سکه یک روزه چیست؟ و فرآیند انجام معاملات آن چگونه است؟

سکه یک روزه چیست؟ و فرآیند انجام معاملات آن چگونه است؟

سکه یک روزه یکی از جذاب ترین بخش های اقتصادی ایران محسوب می شود که طرفدار بسیاری دارد. علت این موضوع نیز کاملا ساده و مشخص است. این بار عرضه و تقاضا است که قیمت سکه را به صورت رسمی مشخص می کند و صرفا یک قیمت گذاری روی تابلو صرافی محسوب نمی شود.

در کلام ساده تر اگر بخواهیم سکه یک روزه را در یک خط تعریف کنیم، این مفهوم نشانگر گواهی سپرده طلاست که در بازار بورس خرید و فروش می شود. از این رو این عرضه و تقاضا است که قیمت سکه را مشخص می کند. نکته جالب اینجاست که شما این سکه را می توانید به صورت فیزیکی نیز در اختیار داشته باشید.

در ادامه می خواهیم بیشتر از سکه یک روزه صحبت کنیم و مسئله های مختلف پیرامون آن مانند تفاوت قیمت سکه در بورس و بازار را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید. اگر هم میخواهید در مورد انواع سکه طلا بیشتر بدانید این مقاله را بخوانید.

 

سکه یک روزه و مزیت های همیشگی طلا

 

طلا همیشه به عنوان یک سرمایه گذاری از گذشته های دور مورد توجه قرار داشته است. بسیاری از مردم، حتی آن دسته از مردم که اطلاعی در مورد اقتصاد و شرایط آن ندارند به خوبی درک می کنند که طلا نه تنها می تواند ارزش سرمایه آن ها را حفظ کند، بلکه به آن قدرت نیز می دهد. بنابراین عملا طلا یک بازار همیشه خوب در دنیای سرمایه گذاری محسوب می شود. علت این موضوع نیز می تواند تا حدود این باشد که ارزش طلا به ذاتش بستگی دارد. طلا به هیچ چیز جز خودش بستگی ندارد. از این رو مادامی که طلا باشد، این ارزش را خواهد داشت.

شاید روزی دلار، بازار بورس یا هر چیز دیگری بر اساس شرایط زمان از بین بروند یا ارزش خود را از دست بدهند اما هیچگاه طلا این دوران را تجربه نخواهد کرد. آمریکا به عنوان اقتصاد برتر جهانی طی چند دوره وارد رکود های عجیب و غریب اقتصادی شد. اما در این حال نیز طلا نجات دهنده بسیاری از سرمایه گذاران بود. طلا همیشه توانسته است سرمایه را در دوره میان مدت یا بلند مدت به خصوص در زمان های رکود اقتصادی یا تورم به خوبی حفظ کند. یادتان باشد که طلا همیشه چند قدم جلوتر از تورم پیش رفته است. پس به واقع گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است.

در گذشته های نه چندان دور تنها خرید فیزیکی طلا به شکل های سکه، زیورآلات یا طلای آب شده و دست دوم تنها راه های سرمایه گذاری محسوب می شدند. اما با گسترش دانش و ظرفیت های اقتصادی و سرمایه گذاری راه های جدیدی برای سرمایه گذاری بر روی طلا ایجاد شده است. راه هایی که توانسته نیازهای مختلف را در کنار امنیت به سرمایه گذاران هدیه بدهد. خرید و فروش سکه یک روزه در تالار بورس نیز یکی از این راه ها محسوب می شود.

 

[irp posts=”9220″ name=”خصوصیات معامله‌گران بازار آتی سکه طلا”]

 

سکه یک روزه
سکه معاملاتی چیست

چرا سکه یک روزه؟

 

یکی از مهمترین سوالاتی که در مورد سکه یک روزه وجود دارد این است که، سکه یک روزه چه مزیت هایی نسبت به انواع روش های دیگر دارد؟ برای پاسخ به این سوال نگاه کلی به فرایند سکه یک روزه بیاندازیم.

شما به عنوان فروشنده می خواهید سکه های خودتان را با قیمت عادلانه ( بالاتر! ) در بازار بورس بر اساس عرضه و تقاضا به فروش برسانید. از این رو آن ها را به انبار بانک های عامل مانند رفاه یا صادرات می سپارید و طی آن گواهی سپرده طلا دریافت می کنید. این گواهی را نزد کارگزاری خود برده و سکه شما به حسابتان در پرتفوی کارگزاری منتقل می شود و شما می توانید آن را بفروشید. در ادامه درباره جزئیات این موضوع و سکه یک روزه بیشتر توضیح خواهیم داد. اما همین چند خط چند ویژگی و مزیت بزرگ سکه یک روزه را برای ما فاش می کند.

 

سکه یک روزه چیست؟ و فرآیند انجام معاملات آن چگونه است؟
نحوه دریافت سکه یک روزه رفاه

اول این که سکه یک روزه در واقع گواهی سپرده طلا در بازار بورس محسوب می شود. یعنی عملا شما از شر نگهداری فیزیکی این سکه ها دور شده اید و هزینه ای بابت آن نخواهید پرداخت. تنها هزینه پرداختی شما بابت نگهداری این سکه ها خواهد بود که روزانه عدد ناچیزی خواهد شد. حفظ امنیت طلاها مهمترین مزیت سکه یک روزه محسوب می شود.

از طرف دیگر شما هنگام فروش فیزیکی به صرافی ها و طلافروشان ناچار هستید عدد روی تابلو را قبول کنید و بر سر آن توافق کنید. در حالی که در سکه یک روزه و دنیای بورس سیستم عرضه و تقاضا حکم فرما است. همین موضوع مهم ترین دلیلی تفاوت قیمت سکه در بورس و بازار محسوب می شود. بنابراین دست شما برای خرید و فروش باز خواهد بود.

معاف از مالیات بودن و همچنین عدم نیاز به پرداخت کارمزد های صرافی ها نیز از مهمترین مزایای سکه یک روزه محسوب می شود. شما تنها کافی است که کارمزد کارگزاری در معامله و همچنین هزینه های ناچیز بانک را پرداخت کنید. ( هزینه های بانک بر عهده فروشنده است)

 

تفاوت قیمت سکه در بورس و بازار
سکه ۱ روز رفاه

 

[irp posts=”8728″ name=”مقایسه تطبیقی بحران بازار ارز و سکه در سال 91 و 97″]

سکه یک روزه و تجربه یک خرید و فروش

 

برای درک درست سکه یک روزه بهتر است با یک دیگر تجربه ای خیال از فروش و خرید سکه یک روزه داشته باشیم. در مرحله اول تصور کنیم که ما ده سکه به صورت فیزیکی در اختیار داریم و می خواهیم این سکه ها را به واسطه گواهی سپرده طلا در بازار بورس به فروش برسانیم.

لازم به ذکر است که برای هر نوع خرید و فروش در بازار بورس شما باید در سامانه سجام ثبت نام کرده و احراز هویت شده باشید و همچنین باید از یک کارگزاری جهت انجام معاملات خود استفاده کنید. بنابراین قبل از هر کاری نسبت به دریافت کد بورسی خود و ثبت نام در یک کارگزاری اقدام کنید.

شما با مراجعه به بانک های عامل مانند بانک رفاه ( باید دارای انبار مخصوص طلا باشد ) اقدام به واگذاری طلای خود می کنید. کارشناسان این بانک با بررسی صحت طلای شما، بر اساس تعداد طلا آورده بعد از یک روز کاری به شما گواهی سپرده طلا صادر می کنند. شما با ارائه این گواهی به کارگزاری خود می توانید میزان واحد مشخص شده طلا را در پرتفوی ( سبد ) خودتان مشاهده کنید. به ازای هر سکه 100 واحد سهم خواهید داشت.

بعد از مشاهده این این واحد ها می توانید اقدام به فروش سکه های خود بکنید. توجه داشته باشید که شما باید بر اساس 100 واحد خرید و فروش کنید. یعنی نمی توانید 10 واحد یا 250 واحد فروش داشته باشید. باید مقدار اعلامی شما مضربی از 100 باشد. اما لزومی ندارد که همه تعداد واحد های خودتان را یکجا بفروشید.

در هنگام خرید نیز شما با انتخاب نماد یکی از این بانک ها مانند ” سکه 0012 پ 04″ که متعلق به سکه یک روزه بانک صادرات می باشد، می توانید با مشخص کردن واحد هایی با مضرب صد اقدام به خرید سکه کنید. بعد از خرید سکه با هماهنگی کارگزاری خودتان می توانید نسبت به دریافت فیزیکی سکه از بانک عامل اقدام کنید.

به نظر شما طلای دست دوم بهتر است یا سکه ؟ اگر میخواهید در اینباره بیشتر بدانید توصیه میکنم این مقاله را بخوانید.

سکه یک روزه چیست؟ و فرآیند انجام معاملات آن چگونه است؟
سکه یک روزه رفاه – سکه رفاه چیست – سکه رفاه یک روزه

نکات مهم در مورد سکه یک روزه چیست؟

 

با وجود این که سکه یک روزه و گواهی سپرده طلا در بازار بورس به فروش می رسد اما قوانین نسبتا مجزایی دارد. بر اساس آخرین قوانین اعلام شده ناظر بازار، خرید و فروش سکه یک روزه از ساعت 12 و نیم تا 15 و سی دقیقه بعد از ظهر امکان پذیر است.

همچنین در نظر داشته باشید شما برای پیدا کردن نمادهای مربوط به این سکه یک روزه ها لازم نیست آن ها را به خاطر بسپارید با جست و جوی عنوان ” سکه یک روزه” به راحتی تمامی نمادهای بانک ها که معمولا 5 یا 6 مورد بیشتر نیست به شما نمایش داده می شود.

توجه داشته باشید که سکه یک روزه در بازار بورس شامل دامنه نوسان می شود. آخرین دامنه نوسان سکه یک روزه مابین مثبت و منفی ده درصد است. همین دامنه نوسان که بر اساس سیستم عرضه و تقاضا بالا و پایین می شود باعث شده است که قیمت های سکه در بازار بورس نسبت به بازار آزاد متفاوت باشد. بسته به نوع و وضعیت بازار احتمال بالا یا پایین بودن قیمت ها وجود دارد.

نکته مهم دیگر در مورد سکه یک روزه این است که در فروش سهام و برداشت دارایی شما باید دو روز کاری منتظر باشید، اما در مورد سکه یک روزه این زمان انتظار تنها یک روز است. شاید به خاطر همین زمان کاری یک روزه برای صدور گواهی و واریز وجه است که به آن سکه یک روزه گفته می شود!

نکته مهم دیگر در مورد هزینه های بانکی است، این هزینه ها به ازای هر سکه محاسبه می شود. یعنی هزینه نگهداری روزانه به ازای هر سکه محاسبه و ضرب در تعداد سکه های کل خواهد شد. در نظر داشته باشید که عملا نگهداری گواهی سپرده طلا و دیر فروختن آن می تواند در ادامه هزینه نسبتا قابل توجهی برای شما بتراشد. از این رو در موقعیت مناسب نسبت به فروش سکه یک روزه اقدام کنید.

تفاوت قیمت سکه در بورس و بازار
قیمت سکه یک روزه رفاه

 

[irp posts=”18330″ name=”آیا راه اندازی دوباره آتی سکه طلا میتواند در کنترل قیمت سکه طلا مفید باشد؟”]

سکه یک روزه و پایان سخن

 

ما در این مقاله سعی کردیم در ساده ترین شکل ممکن سکه یک روزه را برای شما توضیح دهیم. این موضوع بخش مهمی از بازار است که متاسفانه یا خوشبختانه مورد بی توجهی و کم توجهی بسیاری از سرمایه گذاران قرار گرفته است. در واقع کمتر سرمایه گذار تازه کاری می داند که در بازار بورس همچنین امکانی وجود دارد. به هر حال یادتان باشد اصولا هر جایی که سیستم عرضه و تقاضا وجود داشته باشد، عملا قیمت ها بالاتر خواهند بود.

از طرف دیگر وجود سکه یک روزه و امکان خرید و فروش آن در بازار بورس این امکان را به بازار می دهد که نسبت به شفافیت قیمت سکه اقدام کند. در واقع این فروش گواهی سکه و طلا در بازار بورس به نوعی تبدیل به یک شاخص مهم در بازار شده است. این شاخص نشان می دهد که تابلو صرافی ها تا چه اندازه به واقعیت بازار و سیستم عرضه و تقاضا نزدیک است.

در نهایت می توان گفت با توجه به مزیت های گفته شده از این نوع سکه می توان انتظار داشت که سرمایه گذاری روی آن می تواند برای میان مدت کاملا گزینه مناسبی محسوب شود. از این رو سعی کنید آن را بیشتر و بهتر بشناسید. اگر می خواهید اقدام به خرید کنید حتما با کارگزاری خودتان هماهنگی های لازم را انجام دهید. یادتان باشد هیچ کس به خاطر پرسیدن سوال قرار نیست شما را مواخذه کند اما نپرسیدن همان سوال ممکن است سرمایه شما را به باد بدهد. پس کمی در پرسیدن سوال جسور باشید.

اگر علاقه مند به کسب اطلاعات در مورد سرمایه گذاری در بازار سکه و طلا هستید، این مقاله را بخوانید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیر
امیر
2 سال قبل

سلام بر شما
اگر کسی قصد داشته باشه سکه رو در بورس به عنوان دارایی امن خریداری کنه و نگهداره ، آیا چنین امکانی رو داره ، هزینه انبارداری به ازاری هر روز چقدر هست ؟
و اگر گواهی سکه رو در بورس بخریم و بعد از چند ماه یا چند سال بخواهیم تبدیل به سکه فیزیکی کنیم آیا چنین امکانی وجود داره؟
ممنون

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.