مصادره ارزهای دیجیتال | تنها راهکار دولت ها برای جلوگیری از پولشویی

مصادره ارزهای دیجیتال | تنها راهکار دولت ها برای جلوگیری از پولشویی

اگر در بازار ارزهای دیجیتال فعال و به اخبار اقتصادی علاقمند باشید احتمالا می دانید که دولت ها چندان دلخوشی از ارزهای دیجیتال ندارند. حتی آزادترین و اقتصادی ترین دولت ها مانند دولت آمریکا نیز در پی تشدید قوانین مالیاتی و … برای کنترل این بازار واقعا آزاد است. اما چرا؟ یکی از عمده ترین دلایل این موضوع ساده تر شدن امکان پولشویی است. در این حالت تنها ابزار دولت مصادره ارزهای دیجیتال است. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت و سعی می کنیم آن را از چند زاویه مورد بررسی قرار دهیم.

پولشویی چیست؟

 

اولین سوالی که باید به آن پاسخ دهیم این است که بدانیم پولشویی چیست و در اقتصاد چه مفهومی دارد؟ با درک این مفهوم می توانیم مصادره ارزهای دیجیتال و مسئله پولشویی در این بازار را درک کنیم.
به طور کلی پولشویی در تعریف اقتصادی تبدیل یک پول کثیف به پول تمیز است. اما چگونه؟ پول کثیف در اقتصاد به پولی گفته می شود که از راه های غیر قانونی و نامشروع به دست می آید. مثلا فردی با قاچاق مواد مخدر طی یک شب به چند میلیارد تومان سود می رسد و یا یک فرد دیگر با اختلاس درصد بالایی سود را در یک شب برای خود می کند.

ویژگی های مشترک همه این پول های کثیف این است که طی مدت زمان کوتاه به دست می آید و دارای حجم بسیار زیاد است. از این رو دستگاه های نظارتی و امنیتی با در نظر گرفتن ای ویژگی پول های کثیف معمولا می توانند رد خلافکاران اقتصادی و تجاری را بگیرند. معمولا این نظارت ها بر اساس گردش حساب صورت می گیرد. به طور مثال اگر گردش حساب شما ماهانه 20 میلیون تومان باشد، اگر طی یک شب 200 میلیون تومان به حساب شما واریز شود و دلیل قابل قبولی برای این واریزی ( مانند فروش ماشین و … ) نداشته باشید، عملا از نظر نهاد های نظارتی شما تحت تعقیب قرار می گیرید.

تا این جای داستان مشخص شد که پول های کثیف در مدت زمان کوتاه با حجم بسیار بالا ایجاد می شود. این ویژگی باعث می شود که نهاد ها ناظر سریع اصل ماجرا را متوجه شوند و به نوعی جلوی آن را بگیرند.

حال شما خودتان را جای یک خلافکار اقتصادی مانند اختلاس گر بگذارید. این امکان برای شما وجود دارد که حدود ده هزار میلیارد تومان را برای خود بردارید. اما بر اساس تجربه ای که دارید می دانید که در صورت واریز این مبلغ پول به حساب یا حساب های شخصی باعث می شود که نهاد های ناظر سریع متوجه شوند و شما بدون خرج کردن هزار تومان از آن مبلغ به زندان خواهید رفت. در این حالت چه کار می کنید؟

 

[irp posts=”42947″ name=”0 تا 100 آشنایی با بازار دو طرفه ارز دیجیتال (کاملا اختصاصی)”]

 

کاملا ساده است. شما باید کاری کنید که شاخک ها و حسگرهای نهادهای ناظر متوجه جابه جایی این حجم از پول بدون دلیل نشود. از این رو دو راه بیشتر ندارید. یا باید این حجم از پول و سرمایه را به شکلی خارج از سیستم بانکی منتقل کنید و یا این که برای آن دلیل قابل قبولی بیاورید. در حالت عادی استفاده از راه حل اول منطقی نیست و واقعا هم امکان پذیر نمی باشد. اما را دوم ساده تر و راحت تر است و می توان بر اساس آن چند ده میلیارد را پوشش داد. این را همان پولشویی است.

به طور مثال شما برای این اختلاس گفته شده می توانید به واسطه های مختلف اقدام به خرید یک باشگاه ورزشی یا سرمایه گذاری در یک فیلم کنید. بعد از مدتی ذره ذره این سرمایه را به حساب بانکی خودتان منتقل کنید. حال کسی نمی داند و نخواهد فهمید که چه اتفاقی رخ داده است. در واقع پولشویی گم کردن مسیر فرایند های مالی محسوب می شود.

 

مصادره ارزهای دیجیتال

مصادره ارزهای دیجیتال و مسئله پولشویی

 

همانطور که مشخص است، پولشویی مفهومی پیچیده در اقتصاد محسوب می شود. در ابتدا به نظر می رسد که با رد مال و با توجه به خرید و فروش های صورت گرفته توسط افراد می توان این حجم از معاملات و جابه جایی ها را کشف کرد. بنابراین پولشویی به چه کار می آید؟

در واقع مسئله اصلی این است که ایران دارای بیش از 80 میلیون جمعیت است. حال به نظر شما نهادهای ناظر با چه ترفندی می توانند مراقب خلاف های اقتصادی این تعداد جمعیت باشند؟ به عبارت ساده تر نمی توان از نهادهای ناظر انتظار داشت که به صورت فرد به فرد اقدام به رد مال کند. از این رو این نهاد ها با استفاده از فیلترهایی مانند بررسی کلی همان حساب های بانکی این خلاف های اقتصادی را بررسی می کنند.

اما بیایید تصور کنیم که یک خلافکار اقتصادی به جای استفاده از پولشویی (یعنی همان دلیل تراشی برای درآمد نامشروع خود) کلا از سیستم بانکی برای انتقال حجم بالای پول استفاده نکند. در واقع این فرد اگر راهی دیگر غیر از استفاده از سیستم بانکی برای انتقال درآمد یک شبه خود پیدا کرده باشد، عملا چه اتفاقی رخ می دهد؟

در این حالت عملا فیلتر نهادهای نظارتی از کار می افتد. زیرا این فیلترها بر اساس سیستم های بانکی ایجاد شده بود و حال اگر سیستم یا راهی غیر از سیستم های بانکی برای نقل و انتقال مالی ایجاد شود عملا خلافکاران اقتصادی بدون نیاز به پولشویی می توانند دزدی های خودشان را به سادگی پنهان و منتقل کنند.

در واقع ارزهای دیجیتال همان مسیر غیر بانکی است که این امکان را به همه مردن دنیا داده است که بتوانند بدون هیچ پروتکل خاصی اقدام به نقل و انتقال مالی از یک نقطه به نقطه دیگر کنند. خب داستان مشخص است. وقتی ارزهای دیجیتال امکان نظارت و رهگیری سرمایه ها که مهمترین ابزار دولت برای تشخیص پولشویی و … بود را از او می گیرد، چرا دولت ها باید با این بازار و مفهوم جدید اقتصادی کنار بیایند. اما به هر حال این اتفاقی است که در حال رخ دادن است، اما واکنش دولت ها به این اتفاقات چیست و چگونه می تواند این خلاف های اقتصادی یا اصطلاحا پولشویی ها را مدیریت کند؟ با استفاده از مصادره ارزهای دیجیتال!

 

[irp posts=”48350″ name=”سران گروه هفت و تصمیم هایی درباره ارزهای دیجیتال”]

 

مصادره ارزهای دیجیتال | تنها راهکار دولت ها برای جلوگیری از پولشویی

چرا مصادره ارزهای دیجیتال؟

 

تا اینجا سعی کردیم نشان دهید که پولشویی چیست و ارزهای دیجیتال چه نقشی در این مسئله بازی می کنند. حال نوبت این است که بدانیم دولت چه راهکاری در برابر این مسئله دارد؟ به نظر می رسد مصادره ارزهای دیجیتال تنها راه منطقی و عملی مبارزه با این مسئله باشد. اما چرا؟

اولا سیستم بلاک چین و ارزهای دیجیتال یک سیستم غیر متمرکز است و در اختیار هیچ کس نیست. بنابراین دولت به هر ترتیب نمی تواند مانند سیستم های بانکی بر این سیستم نیز نظارت کامل داشته باشد. از طرف دیگر ارزهای دیجیتال در این سیستم غیر قابل رهگیری و ردگیری هستند. از این رو عملا نهادهای ناظر نمی توانند از انتها به ابتدا برسند. یعنی این نهاد ها نمی توانند بر اساس انتقال حجم بالایی از ارزهای دیجیتال اقدام به دستگیری یک فرد کنند. چرا که اساسا این انتقال مبدا و مقصد نامشخصی دارد!

بنابراین ظاهرا دولت و نهادهای نظارتی این مسئله را در همان ابتدا خفه کنند. یعنی اجازه ندهند که سرمایه دزدی به صورت ارز دیجیتال منتقل شود. چرا که در این حالت عملا برگرداندن و باز پس گیری آن ها بسیار سخت و به طور کامل غیر ممکن خواهد بود. پس دولت تنها می تواند با استفاده از ابزار مصادره ارزهای دیجیتال این کار را انجام دهد.

مصادره ارزهای دیجیتال بدین معنی است که بر اساس شواهد و مدارکی که در در اختیار دارند سراغ فردی که احتمال می دهند دزدی اقتصادی داشته می روند و قبل از هر کاری اقدام به مصادره ارزهای دیجیتال آن فرد می کنند. تا امکان انتقال دارایی به واسطه ارزهای دیجیتال را نداشته باشد.

توجه داشته باشید که اگر دولت در مصادره ارزهای دیجیتال ناموفق باشد عملا فرد می تواند به سادگی اعلام بی گناهی و بی خبری کند. زیرا ارزهای دیجیتال هیچ مدرک و اطلاعاتی در اختیار دستگاه های قضایی قرار نمی دهد. بنابراین به نظر می رسد واقعا تنها راه دولت برای نجات از این تنگنا مصادره ارزهای دیجیتال محسوب می شود.

مصادره ارزهای دیجیتال
مصادره ارزهای دیجیتال

سوالات متداول

1- مصادره ارزهای دیجیتال به چه معنی است؟
بدین معنی است که نهادهای قضایی و دولتی با استفاده از حکم قانونی فرد را از انجام هرگونه مبادله در زمینه ارزهای دیجیتال تا اطلاعیه ثانویه محروم می کنند و تمامی دارایی دیجیتال یا حقیقی وی ضبط و مصادره می شود.

2- آیا استفاده از ارزهای دیجیتال پولشویی محسوب می شود؟
بر اساس تعریف اقتصادی خیر. در واقع پولشویی یعنی دلیل تراشی. در این حالت افراد با استفاده از انواع مسیرهای مالی سعی می کنند سرمایه خودشان را پاک نشان دهند. در حالی که این سرمایه از همان ابتدا کثیف بوده. اما ارزهای دیجیتال در واقع همان راه دوم ( استفاده از سیستمی غیر از سیستم بانکی ) محسوب می شود. اما با توجه به این که تا به امروز از این راه استفاده نمی شد، اصطلاح خاصی هم برای آن وجود ندارد و این مسیر را هم پولشویی می نامند.

3- چگونه دولت اقدام به مصادره ارزهای دیجیتال می کند؟
دولت برای مصادره ارزهای دیجیتال باید دلایل منطقی و کافی داشته باشد. در واقع باید برای نهاد های قضایی مشخص شده باشد که این از جایگاه خود سوء استفاده کرده و یا یک دزد اقتصادی است. سپس بر اساس این دلایل اقدام به مصادره ارزهای دیجیتال وی کنند. در کلام ساده تر برای مصادره ارزهای دیجیتال دولت باید از ابتدا حرکت کند و همان 80 میلیون نفر را یک به یک مورد بررسی قرار دهد!(در ادامه مقاله بهترین کیف پول ارزهای دیجیتال و قانون جابجایی اطلاعات ارز دیجیتال را بخوانید و درباره آن اطلاعات لازمه را کسب نمایید)

[irp posts=”29724″ name=”تسلا دیگر ارزهای دیجیتال را هم می‌پذیرد؟”]

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.