7 تفاوت مهم معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه

معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه

تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه در چه چیزهایی می تواند باشد؟ این مهمترین سوالی است که در این مقاله به آن پاسخ خواهیم داد. اما سوالی که قبل از آن احتمالا به ذهن شما هم خطور کرده باشد این می تواند باشد که چرا اصلا نیاز است که بدانیم تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه چیست؟ در کلام ساده تر دانستن تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه به چه کارمان می آید؟

به طور کلی در هر بازار سرمایه دو گروه اصلی تحلیل گر و معامله گر وجود دارد. این دو گروه می توانند تحت شرایطی با یک دیگر کار کنند که در این صورت به آن ها تیم اقتصادی می گویند اما هیچ کدام یک از آن ها نمی توانند به جای دیگری وارد بازی اقتصادی شود. در کلام ساده تر تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه به اندازه ای عمیق و بنیادی است که عملا نمی توان یکی را جای دیگری گرفت.

بنابراین هر فردی که در دنیای سرمایه گذاری مانند بورس، طلا، ارز دیجیتال یا … حضور دارد بین معامله گر و تحلیل گر تنها می تواند یک نقش داشته باشد. اما نکته جذابی که وجود دارد این است که بسیاری از تازه کاران و حتی کسانی که چند سالی است در این بازارها حضور دارند به سبب این که تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه را نمی دانند عملا گاهی در نقش معامله گر هستند و گاهی در نقش تحلیل گر بازی میکنند.

اما ندانستن تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه و در پی آن وارد نقش های مختلف شدن سرمایه گذاران باعث می شود که عملا آن ها نتوانند استراتژی درستی داشته باشند و این یعنی عملا حکم شکست در هر بازار سرمایه ای. در ادامه با استفاده از بیان انواع تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه قصد داریم تعریف مشخصی نیز برای هر کدام بیان کنیم. با ما همراه باشید.

هدف، مهمترین تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه

یکی از دلایل اصلی که گفته می شود تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه بسیار بنیادی و عمیق است این است که اساسا مسیر این دو گروه با یک دیگر متفاوت است و هدف های جداگانه ای را دنبال می کنند.

در کلام ساده تر اگر تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه را بخواهیم بیان کنیم، یک معامله گر در دنیای سرمایه صرفا به دنبال سود کردن است و تمامی مفاهیم بازار را بر اساس سود و ضرر می چیند. اما یک تحلیل گر بازار را با هدف یافتن روند بازار، استراتژی های سرمایه گذاران و پیدا کردن سناریوهای مختلف بدون در نظر گرفتن سود و ضرر مورد بررسی قرار می دهد.

بنابراین اگر بخواهیم این تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه را به زبان بهتر بیان کنیم می توانیم این گونه بگوییم که معامله گر چیزی جز سود و ضرر نمی شناسد، در حالی که یک تحلیل گر اساسا به سود و ضرر کاری ندارد.

[irp posts=”19731″ name=”نظریه داو (تحلیل تکنیکال_قسمت سوم)”]

تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه

گستره ی بررسی دیگر تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه

 

از دیگر تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه می توان به نوع نگاه و گستره بررسی بازارهای سرمایه ای اشاره کرد. یک معامله گر بازار را به اندازه ای نگاه می کند و آن را تا جایی بررسی می کند که بتواند بر اساس استراتژی معاملاتی خودش پیش برود. اما یک تحلیل گر اساسا بازار را از جنبه و جهت های مختلف مورد بررسی قرار می دهد.

به طور مثال یک معامله گر توجه چندانی به اخبار ندارد و تنها خبرهای مهم و ترجیحا مرتبط با استراتژی خود را دنبال می کند اما یک تحلیل گر تقریبا هر خبری را مهم و تاثیرگذار می داند. بنابراین گستره بررسی یک تحلیل گر بسیار وسیع تر از نوع نگاهی است که یک معامله گر در بازار دارد.

اگر بخواهیم با مثالی این تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه را بیان کنیم. این گونه می توانیم بگوییم که یک معامله گر موج سواری است که می خواهد روی موج ها حرکت کند. برای او تنها دانستن ارتفاع موج و چند فاکتور دیگر کفایت می کند. اما یک تحلیلگر درست مانند پژوهشگران ورزشی هست که می خواهد بداند اگر جرم آب تغییر کند و چگالی آب به فلان عدد برسد یک موج سوار چه رفتاری باید نشان دهد!

یا این که تغییرات آب و هوایی در موج سواری چه تاثیری می تواند بگذارد. در حالی که یک موج سوار عملا کاری به گرمایش زمین و این گونه تغییرات آب و هوایی ندارد. او تنها از آب و هوا به اندازه ای اطلاعات می خواهد که بداند می تواند موج سواری خوبی داشته باشد یا نه!

راست و دروغ و دیگر تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه

راست و دروغ و دیگر تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه

 

اما دیگر تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه در نوع برداشت هایی است که تحلیل گر و معامله گر از بازار دارند. به طور کلی یک تحلیل گر همیشه درست می گوید و احتمال خطا برای او نیست. در حالی که یک معامله گر همیشه درصدی را برای خطای معاملاتی خودش در نظر می گیرد و به نوعی خطا را همیشه جزئی از بازی می داند.

در واقع تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه در این بخش این گونه رقم می خورد که یک تحلیل گر روند های مختلف بازار یا یک سهم را مورد بررسی قرار می دهد و سناریوهای مختلف با درصد احتمال مختلف را بیان می کند. بنابراین بازار به هر سمت و سویی که برود و هر کدام از سناریوهای بیان شده را اجرا کند عملا تحلیل گر درست تحلیل کرده است. اصل داستان هم همین است. اگر یک تحلیل گر بخواهد یک روند و یک سناریو با قطعیت بالا بیان کند عملا در حال پیش بینی کردن است و این کاری است که در دنیای اقتصادی حکمی جز باخت ندارد.

اما یک معامله گر عملا مجبور است دست به عمل بزند. یعنی یکی از این تحلیل ها را که بر اساس استراتژی خودش است پیاده کند. در کلام ساده تر این تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه اینگونه بیان می کند که تحلیل گر روی کاغذ می تواند در همه جهت حرکت کند اما یک معامله گر نمی تواند در یک زمان مشخص هم فروشنده باشد و هم خریدار.

در کلام ساده تر یک معامله گر امکان انتخاب تنها یک حرکت در هر لحظه را خواهد داشت. بنابراین احتمال خطا همیشه برای معامله گر وجود دارد و این چیزی است که با مفهوم حد ضرر کنترل می شود.

اگر با تحلیل تکنیکال آشنایی ندارید در این مقاله به صورت مفصل توضیح داده شده.

[irp posts=”6254″ name=”پنج جذابیت ویژه حرفه معامله گری که هر انسانی را به سمت خود میکشد و چهار تفاوت آن با مشاغل دیگر؟!”]

کسب و کار دیگر تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه

کسب و کار دیگر تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه

 

تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه از نظر کسب و کاری چیست؟ از دیگر تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه می توان به نگاه کسب و کاری میان تحلیل گر و معامله گر اشاره کرد. در واقع بر اساس تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه که تا این جا بیان کردیم مشخص است که یک تحلیل گر می تواند بازار را بشناسد، در حالی که یک معامله گر دست به اقدام می زند.

بنابراین این ویژگی ها و تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه ما را به یکی دیگر از تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه می رساند.

در واقع تحلیل گر امروز به عنوان یک کسب و کار و شغل مهم در دنیای اقتصادی محسوب می شود. تحلیل گرها اصولا در حوزه های مختلف مرتبط با اقتصاد و سرمایه گذاری فعالیت می کنند. این فعالیت می تواند در حوزه های مختلف باشد.

در حالی که یک معامله گر در وهله اول خودش را در نظر می گیرد و تنها برای خود می تواند به درستی معامله های درستی انجام دهد. زیرا بر اساس شخصیت خود می تواند درصد ریسک به ضرر را در نظر بگیرد. با این وجود این امروز معامله گری و سبدگردانی نیز خود یک شغل و یک کسب و کار محسوب می شود. اما به طور کلی تحلیل گر شغلی رسمی تر و مهمتر محسوب می شود.

تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه

آکادمیک بودن دیگر تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه

 

از دیگر تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه می توان به مفهوم آکادمیک بودن مفاهیم اشاره کرد. در واقع یک تحلیل گر بر اساس اقتصادهای کلان و … مباحث سرمایه ای را بررسی می کند. در حالی که یک معامله گر تحلیل های بنیادی و تکنیکالی را اساس کار خود قرار می دهد.
در کلام ساده تر اگر بخواهیم این تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه را بیان کنیم، این گونه می توانیم بگوییم که عملا یک تحلیل گر توسط فضای آکادمیک مانند دانشگاه ها زاده می شود در حالی که یک معامله گر بیشتر توسط خود بازار ساخته و پرداخته می شود.

تجربه و تجربه گرایی را می توان از مهمترین تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه دانست. در واقع یک تحلیل گر تنها بر اساس آن چیزی که از بازار می بیند و بر اساس تمام رفتارها و روش هایی که به صورت کلان می داند دست به تعریف سناریو می زند، در حالی که یک معامله گر بر اساس ابزارها و شاخص های مختلف اقدام به معامله گری می کند. درست مانند یک صنعت کاری که با کسب تجربه های بیشتر می داند به چه فرمی از این ابزارها استفاده کند. بنابراین می توان تجربه گرایی را از تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه دانست.

اگر علافه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد پیش بینی قیمت لایت کوین 2025 و تهیه کتاب معامله گری هستید توصیه میکنم این مقاله را بخوانید.

 

ریسک و خطر یک تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه

[irp posts=”6160″ name=”چهار دلیل که تأیید گرفتن بیش‌ازحد در تحلیل‌گری منجر به زیان می‌شود و پنج خصوصیت یک روش تحلیل گری کارا؟”]

 

ریسک و خطر یک تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه چیست؟

 

از دیگر تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه می توان به مفهوم ریسک اشاره کرد. در واقع به سبب این که یک معامله گر با مفاهیم سود و ضرر در ارتباط است مسلما مفهوم ریسک را متوجه می شود و چون سرمایه خود را به صورت عملی در این بازار قرار داده است این ریسک را تجربه می کند. اما این در حالی است که یک تحلیل گر به صورت نظری با بازار در ارتباط است و عملا ارتباطی با سود و زیان ندارد. در این حالت است که گفته می شود ریسک یک تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه محسوب می شود.

اگر به دنبال آشنایی با نسبت ریسک به ریوارد در معامله گری هستید، توصیه میکنم این مقاله را بخوانید.

پایان سخن از تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه

به طور کلی ما در این مقاله سعی کردیم از زاویه های مختلف تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه را مورد بررسی قرار دهیم. بر اساس این ویژگی های بیان شده می توان تعریف های مختلفی برای معامله گر و تحلیل گر بیان کرد. اما نکته مهم این است که بر اساس این تفاوت ها شما جزو کدام دسته هستید؟ اگر میخواهید بدانید قیمت لایت کوین چقدر است این مقاله که میداس سرمایه تهیه کرده را مطالعه کنید.

برای ساخت حساب بیت کوین میتوانید این مقاله را مطالعه نمایید. همچنین اگر میخواهید درباره کنترل حرص و طمع در بورس و تحلیل سهام بیشتر بدانید حتما این مقاله را هم بخوانید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.