مزایا و معایب معاملات خودکار

معاملات خودکار

مزایای سیستم‌های معاملاتی اتوماتیک

با نظارت کامپیوترها بر بازارها و دستیابی به فرصت‌های معاملاتی و اجرا کردن آن‌ها لیست بلند بالایی از مزایا برای سیستم‌های معاملاتی اتوماتیک ( معامله خودکار در متاتریدر) تعریف می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1.نقش احساسات را کم می‌کند

سیستم‌های نرم افزار معاملات خودکار در بورس ایران موجب کاهش احساسات در طول روند معامله می‌شوند. با کنترل احساسات، معمولاً معامله‌گران زمان بیشتری را صرف برنامه‌ریزی می‌کنند.

هنگامی‌که قوانین معامله تنظیم می‌شوند، سفارش‌ها به‌طور اتوماتیک انجام می‌شود. عوامل روان‌شناختی که معمولاً اجرای آن‌ها ساده نیست، به‌صورت اتوماتیک در پوزیشن‌ها لحاظ می‌شود. عواملی مانند:

  • حجم معامله
  • Stop loss
  • Take profit
  • عکس‌العمل در برابر ضرر
  • عکس‌العمل در برابر سود

2.قابلیت پیش تست

قابلیت پیش تست، قوانین معاملاتی را به داده‌های تاریخی بازار اعمال می‌کند تا رفتار استراتژی را درگذشته بازار بیازماید. هنگام طراحی یک سیستم معاملاتی اتوماتیک، تمام قوانین باید مطلق باشند تا هیچ فضایی برای تفسیر ایجاد نشود. (کامپیوتر نمی‌تواند حدس بزند). باید دقیقاً به کامپیوتر بگوییم که چه می‌خواهیم.

معامله‌گران می‌توانند مجموعه‌ای از قوانین را گردآوری کنند تا قبل از اینکه ریسک سرمایه‌گذاری را بپذیرند معامله مستقیم خود را با داده‌های تاریخی تست کنند.

یک پیش تست دقیق این امکان را برای معامله‌گران فراهم می‌کند تا ایده معاملاتی و انتظارات خود را از سیستم معاملاتی اتوماتیک دریابند. از نکات مهمی که بعد از تست درگذشته بازار می‌توانیم به دست آوریم می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد:

  • درصد معاملات برنده به بازنده
  • میزان سود
  • میزان ضرر
  • حداکثر میزان باخت در یک یا چند ضرر پشت سر هم (Maximum Draw Down)
  • متوسط میزان سود به ضرر (tp/sl)
  • تعداد معاملات در بازه زمانی مورد تست

[irp posts=”8928″ name=”پلتفرم های معاملاتی چیست؟”]

3.حفظ نظم

بعدازاینکه قوانین معاملات تنظیم شد و اجرای معاملات به‌صورت اتوماتیک (معاملات خودکار) صورت گرفت، نظم و انضباط برقرار می‌شود. اغلب به دلیل عوامل احساسی که در حین معامله اتفاق می‌افتد نظم و انضباط برقرار نمی‌شود. نمونه‌ای از این عوامل ترس از زیان یا علاقه به کسب سود بیشتر است.

سیستم معاملات اتوماتیک سبب برقراری نظم و حفظ آن می‌شود زیرا طرح معاملاتی به‌صورت دقیق دنبال می‌شود. علاوه بر این، میزان خطا به کمترین مقدار خود می‌رسد. به‌عنوان‌مثال سفارش خرید 100 سهم هیچ موقع به‌عنوان سفارش فروش 1000 سهم ثبت نمی‌شود.(در ادامه مقاله سفارش شرطی ، تریدرهای مبتدی و نرم ‌افزار تحلیل تکنیکال را هم بخوانید)

4.دستیابی به ماندگاری

همواره یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها، طرح‌های تجاری بوده است. حتی اگر یک طرح تجاری پتانسیل سودآوری داشته باشد اما معامله‌گران، قوانین را نادیده بگیرند باید توقعشان از سیستم معاملاتی اتوماتیک را اصلاح کنند. هیچ طرح تجاری وجود ندارد که در همه زمان‌ها قابلیت سودآوری داشته باشد. درواقع زیان‌ها بخشی از بازی هستند.

زیان‌ها می‌تواند ازلحاظ روان‌شناسی آسیب‌زا باشد؛ بنابراین معامله‌گری که دو یا سه بار دچار زیان شده ممکن است تصمیم بگیرد معامله بعدی را کنار بگذارد. حال اگر فرض بگیریم این معامله برای او سودآور می‌بود تمام باورها و انتظارات او از سیستم به هم می‌ریزد.

5.سرعت ورود سفارش افزایش می‌یابد

ازآنجایی‌که کامپیوترها به‌سرعت به شرایط بازارهای در حال تغییر پاسخ می‌دهند، سیستم‌های اتوماتیک قادرند به‌محض تنظیم و برقراری ضوابط، سفارش‌هایی تولید کنند. باید به این نکته توجه داشت که ورود به یک معامله یا خروج از آن در کسری از ثانیه می‌تواند تفاوت زیادی درنتیجه معامله ایجاد کند..(شما میتوانید دوره روانشناسي معامله گري و سبد سهام را هم مطالعه کنید)

به‌محض ورود به یک وضعیت، شرایط سفارش به‌طور اتوماتیک تولید می‌شوند که شامل اهداف سود و زیان برای حمایت بیشتر می‌شود.

بازارها به‌سرعت در حال حرکت‌اند. بدیهی است که معاملات سنتی موجب تضعیف معاملات و خطا در برآورد سطح سود و زیان هستند. یک سیستم معاملاتی اتوماتیک از این اتفاق جلوگیری می‌کند.

6.معاملات متنوع

سیستم‌های معاملاتی اتوماتیک به کاربران اجازه می‌دهد یک حساب چندگانه داشته باشند و استراتژی‌های گوناگون را تجزیه‌وتحلیل کنند.

همچنین وجود ابزارهای مختلف سبب افزایش قدرت ریسک و کاهش عوامل مزاحم می‌شود. کار با کامپیوتر که می‌تواند در هزارم ثانیه معاملات را انجام دهد توسط انسان و به‌صورت دستی امکان‌پذیر نیست.

کامپیوترها قادرند فرصت‌های تجاری را در طیف وسیعی از بازارها رصد کنند و سفارش‌ها را تولید کنند. علاوه بر این بر معاملات نظارت داشته باشند.

7.دقیق کردن استراتژی

هنگام تست درگذشته می‌توانیم پارامترهای ورودی استراتژی را دقیق کنیم. به‌عنوان‌مثال فرض کنید که استراتژی معاملاتی ما شامل یک میانگین متحرک 50 کندلی است و ما می‌خواهیم وقتی قیمت از سمت پایین، میانگین را رو با بالا قطع کرد بخریم (معامله فروش باز قبلی را می‌بندیم) و هرگاه قیمت، میانگین را از سمت بالا به سمت پایین قطع کرد، بفروشیم (معامله بازِ خرید قبلی را می‌بندیم). برای ساده‌سازی مثال تنها شرط ورود و خروج، عبور قیمت از میانگین متحرک است.

به شکل زیر دقت کنید، در محل عبور قیمت از میانگین متحرک، رو با بالا می‌خریم و هنگام عبور از بالا روبه پایین قیمت، از میانگین متحرک، می‌فروشیم.

مثالی از استراتژی معاملاتی
استراتژی Moving Average

در پلتفرم‌های معاملاتی، هر اندیکاتور ورودی‌های خاص خود را دارد (البته بعضی از اندیکاتورها ورودی ندارند و محاسبات خود را روی قیمت انجام می‌دهند).

در متاتریدر (4 و 5) اندیکاتور میانگین متحرک، دارای 4 مقدار ورودی است که در شکل نشان داده‌شده است:

استراتژی معاملاتی موینگ اوریج
مثالی از استراتژی میانگین متحرک

هرکدام از مقادیر ورودی هم می‌تواند دارای مقادیر متنوع باشد.

به‌عنوان‌مثال ما در استراتژی خود فرض کرده‌ایم که میانگین متحرک 50 کندلی داشته باشیم. ولی معلوم نیست که عدد 50 بهترین عدد باشد و برای اینکه بفهمیم چه مقداری بیشترین سود را به ما می‌دهد باید با هر یک از مقادیر ورودی، درگذشته بازار تست کنیم تا مطمئن شویم کدام حالت بهینه است.

اگر فرض کنیم که هر یک از مقادیر ورودی 4 حالت مختلف می‌تواند داشته باشد، پس 4*4*4*4=256 حالت مختلف از پارامترهای ورودی خواهیم داشت.

بررسی 256 حالت برای یک محصول کاری بسیار دشوار و خسته‌کننده‌ای برای انسان است.

اگر بخواهیم این استراتژی را برای چند محصول مختلف بررسی کنیم، تعداد حالات بیشتر و بررسی آن‌هم سخت‌تر خواهد شد؛ اما اگر این استراتژی را به‌صورت برنامه اتوماتیک درآوریم، تنها با فشار یک دکمه می‌توانیم برای تمام حالات ممکن استراتژی را درگذشته بازار تست کنیم و از بین نتایج، بهترین گزینه را انتخاب کنیم.

البته انتخاب بهترین گزینه هم شرایط و پارامترهای مخصوص خود را دارد که نیاز به تخصص و درک مفاهیم آماری دارد.

 

[irp posts=”20069″ name=”وبینار آشنایی با معاملات الگوریتمی”]

8.معامله 24 ساعته:

یکی دیگر از مزایای استفاده از برنامه خودکار (اکسپرت) برای معامله‌گران این است که نیاز نظارت مستمر معامله‌گر را بر بازار را کم می‌کند.

در بازارهای جهانی که بازار 24 ساعته باز است، این نکته بسیار بااهمیت‌تر می‌شود.

معایب و واقعیت‌های سیستم‌های معاملات خودکار

سیستم‌های معاملات خودکار (معامله خودکار در متاتریدر) در بورس ایران دارای مزایای زیادی هستند اما معایبی هم وجود دارد که معامله‌گران باید از آن آگاه باشند.

1.کد نویسی با دقت پایین

من کامپیوتر را به موجودی کم‌هوش ولی بسیار دقیق تعبیر می‌کنم. برای اینکه استراتژی معاملاتی خود را با تمام جزییات به کامپیوتر بفهمانیم، باید با او بسیار دقیق صحبت کنیم.

کد نویسی باید بسیار دقیق انجام شود و به‌دقت در بازارهای آزمایشی (Demo) بررسی شود سپس آن را در حساب واقعی به‌کارگیریم. درصورتی‌که دقت کافی را در این مرحله نداشته باشیم، می‌تواند منجر به از دست دادن پول ما در بازار شود.

2.خرابی‌های مکانیکی

نظریه‌ای که پشت معامله‌های اتوماتیک وجود دارد به نظر ساده است. تنظیم نرم‌افزار، برنامه‌ریزی قوانین و نظارت بر معاملات.

در حقیقت معاملات اتوماتیک یک روش پیچیده برای انجام معاملات است ولی بی‌عیب نیست. بسته به پلت فرم معاملاتی، سفارش معاملات می‌تواند بر روی یک کامپیوتر قرار گیرد.

این بدان معنا است که اگر اتصال به اینترنت قطع شود ممکن است سفارش به بازار ارسال نشود.

هرگونه نقص در کامپیوتر و برق یا اینترنت که امکان اتصال برنامه شمارا با کارگزار قطع کند، می‌تواند باعث بروز اشکال در اجرای صحیح شود؛ و این قطعی می‌تواند باعث زیان شما شود.

فرض کنید در استراتژی معاملاتی شما stop loss وجود ندارد و سیستم هنگامی‌که میزان زیان از 3 درصد کل موجودی بیشتر می‌شود، تمام موقعیت‌های زیاد ده را می‌بندد.

در این حالت اگر اتصال شما به کارگزار (در اثر خرابی سخت‌افزاری، قطعی برق، قطعی اینترنت) قطع شود، کنترل سیستم هوشمند شما بر معاملاتتان از بین می‌رود و این می‌تواند موجب زیان برای شما بشود.

3.نظارت

برای نظارت بر سیستم‌های معاملاتی اتوماتیک، کامپیوتر باید در طول روز روشن باشد و این قضیه می‌تواند سبب مشکلات مکانیکی مانند مسائل ارتباطی، اتلاف توان و اختلالات و تهدیدات سیستمی شود. یک سیستم معاملاتی اتوماتیک ممکن است دارای ناهنجاری‌هایی باشد که منجر به سفارش‌ها نادرست، یا سفارش‌های تکراری شود.برای دانستن اوراق بدهی در بورس چیست به این مقاله مراجعه کنید

اگر نظارت خوبی وجود داشته باشد بسیاری از این مشکلات را می‌توان به‌سرعت شناسایی و حل کرد.

4.خطای بک تست

مهم‌ترین مسئله‌ای که معامله‌گر را به خطا می‌اندازد این موضوع است که فکر می‌کند که اگر اکسپرت درگذشته خوب جواب داد، به این معنی است که در آینده هم به‌خوبی گذشته جواب خواهد داد.

در هیچ‌کدام از پدیده‌های جهان هستی، نمی‌توان با بررسی گذشته یک سیستم، آینده آن را با دقت 100% پیش‌بینی کرد. تنها می‌توان با درصدی از خطا، آینده را پیش‌بینی کرد ولی حتی اگر دقت پیش‌بینی ما 99 درصد هم باشد، بازهم می‌تواند آن 1 درصد اتفاق بیفتد و تمام محاسبات ما را تغییر دهد.(مقاله تارگت های ارز دیجیتال و ارز دیجیتال چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ را هم بخوانید)

از این موضوع شیادان بازار بسیار استفاده می‌کنند و گزارش بک تست را در بازه زمانی محدودی که اکسپرت در آن بسیار خوب جواب داده را به خریداران اکسپرت نشان می‌دهند و باقیمت بالایی آن را می‌فروشند. ولی بعد از مدت معمولاً کوتاهی، اکسپرت در زیان می‌رود و تمام سودی را که تا الآن نصیب خریدار کرده را پس می‌گیرد.

از دید من اکسپرت مثل یک نوزاد است و هرلحظه نیاز به مراقبت و بهینه‌سازی دارد. اگر ما اکسپرتی را درگذشته بازار بهینه‌سازی کرده‌ایم و آن را به سودرسانی رسانده‌ایم، معنای آن این است که مقادیر پارامترهای ورودی به‌دست‌آمده، برای گذشته است ولی احتمال اینکه در آینده هم با همین دقت کار نکند، وجود دارد.(توصیه میکنم مقاله معاملات کد به کد در بورس را هم بخوانید)

پس یکی از وظایف معامله‌گرانی که از اکسپرت (معاملات اتوماتیک بورس) استفاده می‌کنند، این است که به‌طور مستمر مشغول بهینه‌سازی و سازگاری اکسپرت با شرایط جدید بازار باشند. در فصل آخر روش بهینه‌سازی در متاتریدر 4 و 5 را با فیلم‌های آموزشی بیان خواهم کرد.

5.همه‌چیز را نمی‌توان تبدیل به برنامه کامپیوتری کرد!

نمی‌توان تمام پارامترهایی که مدنظر ما هستند را تبدیل به برنامه کامپیوتری کنیم. مثلاً فرض کنید ریسک‌های اقتصادی و سیاسی و یا اخبار مربوط سهم موردنظرمان را نمی‌توان به برنامه کامپیوتری تبدیل کرد و انتظار داشته باشیم که برنامه ما این متغیرها را در معاملات خود مدنظر قرار دهد.

شاید این نکته ازجمله مهمترین نکاتی است که مخالفان معاملات خودکار بیان می‌کنند. مخصوصاً کسانی که تمرکز بیشترشان بر استفاده از تحلیل فاندمنتال است، استفاده از اکسپرت‌های تمام اتوماتیک را منطقی نمی‌دانند اما در کد نویسی می‌توان پارامترهای تحلیلی را به پارامترها عددی تبدیل کرد و از آن‌ها استفاده کرد.

مثل فرض کنید یکی از پارامترهای تصمیم‌گیری برای انجام معامله “ریسک افزایش قیمت مواد اولیه” است. می‌توان این ریسک را عددی بین 0 تا 100 در نظر گرفت و با توجه به تحلیلی که انجام می‌دهیم، این پارامتر را به‌صورت دستی مقدار می‌دهیم.

حال در برنامه می‌توان شرطی گذاشت که (مثلاً) اگر این ریسک بالاتر از 60 بود، وارد معامله نشو.

 

تنظیم الگوتریدینگ در متاتریدر

برای انجام معاملات خودکار و نیز ایجاد یک سیستم معاملاتی خودکار در متا تریدر، حتماً باید دکمه اتو تریدینگ در متاتریدر (auto trading) همان‌طور که در شکل زیر نشان داده‌شده روشن باشد.

 

سیستم معاملاتی خودکار
auto trading در متاتریدر – auto trading system چیست

 

[irp posts=”18849″ name=”سود سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار چقدر است؟”]

و پیشنهاد میکنم مقاله “مکانیسم حراج در بورس چیست“و “تکنیکال یا فاندمنتال” را مطالعه نمایید

 

اگر میخواهید درباره بدانید معاملات الگوریتمی چیست یا الگوریتمیک‌تریدینگ چیست؟حتما این مقاله را بخوانید

 

www.mql5.com

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
16 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عاطفه
عاطفه
3 سال قبل

سلام ممنونم از مقالتون من تو قسمت معامله خودکار در متاتریدر خیلی سوال داشتم کمکم کرد مرسیییی

طاها
طاها
3 سال قبل

اگر بخوام معاملات اتوماتیک بورس هم انجام بدم این مواردی که گفتید کمک میکنه؟

مدیر سایت
مدیر
3 سال قبل
پاسخ به  طاها

سلام
معاملات اتوماتیک از طرف کارگزاری ها بسته شده و در بورس ایران فعلا قابل استفاده نیست

maziyar
maziyar
3 سال قبل

سلام ممکن است راهنمایی فرمایید برای چند اردر یکجا باز کردن چه باید کرد ممنونم

مدیر سایت
مدیر
3 سال قبل
پاسخ به  maziyar

سلام لطفا سوالتون رو دقیق تر مطرح کنید.
در کدوم بازار میخواهید این کار رو انجام بدین؟

مسعود
مسعود
3 سال قبل

سلام در بازار فارکس . فقط دکمه auro trading روشن باشه کافیه؟
هیچ تنظیم دیگه ای نمیخاد؟
آیا سیستم هم باید روشن باشه؟

مدیر سایت
مدیر
3 سال قبل
پاسخ به  مسعود

سلام
اگر اکسپرت رو روی دستگاه خودتون اجرا میکنید باید دکمه auto trading روشن باشه و دستگاهتون همیشه روشن باشه و به اینترنت هم وصل باشه

ساسان
ساسان
3 سال قبل

سلام وقت بخیر

خیلی ممنون بابت مقاله کامل و مفیدتون ولی ای کاش آموزش ساخت اکسپرت شخصی متناسب با استراتژی را هم آموزش میدادید

مدیر سایت
مدیر
3 سال قبل
پاسخ به  ساسان

سلام
در قسمت فروشگاه سایت اموزش ساخت اکسپرت نویسی و ساخت رباط شخصی هست ..لینک آن را برای شما قرار دادم
معاملات الگوریتمی

پوریاپ
پوریاپ
3 سال قبل

سلام وقتتون بخیر. ممنون از سایت خوبتون. من با استفاده از یک برنامه ی اکسپرت ساز یک اکسپرت برای فارکس طراحی کردم ولی اکسپرت روی پوزیشن گرفتن فقط یک عدد معامله باز میکنه و تا وقتی ک معامله بازه دگ سفارش دگ ای فعال نمیکنه تا بسته بشه همون یه دونه. به نظرتون چیکار میتونم بکنم؟ ممنون میشم راهنماییم بفرمایین

مدیر سایت
مدیر
3 سال قبل
پاسخ به  پوریاپ

سلام
احتمال زیاد برنامه نویس پوزیشن گیری رو محدود به یک عدد کرده و برای رفع این مشکل یا باید به خود کَسی که خریدین بگین براتون درست کنه و یا اگه کدش رو دارید، به یک اکسپرت نویس بدین براتون درست کنه

موفق باشید

رضا
رضا
2 سال قبل

سلام . بدلیل تحریم مکانیزم تمدید لایسنس دچار مشکل شده و نمیشود معاملات اتوماتیک انجام داد .

مدیر سایت
مدیر
2 سال قبل
پاسخ به  رضا

سلام
منظور شما در کدام بازار است؟

Sonia
Sonia
2 سال قبل

سلام وقت بخیر من دکمه مربوط بهauto tradingرو در متاتریدر ندارم بابد چیکار کنم

mari
mari
1 سال قبل

سلام شما فروش اکسپرت فارکس هم دارید؟

مدیر سایت
مدیر
1 سال قبل
پاسخ به  mari

سلام
خیر، اکسپرت برای فروش نداریم

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.