سهم بنیادی چیست؟ کدام سهم ها بنیادی می باشند؟

سهم بنیادی چیست؟ کدام سهم ها بنیادی می باشند؟

اگر در دنیای سرمایه گذاری فعالیت داشته باشید احتمالا وارن بافت، معروف ترین سرمایه گذار دنیای اقتصاد را می شناسید. او معتقد است که سهم ها به سمت ارزش ذاتی خودشان یا همان بنیادی که دارند پیش می روند و این اتفاقی است که برای هر سهم و هر شرکت بورسی در تمام دنیا رخ می دهد. بنابراین مهمترین سوالی که در این جا پیش می آید این است که سهم بنیادی چیست؟

در واقع سوال سهام بنیادی چیست یک سوال چند جانبه و بسیار کلی محسوب می شود. از یک دید اگر بخواهیم فاکتورهای پاسخ به سوال سهم بنیادی چیست را نگاه کنیم و بخواهیم دست به تشخیص سهام بنیادی بزنیم، عملا تمامی سهام های بازار سرمایه یک نوع سهم بنیادی محسوب می شود و می توان اسامی شرکت های بنیادی بورس را از ابتدا تا انتها بیان کرد.

اما مسلما هدف ما از پرسش سهم بنیادی چیست این نوع پاسخ ها نیست. ساده تر بگوییم، ما با پرسش سهم بنیادی چیست دنبال این هستیم که می خواهیم بدانیم بر اساس استراتژی که داریم سهام بنیادی چه سهامی هستند؟ ساده تر از این نیز می توان اینگونه بیان کرد که کدام سهم بر اساس نوع استراتژی ما فارغ از تمام مسائل تکنیکالی می تواند مناسب باشد.

به طور مثال گفته می شود که فملی یک سهم بنیادی است! در حالی که هیچ نگاهی به چارت این سهم نمی اندازیم این موضوع را تا حدودی قبول می کنیم. پس عملا در پاسخ سوال سهم بنیادی چیست به دنبال تحلیل تکنیکال و نگاه به چارت نیستیم، بلکه دوست داریم بدانیم شخصیت سهم چگونه است و قرار است چه مسیری را طی کند. این دقیقا به ما نشان می دهد که سهم بنیادی یعنی چه!

سهم بنیادی چیست؟ یک تیم لیگ برتری!

 

همانطور که می دانید، بر اساس قوانین بورس هر شرکتی اجازه ورود به بازار سرمایه بورس را ندارد. در ضمن هر شرکتی که وارد این بازار می شود عملا به رده بندی های مختلف تقسیم بندی می شود. بنابراین به طور کلی می توانیم بگوییم از نظر سازمان بورس ایران و قوانین آن که بیشتر با نگاه به بنیاد یک شرکت شکل گرفته است، سهم های بازار اصلی بورس بهترین و بنیادی ترین سهم ها و شرکت ها را تشکیل می دهند.

اما این پاسخی ناقص به سهم بنیادی چیست محسوب می شود. در کلام ساده تر اگر بخواهیم بگوییم، ممکن است اینگونه بیان شود که بهترین تیم های ورزشی هر کشوری در لیگ برتر آن کشور حضور دارند، اما این بدین معنی نیست که همه آن ها در یک رده هستند. شما به عنوان یک سرمایه گذار باید همیشه سعی کنید رده های اول جدول را انتخاب کنید تا به قهرمانی نزدیک تر باشید. یک تیم رده آخری در لیگ برتر چندان ویژگی بارزی نسبت به تیم های دیگر ندارد!

در مورد پاسخ سوال سهام بنیادی چیست می توان از این مثال استفاده کرد. در دنیای اقتصاد و بورس نیز هیچ رده بندی ثابت و مشخص شده نیست. همیشه بین رده های مختلف جابه جایی وجود دارد. بنابراین فکر نکنید یا یک تحلیل بنیادی و تشخیص سهام بنیادی قهرمانی برای شماست!

پس بر اساس آن چیزی که تا کنون گفته شد می توان اینگونه پاسخ کوتاه به سوال سهم بنیادی چیست دارد که یک سهام بنیادی اولا از فیلترهای مهم سازمان بورس عبور می کند و نشان می دهد که توانایی بنیادی و مالی قوی برای حضور در بازار بورس دارد. اما این تمام کار نیست. در بین تمامی سهم هایی که در این بازار اصلی حضور دارند باید به دنبال بهترین بود. در کلام ساده تر نمی توان شرکت های بازار اصلی را به عنوان اسامی شرکت های بنیادی بورس عنوان کرد!

[irp posts=”41707″ name=”0 تا 100 هر آنچه باید درباره فیبوناچی در بورس بدانید”]

 

سهم بنیادی چیست؟ کدام سهم ها بنیادی می باشند؟
وارن بافت تحلیل سهام بورس

سهام بنیادی چیست؟ یک سهم با شخصیت!

 

ما دوست داریم اینجا بدون هیچ گونه تکلف اقتصادی و آکادمیک با یکدیگر صحبت کنیم. از این رو تا جای ممکن از به کار بردن اصطلاحات و مفاهیم پیچیده اقتصادی خودداری می کنیم. به طور خلاصه اگر بخواهیم بگوییم سهم بنیادی چیست می توانیم اینگونه بیان کنیم که سهامی است که شخصیت مهمی در بازار دارد و به عنوان یک بزرگ تر به آن نگاه می شود.

حال مسلما بازار به این بزرگی یک بزرگ تر نخواهد داشت. در موقعیت های مختلف شخصیت های بازار تغییر می کند. اصولا در تعریف آکادمیک اگر به دنبال پاسخ سوال سهم بنیادی چیست باشید، به این نتیجه می رسید که باید به دنبال بررسی انواع ترازنامه های مختلف، سود سازی ها و … باشید. خب مسلما هر شرکتی که سودآوری بیشتری داشته باشد به نظر بنیاد قوی تری دارد. اما اگر این چنین ساده می شد به پاسخ سوال سهم بنیادی چیست رسید، احتمالا امروز ده ها وارن بافت در ایران بروز می کرد!

در واقع مفهوم سوال سهم بنیادی چیست ما را به یک مفهوم بسیار گسترده تر به نام شخصیت سهم متصل می کند. به طور مثال اگر بخواهیم بر اساس آن چیزی که به آن پاسخ آکادمیک سوال سهم بنیادی چیست بدانیم به بازار ایران نگاه کنیم، عملا سهم های خودروسازان مانند ” خودرو ” و ” خساپا ” از بی بنیاد ترین سهم های بازار اصلی محسوب می شوند.

این سهم ها مدام در حال ضررسازی هستند و تقریبا سودی ایجاد نمی شود. در حالی که امروز شاهد این موضوع هستیم که همین خودروسازان لیدرهای بازار محسوب می شوند و همه چشم به حرکت آن ها دارند. این یعنی بزرگی کردن برای بازار و این پاسخ سوال سهم بنیادی چیست محسوب می شود. پس عملا به طور کلی در بازار های بورس و به طور اختصاصی در بازار بورس ایران باید کمی عملی تر به سوال سهم بنیادی چیست نگاه کرد.

 

سهم بنیادی چیست
وارن بافت تحلیل سهام

سهم بنیادی چیست؟ وابسته به اقتصاد کلان!

 

یکی از مهمترین فاکتورهایی که باید برای پاسخ گفتن به سوال سهام بنیادی چیست در نظر داشته باشیم این است که عملا سهام های بنیادی از نظر اقتصاد کلان بسیار اهمیت دارند و به نوعی اقتصاد کشور و گاها جهان تحت تاثیر آن قرار می گیرد. این فاکتور به خوبی به ما نشان می دهد که چرا صنعت خودرو سازی در بورس با وجود ضرر سازی های هنگفتی که دارد به نوعی یک سهام بنیادی محسوب می شود.

زیرا اساسا اصلی ترین بخش اقتصاد غیر نفتی و پتروشیمی ایران بر دوش صنایع خودروسازی آن هم دو کارخانه بزرگ ایران خودرو و سایپا می باشد. از این رو با وجود این که عملا این دو خودروساز به هر دلیل اقتصادی در ضرر هستند، دولت و حکومت مجبور است که این ضررها را جبران کند و این صنایع را به هر نحوی رو به جلو هل بدهد. اقتصاد کلان مهمترین نقش در پاسخ سوال سهم بنیادی چیست را می تواند داشته باشد.

تشخیص سهام بنیادی
سهم بنیادی چیست

یک نمونه از تاثیر اقتصاد جهانی بر پاسخ سوال سهم بنیادی چیست در داخل کشور، سهم های وابسته به مس و فولاد است. ایران به عنوان یک صادر کننده بزرگ مس و فولاد در دنیا همیشه مطرح بوده است. تحریم های اقتصادی هرچقدر هم که شدید باشد عملا هیچگاه این دو صنعت تحریم نمی شوند. زیرا دنیا محتاج به مس ارزان و فولاد ایران است. بنابراین این دو صنعت نیز نقش بنیادی در بورس ایرانی می توانند داشته باشند.

اما این داستان روی دیگری هم دارد. ایران وابستگی زیادی به صنایع نفتی و پتروشیمی دارد. بنابراین در ظاهر می توان حدس زد که یکی از پاسخ های سوال سهم بنیادی چیست و سهام بنیادی چه سهامی هستند می تواند صنایع مختلف پتروشیمی باشد. اما در بازار شاهد این موضوع هستیم که عملا خودروسازان، بانکی ها و صنایع دیگر جلوتر پتروشیمی ها از نظر بنیادی قرار دارند. علت این موضوع نیز اقتصاد جهانی و تحریم های ایران در سال های گذشته است. عملا ایران از نظر صادرات محصولات پتروشیمی و نفتی خود با مشکلات جدی رو به رو است و این سودآوری و سودسازی این صنایع را مختل کرده است.

 

[irp posts=”42020″ name=”14 اصطلاح مهم و کاربردی در بازار بورس که باید بدانید!”]

 

سهم بنیادی چیست؟ کدام سهم ها بنیادی می باشند؟

سهم بنیادی چیست؟ لیگ حذفی!

 

احتمالا این سوال و شبهه در ذهن شما ایجاد شده است که در پاسخ به سوال سهم بنیادی چیست عملا سهم های کوچک در بازارهای دیگر را حذف کرده ایم. آیا این بدین معنی است که این سهم ها جایی در پاسخ سهم بنیادی چیست ندارند؟

واقعیت این است که این داستان چیزی شبیه به لیگ حذفی می باشد. در واقع قرار نیست که همیشه تیم های لیگ برتری قهرمان باشند. گاهی نیز یک تیم دسته یک یا دو می تواند با بنیاد خوبی که دارد خودش را ثابت کند. اما به واقع پیدا کردن پاسخ سهم بنیادی چیست میان سهام های کوچک تر درست مانند پیدا کردن سوزن در دل انبار کاه است. مسلما سوزن وجود دارد، اما چگونه پیدا کردن مسئله است!

در واقع بسیاری از اقتصاددان ها معتقد هستند که بیشترین سود بازار در دل همین سهم های پر بنیاد و کوچک خوابیده است. زیرا در قیمتی بسیار پایین تر از قیمت اصلی در حال معامله هستند و زمانی که این سهم ها بزرگ شوند عملا می تواند سودآوری بسیار خوبی داشته باشد.

اما چگونه می توان این سهم ها را پیدا کرد و پاسخ سوال سهم بنیادی چیست از دل آن ها بیرون آورد؟ برای پاسخ به این سوال و سوال اصلی خودمان یعنی سهم بنیادی چیست، باید نگاه چند ساله به اقتصاد و بازار داشته باشید.(در ادامه اگر علاقه مند به آشنایی با رابطه بورس و اقتصاد هستید این مقاله را از دست ندهید)

 

سهام بنیادی چه سهامی هستند

پیدا کردن پاسخ سهم بنیادی چیست از دل سهم های کوچک تر!

 

برای پیدا کردن پاسخ سوال سهم بنیادی چیست در میان سهم های کوچک تر باید توانایی تشخیص حرکت کلی اقتصاد را داشته باشید. در واقع باید بدانید که در دور بعدی حرکت تورم قرار است چه بخش های اقتصادی متوثر شوند. حرکت علم و پیشرفت های عملی ایجاد شده مشاغل و کسب و کارها و شرکت ها را به چه سمتی پیش می برند. اقتصاد جهانی چگونه حرکت می کند. چه صنایعی در آینده حذف و چه صنایعی رشد می کنند. پاسخ تمامی این سوال ها و نکته ها می تواند عملا شما را به سمت سهمی ببرد که پاسخ سوال سهم بنیادی چیست در دل خودش دارد.

یادتان باشد که شاید بازار بورس ایران کمی تحت کنترل دولت و حکومت قرار داشته باشد اما عملا هیچگاه نمی توان روند حرکت چند ساله را تغییر داد. پس سوال سهم بنیادی چیست را جدی بدانید و عملا سعی کنید که پاسخ آن را در دل سهم هایی پیدا کنید که احتمال می دهید در آینده به لیدر بازار تبدیل شوند. امیدواریم به ساده ترین شکل و به دور از هر گونه تکلف مفاهیم اقتصادی دانسته باشید که سهم بنیادی یعنی چه!

 

[irp posts=”22656″ name=”آموزش تابلو خوانی و بازار خوانی + شناسایی سهام برتر در بازار”]

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سهامدار حقیقی
سهامدار حقیقی
2 سال قبل

با سلام ما که ندانستیم معیار شما برای انتخاب سهم بنیادی چه هست؟! تا ما هم یاد بگیریم

fati
fati
1 سال قبل

بهترین سهام های بنیادین چیه هست؟

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.