هودل (HODL) کردن چیست؟ و چه موقع باید ارز دیجیتال خود را هودل کرد

هودل (HODL) کردن چیست؟ و چه موقع باید ارز دیجیتال خود را هودل کرد

هودل کردن ارز دیجیتال یکی از بحث برانگیزترین مفاهیم بازار ارزهای دیجیتال، بخصوص بازار بیت کوین است. در مورد هودل کردن ارز دیجیتال دو نظر کلی وجود دارد. گروه اول معتقد هستند که نگهداری ارز دیجیتال یا همان هودل کردن یک استراتژی درست در بازار است و می توان بر اساس آن به سودهای خوبی در این بازار رسید. اما گروه دیگر معتقد هستند که سیو ارز دیجیتال برای طولانی مدت نه تنها از نظر اقتصادی منطقی نیست، بلکه برای خود شبکه بلاکچین مضر است. در ادامه به بررسی نظر این دو گروه خواهیم پرداخت تا در نهایت بدانیم هودل کردن ارز دیجیتال یک استراتژی درست محسوب می شود یا خیر.

هولد کردن چیست؟

برای اولین بار در سال 2013 یکی از کاربران و سرمایه گذاران بیت کوین از عنوان هودل کردن ارز دیجیتال استفاده کرد. در واقع این کاربر طی یک پست از انواع “ I am hodling “ استفاده کرد. البته او بلافاصله اعلام کرد که “ HODL”  یک غلط املایی است و در واقع صورت صحیح آن “HOLD” یا همان ” نگه داشتن ” است. اما به هر حال دیگر این غلط املایی تبدیل به یک اصطلاح در دنیای سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال و بیت کوین شد.

بنابراین اگر بخواهیم ساده تر بگوییم هودل شکل اشتباه عبارت هولد – نگه داشتن – است که به شکل اصطلاح در بازار ارزهای دیجیتال و بازار بیت کوین رایج شده است.

اما هولد کردن یعنی چه؟ در واقع در همان سال 2013،  زمانی که این کاربر از اصطلاح هودل کردن ارز دیجیتال استفاده کرد، قیمت هر بیت کوین برابر 15 دلار بود. تنها چند ماه بعد قیمت هر واحد بیت کوین به بیش از هزار دلار رسید. از این رو کاملا مشخص است هولد کردن ارز دیجیتال یا  save  ارز دیجیتال برای مدت طولانی مدت تا چه اندازه می تواند سودآور باشد.

به صورت تکنیکالی 5 تا 10 زمان هودل کردن ارز دیجیتال است. یعنی اگر شما به مدت 5 تا 10 سال قصد داشته باشید که بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال را بدون توجه به نوسانات بازار نگهداری کنید، شما یک هودلر هستید. به طور کلی می توان هودل کردن ارز دیجیتال را معادل سرمایه گذاری بلند مدت در نظر گرفت. اما سوال این است که آیا همیشه استراتژی هودل کردن ارز دیجیتال کارآمد است؟ آیا این استراتژی را می توان به عنوان یک روش مناسب در بازار ارزهای دیجیتال در نظر گرفت یا خیر؟ در ادامه به دو دیدگاه در این باره خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

هولد کردن چیست
هولد کردن یعنی چی

هودل کردن ارز دیجیتال، تنها روش موفقیت در بازار!

 

گروه اول معتقد هستند که بر اساس روند حرکتی بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال از ابتدا تا به امروز نشان می دهد که هودل کردن ارز دیجیتال تا چه اندازه می تواند سودآور باشد. در واقع اگر شما طی چند سال گذشته بیت کوین خریداری کرده بودید، بعد از  این همه فراز و نشیب، امروز صاحب ثروتی چند هزار برابری بودید.

بنابراین عملا این گروه معتقدند که نگهداری ارزهای دیجیتال برای بلند مدت می تواند استراتژی کاملا مناسبی باشد. در واقع این گروه معتقد هستند که نوسانات در بازار ارزهای دیجیتال بسیار زیاد است. اصطکاک این نوسانات به اندازه ای است که می تواند ود شما را نابود و رفته رفته سرمایه شما را از بین ببرد. اما سرمایه گذاری بلند مدت در بازار می تواند نقش این اصطکاک ها را از بین ببرد و عملا سرمایه شما را چند برابر کند.

 

[irp posts=”24161″ name=”سرمایه‌گذاری در بورس یا ارز دیجیتال کدام‌یک بازده بیشتر دارد؟”]

 

شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که بیت کوین به جز صعودهای خوبی که داشته، سقوط های سختی را نیز تجربه کرده است. آیا هودل کردن ارز دیجیتال بیت کوین در این شرایط مناسب است؟ پاسخ این سوال را بهتر است در گذشته بیت کوین پیدا کرد.

اگر فرض کنیم شما در سال 2011 بیت کوین خریده باشید، ارزش دارایی شما تا سال 2013 بیش از 52 هزار درصد افزایش را تجربه می کرد. اما این روند پایدار نماند و بعد از آن درگیر سقوط 80 درصدی شد. اما نکته مهم و جالب اینجاست که بعد از این سقوط ارزش بیت کوین همچنان 17 برابر ارزش آن در سال 2011 بود! بنابراین هودل کردن ارز دیجیتال می تواند در هر صورت موفقیت آمیز است.

البته این نظری است که گروه اول در مورد هودل کردن ارز دیجیتال یا نگهداری ارز دیجیتال دارند. حال نوبت این است بدانیم نرظ گروه دوم در مورد هولد کردن چیست؟

 

هودل (HODL) کردن چیست؟ و چه موقع باید ارز دیجیتال خود را هودل کرد
هولد كردن ارز ديجيتال

هودل کردن ارز دیجیتال، یک قمار در بازار سرمایه

 

اما گروه دوم نظری کاملا متفاوت در مورد هودل کردن ارز دیجیتال دارند این گروه دو چالش اصلی در مورد این استراتژی مطرح می کنند.

سوال اول در مورد هودل کردن ارز دیجیتال این است که چگونه می توان مطمئن بود که بازار ارزهای دیجیتال و به طور کلی بیت کوین بتواند صعود دیگری در آینده داشته باشد؟ در واقع بازار ارزهای دیجیتال یک بازار نوپا و جدید است و هنوز مشخص نیست که این بازار بتواند آینده ای داشته باشد یا نه. به عبارت ساده تر گروه دوم معتقد هستند که اساسا بازار ارزهای دیجیتال هنوز چیز زیادی برای تحلیل و شناسایی موقعیت های مختلف در اختیار سرمایه گذاران قرار نداده است. از این رو نمی توان مطمئن بود که این بازار بتواند محل مناسبی برای سرمایه گذاری باشد.

چالش بعدی که این گروه مطرح می کنند این است که اساسا بلاک چین بیت کوین بر اساس نقل و انتقال مالی طراحی شده است و به نوعی این آمادگی را ندارد که بتوانیم از آن به عنوان یک بانک برای نگهداری دارایی های خودمان استفاده کنیم. در واقع بیت کوین جهت سهولت نقل و انتقال مالی طراحی و عرضه شده است. از این رو هودل کردن ارز دیجیتال بدین معنی است که شما این ارز دیجیتال را در جهتی غیر از آن چیزی که طراحی شده استفاده می کنید.

به عبارت تخصصی تر ارز دیجیتال و شبکه بلاکچین به واسطه تراکنش های کاربران زنده است. ار این تراکنش ها کم شود و بلاک ها خالی از تراکنش شود عملا بیت کوین دچار شرایط غیر قابل پیش بینی می شود.

بنابراین در حالت کلی گروه دوم معتقد هستند که عملا نمی توان به بیت کوین و بلاک چین به دید یک ارز سرمایه گذاری نگاه کرد. همانطور که غالبا به ارزهای فیات – مانند دلار و … – نمی توان به چشم عامل سرمایه گذاری نگاه کرد ( البته در شرایطی خارج از شرایط اقتصادی ایران ! )

 save ارز دیجیتال

هودل کردن ارز دیجیتال و چند نکته مهم

 

اما در مورد هودل کردن ارز دیجیتال یا همان save  ارز دیجیتال چند نکته وجود دارد. به هر حال تا به امروز مشخص شده است که صبر کردن در این بازارها سودآور بوده است. از این رو عملا می توان به save  ارز دیجیتال به عنوان یک استراتژی مناسب در بازار ارزهای دیجیتال نگاه کرد.

نکته مهمی که وجود دارد این است که به جز بیت کوین، سرمایه گذاران سراغ هودل کردن سایر ارزهای دیجیتال نیز رفته اند. اما سوال این است که برای هودل کردن ارز دیجیتال، سراغ کدام گزینه ها باید رفت؟ به عبارت ساده تر سوال اصلی این است که در هودل کردن ارز دیجیتال به چه نکاتی باید توجه کرد؟ در واقع پاسخ شما در کلمه ای به نام ” وایت پیپر ” نهفته شده است.

اگر شما قصد دارید یک ارز دیجیتال را برای مدت طولانی نگهداری کنید باید نسبت به آینده این ارز مطمئن باشید. این اطمینان زمانی حاصل می شود که برنامه ارائه شده توسط این ارز دیجیتال منطقی، مناسب و قابل اجرا باشد. وایت پیپر همین برنامه را مشخص می کند. بنابراین اگر قصد هودل کردن ارز دیجیتال دارید سراغ خواندن وایت پیپر بروید. وایت پیپر به شما ویژگی های ارز دیجیتال را مشخص می کند و عملا نشان می دهد که آیا می توان به این ارز دیجیتال برای مدت زمان مشخص اعتماد کرد یا خیر؟

 

[irp posts=”50363″ name=”آیا بیت کوین سقف 60 هزار دلاری خود را خواهد شکست؟”]

 

نگهداری ارز دیجیتال

سوالات متداول

 

1-مدت زمان هودل کردن ارز دیجیتال چقدر است؟

به طور میانگین سرمایه گذاران معتقد هستند که برای هودل کردن ارز دیجیتال به صورت میانگین به 5 تا 10 سال زمان نیاز است.

 

2-آیا امروز بیت کوین برای هودل کردن گزینه مناسبی است؟

به طور کلی می توان گفت  که هودل کردن ارز دیجیتال چندان اثر مناسبی برای بلاکچین بیت کوین ندارد. اما در کل می تواند برای سرمایه گذار گزینه مناسبی باشد. چرا که تا به امروز ثابت شده است که بیت کوین در مقاطع چند ساله سود های جالبی به سرمایه گذاران خود داده است.

 

3-کدام نظریه در مورد هودل کردن ارز دیجیتال درست است؟

هر دو! در واقع هر دو گروه نکات مثبت و منفی را بیان کرده اند. به هر حال هر استراتژی نکات مثبت و منفی مختلفی دارد. اگر شما بدون توجه به این نکات و شناسایی ریسک استراتژی خود، اقدام کنید عملا بازنده خواهید بود. بنابراین شما باید با توجه به نکات گفته شده در بالا مسیر درست را انتخاب کنید. در واقع مسئله این است که شما نباید بدون شناسایی ریسک هیچ اقدامی انجام دهید. گروه دوم به شما ریسک های هودل کردن ارز دیجیتال را نشان می دهند. سعی کنید این ریسک را بشناسید و از آن ها در مسیر استراتژی خودتان استفاده کنید.

 

[irp posts=”50569″ name=”استخراج کادنا از بیت کوین سود آور تر است!”]

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.