روش محاسبه بازده سهام چگونه است ؟ فرمول قطعی حاسبه بازده سهام

محاسبه بازده سهام

محاسبه بازده سهام یکی از کارهایی است که هر سرمایه گذاری باید آن را بداند و انجام دهد. گرچه نرم افزارها و سیستم های کارگزاری ها این کار را برای سهام های خریداری شده و سرمایه گذاری شده انجام می دهند اما دانستن نحوه محاسبه بازده سهام می تواند از نظر ذهنی و تجربی به سرمایه گذار کم کند.

 

به طور کلی زمانی که می خواهیم تجربه ای را به صورت کمی بیان کنیم باید از مفهوم ” نسبت ” استفاده کنیم. نسبت دو یک اتفاق جدید نسبت به یک اتفاق مبدا یا قدیمی می تواند تفاوت این تجربه را به ما نشان دهد. از این نسبت در علم ریاضی و مهندسی به نام راندمان یا بازده یاد می شود. این مفهوم برای راحتی در مقایسه استفاده می شود.

 

به طور مثال وقتی شما می خواهید دو وسیله الکترونیکی را فارغ از هر فاکتور دیگر با یک دیگر مقایسه کنید می توانید نسبت کار انجام شده به انرژی دریافتی آن ها را با یکدیگر مقایسه کنید. در واقع بازده نسبت آن چیزی است که دریافت می کنیم به آن چیزی است که پرداخت می کنیم. در زبان اقتصادی بازده نسبت سود به هزینه است.بر اساس همین تعریف به نظر می رسد می توان محاسبه بازده سهام را نیز ساده تر تعریف کرد. توجه داشته باشید که به محاسبه بازده محاسبه بازده سرمایه گذاری در بورس نیز گفته می شود.

 

تعریف و محاسبه بازده سهام

 

ما در بالا به طور کلی با تعریف بازده آشنا شدیم و مفهوم کلی آن را درک کردیم. در مورد محاسبه بازده سرمایه گذاری در بورس نیز گفتیم که این بازده بر اساس نسبت سود به هزینه تعریف می شود. برای یافتن نحوه محاسبه بازده سهام باید سعی کنیم سود و هزینه را تعریف کنیم.

در کلام ساده تر شما برای این که بتوانید در بخش های مختلف دست به محاسبه بازده بزنید باید سعی کنید تعریف مشخصی از سود و هزینه در آن بخش ارائه بدهید. بسته به نوع بازار و نوع سرمایه و … این سود و هزینه می تواند تعاریف مختلفی داشته باشد.

به نظر شما برای محاسبه بازده سهام چه تعاریفی می توان برای هزینه و سود به کار برد؟ هزینه به نظر چیزی جز قیمت سهام به اضافه کارمزد های مربوط به آن است. در واقع هزینه ای که برای خرید سهام کرده اید را می توان در بخش هزینه قرار دارد.

 

[irp posts=”46939″ name=”این بار MonoX، سرمایه 5 میلیون دلاری جذب کرد!”]

 

اما برای سود گزینه های مختلفی جلوی ما قرار دارد. سود می تواند شامل موارد زیر باشد:

1- تفاوت قیمت کنونی با قیمت خرید ( در جهت مثبت – به طور مثال اگر قیمت خرید 100 تومان باشد قیمت کنونی 150 تومان سود حاصل 50 تومان است )
2- سود سالانه ای که شرکت ها و سهم ها در مجمع خود تقسیم می کنند.
3- مزایای حق تقدم
4- مزایای سهم جایزه
این ها تمام سود هایی است که ممکن است در خرید و فروش یک سهم اتفاق بیفتد. حال با توجه به این تعاریف به نظر می رسد اکنون می توانیم سراغ محاسبه بازده سهام برویم.

 

روش محاسبه بازده سهام چگونه است ؟ فرمول قطعی حاسبه بازده سهام
فرمول محاسبه بازده سهام

چگونگی محاسبه بازده سهام

 

به نظر می رسد محاسبه بازده سهام کار چندان سختی نباشد. کافی است شما تمام بخش های سود را با یک دیگر جمع کنید و آن را تقسیم بر هزینه خرید کنید. عدد به دست آمده را در صد ضرب کنید تا بازده سهام به شکل درصدی خودش را نشان دهد.

توجه داشته باشید که تعداد برگه سهم در این معامله حذف شده است. اگر می خواهید تعداد برگه سهم را در محاسبه دخیل بکنید باید آن را در تمامی موارد ذکر شده یعنی هزینه خرید و تمامی سود ها ضرب کنید. بنابراین بر اساس اصل ریاضی تعداد برگه سهم تاثیری در محاسبه ندارد و به بر اساس فاکتورگیری به سادگی از محاسبه خارج می شود.

همانطور که می بینید محاسبه بازده سهام کار چندان مشکلی ندارد و هر کسی می تواند آن را به راحتی انجام دهد. البته به این نوع محاسبه، محاسبه بازده کل نیز گفته می شوند. سرمایه گذاران بسته به نوع سرمایه گذاری و استراتژی که دارند می توانند بازده های مختلفی را محاسبه کنند.

به طور مثال یک سرمایه گذار که دید بلند مدت تری دارد دوست دارد بداند بازده سود سالانه نسبت به سرمایه گذاری که انجام می دهد چقدر است. او تنها کافی است سود سالانه را تقسیم بر هزینه خرید سهام کند و آن را در صد ضرب کند.
آن چیزی که مشخص است این است که در تمامی انواع محاسبه بازده سهام، هزینه یک مفهوم و معنا را دارد و ثابت است و آن چیزی جز هزینه خرید سهام نیست.

 

محاسبه بازده سهام

کارایی محاسبه بازده سهام

 

اما سوال اصلی این است که محاسبه بازده سهام چه کارایی دارد و چه لزومی برای استفاده از آن وجود دارد؟ مهم ترین کارکردی که بازده سهام برای سرمایه گذاران و معامله گران دارد این است که نشان می دهد یک معامله گر تا چه اندازه به هدف خود نزدیک شده و چه اندازه توانسته بازدهی لازم را به دست بیاورد.

در کلام ساده تر محاسبه بازده نشان می دهد که سرمایه گذار و معامله گر بر اساس استراتژی که انتخاب کرده آیا موفق بوده یا خیر. اگر بازدهی منفی باشد یا کم تر از حد انتظار باشد کاملا مشخص است که مشکلی وجود دارد و سرمایه گذار یا معامله گر باید نسبت به حل آن اقدام کنند. گاهی اوقات این محاسبات مشخص می کند که سرمایه گذار باید استراتژی خود را عوض کند و سراغ انواع دیگر استراتژی ها برود.

همانطور که گفتیم محاسبه بازده سهام انعطاف خوبی دارد و این امکان را به سرمایه گذار و معامله گر می دهد که بر اساس استراتژی خاص خودشان بازدهی مناسبی را تعریف کنند.
توجه داشته باشید که بازدهی یک نوع شاخص و فاکتور متریک است که می تواند به شما نشان بدهد که انتخاب یک سهم و استراتژی تا چه اندازه موفقیت آمیز بوده است و به شما این امکان را می دهد که آن را با سایر انتخاب ها و استراتژی ها مقایسه کنید.

از این رو پیشنهاد می دهیم که حتما سعی کنید محاسبه بازده سهام را به صورت منظم و دوره ای بر اساس استراتژی خودتان انجام دهید و آن را در جایی مانند اکسل ذخیره کنید. اگر بتوانید از این بازدهی نموداری هم به دست بیاورید عملا می توانید روند پیشرفت یا پسرفت خودتان را به خوبی مشاهده کنید. این می تواند شما را از رویا و خیال پردازی تا حد زیادی نجات دهد. پس کارکرد اصلی بازده سهام این است که باعث می شود شما با واقعیت ها روبرو شوید.

 

[irp posts=”47052″ name=”ترکیه با ارزهای دیجیتال می جنگد!”]

 

روش محاسبه بازده سهام چگونه است ؟ فرمول قطعی حاسبه بازده سهام

عیب بزرگ محاسبه بازده سهام

 

هر چیزی در این دنیا عیبی دارد و و شاید بازده سهام هم یکی از آن ها باشد. بزرگ ترین عیبی که محاسبه بازده سهام دارد این است که در این محاسبه از هزینه های مختلفی استفاده نشده و عملا هم نمی توان از آن ها استفاده کرد. مهمترین هزینه ای که می تواند تاثیر زیادی در این بازده داشته باشد زمان است!

شما تصور کنید که یک سهم خریداری می کنید ، این سهم در مدت 100 سال به سود 100 درصد می رسد. آیا این سود ارزش دارد؟ در کلام ساده تر سرمایه شما 100 سال درگیر سهمی بود که سالانه تنها یک درصد سود کرده است!

بنابراین عملا تنها نسبت سود به هزینه اهمیت ندارد. این زمان است که نشان می دهد شما تا چه اندازه موفق بوده اید که متاسفانه در محاسبه بازده سهام به طور کلی نادیده گرفته شده است.
پیشنهاد می کنیم که خود شما به نوعی این فاکتور را در بازده سهام رعایت کنید. مثلا سعی کنید بازده به دست آمده را تقسیم بر طول دوره کنید تا مشخص کنید در بخش های مختلف چه اندازه بازدهی وجود داشته است و آن را با سود آوری های همزمان بانک و … مقایسه کنید و ببینید که آیا حضور در این بازار سود منطقی تری دارد یا رفتن سراغ بازارهایی مانند طلا و ارز؟!

البته هر چقدر بازه محاسبه بازده شما بزرگتر باشد پاسخ شما کامل تر و خالی از نوسانات معمولی خواهد بود. هرچه محاسبه شما در بازه زمانی کوچکتری اتفاق بیفتد عملا بازده محاسبه شده درگیر نوسانات هم خواهد شد.

مقاله ای تهیه کرده ایم با عنوان”گرانی هارد دیسک به دلیل استخراج رمز ارز” و “قوانین استخراج ارزهای دیجیتال” که توصیه میکنیم مطالعه کنید.

محاسبه بازده سهام
محاسبه بازده سهام

 

[irp posts=”46989″ name=”جدیدترین واکنش دولت ها به ارزهای دیجیتال”]

 

سوالات متداول

1- چند نوع محاسبه بازده سهام داریم؟
به طور کلی برای هر نوع استراتژی در بازار سرمایه می توان یک نوع محاسبه برای بازده در نظر گرفت. 4 نوع سود در بازار سرمایه وجود دارد که می تواند احتمالات زیادی را برای این محاسبه ایجاد کند.

2- ضرورت استفاده از بازده سهام چیست؟
شما با استفاده از محاسبه بازده سهام این قدرت را می توانید پیدا کنید که رفتار خودتان را بر اساس یک کمیت به چالش بکشید. در کلام ساده تر بازده سهام امکان ایجاد انواع مقایسه میان استراتژی ها، انتخاب ها و رفتارهای مختلف را برای شما فراهم می کند. این اتفاقی است که می تواند برای سرمایه گذاران و معامله گران اهمیت داشته باشد.

3- انتخاب بازه زمانی در محاسبه بازده اهمیت دارد؟
به طور کلی فاکتور زمان در این محاسبه رعایت نشده است اما به طور کلی می توان اینگونه گفت که سعی کنید بازه ای را انتخاب کنید که رفتار شما را بهتر و درست تر نشان دهد. بازه های کوچک تر عملا قیمت ها درگیر نوسان است و در بازارهای بیش از اندازه بزرگ عملا رفتار بسیار کلی مورد بررسی قرار می گیرد و ارزش بررسی خود را از دست می دهد.(برای آشنایی با ارزش بازار سهام ، عرضه اولیه سهام و اینکه بدانید سهم بنیادی چیست میتوانید به این مقاله مراجعه نمایید)

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
hojjat
hojjat
1 سال قبل

مدتهاست برای این سوال نتوانسته ام جوابی پیدا کنم . در عمل هنگامی که در مجامع شرکت می کنیم و تقسیم سود دارند .سهامدار هیچ سودی نمی برد که هیچ بلکه زیان هم هست . هنگامی که شرکت تقسیم سود می کند به جای اینکه از درآمد شرکت به سهامدار سود پرداخت کند در عمل دست توی جیب سهامدار می کند و با کاهش قیمت سهم دارایی سهامدار در عمل کم می شود چرا که برخی شرکتها ماه ها این سود را نمی دهد . در این مورد 2 نکته وجود دارد
1- شرکتها با کاهش میزان سود از قیمت سهم در واقع باعث زیان سهامدار می شوند . درست است که در بازگشایی بازه قیمت سهم باز می شود اما هیچ تضمینی وجود ندارد که در بازگشایی قیمت سهم رنج مثبت بخورد چه بسا که در بسیاری از موارد با دستکاری و خرابکاری سهامداران عمده و حقوقی ها رنج های منفی هم به سهم می دهند .
2- مطابق قانون دستکاری قیمت تخلف است . اما شرکتها با کم کردن مبلغ سود از قیمت سهام عملا قیمت را دستکاری می کنند . اما برای خودشان قانون سخته اند . آخه کجای دنیا اینچنین عمل می کنند .

اما یک نکته : اگر قرار است یک شرکت به ازای سودی که پرداخت می کند از قیمت سهم کم کند پس بیایید برای سهام های زیانده به میزان زیان به قیمت سهم اضافه کنید تا تعادل برقرار شود .(طنز)

سودا منصوری
سودا منصوری
1 سال قبل

سلام
بازده سود سهام چگونه محاسبه میشود؟

رحمانی
رحمانی
7 ماه قبل

سلام چطور بازده پیش بینی شده را با بازده واقعی محاسبه کنم؟

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.