آشنایی با بیش از 5 تا از مزایای افزایش سرمایه که از آن خبر ندارید

مزایای افزایش سرمایه

وقتی از مزایای افزایش سرمایه صحبت می کنیم معمولا تصور بر این است که افزایش سرمایه فقط از جنبه سودآوری باید مورد بررسی قرار گیرد. در کلام ساده تر بسیاری از معامله گران تنها سود و میزان سودآوری را در مفاهیم بورسی و بازارهای سرمایه ای می بینند. این نوع دید با وجود این که تا حدودی درست و غیر قابل انکار است و می توان گفت که سودآوری مهمترین مزیت هر مفهومی می تواند باشد، اما با این وجود می توان مزایای افزایش سرمایه را از چند جنبه مورد بررسی قرار داد.

در واقع برای این که بتوانیم بحث بهتر و کامل تری داشته باشیم باید سعی کنیم مزایای افزایش سرمایه از دو جنبه خرد و کلان مورد بررسی قرار دهیم.
در جنبه خرد، به صورت جداگانه مزایای افزایش سرمایه از دید سهامدار و شرکت مورد بررسی قرار می دهیم. اما در دید کلان می خواهیم مزایای افزایش سرمایه بر هم گروهی های سهم، کلیت بازار و در نهایت کلیت اقتصاد را مورد بررسی قرار دهیم.

مزایای افزایش سرمایه برای سهامداران

 

به طور کلی اگر نماد یا سهم را به یک کیک تشبیه کنیم افزایش سرمایه به منزله بزرگ شدن این کیک محسوب می شود. با وجود این که روز اول بعد از بازگشایی سهم و افزایش سرمایه قیمت نماد کاهش پیدا می کند اما بر اساس تعداد برگه سهم اضافه شده افراد و سهامداران می توانند سهم بیشتری از این کیک را دریافت کنند. البته این موضوع در مورد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی نیست. در این حالت عملا سرمایه ای به شرکت وارد نمی شود و این موضوع به منزله ای این است که کیک بزرگ تر نشده است. بنابراین احتمال سودآوری بیشتر سهامداران از مهمترین مزیت افزایش سرمایه برای سهامداران محسوب می شود.

اما به جز سودآوری آیا می توان مزیت دیگری برای سهامداران در افزایش سرمایه بیان کرد. عملا یک سهامدار یا معامله گر در بازار سرمایه به جز سود به دنبال چیز دیگری نیست. از یک سهامدار نمی توان و نباید هم انتظار این را داشت که به فکر اقتصاد کلان، تولید یا … باشد. انتظار این که یک سهامدار خرد بخواهد به بازار یا اقتصاد کمک کند درست شبیه این است که از یک خودکار بخواهیم خودش شروع به نوشتن کند. عملا خودکار این قدرت و توانایی را ندارد.

یک سهامدار خرد نیز نمی تواند در این مسیر حرکت کند. بنابراین هر جور که بخواهیم به افزایش سرمایه یا به طور کلی به بازار سرمایه ای نگاه کنیم هدف و مزیتی جز سود آور بودن نمی توان پیدا کرد. حال این که کدام یک از انواع افزایش سرمایه یا در چه موقعیت از بازار مزایای افزایش سرمایه برای سهامدار خودش را نشان می دهد، بحث دیگری است که در این جا فرصت بحث آن وجود ندارد.

 

[irp posts=”20213″ name=”27 فیلتر بورس: فیلترهای مهم و کاربردی + فیلتر حرفه‌ای نوسان گیری (آپدیت اردیبهشت1400)”]

مزایای افزایش سرمایه

مزایای افزایش سرمایه برای شرکت ها

 

اما افزایش سرمایه برای شرکت ها چند مزیت مهم دارد. یک شرکت به عنوان یک بنگاه اقتصادی تاثیر مستقیم در اقتصاد و بازار دارد. از این رو می تواند اهدافی به جز سودآوری را نیز دنبال کند. به طور کلی می توان مزایای افزایش سرمایه برای یک شرکت را به این صورت بیان کرد:

1- شرکت ها با افزایش سرمایه عملا قدرت و اعمال نفوذ خودشان را در بازار بیشتر می کنند. با بزرگ شدن شرکت سودآوری آن نیز بیشتر می شود و این می تواند جذابیت بالاتری برای سهامداران خرد ایجاد کند.
2- از مهمترین مزایای افزایش سرمایه برای شرکت ها تامین مالی برای کارهای تولیدی و اقتصادی و در نهایت سودآوری است. البته یادمان باشد که افزایش سرمایه لزوما به معنی مصرف آن برای تولید یا ایجاد یک روند جدید نیست. ممکن است شرکت مقروض باشد و باید بر اساس این سرمایه قرض خودش را بدهد و یا این که تراز مالی خودش را درست کند.
3- از مزایای افزایش سرمایه برای شرکت ها ایجاد یک جو روانی برای افزایش تقاضا در بازار است. این کار می تواند سهام شرکت را با ارزش کند و از این طریق حقوقی های سهم می توانند سودآوری خوبی به دست بیاورند.
4- یک شرکت با افزایش سرمایه می تواند اهداف اقتصادی خودش را دنبال کند و این را شاید بتوان مهمترین مزیت جذب سرمایه بدانیم.
5- جذب سرمایه از هر طریق که صورت بگیرد و افزایش سرمایه رخ بدهد عملا تراز مالی شرکت بهبود پیدا می کند و این می تواند در آینده به نفع شرکت و سهامداران آن باشد.
به طور کلی اگر بخواهیم در یک جمله مزایای افزایش سرمایه برای شرکت ها را بیان کنیم می توانیم به این نکته اشاره کنیم که عملا یک شرکت با افزایش سرمایه به دو هدف اصلی دست پیدا می کند. اول این که ترازنامه مالی خودش را بهبود می دهد و دوم می تواند با استفاده از این افزایش یا جذب سرمایه به سمت اهداف اقتصادی مشخص شده حرکت کند.

آشنایی با بیش از 5 تا از مزایای افزایش سرمایه که از آن خبر ندارید

چرا اقتصاد کلان؟!

 

اما اگر بخواهیم از دید کلان به موضوع مزایای افزایش سرمایه نگاه کنیم نکات جالب توجهی را پیدا می کنم. متاسفانه مسئله اقتصاد کلان کمتر مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و همین موضوع کار را برای سهامداران و سرمایه گذاران بلند مدت سخت تر می کند.

یک سرمایه گذار بلند مدت باید روند اقتصاد کلان را به درستی زیر نظر داشته باشد اما محدود شدن در یک سهم این اجازه را به او نمی دهد که بتواند دید درستی از بازار و اقتصاد به دست بیاورد.
وقتی یک افزایش سرمایه در بازار رخ می دهد مسلما اثرات آن ابتدا برای خود سهامداران و شرکت مذکور است، اما این اثر رفته رفته به هم گروهی های نماد سپس به کل بازار و در نهایت به کل اقتصاد می رسد.

این روند و حرکت درست مانند ایجاد یک موج در دریاست. موج ایجاد شده در نقطه ارتعاش بیشترین فرکانس و تاثیر را دارد اما این موجه رفته رفته به سایر نقاط نیز می رسد. در طول این مسیر فرکانس موج کمتر می شود و ممکن است در نقطه ای از بین برود. اما برخی مواقع نیز این موج در کنار سایر امواج قرار می گیرد و می تواند ترتیب یک سونامی را بدهد. بنابراین شناخت بازار کل از این دید اهمیت دارد. (در ادامه مقاله امواج الیوت و کدام شرکت ها افزايش سرمايه دارند را بخوانید)

مزایای افزایش سرمایه

قبل از این که بخواهیم به مزایای افزایش سرمایه از دید کلان نگاه کنیم باید به چند نکته در مورد بازار و اقتصاد ایران توجه داشته باشید:

1- اقتصاد ایران تورمی است. در یک بازار تورمی ارزش تنها بر اساس تقاضا تعیین می شود.
2- بازار ایران وابستگی زیادی به صنایع نفتی دارد. شما باید نگران موج هایی باشید که از سمت نفت و صنایع وابسته به آن به بازار می رسد.
3- بازار ایران به شدت به منابع مالی وابسته است. شما نمی توانید هیچ صنعت یا نمادی را پیدا کنید که به بانک ها و منابع مالی بزرگ متصل نباشد. در کلام ساده تر منبع تغذیه بازار ایران بانک ها هستند. بنابراین شما باید بانک ها و روش حرکت آن ها را در نظر بگیرید.
بر اساس این چند نکته ساده حال می توان سراغ مزایای افزایش سرمایه از دید کلان رفت.

 

[irp posts=”42020″ name=”14 اصطلاح مهم و کاربردی در بازار بورس که باید بدانید!”]

آشنایی با بیش از 5 تا از مزایای افزایش سرمایه که از آن خبر ندارید

مزایای افزایش سرمایه از دید کلان

 

به طور کلی یک افزایش سرمایه به معنی بزرگ شدن شرکت از نظر مالی است. این بزرگ شدن حتی اگر تنها فقط روی کاغذ باشد برای بازار کلان درست شبیه این است که ظرفیت جدیدی برای گردش مالی ایجاد شده است.

در کلام ساده تر اقتصاد کلان چیزی شبیه به یک ماشین بزرگ است که هر بنگاه اقتصادی مانند همین شرکت های بورسی و … در آن درست مانند یک چرخ دنده عمل می کنند. این چرخ دنده ها بر اساس سرمایه آن بنگاه بزرگ یا کوچک هستند. زمانی که افزایش سرمایه رخ می دهد این چرخ دنده بزرگ تر می شود، بزرگ شدن چرخ دنده به این معنی است که قرار است سرمایه بیشتری توسط این چرخ دنده منتقل شود و این چرخ دنده قادر است چرخ دنده های بزرگ تر را به حرکت وا دارد.

بنابراین هر نوع افزایش سرمایه در هر زمان از بازار می تواند به درد اقتصاد کلان بخورد. حتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی این امکان را به اقتصاد کل می دهد که دید بهتری نسبت به چرخ دنده های خود پیدا کند و از آن ها بر اساس توان واقعیشان کار بکشد.

اما فارغ از این نکته برخی از این چرخ دنده ها بسیار حیاتی تر و مهم تر هستند. گروه های بانکی، خودرویی، پتروشیمی و نفتی و چند گروه دیگر عملا لیدرهای بازار و اقتصاد ایران محسوب می شود. افزایش سرمایه در این گروه ها حتی می تواند سونامی از سرمایه را در بازار ایجاد کند. یک سرمایه گذار باهوش باید حواسش به این مسئله پنهان اما مهم باشد.

آشنایی با بیش از 5 تا از مزایای افزایش سرمایه که از آن خبر ندارید

مزایای افزایش سرمایه

سوالات متداول

1- مزایای افزایش سرمایه چیست؟
به طور کلی در این مقاله مزایای افزایش سرمایه را از دو جنبه خرد و کلان نگاه کردیم. در جنبه خرد سهامدار تنها به دنبال سود خود است و شرکت نیز بر اساس این افزایش سرمایه می تواند اهداف اقتصادی خود را دنبال کند.

2- اهمیت بررسی افزایش سرمایه از دید کلان چیست؟
اقتصاد کلان می تواند آینده سرمایه گذاری را مشخص کند. فکر می کنید چرا وارن بافت موفق ترین سرمایه گذار جهان است؟ او توانسته اقتصاد کلان را بشناسد و بر اساس حرکت او خودش را تنظیم کند.

3- به طور کلی چند نوع افزایش سرمایه داریم؟
در بازار و اقتصاد ایران از چهار نوع افزایش سرمایه صرف سهام، آورده نقدی، سود انباشته و تجدید ارزیابی استفاده می شود.
اگر میخواهید درباره سبد سهام ، سفته‌بازی در بورس و ایچیموکو چیست اطلاعات لازم را کسب نمایید این مقاله را بخوانید.

 

[irp posts=”19059″ name=”اوراق بدهی در بورس چیست؟ از اوراق بدهی چه می‌دانید؟”]

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
داریوش باغبانی
داریوش باغبانی
1 سال قبل

مطالب مفیدی بود بر دانسته های بنده افزوده شد

مدیر سایت
مدیر
1 سال قبل

سلام..ممنون از شما
موفق باشید

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.