هزینه مسکن یک خانواده توسعه یافته 60 تا 70 درصد است

هزینه مسکن یک خانواده توسعه یافته 60 تا 70 درصد است

رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی ایران سهم هزینه مسکن در پرتفوی خانوارهای شهری ایران را 60 تا 70 درصد خواند و گفت: میانگین این رقم در دنیا 18 درصد و دامنه نوسانات حدود 15-25  درصد است.

بابک نگاهداری روز دوشنبه در همایش نیازها و سازوکارهای فنی، اجتماعی و اقتصادی برای تحقق نهضت ملی مسکن، عوامل متعددی از معضل مسکن و اقدامات محققان مرکز برای بهبود وضعیت موجود را برشمرد. وی گفت: تاثیر بخش مسکن بر رشد و توسعه اقتصادی کشور غیرقابل انکار است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی افزود: صنعت مسکن علاوه بر پیامدهای عمیق اجتماعی و فرهنگی، از نظر اقتصادی نیز حائز اهمیت است زیرا به عنوان موتور رشد و توسعه اقتصادی کشور عمل می‌کند.

 

[irp posts=”53905″ name=” اخبار مسکن ورودی کمتر از ۳۰ درصد مسکن های نوساز در تهران”]

 

نگاهداری خاطرنشان کرد: بخش مسکن با ایجاد رشد اقتصادی و اشتغال زایی در بخش ساختمان و سایر بخش های متاثر از تاثیر مصرف و سرمایه گذاری و تغییر در تولیدات عمده داخلی، سهم بسزایی در تحول اقتصادی دارد.

 وی گفت قوانین و سیاست‌های بسیاری در دوره‌های مختلف بسته به ابعاد نیاز مسکن در کشور ما ایجاد شد، اما سیاست‌ها مغرضانه است و برنامه‌ای مشخص و بلندمدت برای حل مشکل وجود ندارد. موانع احتمالی در عمل از جمله معضل مسکن، نبود اطلاعات و آمار دقیق و شفاف، نحوه و اثربخشی سیاست ها و کمبود بودجه، نبود اطلاعات لازم و سیستم نهادی ناقص و ناکارآمد همواره موجب خلأهای بسیاری در این زمینه شده است.

رئیس پژوهشکده مجلس، سهم هزینه مسکن در سبد شهرهای شهری ایران را بین 60 تا 70 درصد دانست و تاکید کرد: این در حالی است که نرخ شاخص جهانی 18 درصد و نوسان است. حدود 15 تا 25 درصد است.

 

[irp posts=”54793″ name=”اطلاع رسانی به متقاضیان نهضت مسکن قیمت هرمتر مربع خانه چقدر است؟”]

 

وی با بررسی تحقیقات انجام شده در حوزه مسکن در 6 برنامه توسعه قبلی، گفت: با نگاهی به حوزه مسکن در 6 برنامه قبلی توسعه کشور، مهم ترین مشکلی که می توان به طور خلاصه بیان کرد عدم موفقیت موثر آن است. بخش مسکن – فقدان بسته جامع با ابعاد مختلف برای پاسخگویی به نیازهای مختلف جامعه ایرانی برای حل مشکلات مسکن از جمله فقر مسکن، بی خانمانی و…  است.

وی افزود: رویکرد بومی و محدود به حل معضل مسکن بدون استفاده از ابزارهای دولتی، قانونی ، موضوع مسکن را به یکی از مبرم ترین موضوعات توسعه شهری و اجتماعی در کشور تبدیل کرده است.

وی افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس که نیازهای مختلف بازار مسکن را با توجه به درآمد و فرصت‌های اقتصادی اقشار مختلف جامعه درک می‌کند، برنامه‌ای جامع و متناسب با سرمایه‌گذاری، تولید و تحویل مسکن را برای تامین مسکن اقشار کم درآمد و متوسط ​​ ​​پیشنهاد می‌کند. خروج سرمایه از کشور و تامین نشدن نیازهای موجود باید برطرف شود.

 

[irp posts=”53556″ name=”وام مسکن 700 ميليون توماني؟”]

 

در نتیجه رئیس مرکز علمی پژوهشی شورا معتقد است بحث ها و بحث های کارشناسی که در جلسه امروز برگزار می شود می تواند نقش بسزایی در حل مشکل تامین مسکن داشته باشد.

نشست یک روزه الزامات و سازوکارهای فنی، اجتماعی و اقتصادی برای اجرای نهضت ملی مسکن به همت دفتر زیرساخت مرکز پژوهش های شورای اسلامی با حضور کارشناسان مرکز و جمعی از مسئولان این مرکز برگزار شد.

https://www.mashreghnews.ir/news/1395211/

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.