مزایای بورس اوراق بهادار از دیدگاه اقتصاد کلان چیست؟

مزایای بورس اوراق بهادار از دیدگاه اقتصاد کلان

مزایای بورس اوراق بهادار از دیدگاه اقتصاد کلان چیست؟ رشد و توسعه اقتصادی، مهم‌ترین واصلی‌ترین هدف هر کشور و جامعه‌ای است، به‌گونه‌ای که تمام برنامه‌ریزی‌های کلان دولت، در راستای تحقق این هدف و رسیدن به زندگی مناسب برای همه افراد جامعه، قرار دارد. یکی از این برنامه‌ریزی‌ها توسعه اقتصادی کشور از طریق بورس است. سرمایه‌گذاری در بورس تأثیر بسزایی در اقتصاد یک کشور دارد. ازاین‌رو سعی داریم در این مقاله در ابتدا به بررسی مزایای بورس اوراق بهادار برای افراد و سپس مزایای بورس برای جامعه از دیدگاه اقتصاد کلان بپردازیم.

مزایای بورس اوراق بهادار برای افراد

از دیدگاه بسیاری از افرادی که آشنایی و اطلاعات چندانی از بازار بورس ندارند، سرمایه‌گذاری در بورس همانند یک بازی یا شرط‌بندی است که با اندکی شانس آوردن سود بسیاری کسب می‌کنند و در نقطه مقابل اگر شانس از آن‌ها روی گرداند، متحمل ضرر زیادی خواهند شد، اما در واقعیت این‌گونه نیست. سرمایه‌گذاری در بازار بورس اوراق بهادار اگر بر اساس دانش کافی صورت گیرد مزایای بسیاری دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

کسب سود

خرید سهام در بازار بورس، اگر طبق بررسی‌های دقیق و اطلاعات کافی باشد، به‌عنوان یک گزینه اصلی برای سرمایه‌گذاری و کسب سود بالا مطرح می‌شود. هرچند پیش‌بینی نوسانات سهامی که خریداری کرده‌اید، طی هفته‌های بعدی کار چندان آسانی نیست، اما با اندکی تحقیق و داشتن قدرت ریسک، رسیدن به سود مناسب امکان‌پذیر خواهد بود.(برای اطلاع از واریز سود سهام عدالت اینجا کلیک کنید)

1. قابل‌اطمینان بودن بازار

هر فردی برای شروع سرمایه‌گذاری، قبل از اینکه به میزان سود فکر کند، دغدغه امنیت را دارد. سرمایه‌گذار نیاز دارد که اطلاعات کامل و دقیقی در مورد پروژه‌ای که قصد سرمایه‌گذاری در آن دارد را کسب کند تا خیالش از بابت پولی که صرف می‌کند، راحت باشد. یکی از مزایای بورس اوراق بهادار امنیت آن است. بازار بورس جایی امن برای سرمایه‌گذاری به‌حساب می‌آید. در بازار بورس شرکت‌هایی که سهام خود را عرضه می‌کنند موظف هستند که اطلاعاتی را درباره خود در اختیار سهام‌دارانشان قرار دهند. به‌علاوه شما مطمئن خواهید بود که در بورس امکان کلاه‌برداری وجود ندارد.

2. دسترسی به سرمایه

امکان دسترسی راحت به سرمایه یکی دیگر از مزایای بورس اوراق بهادار است. هر شخصی هنگام خرید و سرمایه‌گذاری قطعاً دغدغه این مسئله را خواهد داشت که آیا هرزمانی که به سرمایه‌اش نیاز داشت، آن سرمایه قابل‌دسترسی خواهد بود یا خیر؟ با سرمایه‌گذاری در بورس هر زمان که شما احتیاج به نقد کردن سرمایه خود داشتید، می‌توانید با فروش سهام خود، پس از چند روز سرمایه خود را از بازار خارج کنید.
تا اینجا در مورد مزایای بورس اوراق بهادار برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری دارند صحبت کردیم، اما همان‌طور که در ابتدای مقاله هم ذکر شد، بازار بورس بر اقتصاد هر کشوری تأثیراتی دارد که در بخش مزایای بورس اوراق بهادر از دیدگاه اقتصاد کلان به آن می‌پردازیم.

[irp posts=”18688″ name=”بورس اوراق بهادار تهران چیست؟ معرفی بورس اوراق بهادار تهران”]

مزایای بورس اوراق بهادار از دیدگاه اقتصاد کلان

رشد و توسعه اقتصادی یک کشور، نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان است، در حالیکه این سرمایه‌گذاری‌های کلان فقط در یک بازار قوی، با پشتوانه و دارای منابع طولانی‌مدت اتفاق می‌افتد. به وجود آمدن یک بازار سرمایه قوی، زیرساخت‌های اساسی تأمین مالی هر کشوری را فراهم می‌کند. بازار بورس به دلیل داشتن پشتوانه قوی و قابل‌اطمینان بودن به‌عنوان بازاری برای سرمایه‌گذاری‌های کلان مطرح‌شده است. طبق عقایدی که در زمینه اقتصاد وجود دارد، رونق بازار بورس، نشانه‌ای از اقتصاد رو به رشد و در حال پیشرفت است. برخی از فواید بورس برای کشور از دیدگاه اقتصاد کلان عبارت‌اند از:

1. تأمین مالی شرکت‌ها

عرضه و فروش سهام یک شرکت، یکی از بهترین راه‌ها برای تأمین منابع مالی است. به‌گونه‌ای که همه شرکت‌ها، کارخانه‌ها، واحدهای تولیدی و تجاری، در راستای تأمین منابع مالی و سرمایه موردنیاز خود، می‌توانند به‌جای دریافت وام و تسهیلات به فروش سهام خود بپردازند. امروزه تا سیس و راه‌اندازی واحدهای تجاری نیازمند سرمایه کلان است که دستیابی به آن به‌آسانی مقدور نیست، بنابراین صاحبان این واحدها از طریق عرضه و فروش سهام خود می‌توانند سرمایه‌های پراکنده را جمع‌آوری نمایند.

مزایای بورس در اقتصاد کلان

[irp posts=”19922″ name=”خرید پله‌ای در بورس چیست؟ | کاهش ریسک افزایش سود”]

2. حفظ ارزش سرمایه

با توجه به تورم و وضعیت اقتصادی نابسامان موجود، ارزش پول روز به روز کاهش پیدا می‌کند و در صورتیکه پول در جای مناسبی سرمایه‌گذاری نشده باشد، پس از مدتی ارزش آن به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. بدین ترتیب با سرمایه‌گذاری در بورس می‌توان ضمن کنترل نرخ تورم، از ارزش سرمایه در مقابل تورم نیز محافظت کرد.

3. شاخص سلامت

بازار بورس هر کشور، نشان‌دهنده سلامت اقتصادی آن کشور است. در حقیقت بدون تأمین منابع مالی، شرکت‌های بزرگ قادر نخواهند بود به‌درستی فعالیت کنند که همین مسئله باعث آسیب دیدن اقتصاد کشور می‌شود. روند تغییرات بورس یا همان نوسانات بازار و میزان کاهش یا افزایش ارزش سهم‌ها، موجب تغییرات در شرایط اقتصادی می‌شود. ارتباط میان جامعه و بازار بورس اوراق بهادار آن‌چنان قوی است که می‌توانند تأثیر بسزایی روی یکدیگر داشته باشند.

در ادامه فواید بورس برای اقتصاد می‌توان گفت، ایجاد سرمایه برای کسب‌وکارها و تأمین بودجه دولت از خصوصیات بازار بورس است که نقش بسزایی در اقتصاد کلان دارد. در حقیقت بازارهای مالی با جمع‌آوری پس‌اندازهای کوچک و بزرگ و هدایت آن‌ها به سمت واحدهای اقتصادی، نقش بسزایی در پیشرفت اقتصادی کشور و درنهایت پیشرفت اقتصادی دنیا خواهند داشت.

چنانچه میخواهید آموزش بورس اوراق بهادار را ببینید به فروشگاه میداس سرمایه مراجعه نمایید. و توصیه میکنم مقاله پول هوشمند چیست و سرمایه گذاری در بورس آمریکا را هم بخوانید.

میداس سرمایه مقاله ای تهیه کرده با عنوان بهترین کارگزاری ها که میتوانید اطلاعات جامعی در این باره کسب نمایید.

منابع
https://www.economicshelp.org/blog/541/economics/relationship-between-stock-market-and-economy/
https://www.economicshelp.org/blog/221/stock-market/how-does-the-stock-market-effect-the-economy-2/

[irp posts=”19785″ name=”5 ترفند برای تشخیص صف خرید در بورس یا فروش”]

 

بسیاری از علاقه مندان به حوزه بورس میخواهند بدانند کارمزد معاملات بورس چقدر است؟ پس اگر علاقه مند به این مورد هستید ولی نمیدانید که این محاسبات چطور انجام میشود، به این مقاله مراجعه کنید.

اگر نمیدانید محاسبه سود مرکب چطور انجام میشود توصیه میکنم این مقاله را بخوانید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.