آخرین وضعیت قانون گذاری مالیاتی ارزهای دیجیتال در آمریکا

لایحه مالیاتی ارز دیجیتال در ایالات متحده

قانون گذاری آمریکا درباره ارز دیجیتال یکی از مهمترین مباحثی است که نمی توان به سادگی از آن گذشت. این مسئله از چند بعد اهمیت دارد. مهمترین جنبه قانون گذاری آمریکا درباره ارز دیجیتال و تاثیر آن در این بازار را می توان در رفتار نهنگ های اصلی این بازار دانست. بیشترین سرمایه گذاران بزرگ و نهنگ بازار سرمایه در آمریکا مستقر هستند که با تصویب لایحه مالیاتی رمز ارزها در آمریکا عملا بخش بزرگی از سرمایه خودشان را در خطر می بینند.

حال سوال اصلی این است که با ارائه و تصویب لایحه مالیاتی ارز دیجیتال در آمریکا و اجرایی شدن آن به نظر می رسد که بازار با چالش جدی و دیدی رو به رو شده است. حال می خواهیم بدانیم بازار بعد از قانون گذاری مالیاتی رمز ارزها در آمریکا چه واکنشی نشان خواهد داد.

لایحه مالیاتی ارز دیجیتال در ایالات متحده

 

روز 14 آبان مصادف با 5 نوامبر سال 2021 میلادی، مجلس نمایندگان آمریکا لایحه مالیاتی رمز ارزها در آمریکا که توسط دولت بایدن ارائه شده بود را بررسی و با 218 رای موافق تصویب کرد.
در واقع این لایحه مالیاتی ارز دیجیتال در آمریکا تحت عنوان کلی سرمایه گذاری زیرساختی به سنا و سپس به مجلس نمایندگان ارجاع داده شد. در واقع دولت بایدن از ابتدای کار به دنبال تصویب قانون مالیاتی برای ارزهای دیجیتال بود. به هر حال در این بازار روزانه چند ده میلیون دلار جا به جا می شود و مسلما هیچ دولتی دوست ندارد که از آن بی بهره باشد و به نوعی گرفتن مالیات را حق خودش می داند.

اما آن چیزی که باعث شده بود قانون گذاری آمریکا درباره ارز دیجیتال به امروز به تعویق بیفتد عملا اختلاف بین دو حزب دموکرات و جمهوری خواه بود. در واقع جمهوری خواه ها دوست نداشتند که این طرح با پیشتازی دموکرات ها به تصویب برسد و به نوعی آن ها رهبر اصلی قانون گذاری آمریکا درباره ارز دیجیتال و دریافت مالیات باشند.

چرا که جمهوری ها به خوبی می دانند که در صورت اجرایی شدن این طرح و موفق بودن قانون گذاری مالیاتی رمز ارزها در آمریکا، عملا درآمد هنگفتی به دولت می رسد و دولت می تواند از این درآمد خلاهای مدیریتی خود را پوشش بدهد و این در نهایت به معنی بالا بردن احتمال پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 است.

البته به این نکته نیز باید اشاره کرد که قانون گذاری آمریکا درباره ارز دیجیتال و طرح مالیاتی مندرج در آن از مرداد ماه سال جاری در سنا و مجلس نمایندگان مورد بررسی قرار گرفته است و در نهایت طی چند روز گذشته تصویب شده است. حال باید منتظر ابلاغ لایحه مالیاتی ارز دیجیتال در ایالات متحده به بایدن برای اجرایی شدن آن باشیم.

اما در مورد قانون گذاری آمریکا درباره ارز دیجیتال چند سوال مطرح می شود. اولا این که چرا قانون گذاری مالیاتی رمز ارزها در آمریکا از اهمیت بالایی برخوردار است؟ دوم این که آیا این قانون گذاری آمریکا درباره ارز دیجیتال منطقی و اصولی است؟ و سوم این که تاثیر این لایحه و اجرایی شدن آن در بازار ارزهای دیجیتال چه خواهد بود؟(در ادامه یک مقاله ای تهیه کرده ایم با عنوان “بهترین کیف پول ارزهای دیجیتال” که به شما کمک خواهد کرد.)

 

قانون گذاری آمریکا درباره ارز دیجیتال

چرا قانون گذاری آمریکا درباره ارز دیجیتال اهمیت دارد؟

 

همه دولت ها در دنیا دوست دارند که درآمد بالایی از جامعه تحت کنترل خودشان داشته باشند. زیرا این درآمد می تواند در نهایت منجر به افزایش قدرت آن ها در بین سایر دول جهان باشد. از این رو عملا یکی از مهمترین کار دولت ها خلق پول و ایجاد درآمد زایی در جامعه است. اما این درآمد باید به نحوی صورت بگیرد که عملا در جامعه نقدینگی ایجاد نشود. زیرا با افزایش نقدینگی تقاضا افزایش پیدا می کند و این خود به خود باعث ایجاد یک بار تورمی می شود. بنابراین دولت به دنبال راهی است که بتواند به طور مستقیم و بدون خلق نقدینگی در بازار درآمد خود را داشته باشد.

با توجه به شرایط گفته شده، بهترین راه استفاده از ابزاری به نام مالیات است. در دنیای اقتصاد، مالیات سهم دولت از اقتصاد کشور و جامعه است. در مالیات همه مردم جامعه سهیم هستند. به زبان ساده تر مالیات حق عضویت شما در جامعه محسوب می شود. این حق عضویت به حساب دولت واریز می شود و در ازای دریافت مالیات، دولت متحد می شود که خدمات مناسبی برای شهروندان خود ایجاد کند.

برای درک قانون گذاری آمریکا درباره ارز دیجیتال و چرایی آن بهتر است کمی به صورت تخصصی تر در این باره صحبت کنیم. در دنیا کشور ها بر اساس دو نوع اقتصاد اداره می شوند. در واقع دولت تنها دو نوع ابزار برای مدیریت اقتصادی جامعه دارد. برخی از کشورها از ابزار مالیاتی و برخی دیگر از ابزار تورمی استفاده می کنند.

دولت کشورهای بلوک شرقی مانند ایران و روسیه و … درآمد خودشان را از گردش تورم ایجاد می کنند. در واقع دولت به عنوان یک خریدار و فروشنده بزرگ در اقتصاد جامعه حضور دارد و شروع به خرید و فروش بر اساس تورم می کند و بر این اساس برای خود سودسازی می کند. در این حالت اگر دولت نتواند یا نخواهد سود به دست آورده خود را با جامعه تقسیم کند، عملا بار فشار تورمی بر مردم جامعه خواهد بود. اتفاقی که همیشه در طول تاریخ برای این دست از کشورها رخ داده است.

اما در کشورهای غربی و اقتصاد آزادی مانند آمریکا، عملا دولت خودش را به عنوان یک مدیر در اقتصاد معرفی می کند و سعی می کند هیچ دخالتی در روند بازار نداشته باشد. درآمد دولت در این حالت از دریافت مالیات گردش حساب بازارهای اقتصادی تامین می شود. بنابراین خریدار و فروشنده در این کشور باید درصد مشخص و البته قابل توجهی را به دولت بدهد و دولت نیز بدون ایجاد تورم به راحتی به درآمد خود می رسد.

بنابر آن چیزی که گفتیم کاملا مشخص است که چرا قانون گذاری آمریکا درباره ارز دیجیتال تا به این اندازه اهمیت دارد اما کسی دنبال قانون گذاری در ایران یا روسیه نیست!

 

لایحه مالیاتی رمز ارزها در آمریکا

منطق قانون گذاری آمریکا درباره ارز دیجیتال و تاثیر آن در بازار

اما سوال بعدی این است که آیا از نظر اقتصادی قانون گذاری آمریکا درباره ارز دیجیتال منطقی است؟ در واقع در این باره نمی توان به صورت مشخص و واضح نظر داد. چرا که در این بین دو مسئله وجود دارد.
اولا این که کسانی که در بازار ارزهای دیجیتال حضور دارند به هر حال از امکانات جامعه استفاده می کنند و در جامعه عضو هستند. بنابراین همچنان قانون مالیات بر آن ها جاری است. اما مسئله مهم این است که عملا مالیات باید بر موادی وضع شود که دولت در آن نقشی دارد.

در حالی که بازار ارزهای دیجیتال یک بازار غیر رسمی است و هیچ دولت یا نهادی در ایجاد، نگهداری و گسترش آن هیچ نقشی ندارد. بنابراین نمی تواند درصدی از مالیات دریافت شده را در بهبود این بازار هزینه کند. از این رو می توان حدس زد که قانون گذاری آمریکا درباره ارز دیجیتال تنها برای ایجاد درآمد برای دولت تصویب شده است.

البته همانطور که گفته شد قانون گذاری آمریکا درباره ارز دیجیتال تحت عنوان قانون سرمایه گذاری زیرساختی به سنا و مجلس نمایندگان ارجاع داده شده است. بنابراین می توان گفت که احتمالا محل مصرف این درآمد به صورت سرمایه گذاری در خود بازار ارزهای دیجیتال خواهد بود. این اتفاق به نوعی باعث می شود که دولت به عنوان یک نهنگ جدید و بزرگ وارد میدان ارزهای دیجیتال شود و این بار دولت به عنوان یک خریدار یا فروشنده بزرگ از تورم های ایجاد شده در بازار سود کند.

حال سوال اصلی این است که آیا نهنگ های ساکن در آمریکا حاضر به پرداخت این مالیات هستند؟ آیا آن ها می توانند با دولت به عنوان یک نهنگ در بازار کنار بیایند؟ آمریکا طی هفته های گذشته به خوبی توانسته بود اعتماد سرمایه گذاران بازار سرمایه را به خود جلب کند و آن ها را به سمت خود بکشد، اما قانون گذاری آمریکا درباره ارز دیجیتال احتمالا این روند را مختل کند. باید منتظر ماند و دید که دولت و قانون جدیدش چگونه بر بازار اثر می کند.

قانون گذاری آمریکا درباره ارز دیجیتال
تاثیر قانون گذاری آمریکا درباره ارز دیجیتال بر بازار ارزهای دیجیتال

سوالات متداول

1- تاثیر قانون گذاری آمریکا درباره ارز دیجیتال بر بازار ارزهای دیجیتال چگونه است؟
از دو جنبه می توان به این سوال پاسخ داد. اولا این که این قانون گذاری آمریکا درباره ارز دیجیتال از نظر ارزش پولی و حجم مبادلاتی تاثیری در بازار نخواهد داشت. اما از نظر این که دولت به واسطه این مالیات می تواند خودش را به عنوان یک نهنگ در این بازار معرفی کند عملا یک تغییر فاندامنتال در بازار رخ می دهد.

به عبارت ساده تر از این به بعد دولت نیز می تواند به صورت مستقیم و بدون هیچ محدودیتی و تنها بر اساس خرید و فروش و یا اقدام به خرید و اقدام به فروش بازار را کنترل کند. اما این کنترل به صورت کامل و صد در صدی نخواهد بود. زیرا دولت تنها نهنگ بازار نیست. اما احتمالا بازار در ابتدا به این اتفاق واکنش چندان مثبتی نشان نخواهد داد. (اگر میخواهید بدانید خرید و فروش بیت کوین به چه صورت است حتما این مقاله را بخوانید.)

2- مهمترین مشکل قانون گذاری آمریکا درباره ارز دیجیتال چیست؟
در قانون مالیاتی آمریکا بندی وجود دارد که در آن ذکر شده است که دریافتی های بالای 10 هزار دلار باید با نشانی کامل دریافت کننده واریز کننده به دولت اعلام شود. اما همه ما می دانیم که عملا این اتفاق در دنیای ارزهای دیجیتال غیر ممکن است. شما نمی توانید در این بازار ارسال کننده یا دریافت کننده ارز را مشخص و رهگیری کنید. این یکی از مهمترین چالش ها در قانون گذاری آمریکا درباره ارز دیجیتال محسوب می شود.(اگر با مصادره ارزهای دیجیتال آشنا نیستید این مقاله را بخوانید.)

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.