عوامل موثر در قیمت دستگاه ماینر | 10 نکته برای خرید دستگاه ماینر

عوامل موثر در قیمت دستگاه ماینر

امروز ماینینگ یکی از کسب و کارهای سودآور در ایران و جهان شناخته میشود. از این رو بسیاری می خواهند وارد این حرفه شوند و در آن درآمدزایی داشته باشند. اولین نکته ای که وجود دارد این است که با وجود افزایش سختی ماینینگ در بسیاری از ارزها عملا نسبت سود به هزینه ماینینگ توسط کامپیوترهای شخصی و دستگاه های معمولی بسیار کم تر از گذشته شده است. از این رو لازم است که افراد از دستگاه های مخصوص این کار ( دستگاه ماینر ) استفاده کنند. در ادامه می خواهیم بدانیم که عوامل موثر در قیمت دستگاه ماینر چیست و در خرید ماینر به چه نکاتی باید توجه داشت.

هش ریت، اولین و مهمترین عوامل موثر در قیمت دستگاه ماینر

 

یکی از مهمترین عوامل موثر در قیمت دستگاه ماینر و مهمترین نکات در خرید ماینر هش ریت است. هش ریت در ساده ترین تعریف برابر با قدرت دستگاه ماینر است.
اما به طور کلی هش ریت چیست و چه مفهومی دارد؟ درک این مفهوم می تواند ما را در درک تاثیرگذاری آن به عنوان یکی از عوامل موثر در قیمت دستگاه ماینر کمک کند.

هش در دنیای دیجیتال و رمزنگاری مهمترین و یکی از با کیفیت ترین متدهای رمزنگاری محسوب می شود. هش یک نوع ماشین تولید رمز غیر قابل بازگشت است که عملا شکستن آن چند ده سال زمان لازم دارد. از این رو معمولا گفته می شود که کد هش عملا غیر قابل شکستن است.

برای درک مفهوم هش، ماشینی را در نظر بگیرید که در سمت ورودی اطلاعات مختلفی دریافت و در سمت دیگر خروجی های مشخصی تولید می کند. در خروجی دستگاه هش، کد هایی با اندازه 32 کاراکتری تولید می شود. به عبارت ساده تر شما هر نوع اطلاعات و ورودی که به این دستگاه بدهید در سمت دیگر تنها یک کد 32 کاراکتری خواهید داشت.

 

بنابراین اگر شما بخواهید حرف “ a “ را به کد هش تبدیل کنید 32 کاراکتر در سمت دیگر ماشین خواهید داشت و همچنین اگر بخواهید عبارت ” من همیشه خودم را دوست دارم. شما هم مرا دوست داشته باشید!@ 3″ را به کد هش تبدیل کنید، تنها یک کد 32 کاراکتری در اختیار خواهید داشت. بنابراین کد هش بدون توجه به به طول و اندازه ورودی، خروجی با طول 32 کاراکتر ( 32 بیتی ) ایجاد می کند.

 

[irp posts=”34243″ name=”انویدیا در مقابل ماینرها؛ تولید کارت گرافیک‌هایی برای محدود کردن استخراج رمزارزها”]

 

عوامل موثر در قیمت دستگاه ماینر | 10 نکته برای خرید دستگاه ماینر
قیمت ماینر

هشت ریت بر اساس ویژگی های هش

 

کد هش چند ویژگی مشخص دارد. اول این که غیر قابل برگشت است. یعنی شما با در اختیار داشتن کد 32 کاراکتری نمی توانید به اصل اطلاعات دسترسی پیدا کنید. همچنین کدهای هش یکتا هستند. یعنی کد هش تولید شده توسط کامپیوتر شما برای حرف ” a ” برابر با تمام کدهای هش تولید شده در تمام جهان برای این حرف است و هیچ فرقی نمی کند.

حال به دنیای ارزهای دیجیتال برگردیم. بیت کوین هیچ چیزی جز یک کد هش شده نیست! در واقع کدهای هش زیادی در دنیای دیجیتال تولید شده و می شود. اما برخی از این کدها اهمیت بالایی دارند. زیرا مربوط به یک سری اطلاعات خاص و مشخص هستند. بیت کوین یکی از آن دسته اطلاعات است که تبدیل به کد هش شده است. اما مسئله ای که وجود دارد این است که این کد هش غیر قابل برگشت است. از این رو نمی توان به سادگی به اطلاعات اصلی رسید. تنها راه نجات استفاده از روش آزمون و خطاست. یعنی کدهای هش مختلف را مدام امتحان کنیم تا در نهایت اطلاعات برابر با هش مورد نظر را پیدا کند.

به سرعت جست و جوی هش و تطبیق آن با اطلاعات، هش ریت گفته می شود. این کار توسط قدرت پردازنده دستگاه های کامپیوتری انجام می شود. مسلما هر چه هش ریت یک دستگاه بیشتر باشد، زمان کمتری برای رسیدن به جواب صرف می کند و این یعنی عملا این دستگاه بازگشت سرمایه سریع تر و بهتری خواهد داشت. از طرف دیگر کاملا منطقی است که هرچه هش ریت افزایش پیدا کند قیمت دستگاه ماینر نیز بیشتر می شود.

بنابراین بین هش ریت و قیمت دستگاه ماینر یک نوع تناسب باید برقرار شود. در ایران به طور متوسط از دستگاه هایی با هش ریت 14 تا 50 تراهش استفاده می کنند.

 

عوامل موثر در قیمت دستگاه ماینر
خرید ماینر

برق یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت دستگاه ماینر

 

اما داستان ماینرها تنها وابسته به مفهوم هش ریت نیست. نکته بسیار مهم این است که هرچه قدرت پردازش سیستم های کامپیوتری بیشتر می شود و هرچه این سیستم ها بخواهند بیشتر از این قدرت استفاده کنند عملا برق بیشتری مصرف می کنند. این مسئله در تابستان امسال تبدیل به یکی از معضلات اساسی دولت شده بود.

بنابراین می توان گفت که عملا با افزایش هش ریت، برق مصرفی نیز افزایش پیدا می کند. برق در ایران مانند بسیاری از کشورهای جهان یک انرژی هزینه بر محسوب می شود و مصرف کننده باید بر اساس میزان و نوع مصرف هزینه ای را بر اساس تعرفه های مشخص شده باید بپردازد.

از طرف دیگر تا سال 98 قانون خاصی برای ماینرها وجود نداشت و آن ها می توانستند حتی با استفاده از برق خانگی اقدام به استخراج کنند. اما بعد از سال 98 قانون مشخصی وضع شد. بر اساس این قانون ماینرها حق استفاده از برق خانگی، کشاورزی و صنعتی را ندارند و تنها می توانند با ارائه درخواست به اداره برق درخواست برق صادراتی داشته باشند. تعرفه برق صادراتی چیزی حدود 9 برابر برق صنعتی است.

بنابراین می توان اینگونه گفت که با افزایش هش ریت، برق مصرفی شما نیز بیشتر می شود و این یعنی افزایش هزینه ماینینگ. حال در این بین برخی از شرکت ها تولید کنندها سعی کرده اند با استفاده از طراحی های به روزتر عملا مصرف برق را کنترل کنند.

به عبارت ساده تر امروز برخی از شرکت ها توانسته اند با افزایش هش ریت قدرت برق مصرفی را ثابت نگه دارند و این می تواند خبر خوبی برای ماینرها باشد. البته توجه داشته باشید که استفاده از این دستگاه ها مسلما هزینه اولیه زیادی خواهد داشت. این مسئله به صورت عکس نیز وجود دارد. در کشورهایی مانند ایران که عملا مصرف برق به خصوص برای ماینرها گران است، دستگاه های پر مصرف ارزان تر به فروش می رسند.

بنابراین با توجه به نکات گفته شده به نظر می رسد برق و انرژی از مهمترین عوامل موثر در قیمت دستگاه ماینر محسوب می شود. (در ادامه مقاله چشم انداز استخراج ارزهای دیجیتال را بخوانید.)

 

[irp posts=”31869″ name=”اوج‌گیری بی‌سابقه بیت کوین و مفاد جدید صنعت و معدن برای ماینرها”]

 

عوامل موثر در قیمت دستگاه ماینر | 10 نکته برای خرید دستگاه ماینر

وضعیت شبکه و عوامل موثر در قیمت دستگاه ماینر

 

احتمالا در مورد سختی شبکه چیزهایی شنیده باشید. هر چند سال یک بار بر اساس میزان ماینینگ در شبکه، توسعه دهندگان تصمیم میگیرند که سختی شبکه را افزایش دهند. افزایش سختی شبکه به معنی سخت تر شدن پیدا کردن هش مورد نظر و طولانی شدن زمان رسیدن به آن است. از این رو عملا برای این کار نیاز به دستگاه هایی با قدرت بالاتر وجود دارد. بنابراین می توان اینگونه این نوع از عوامل موثر در قیمت دستگاه ماینر را توجیه کرد که با افزایش سختی شبکه عملا دستگاه های قدیمی که قدرت پایین تری دارند کارایی خودشان را از دست می دهند و این به معنی سقوط قیمتی آن هاست.

از طرف دیگر با افزایش سختی شبکه و ورود دستگاه های جدید به این حوزه عملا قیمت این دستگاه ها به شدت افزایشی خواهد بود. این گونه سختی شبکه به عنوان یکی از مهمترین عوامل موثر در قیمت دستگاه ماینر شناخته می شود.(در ادامه توصیه میکنم مقاله ماینر لایت کوین را بخوانید.)

از آن جایی که قیمت دستگاه های ماینر یکی از مهمترین نکات خرید این دستگاه ها محسوب می شود. می توان گفت که عملا شما برای خرید یک دستگاه ماینر باید به هش ریت، میزان برق مصرفی و البته سختی شبکه طی سال جاری و سال های آتی توجه داشت. در واقع اگر شما بدون توجه به سختی شبکه اقدام به خرید دستگاه ماینر کنید، ممکن است طی چند ماه آینده سختی شبکه تغییر کند و عملا دستگاه شما کارایی خودش را از دست بدهد.

عوامل موثر در قیمت دستگاه ماینر
عوامل موثر در قیمت دستگاه ماینر

سوالات متداول در خرید ماینر

 

1- عوامل موثر در قیمت دستگاه ماینر کدام موارد است؟
همانطور که در بالا گفته شده به طور کلی عوامل موثر در قیمت دستگاه ماینر شامل موارد زیر است:
· نرخ هش ریت
· برق مصرفی
· سختی شبکه

2- به جز عوامل موثر در قیمت دستگاه ماینر گفته شده در بالا، چه عوامل دیگری در این مسئله تاثیر گذار هستند؟
عوامل گفته شده در بالا مهمترین، عوامل تاثیر گذار در تعیین قیمت و خرید ماینر محسوب می شود. اما به جز این می توان به بزرگی و وزن دستگاه های ماینر، امنیت استفاده از این دستگاه ها، صدای تولید شده توسط آن ها و چند مورد دیگر اشاره کرد.

در واقع برخی ها شاید بخواهند از این دستگاه ها در منزل یا مناطق مسکونی استفاده کنند. در صورتی که صدای تولید شده این دستگاه ها زیاد باشد عملا موجب سلب آرامش اطرافیان خواهد شد. عده ای دیگر نیز دوست دارند از تعداد زیادی دستگاه در کنار یکدیگر بهره ببرند. مسلما برای این افراد اندازه و وزن دستگاه می تواند اهمیت داشته باشد.

همانطورکه در بالاتر نیز گفتیم افزایش هش ریت موجب افزایش مصرف برق می شود و این مسئله گاهی اوقات موجب ایجاد آتش سوزی در سیم کشی می شود. از این رو برخی از تولیدکنندگان سعی کرده اند با افزایش ضریب امنیت دستگاه ها، عملا این اتفاق را به صفر برسانند. این مسئله می تواند برای برخی از مصرف کنندگان اهمیت داشته باشد.

 

[irp posts=”43000″ name=”قطعی برق ایران، کار ماینرها را نیز خاتمه می‌دهد”]

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سودی
سودی
1 سال قبل

میشه خرید ماینر الان انجام داد؟

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.