط با اطلاعات هویتی، ارتباطی و مالی که برای شما در نظر گرفته‌شده است را پرکنید.
• در آخرین مرحله، بعد از ثبت موقت تمامی اطلاعات شما، کد ره‌گیری دریافت خواهید کرد که باید تا زمان مراجعه به دفاتر پیشخوان و یا کارگزاری‌های موردنظر، نزد خود نگه‌دارید.

دومین مرحله: احراز هویت در سامانه سجام

زمانی که ثبت‌نام در سامانه سجام را به‌طور کامل انجام دادید و کد پیگیری را دریافت کردید، می‌توانید با انجام احراز هویت این فرآیند را تکمیل کنید. برای انجام احزار هویت غیرحضوری می‌توانید از نرم‌افزار سیگنال استفاده کنید. دانلود این اپلیکیشن از گوگل پلی، کافه بازار، مای کت و سیب اپ امکان‌پذیر است. برای انجام احزار هویت باید از شرایطی که در ادامه درباره آن‌ها توضیح داده‌ایم، برخوردار باشید.
• مراجعه‌کننده برای احراز هویت باید به سن قانونی 18 سال رسیده باشد.
• فرد متقاضی باید کارت ملی هوشمند و یا رسید آن را داشته باشد.
• شخص مراجعه‌کننده باید به‌عنوان یک شخص حقیقی با ملیت ایرانی شناخته‌شده باشد.
• مراحل ثبت‌نام و احراز هویت تنها باید به‌واسطه خود فرد مراجعه‌کننده انجام بگیرد و همه مدارک باید متعلق به او باشد.
• رعایت حجاب اسلامی توسط همه مراجعه‌کنندگان برای احراز هویت الزامی است.
• کد ملی برای فردی که احراز هویت غیرحضوری انجام می‌دهد، یک‌مرتبه مورداستفاده قرار می‌گیرد.
• احراز هویت تنها برای اشخاصی که داخل کشور هستند امکان‌پذیر است.
بعد از اتمام مراحل احراز هویت، می‌توانید نسبت به تائید اطلاعات و مشخصات و ثبت هویت خود آگاه شوید و به‌عنوان یکی از فعالان بازار بورس کالا، فعالیت خود را آغاز کنید. سپس به مدت دو الی هفت روز کاری باید منتظر بمانید تا بعد از کامل شدن فرآیند احراز هویت، کد بورسی را دریافت نمایید. توجه داشته باشید پیش از خرید می‌توانید بامطالعه مقاله صفحه 7 نکته خرید از بورس کالا، برای خرید بورس کالا چه نکاتی را باید مدنظر قرارداد؟ از نحوه خرید از بازار بورس آگاه شوید.

سومین مرحله: مراجعه به کارگزاری و تکمیل فرآیند ثبت‌نام

اکنون‌که در بورس کالا به‌عنوان یک سرمایه‌گذار، فعالیت خود را آغاز کرده‌اید باید برای آغاز معاملات و خریدوفروش سهام به دفاتر کارگزاری مراجعه کنید و بعد از افتتاح حساب، اقدام به انجام معامله کنید، اما برای افتتاح حساب مدارکی لازم است که در ادامه با فهرستی از آن‌ها مواجه خواهید شد.
مدارک موردنیاز برای اشخاص حقیقی
• ارائه فرم اصلی درخواست کد حقیقی
• کپی مطابق با اصل شناسنامه و کارت ملی، علاوه بر صفحه توضیحات آن
• کپی مدارکی مانند پروانه کسب، کارت بازرگانی و یا پروانه بهره‌برداری
• کپی قبوض برق یا تلفن برای احراز هویت پستی
• افتتاح حساب وکالتی
• فرم معرفی حاوی اطلاعات حساب‌های بانکی مشتریان
• اقرارنامه و بیانیه ریسک معاملات قراردادهای آتی

مدارک موردنیاز برای اشخاص حقوقی

• ارائه اصل فرم تحت عنوان درخواست کد حقوقی
• کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل و سایر اعضای هیات مدیره
• کپی روزنامه رسمی مرتبط با تأسیس که مواردی مانند آگهی تأسیس، آخرین آگهی، آخرین آگهی درباره ایجاد تغییر اعضا و هیات مدیره، آگهی ایجاد تغییر در نام، تغییر آدرس و تغییر سرمایه، اگر نیاز بود.
• کپی برابر اصل اساسنامه شرکت
• کپی صورت‌های مالی مرتبط با آخرین دوره مالی که حسابرسی شده
• ارائه پروانه بهره‌برداری شرکت‌های تولیدی، گواهینامه صلاحیت پیمانکاری، قرارداد پیمانکاری برای پیمانکاران و دیگر مجوزهای فعالیت معتبر
• افتتاح حساب وکالتی
• فرم معرفی حاوی اطلاعات مرتبط با حساب‌های بانکی مشتری
• اقرارنامه و بیانیه ریسک معاملات قراردادهای آتی

برای شروع فعالیت در بازار بورس کالا، بعد از انجام احراز هویت و ارائه تمامی مدارک به کارگزار، مدارک شما به‌واسطه خودکارسازی به واحد پذیرش مشتریان بازار فیزیکی فرستاده می‌شود. از این مدارک یک نسخه چاپی به شما داده می‌شود. پس‌ازآن ثبت اطلاعات شما در سامانه پذیرش مشتری توسط کارگزار ثبت می‌شود. درنتیجه با درخواست صدور کد جدید مواجه خواهید شد.

در این مرحله مدارک به‌واسطه کارشناسان بخش پذیرش مشتری موردبررسی قرار می‌گیرد و با توجه به اطلاعاتی که توسط کارگزار در سیستم ثبت‌شده است، مقایسه بین مدارک موجود در بخش پذیرش صورت می‌گیرد. در صورت تطبیق شدن همه مدارک، کارگزار درخواست شمارا تائید و کد معاملاتی را شمارا صادر می‌کند.

برای آغاز کار‌ در بازار مشتقه بورس کالا، مدارک شما به‌واسطه کارگزار اسکن و برای کارتابل پذیرش مشتریان قراردادهای آتی فرستاده می‌شود. بعد از پایان سه روز کاری، درصورتی‌که مشکلی وجود نداشته باشد، سامانه بازار آتی سبا آن را ثبت می‌کند. پس‌ازآن برای تأییدیه نهایی در بخش مدیریت قراردادهای مشتقه کالایی، مدارک شما بررسی خواهد شد. زمانی که صحت مدارک شما ثابت شود، در سامانه بازار آتی بورس کالا، کد معاملاتی شما مورد تائید قرار می‌گیرد و بعدازآن می‌توانید کار خود را شروع کنید.

[irp posts=”8928″ name=”0 تا 100 پلتفرم های معاملاتی فارکس و بورس ایران”]

چند نوع کد معاملاتی در بورس کالا داریم؟

اگر می‌خواهید به بورس کالا، ورود پیدا کنید، بهتر با سه نوع کد معاملاتی که در این بازار مورداستفاده قرار می‌گیرد، آشنا شوید.

کد معاملاتی از نوع عام

کد معاملاتی عام، به‌عنوان یک کد خاص برای انجام معامله کالاهای مختلف در بازار بورس کالا استفاده می‌شود. در حقیقت می‌توان گفت این کد برای خریدوفروش کالا و یا گروه خاصی تعریف‌نشده است.

کد معاملاتی از نوع خاص

دارندگان این کد، امکان خریدوفروش یک یا چند کالای خاص را دارند. آن‌ها می‌توانند کالاهایی را که این کد برای آن‌ها ایجادشده است را معامله کنند.

کد معاملاتی از نوع خاص

افرادی که این کد را دارند، می‌توانند یک گروه کالای خاص را خریدوفروش کنند. درواقع کالاهایی که در یک گروه خاص قرار می‌گیرند، به‌واسطه این کد خریدوفروش می‌شوند.
صدور کد معاملاتی عام به‌واسطه مسئول پذیرش انجام می‌گیرد. او می‌تواند در مدت سه روز کاری برای صدور قطعی کد معاملاتی شما تصمیم نهایی را بگیرد. در صورت کامل بودن مدارکتان، مسئول پذیرش می‌تواند آن را در زمان مناسب صادر کند.

اگر می‌خواهید کد معاملاتی خاص و کد معاملاتی خاص گروه را دریافت کنید، باید به کمیته پذیرش مشتریان مراجعه کنید. مدت‌زمانی که دبیر کمیته برای ارائه گزارش کارشناسی درباره احراز و یا عدم احراز شرایط دریافت کد، 10 روز است. بعد از تا پنج روز کاری بعد از دریافت مستندات، نظر کتبی خود را به شما اعلام می‌کند. مهلتی که برای ابلاغ تصمیم کمیته در نظر گرفته‌شده، 10 روز است، شما در این طول این مدت می‌توانید اعتراض خود را به کمیته اعلام نمایید.

 

آیا خریدوفروش در بورس کالا با داشتن کد بورسی اوراق بهادار امکان‌پذیر است؟

خریدوفروش در بورس کالا

سرمایه‌گذارانی که با ثبت‌نام در سامانه سجام ثبت‌نام و احراز هویت کرده‌اند، در حال حاضر دارای کد بورسی اوراق بهادار هستند و امکان خریدوفروش و انجام معامله در زیرمجموعه‌های بورس کالا، به‌غیراز بازار مشتقه برای آن‌ها فراهم است. برای انجام معامله در بوس کالا، می‌توانید از مطالب صفحه ۳ نکته معامله در بورس کالا، چگونه می‌توان در بورس کالا معامله کرد؟ استفاده کنید.

شما برای خریدوفروش در بازار بورس کالا چه روندی را طی کرده‌اید؟ اکنون می‌توانید نظرات و پیشنهاد‌ها خود را برای ما ارسال کنید. درباره خریدوفروش و معامله در بازار بورس چه می‌دانید؟ اگر می‌خواهید درباره انجام معامله در بازار بورس بیشتر بدانید، به صفحه از مزایای خریدوفروش در بورس کالا چه می‌دانید؟
دراین‌بین بهتر است درباره شرکت‌های فعال و باسابقه درخشان در بورس کالا شناخت پیدا کنید، صفحه معرفی برترین شرکت‌های بورس کالا، شرکت‌های بورس کالا ایران را بهتر بشناسید، فرصت خوبی است تا شما با برترین شرکت‌ها در بازار بورس آشنا شوید.

[irp posts=”22769″ name=”6 اشتباه رایج هنگام معامله در بورس”]

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.