نحوه معامله در بورس کالا چگونه است؟ 0 تا 100 مزایای خرید و فروش در بورس کالا

بورس کالا

بازار سرمایه به 4 زیرمجموعه مختلف تقسیم می‌شود. این چهار دسته عبارت از بازار بورس، فرابورس، کالا و انرژی است. بورس کالا فعالیت خود را زیر نظر سامان بورس و اوراق بهادار از سال 1386 آغاز کرد اما پیش‌تر در سال 1382 بورسی برای فلزات و در سال 1383 بازاری مختص به محصولات کشاورزی ایجادشده بود که در سال 1385 این دو بازار تحت نام بازار بورس کالا به هم پیوستند.(در ادامه توصیه میکنم مقاله پشتوانه بیت‌ کوین چیست را هم بخوانید)

به‌عنوان‌مثال درزمینهٔ محصولات کشاورزی معاملات آتی زعفران در بورس کالا انجام می‌شود. در بورس کالا نیز همچون دیگر بازارهای بورس کالاهای مشخصی مبادله می‌شود و درواقع بورس کالا برای خریداران و فروشندگان امکانی ایجاد می‌کند تا کالاهای متفاوت را با توجه به ماهیت آن در این بازار به فروش برسانند که مزایای بسیاری نسبت به بازارهای سنتی دارد.(درادامه مقاله سرمایه گذاری در بورس آمریکا و سود مرکب در بورس را هم مطالعه کنید)

در این متن به نحوه خرید از بورس کالا و مزایای معامله در آن خواهیم پرداخت، در ادامه موضوعات زیر را بررسی خواهیم کرد:

  • مزایای بازار بورس کالا چیست؟
  • نحوه معامله در بورس کالا چگونه است؟
  • آیا معاملات سکه در بازار بورس کالا انجام می‌شود؟
  • آموزش معامله در بورس کالا
نحوه معامله در بورس کالا
چگونه وارد بورس کالا شویم – آموزش بورس کالا

 

[irp posts=”18127″ name=”آموزش دریافت کد بورسی کالا و نحوه ثبت‌نام در بورس کالا در 5 دقیقه”]

 

مزایای بازار بورس کالا چیست؟

بازار سنتی کالا قدمتی طولانی در جامعه ما دارد و ما امروزه شاهد مشکلات زیاد نحوه توزیع کالا در بازار سنتی هستیم. در بازارهای سنتی نظارت به‌سختی انجام می‌شود و همین موضوع مشکلاتی را برای خریداران و فروشندگان ایجاد می‌کند. از طرف دیگر بازارهای سنتی غیر شفاف هستند برای همین ممکن است، قیمت‌ها واقعی نباشند و زمینه‌های کلاه‌برداری هم به وجود می‌آید.(پیشنهاد میکنم مقاله معاملات کد به کد در بورس را هم بخوانید)

همین موضوع تصمیم‌گیری را نیز سخت می‌کند. همه این مشکلات باعث می‌شود که به دنبال بازار جایگزینی باشیم که این عدم شفافیت و مشکل عدم نظارت را نداشته باشد. بازار بورس کالا دارای این ویژگی است.
برخلاف بازار سنتی، بازار بورس کالا، قانونمند است و ازآنجایی‌که شفافیت بالایی دارد، نظارت در آن به‌خوبی صورت می‌گیرد. از دیگر سو در بازار بورس کالا، قیمت کالا به‌صورت شفاف در دسترس همه قرار دارد و کسی نمی‌تواند با خواست خود آن را جابه‌جا کند.(پیشنهاد میکنم مقاله جدول زمانی بازار فارکس را هم بخوانید)

همین‌طور در بازار بورس کالا بازار مستقیمی ایجاد می‌شود که فروشندگان در صورت معامله در آن می‌توانند در هزینه‌های بازاریابی و فروش خود صرفه‌جویی کنند همین‌طور آن‌ها می‌توانند با پیدا کردن ابزارهای نوین مالی بیش‌ازپیش رشد کنند.(اگر میخواهید در دوره آموزش فیلتر نویسی در بورس میداس سرمایه شرکت کنید،اینجا کلیک کنید)

 

ایجاد اعتماد در بین دو طرفین معامله

اولین مزیت خریدوفروش در بورس کالای ایران امکان ایجاد یک اعتماد پایدار بین دو طرف معامله است. همان‌طور که خودتان می‌دانید، بدون ایجاد یک اعتماد پایدار بین دو طرف، امکان انجام معامله نیست و یا ریسک انجام آن برای یکی از طرفین بسیار بالاست، اما اعتماد چطور در این بازار شکل می‌گیرد؟

برای عرضه کالا توسط تولیدکننده‌ها در بازار بورس کالای ایران، لازم است که یکسری مسائل اساسی ازجمله اصالت کالا کاملاً موردبحث قرار گیرد. بعدازآن نوبت به تضمین خرید توسط خریدار می‌رسد که با دریافت پیش‌پرداخت و … امکان‌پذیر است. به نظر شما این موضوع تا چه حد در میزان موفقیت یک معامله می‌تواند تأثیرگذار باشد؟

کشف نرخ واقعی کالا در بازار بورس

یکی دیگر از مزیت‌های انجام معامله در این بازار، این است که شما می‌توانید نرخ اصلی کالای تولیدشده را پیدا کنید. برای خرید بورس کالا، لازم است که حتماً این نکته را مدنظر قرار دهید که هر عامل تأثیرگذار بر روی قیمت بررسی می‌شود و شما قادر هستید که با منصفانه‌ترین نرخ، بهترین قیمت را خریداری کنید.(در ادامه مقاله خریدوفروش حقوقی را بخوانید)

شفافیت واقعی در خرید بورس کالا

ازجمله دیگر مزایای خریدوفروش در بورس کالا، این است که شما می‌توانید با شفافیت بالایی اقدام به خریداری کالاهای موردنیاز خود کنید. به صورتی که تمامی عرضه‌ها و تقاضاها به‌صورت کاملاً شفاف موردبررسی قرار می‌گیرند. در حقیقت این بازار از تبانی، پول‌شویی و … جلوگیری می‌کند و همین روند باعث کمک به اقتصاد کشور می‌کند.(پیشنهاد میکنم در ادامه مقاله ارزش بازار سهام و نرخ تورم را مطالعه کنید)

جبران خسارت‌ها در صورت عدم پایبندی به تعهد

همه تاجران و تولیدکننده‌ها می‌دانند، درصورتی‌که یکی از طرفین به تعهدات مالی یا معنوی خود عمل کند، طرف دیگر دچار خسارت‌هایی می‌شود که باید جبران شوند! خوشبختانه از مزایای خریدوفروش در بورس کالا، این است که هر یک از طرفین درصورتی‌که دچار خسارت شوند، طرف دیگر موظف است که آن را پرداخت کند.(در ادامه مقاله ریسک سیستماتیک و غیر سیستماتیک را هم مطالعه کنید)

درصورتی‌که تابه‌حال معامله‌های خوبی انجام نداده‌اید و یک احساس از عدم پایداری دارید، می‌توانید با انجام خریدوفروش در بازار سازمان بورس ایران، تمامی مشکلات پیش‌آمده را حل‌وفصل کنید. در این زمینه حمایت‌های دولتی زیادی وجود دارد که مشکلات آتی را به بهترین شکل حل می‌کنند.

نحوه خرید و فروش در بورس کالا چگونه است؟

در گام نخست از نحوه معامله در بازار بورس کالا شما باید بتوانید که وارد بورس کالا شوید برای این کار هم باید کد بورسی کالا بگیرید که با کد بورسی متفاوت است. سپس می‌توانید از طریق کارگزار در بورس کالا معامله کنید در ادامه به مراحل نحوه خرید از بورس کالا می‌پردازیم:

1. فرم درخواست خرید را شامل اطلاعاتی چون مشخصات کالا و نام تولیدکننده تکمیل کنید.
2. کارگزاران امکان خرید شما را بررسی می‌کنند.
3. در صورت تائید امکان خرید باید 10 درصد از ارزش تقریبی کالا را به‌عنوان پیش‌پرداخت واریز کنید.
4. کارگزار مطابق درخواست خریدار با کارگزاران دیگر رقابت می‌کند و کالا را خریداری می‌کند.
5. اطلاعیه خرید به همراه با اطلاعاتی مانند جزئیات خرید و حق‌الزحمه کارگزاری و … برای خریدار ارسال می‌شود.
6. حداکثر تا ساعت 10 صبح روز سوم کاری باید مابقی وجه واریز شود. (نام واریز کننده و خریدار باید یکسان باشد.)
7. کارگزار با پایاپای تسویه‌حساب می‌کند و مدارک مربوطه را به خریدار تحویل می‌دهد.
8. خریدار، پیمانکار حمل بار را تعیین می‌کند.
9. خریدار آدرس محل تخلیه و پیمان‌کار حمل بار را تعیین می‌کند.
10. کارگزار تأییدیه ثبت سفارش را از کارگزار فروشنده می‌گیرد.
11. خریدار از صدور حواله مطلع می‌شود.
1‌ک خریدار برای دریافت کالا پیگیری‌های لازم را با پیمانکار حمل بار می‌کند
13. خریدار در خریدهای سلف از یک هفته قبل پیمانکار حمل بار را با هماهنگی فروشنده تعیین می‌کند.

 

[irp posts=”19014″ name=”تفاوت بورس کالا و اوراق بهادار (+توضیحات کاربردی)”]

 

آیا معاملات سکه در بورس کالا انجام می‌شود؟

شاید بسیاری هنوز زمانی که می‌خواهند، سکه بخرند به صرافی‌ها می‌روند و ازآنجا تعداد سکه موردنظر خود را می‌خرند اما باید بدانید که شما می‌توانید با انجام دادن معاملات سکه در بورس کالا از بسیاری از مزایا بهره‌مند شوید.

همان‌طور که می‌دانید، خریدوفروش سکه از صرافی‌ها ریسک‌های خرید و نگهداری از سکه را در پی دارد. درحالی‌که اگر شما معاملات سکه را در بورس کالا انجام دهید این ریسک به صفر می‌رسد..(حتما مقاله سبد سهام را هم مطالعه کنید)

تأمین مالی از مزایای خریدوفروش در بورس کالا

ازجمله مزایای خرید سهام بورس کالا، این است که در این بازار، یکی از طرفین می‌تواند به‌صورت سلف خرید را انجام دهد. درواقع طرف دیگر با تأمین مالی صورت گرفته از خریدار قادر به تولید یا انجام معامله‌های خود خواهد بود. این موضوع با واسطه‌گری کارگزاری‌های ایرانی به‌صورت شفاف قابل انجام است.(در ادامه مقاله بازار دو طرفه در فارکس را هم بخوانید)

عرضه کالای تولیدکننده‌ها به مقادیر زیادی از خریداران داخلی و خارجی

همه تولیدکننده‌ها برای فروش کالاهای خود مجبور هستند که تبلیغات زیادی انجام دهند تا بهترین مشتری‌های داخلی و خارجی را پیدا کنند. در این زمینه شرکت‌های بورس کالا به تمامی تولیدکننده‌ها کمک می‌کند که بدون هیچ هزینه‌ای، قادر باشند که کالاهای خود را به تعداد بسیار زیادی مشتری داخلی و خارجی عرضه کنند. اگر شما هم علاقه‌مند هستید که کالای خود را به مشتریان زیادی بفروشید و قیمت منصفانه‌ای برای آن در نظر گرفتید، بورس کالا، بهترین گزینه برای شماست!(برای اینکه بدانید چه زمانی واریز سود سهام عدالت انجام خواهد شد اینجا کلیک کنید)

سکه طلا
چگونه از بورس کالا خرید کنیم – نحوه خرید کالا از بورس – نحوه خرید از بورس کالا کارگزاری مفید

بیان وضعیت اقتصادی کشور، تحلیل آن و بررسی نهایی

ازجمله نکات مهمی که باید در مورد بورس کالا موردبررسی قرار دهیم، این است که می‌تواند به دانشمندان اقتصادی کمک کند که وضعیت کشور را تحلیل کنند و برای آن راه‌حل‌هایی ارائه کنند. درواقع فروشندگان و خریداران این بازار، می‌توانند تنها با انجام معامله در این بازار به وضعیت فعلی اقتصاد کشور، کمک شایانی کنند.(پیشنهاد میکنم مقاله حساب آزمایشی فارکس را هم مطالعه کنید)

نتیجه‌گیری: نحوه خرید در بورس کالا به چه صورت است؟

اگر دوست دارید که اقدام به خرید بورس کالا کنید، باید در مورد نحوه معامله در بورس کالا، اطلاعات کافی داشته باشید. در سایر مقالات سایت این موضوع را به‌صورت کامل بررسی کرده‌ایم که می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند. درنهایت اگر در این رابطه نیازمند اطلاعات بیشتری هستید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید تجربه‌های خود در این زمینه را در صورت علاقه با دیگر افرادی که قصد خریدوفروش در این بازار را دارند، هم بنویسید.

و همین طور پیشنهاد میکنم مقاله پول هوشمند در بورس را هم مطالعه کنید. آیا میدانید مزایا و معایب پول‌ فیات چیست؟ اگر علاقه مند به کسب اطلاعات در این زمینه هستید توصیه میکنم این مقاله را هم بخوانید.

 

چگونه از بورس کالا خرید کنیم؟

تا این جا سعی شد که بورس کالا را به نوعی بشناسیم و با انواع مزیت های آن آشنا شویم. در ساده ترین زبان ممکن اگر بخواهیم بگوییم،می توانیم اینگونه بیان کنیم که بورس کالا درست مانند یک بازار سنتی است با این تفاوت که در این بازار همه اتفاقات به صورت مجازی و غیر حضوری انجام می شود و البته قیمت ها و کالاها در آن واقعی هستند.

به عبارت ساده تر در این بازار همه چیز بر اساس اصل ساده عرضه و تقاضا چیده شده است. در واقع عرضه و تقاضاست که قیمت کالا ها را مشخص می کند و چون این عرضه و تقاضا به طور شفاف به همه نشان داده می شود عملا قیمت های واقعی تری نسبت به بازار به دست می آید.

همین مساله باعث شده است که قیمت های مشخص شده در بازار بورس کالا به عنوان مرجع در بازارهای سنتی مورد استفاده قرار بگیرد.
اما سوال اصلی این جاست که چگونه از بورس کالا خرید کنیم؟ در واقع روی دیگر سوال این است که چگونه وارد بورس کالا شویم؟

بورس کالا یک بازار کاملا مجزا و جدا از بازار بورس سهام است. از این رو پروتکل های خاص خودش را دارد و شما نمی توانید با همان فرم و شکل بازار بورس سهامی با آن برخورد کنید. اما با این حال چند نکته اساسی بین این بازارها به صورت مشترک وجود دارد.

اول این که همچنان شما به کارگزاری نیاز دارید. این که یک کارگزاری در بازار بورس سهامی فعال است نمی تواند دلیل کافی برای مجوز فعالیت او در بازار بورس کالا باشد. به عبارت ساده تر مسئله کارگزاری بازار بورس کالا کاملا نسبت به بازار بورس سهامی متفاوت است. اما برخی از کارگزاری ها مانند مفید در هر دو بازار به صورت مجزا فعالیت می کنند. بنابراین شما برای خرید یا فروش کالا در این بازار بورس نیاز دارید که از یک کارگزاری استفاده کنید. از این رو یکی از مراحل آموزش خرید از بورس کالا، نحوه خرید از بورس کالا کارگزاری مفید است.

نحوه خرید از بورس کالا کارگزاری مفید

چگونه وارد بورس کالا شویم؟ خرید از بورس کالا چگونه است ؟ گام بعدی

گام بعدی که شما باید در آموزش خرید از بورس کالا بگذارنید، دریافت کد بورس کالا ست. درست مانند کد بورس سهامی، شما باید مدارک خودتان را به کارگزاری مانند کارگزاری مفید تحویل دهید. این کارگزاری بر اساس مدارک دریافتی اطلاعات شما را به سازمان بورس کالا ارسال می کند و بعد از دریافت نتیجه کد بورس کالا مورد نظر به شما داده می شود.

مسئله بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که نحوه خرید از بورس کالا کارگزاری مفید یا هر کارگزاری دیگر در این بازار بسته به نوع کد بورس کالای شماست. در واقع سه نوع کد بورس کالا در بازار وجود دارد:

· کد معاملاتی عام
· کد معاملاتی خاص گروه کالا
· کد معاملاتی خاص کالا

شما بر اساس نیازی که دارید می توانید هر کدام از این کد های بورس کالا را دریافت کنید و بر اساس آن اقدام به خرید و فروش کنید.
شما به واسطه کد بورس کالای عام می توانید بدون محدودیت در هر گروه کالایی اقدام به خرید و فروش کنید. مگر این که آن گروه کالا یا یک کالای خاص قوانین خاصی نداشته باشد. در بازار برخی از گروه کالا ها به صورت تخصصی تعریف شده اند و تنها کد معاملات خاص گروه کالای آن اجازه معامله در آن را دارند.

همانطور که از اسم کد معاملاتی خاص گروه کالا و کد معاملاتی خاص کالا مشخص است، این کد های بورسی برای یک گروه یا یک کالای خاص صادر می شود. مسلما برای صدور این کدهای بورسی نیاز است تا مشتری یا کاربر مدارک مناسبی را به کارگزاری خود ارائه دهد.

جمع‌بندی

همان‌طور که گفته شد، بورس کالا از تجمیع دو بازار فلزات و محصولات کشاورزی که پیش‌تر به وجود آمده بود، تشکیل شد. به‌عنوان‌مثال درزمینهٔ محصولات کشاورزی معاملات زعفران در بورس کالا انجام می‌شود و همین‌طور شما می‌توانید با انجام دادن معاملات سکه در بورس کالا ریسک خرید و نگهداری از سکه را به صفر برسانید.

از مزایای خریدوفروش در بورس کالا می‌توان به شفافیت بازار، جلوگیری از کلاه‌برداری و مواردی از این قبیل اشاره کرد و همین‌طور در این مقاله نیز درباره چگونه در بورس کالا معامله کنیم و نحوه خرید در بورس کالا سخن گفتیم و مراحل خریداری از بورس کالا را به‌صورت فهرست‌وار بیان کردیم.(اگر میخواهید بدانید بیشتر درباره بورس اوراق بهادار تهران و مقایسه کارگزاری مفید و آگاه بدانید این مقاله را مطالعه کنید 🙂

 

[irp posts=”18495″ name=”همه‌چیز در مورد زعفران در بورس کالا، خرید سهام زعفران تا چه زمان برای شما سود دارد؟”]

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
افشین
افشین
3 سال قبل

من میتونم سرمایه گذاری در بورس کالا کنم؟ با این اوضاع بازار؟

فروزش
فروزش
1 سال قبل

سلام و احترام
در خرید خودرو، با توجه به رقابت زیاد ،حالت مزایده پیش می‌آید و در این حالت قیمت افراد از قبل نزد کارگزاران لو رفته است و لذا اگر کسی دسترسی داشته باشد می‌تواند با مبلغ جزئی افزایش نسبت به رقبا برنده شود

جوان
جوان
1 سال قبل
پاسخ به  فروزش

دوست گرامی فروش خودرو در بورس کالا دزدی در روز روشن و خلاف قانون هست. وقتی قیمت کارخانه مشخص هست چرا باید مصرف کنند سر قیمت دعوا کنه که قیمت بالاتر هم بخره. این کار فقط برای اینه ملتو به جون هم بندازن و خودرو را با قیمت بالاتر از کارخانه به ملت بفروشند مگر قرعه کشی چه ایرادی داره؟؟؟؟؟ ایرادش اینه نمیتونن گرونتر بفرونش. باهوش باشید و از بورس کالا نخرید و از طریق دیوان عدالت و قوه قضاییه از خودرو ساز شکایت کنید تا این دزدی کثیف تموم بشه.

مدیر سایت
مدیر
1 سال قبل
پاسخ به  جوان

سلام
کاملا با شما موافقم

موفق باشید

reza
reza
1 سال قبل

با سلام و تشکر از اطلاعات مفید سایت شما
به نظرم عرضه تولیدات داخلی (حداقل به اسم داخلی) توجیه داره اما ارائه خودرویی که واردکننده مثلا با قیمت تمام شده 380 میلیون وارد کرده قیمت اصلی شرکت رو زده 720 تومن بعد در بورس کالا وارد میشه و حراج به قیمت 1300 میفروشه دقیقاً چه کمکی به کدوم تولید می کنه؟

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.