5 گام مهم برای ساده تر کردن فرایند معامله و ترید در بازار سرمایه

ساده‌تر کردن فرایند معامله

بازارهای سرمایه دنیای عجیبی دارند. این بازارها می‌توانند کسی را به ثروت و سود برسانند و دیگری را متحمل شکست و ضرر کند. بسیاری بازار سرمایه را تنها در اعداد و ارقام جداول مختلف می‌دانند. درحالی‌که این بازارها چیزی فراتر از این مباحث است.بازار جایی است که در آن انسان حضور دارد و هرجایی که انسان حضورداشته باشد عملاً اتفاقات جذابی می‌تواند رخ دهد. نکته جالب اینجاست که شما در بازار سرمایه می‌توانید هزاران روش برای معاملات خودتان پیدا کنید و از آن استفاده کنید

اما به نظر شما چگونه می‌توان دست به ساده تر کردن فرایند معامله زد؟ راستش را اگر بخواهید ساده‌تر کردن معامله می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری شما در بازارهای سرمایه شود؛ اما این چگونه اتفاق می‌افتد؟

 

آشنایی با فرآیند معامله

قبل از اینکه بخواهیم بدانیم چگونه دست به ساده تر کردن فرایند معامله بزنیم، ابتدا باید با خود فرایند معامله آشنا شویم. بسیاری در بازارهای سرمایه‌ای به‌خصوص بازار بورس ایران، تصور می‌کنند که فرایند معامله تنها فشردن دکمه خریدوفروش است و برخی دیگر کاملاً برعکس، تصور می‌کنند که فرایند خریدوفروش یک فرایند به‌شدت پیچیده است که عملاً باید در آن انواع اطلاعات مختلف را بررسی کرد و به‌واسطه انواع اندیکاتورها و اطلاعات جداول مختلف و خبرهای گوناگون دست به معامله زد.

گام‌های ساده‌تر کردن فرایند معامله به هر دو این گروه‌ها کمک می‌کند که بتوانند راه درستی در مسیر معاملاتی خودشان پیدا کنند. یادتان باشد که ساده‌تر کردن فرایند معامله به معنی ایجاد یک‌راه جدید نیست، ما فقط در نظر داریم روشی را بگوییم که شما بدانید باید دقیقاً بر چه اساسی دست به معامله بزنید.

در کلام بهتر ساده تر کردن فرایند معامله به معنی اولویت‌بندی در مورد اطلاعات و جداول مختلف است. این اولویت‌بندی می‌تواند به شما کمک کند تا شما دقیقاً بدانید که بر اساس نوع استراتژی خود چگونه دست به خریدوفروش بزنید. درواقع نوع استراتژی شما می‌تواند کمی این اولویت‌ها را تغییر دهد؛ اما در حالت کلی ساده‌تر کردن فرایند معامله یک روش و فرمول کلی است که می‌تواند برای همه کاربردی باشد.

[irp posts=”11207″ name=”۵ نتیجه مهم که از بررسی ترس در معامله برای گروه از معامله گران می‌توان گرفت”]

 

پیش از شروع ساده تر کردن فرایند معامله

قبل از این‌که بخواهیم گام‌های ساده‌تر کردن فرایند معامله را برای شما بازگو کنیم گفتن یک نکته لازم و ضروری است. شما باید بتوانید دقیقاً تشخیص دهید که دنبال چه چیزی در بازار سرمایه هستید. در کلام بهتر باید استراتژی معاملاتی خودتان را مشخص کنید. شما در هر بازار سرمایه می‌توانید به‌صورت بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت یا به‌صورت نوسان گیری فعالیت داشته باشید. برای این‌که بدانید دقیقاً باید چگونه معامله انجام دهید، حتماً یکی از این استراتژی‌ها را انتخاب کنید. در انتخاب استراتژی خود حتماً به مواردی مانند روحیه خودتان توجه کنید.

بسیاری از افراد از ریسک خوششان نمی‌آید. این افراد دوست دارند همیشه سود متعادل اما پایداری داشته باشند، بنابراین معاملاتی با دید بلندمدت می‌تواند برای آن‌ها مناسب باشد؛ اما افرادی نیز هستند که با هیجان راحت‌تر هستند و عملاً می‌توانند درصد ریسک بالاتری را تجربه کنند. این افراد نیز معاملات کوتاه‌مدت را می‌توانند انتخاب کنند.

به‌طورکلی بر اساس وقتی‌که قرار است در بازار بگذارید و میزان سودی که می‌خواهید داشته باشید می‌تواند نوع استراتژی شمارا مشخص کند؛ اما در بهترین حالت یادتان باشد که سعی کنید همیشه سهم‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت در سبد سهام خود داشته باشید تا سودآوری شما به‌نوعی تضمین شود. با این مقدمه حال نوبت این است که از گام‌های مختلف ساده‌تر کردن فرایند معامله صحبت کنیم.

اولین گام ساده‌تر کردن فرایند معامله

اولین گام ساده‌تر کردن فرایند معامله چیست؟

 

معمولاً بازار برای افراد مبتدی بسیار گیج‌کننده به نظر می‌رسد. بیش از 600 نماد در بازار بورس ایران وجود دارد. این تعداد نماد می‌تواند خودبه‌خود باعث سردرگمی هر تریدری و معامله‌ گری شود. ازاین‌رو اولین گام در ساده تر کردن فرایند معامله این است که بدانیم چه نمادی را برای بررسی انتخاب کنیم.

باور کنید یا نکنید، شما وقت این را ندارید که همه نمادها را بررسی کنید و تک‌به‌تک در بازار بگردید که تا چیزی را پیدا کنید که دقیقاً مناسب باشد. از طرف دیگر هر استراتژی زمان مشخصی برای انتخاب سهم دارد. برای نوسان گیری باید در ابتدای صبح اقدام کنید و برای خرید های مطمئن‌تر ساعت‌های پایانی بازار به نظر می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

شما بر اساس استراتژی خود خواهید دانست که دقیقاً چه سهم‌هایی می‌تواند برای شما مناسب باشد؛ اما نکته مهم این است که شما باید بر اساس تابلو خوانی و اطلاعات روی تابلو دست به ساده‌تر کردن فرایند معامله بزنید؛ یعنی شما در گام اول ساده‌تر کردن فرایند معامله تنها و تنها باید حواستان به قیمت‌های آخر، پایانی و سایر اطلاعات تابلو باشد.

حال در طول مدت‌زمان مشخصی شما بر اساس تجربه‌هایی که به دست می‌آورید می‌دانید چه سهم‌هایی را باید نگاه کنید؛ اما در ابتدای کار می‌توانید از فیلتر نویسی(دانلود فیلترهای کاربردی بورس) استفاده کنید. یادتان باشد اصلاً در این گام ساده تر کردن فرایند معامله لازم نیست که یاد بگیرید که چگونه فیلتر نویسی کنید. شما تنها کافی است بدانید از چه فیلتری استفاده کنید. مثلاً شما می‌دانید که سهم‌هایی که قدرت خریدار بهتری دارند می‌تواند انتخاب مناسبی باشند. ازاین‌رو با یک جست‌وجوی ساده و سریع فیلتر موردنظر را پیدا کنید و آن را در بخش فیلتر سایت tsetmc وارد کنید.

از طرف دیگر بسیاری از کارگزاری‌ها خودشان فیلترهای از پیش تعیین‌شده‌ای دارند که می‌تواند به شما کمک کند تا سهم و نماد موردنظر خودتان را پیدا کنید؛ بنابراین در اولین گام ساده‌تر کردن فرایند معامله باید با فیلتر سهم‌هایی را که می‌خواهید از مابقی سهم‌ها جدا کنید.

گام دوم ساده‌تر کردن فرایند معامله

گام دوم ساده‌تر کردن فرایند معامله چیست؟

 

در گام دوم ساده تر کردن فرایند معامله بعدازاینکه تعداد معدود و محدودی نماد انتخاب کردید این است که شما باید وضعیت تابلو نماد را موردبررسی قرار دهید. یادتان باشد که شما تنها بر اساس یک وضعیت در تابلو نمادها را فیلتر کرده‌اید. بقیه اطلاعات تابلو می‌تواند وضعیت بهتری به شما بدهد. تمام نمادها را سریع ازنظر قیمتی و معامله روز و قدرت‌های خریدار و فروشنده و حجم معاملات و … نگاه کنید.

مسلماً دراین‌بین نمادهایی جذاب‌تر از بقیه به نظر می‌رسد. پس بازهم شما در گام دوم ساده‌تر کردن فرایند معامله فیلتر خود را کوچک‌تر کردید تا تعداد نمادهای محدودتری برای بررسی باقی بماند.

گام سوم ساده تر کردن فرایند معامله چه می باشد؟

اما در گام سوم نیاز است که دیگر کمی دقیق‌تر در سهم‌هایی که مانده‌اند نگاه کنیم. احتمالاً در این مرحله 5 تا 10 مورد سهم بیشتر باقی نمانده باشد. البته باکمی که باتجربه‌تر شوید، تعداد کمتری از نمادها در این مرحله باقی می‌ماند.

در این حالت شما باید سراغ نمودارهای سهم‌های موردنظر بروید. در بررسی نمودارها می‌توانید روش‌های مختلفی به کار ببرید اما برای ساده‌تر کردن فرایند معامله شما می‌توانید نمودار نماد موردنظر را با نماد شاخص گروه نمادی آن مقایسه کنید. در این مقایسه مشخص می‌شود که روند کلی نماد شما به کدام سمت است. در این حالت نیز تعداد سهم‌های جذاب برای شما کم و کمتر می‌شود و عملاً چند سهم محدود برای شما باقی می‌ماند.(در ادامه مقاله شکست در ترید کردن را مطالعه نمایید.)

5 گام مهم برای ساده‌تر کردن فرایند معامله و ترید در بازار سرمایه

گام چهارم ساده‌تر کردن فرایند معامله

 

بعدازاین چند گام ساده تر کردن فرایند معامله، احتمالاً دو تا 5 مورد بیشتر سهام برای بررسی باقی نمانده باشد. در این حالت در نمودار بیشتر دقیق شوید و بر اساس تحلیل‌هایی که بلدید و می‌دانید کارآمد خواهد بود نمودار موردنظر را تحلیل کنید. در این موقعیت پیشنهاد ما به شما این است که از اسیلاتور هایی مانند rsi استفاده کنید؛ زیرا این اسیلاتورها می‌توانند روند کلی و گذشته سهم را به‌خوبی به نمایش بگذارند. در این مرحله شما حد سود و ضرر و … را می‌توانید مشخص کنید. خطوط حمایتی و مقاومتی را ترسیم کنید تا دقیقاً بدانید کدام سهم درصد سود بیشتری ممکن است به شما برساند.

 

[irp posts=”8430″ name=”دو روش ورود و خروج به معاملات که هر معامله گر حرفه ای باید با آن هاآشنا باشد”]

سخن پایانی از ساده‌تر کردن فرایند معامله

 

گام آخر در ساده تر کردن فرایند معامله

اما بعدازاینکه یک یا دو سهام بعد از 4 گام ساده تر کردن فرایند معامله گفته‌شده باقی ماند، شما باید و حتماً سراغ سایت کدال بروید و آخرین اطلاعیه‌های مربوط به نماد مربوطه را مطالعه کنید. هر اتفاق و هر خبری ممکن است تأثیر مستقیم در این نماد بگذارد. ممکن است که سهم در شرف تعلیق یا لغو اعتبار باشد. در این صورت خرید سهام برابر است با از دست دادن سرمایه شما؛ بنابراین سعی کنید آخرین اطلاعیه‌های کدال و آخرین اطلاعیه‌های ناظر بازار در مورد سهم را مطالعه کنید. تا به نتیجه مطلوب برسید.

 

سخن پایانی از ساده‌تر کردن فرایند معامله

 

اما در مورد ساده تر کردن فرایند معامله، یک نکته اساسی باقی می‌ماند و آن این است که آیا واقعاً لازم است دست به ساده‌تر کردن فرایند معامله بزنیم؟ در کلام بهتر چه لزومی دارد که 5 گام ساده‌تر کردن فرایند معامله انجام دهیم؟ ابتدا باید گفت که کل این ساده تر کردن فرایند معامله برای شما در ابتدا 15 دقیقه و برای یک فرد حرفه‌ای 5 دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد. این زمان مسلماً حتی اگر به نیم ساعت هم افزایش پیدا کند، مسلماً ارزش بالاتری دارد نسبت به این‌که شما بخواهید ساعت‌ها در بازار سهام سردرگم شوید.

درواقع ساده‌تر کردن فرایند معامله باعث می‌شود که عملاً شما بدانید که دنبال چه چیزی می‌گردید و دقیقاً طلای موردنظر خودتان را پیدا کنید. ازاین‌رو ساده تر کردن فرایند معامله نه‌تنها ازنظر زمانی به نفع شماست، بلکه باعث می‌شود شما روند درستی برای پیدا کردن سهم در پیش بگیرید. البته در مورد ساده‌تر کردن فرایند معامله این را نیز در نظر بگیرید که استراتژی شما حرف اول را میزند. در کلام بهتر این استراتژی شما و نحوه ترید کردن شماست که می‌تواند گام‌های ساده تر کردن فرایند معامله را مشخص کند.

این گام‌های بیان‌شده در اینجا تنها یک فرمول کلی است. شما باید آن را برای خود شخصی‌سازی کنید که این با توجه به تجربه و دانش شما کم‌کم به دست می‌آید. (در نهایت اگر میخواهید با کدال افزایش سرمایه آشنا شوید و در مورد سود معامله در ارز دیجیتال هم بیشتر بدانید این مقاله را بخوانید)

[irp posts=”24238″ name=”بهبود روش معامله در بازار سرمایه به کمک 3 حالت ذهنی”]

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.