3 روش مطمئن برای سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا

سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا

سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها در دنیای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. سرمایه‌ گذاری در بازار سکه و طلا را می‌توان یکی از سنتی‌ترین و قدیمی‌ترین انواع سرمایه‌گذاری‌ها بدانیم که در برهه‌هایی از تاریخ نمود بیشتری پیداکرده است. در سال‌های رکود اقتصادی آمریکا در دهه‌های 20 و 30 میلادی فعالان اقتصادی بیش از هر زمان دیگری به‌سوی سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا روی آوردند. بازدهی در بازار سکه یا طلا شاید در کوتاه‌مدت و حتی میان‌مدت چندان مشخص نباشد اما در بلندمدت توانسته سرمایه‌گذاران را به‌خوبی راضی نگه دارد.

به‌طورکلی انواع روش‌های مختلف جهت سرمایه‌ گذاری در بازار سکه و طلا وجود دارد. در ادامه می‌خواهیم بر اساس اصول سرمایه‌ گذاری در بازار سکه و طلا روش‌های مختلف و البته مطمئن را به شما معرفی کنیم. هرکدام از این روش‌ها بر اساس مزایا و معایب بازار سکه و طلا طراحی‌شده‌اند.(در ادامه اگر میخواهید با انواع سکه طلا آشنا شوید توصیه میکنم حتما این مقاله را بخوانید)

 

سرمایه‌ گذاری در بازار سکه و طلا، تفاوت‌هایی که دیده نمی‌شود

 

قبل از این‌که بخواهیم به‌صورت دقیق از روش‌های مختلف سرمایه‌ گذاری در بازار سکه و طلا صحبت کنیم بهتر است به یک نکته اساسی توجه کنیم و آن تفاوت میان بازار سکه و بازار طلاست.

تفاوت میان بازار سکه و بازار طلا چیست؟

بسیاری در ابتدای مسیر بازار سکه و طلا را یکسان می‌دانند. درحالی‌که این دو تفاوت‌های عمده و عمیقی با یکدیگر دارند. در ده سال گذشته سرمایه‌گذاری در بازار سکه حدود هزار برابر سودآوری داشته است درحالی‌که بازدهی طلا به این اندازه نبوده است. یکی از علت‌های این موضوع را می‌توان تأثیرگذاری تورم بر روی بازار سکه بدانیم. در کلام ساده‌تر نوسان قیمت سکه به نسبت طلا کمی بیشتر است و همین موضوع نیز باعث شده است که عملاً در کوتاه‌مدت ریسک در بازار سکه بیشتر محسوس باشد.

 

[irp posts=”24699″ name=”آخرین اخبار بیت‌کوین: این ارز دیجیتال بیش از هر زمان دیگری طلا خریداری می‌کند!”]

 

نوسان قیمت سکه
سکه سرمایه – سرمایه گذاری در سکه

از طرف دیگر در مورد سرمایه‌ گذاری در بازار سکه و طلا باید به این نکته اشاره کرد که بازار طلا بر اساس انس جهانی معامله می‌شود درحالی‌که در مورد سکه قیمت ارز و تورم و چند مورد دیگر تأثیر مستقیم دارند. همین موضوع باعث شده است که عملاً نوسان قیمت سکه به‌اندازه‌ای باشد که فعالان اقتصادی ایران و حتی جهان توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند.

بنابراین به‌طورکلی بازدهی در بازار سکه و همچنین ریسک در بازار سکه به نسبت بازار طلا بیشتر است. نکته دیگری که وجود دارد این است که شما هنگام خرید طلا درصدی برای اجرت طراحی پرداخت می‌کنید و هنگام فروش آن درصدی نیز به‌عنوان دست‌دوم بودن طلا کسر می‌شود.

این در حالی است که در بازار سکه خریدوفروش بر اساس قیمت روز نوشته‌شده روی تابلو انجام می‌گیرد و این‌گونه کارمزدها در خریدوفروش مطرح نیست. اصول سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا شرایط مختلفی برای ما ایجاد کرده است که در ادامه تک‌تک آن‌ها را موردبررسی قرار می‌دهیم.

 

سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا، خرید فیزیکی
سرمایه گذاری در بازار طلا

سرمایه‌ گذاری در بازار سکه و طلا، خرید فیزیکی

خرید و سرمایه‌ گذاری در بازار سکه و طلا به شکل‌های مختلف صورت می‌گیرد. سنتی‌ترین و قدیمی‌ترین روش سرمایه‌ گذاری در بازار سکه و طلا خرید فیزیکی و نگهداری طلا محسوب می‌شود.

خرید فیزیکی طلا به این صورت است که شما به طلافروشی یا صرافی مراجعه می‌کنید و بر اساس میزان بودجه خودتان اقدام به خرید و سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا می‌کنید. توجه داشته باشید که طلا به‌صورت گرمی فروخته می‌شود و می‌توانید با سرمایه‌های چندمیلیونی نیز اقدام به خرید طلا کنید؛ اما در خرید سکه شما تنها می‌توانید به تعداد خریداری کنید و باید حداقل سرمایه مشخصی بر اساس قیمت‌های روز داشته باشید.

مزایا و معایب بازار سکه
سرمایه گذاری روی سکه

مزایا و معایب بازار سکه و طلا در خرید فیزیکی چیست؟

اگر بخواهیم به مزایا و معایب بازار سکه و طلا در خرید فیزیکی بپردازیم می‌توانیم بگوییم که شما در خرید فیزیکی طلا به‌خوبی می‌دانید که چه مقدار طلا خریداری کرده و می‌توانید آن را به‌صورت فیزیکی داشته باشید؛ اما همین نگهداری فیزیکی و احتمال از دست دادن آن نیز خطری است که در هنگام خرید و سرمایه‌ گذاری در بازار سکه و طلا به‌صورت فیزیکی وجود دارد.

بنابراین در خرید طلا به‌صورت فیزیکی شما نقد شوندگی بالایی را تجربه می‌کنید و در هرلحظه که بخواهید می‌توانید طلا یا سکه خودتان را به قیمت روز بفروشید. از طرف دیگر با توجه به این‌که قیمت طلا و سکه یک‌قدم جلوتر از تورم است به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا می‌تواند راه‌حل مناسبی برای فرار از رکود اقتصادی باشد.

از طرف دیگر در سرمایه‌ گذاری در بازار سکه و طلا به‌صورت فیزیکی شما می‌توانید از طلا و سکه در مواقع ضروری کاربری‌های دیگری ازجمله زینتی یا کادویی استفاده کنید. همچنین شما در این حالت می‌توانید طلا را به شکل‌های نو، دست‌دوم یا آب‌شده تهیه کنید.

سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا به شکل گواهی سپرده‌های طلا
سرمایه گذاری سکه

سرمایه‌ گذاری در بازار سکه و طلا به شکل گواهی سپرده‌های طلا

 

به‌طورکلی می‌توان گفت که سرمایه‌ گذاری در بازار سکه و طلا به شکل گواهی سپرده طلا چیزی شبیه به خرید طلا به‌صورت فیزیکی است. با این تفاوت که خطرات مربوط به طلای فیزیکی و نگهداری آن از بین می‌رود. شما با داشتن گواهی سپرده طلا درواقع عین طلا را در اختیار دارید. با این تفاوت که طلای شما برای مدت‌زمان مشخصی غیرقابل‌دسترس خواهد بود. البته شما قادر به خریدوفروش سپرده خواهید بود و می‌توانید قبل از سررسید سپرده آن را به دیگری واگذار کنید یا سپرده دیگری را خریداری کنید.

همچنین این سپرده‌ها قابلیت عرضه به بازار بورس و فرا بورس را نیز دارند؛ بنابراین عملاً یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌ گذاری در بازار سکه و طلا خرید و نگهداری سپرده‌های طلا است. البته برای این کار شما نیاز به داشتن کد بورسی هستید.

از مزایای سرمایه‌ گذاری در بازار سکه و طلا به این روش این است که در آن کارمزدها کمتر است و قیمت فروش نیز به قیمت روز است؛ بنابراین عملاً برای یک سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا هوشمندانه می‌توانید از طریق خرید و نگهداری سپرده‌های طلا استفاده کنید. در این حالت شما هزینه خریداری، فروش و نگهداری کمتری نسبت به سرمایه‌ گذاری در بازار سکه و طلا به‌صورت فیزیکی خواهید داشت.

 

[irp posts=”18330″ name=”آیا راه اندازی دوباره آتی سکه طلا میتواند در کنترل قیمت سکه طلا مفید باشد؟”]

 

سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا در صندوق‌های سرمایه‌گذاری پشتوانه طلا
بهترین روش سرمایه گذاری در طلا

سرمایه‌ گذاری در بازار سکه و طلا در صندوق‌های سرمایه‌گذاری پشتوانه طلا

 

نوع آخر سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا را می‌توان به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا دانست. درواقع این صندوق‌ها ازاین‌جهت تشکیل‌شده‌اند که افراد بتوانند بدون درگیر شدن با موارد تخصصی و بدون نیاز به داشتن دانش تخصصی در حوزه‌های سرمایه‌گذاری سودآوری خوبی را تجربه کنند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری به چند دسته اساسی تقسیم‌بندی می‌شوند. یکی از انواع مهم این صندوق‌ها را می‌توان صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا دانست. در کلام ساده‌تر شما اگر قصد سرمایه‌ گذاری در بازار سکه و طلا دارید ولی اطلاع چندانی نسبت به این بازار و قوانین کلی سرمایه‌گذاری ندارید و نمی‌دانید در کدام نقطه بخرید و در کدام نقطه بفروشید، بهترین راه برای شما سرمایه‌ گذاری در بازار سکه و طلا در صندوق‌های سرمایه‌گذاری پشتوانه طلا است.

شما به دو صورت می‌توانید در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنید. یا این‌که یکی از این شرکت‌ها را پیدا کنید و به‌صورت حضوری سراغ آن‌ها بروید و یا اگر کد بورسی دارید می‌توانید به‌سادگی هرچه‌تمام‌تر اقدام به سرمایه‌ گذاری در بازار سکه و طلا در بورس کنید.

 

سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا
خرید سکه برای سرمایه گذاری

صندوق‌های متنوعی در بورس وجود دارد که صندوق‌های پشتوانه طلا یکی از انواع مهم آن محسوب می‌شود. می‌توان از بین این صندوق‌ها به موارد زیر برای سرمایه‌ گذاری در بازار سکه و طلا اشاره کرد:

صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس پارسیان = با نماد طلا
صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر سکه طلای کیان = نماد گوهر
صندوق سرمایه‌گذاری طلای زرافشان امید ایرانیان = نماد زر
صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر سکه طلای مفید = نماد عیار

این‌ها تعدادی از صندوق‌های طلا می‌باشند. در سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها توجه داشته باشید که به ناو (ارزش ذاتی) صندوق دقت کنید. به‌هرحال ارزش هر واحد این صندوق‌ها به موارد مهم دیگری به‌جز طلا نیز بستگی دارد؛ اما در کل سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها برای بلندمدت می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا و پایان سخن
سرمایه گذاری روی طلا

سرمایه‌ گذاری در بازار سکه و طلا و پایان سخن

 

به‌طورکلی می‌توان گفت که سرمایه‌ گذاری در بازار سکه و طلا یکی از پرسودترین و مطمئن‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها در دنیای اقتصاد بدانیم. به‌هرحال طلا ارزشی ذاتی دارد که سالیان سال پابرجا بوده است. از طرف دیگر طلا عنصری است که امروز در دنیای اقتصاد خود به‌عنوان یک شاخص محسوب می‌شود. پس عملاً یک نوع جزیره امن در دنیای اقتصادی محسوب می‌شود.

همان‌طور که گفتیم اولاً میان سکه و طلا در سرمایه‌گذاری تفاوت‌های عمده‌ای وجود دارد و ثانیاً سرمایه‌ گذاری در بازار سکه و طلا چندین راه و روش مختلف دارد. به‌طورکلی شما می‌توانید به‌صورت سنتی دست به سرمایه‌گذاری فیزیکی طلا بزنید یا اگر کمی باهوش باشید می‌توانید از سپرده‌های طلا استفاده کنید؛ اما به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا در صندوق‌های پشتوانه طلا به سبب نقد شوندگی بالا و فروش به میزان موردنظر می‌تواند بسیار کارساز باشد.

در کلام ساده‌تر وقتی شما سرمایه‌ گذاری در بازار سکه و طلا به شکل سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا را انتخاب می‌کنید می‌توانید به‌اندازه موردنیاز خریداری و به‌اندازه موردنیاز بفروشید؛ یعنی لزومی ندارد که حداقل خرید شما به‌اندازه یک واحد سکه یا چند گرم طلا باشد یا نباشد و در زمان فروش نیز لزومی به فروش به‌اندازه یک واحد سکه یا گرم نیست.

 

[irp posts=”24205″ name=”مهم‌ترین کاربرد طلا چیست؟ آشنایی با 3 کاربرد طلا در زندگی امروزه”]

 

اگر میخواهید بدانید قیمت هر ساتوشی چند تومان است و با نحوه سرمایه گذاری صندوق طلا و تفاوت قیمت سکه در بورس و بازار چیست توصیه میکنم حتما این مقاله را بخوانید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.