ریسک سرمایه گذاری در بیت کوین | بررسی ریسک سرمایه گذاری بر روی ارزهای دیجیتالی

ریسک سرمایه گذاری در بیت کوین | بررسی ریسک سرمایه گذاری بر روی ارزهای دیجیتالی

یکی از سوالاتی که هر سرمایه گذار حرفه ای و تریدر بازار ارزهای دیجیتال باید قبل از هر اقدامی بپرسد این است که ریسک سرمایه گذاری در بیت کوین چقدر است؟ در واقع پاسخ به این سوال می تواند استراتژی و نقشه راه سرمایه گذاری شما را مشخص کند. بنابراین باید بدانیم که ریسک سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال چقدر است و چگونه می توان بر اساس این شناسایی ریسک، سرمایه گذاری مناسب و پر سودی را تجربه کرد؟

ریسک، مهمترین عنصر در بازار سرمایه

 

مهمترین عنصر در هر بازار سرمایه ای شناسایی ریسک است. بگذارید برای درک این مفهوم کمی به ذات اصلی بازار های سرمایه ای نگاه کنیم.
شما به عنوان سرمایه گذار بر اساس تحلیل، شانس یا هر ابزار دیگری سعی می کنید گزینه مناسبی را برای خرید انتخاب کنید. شما از این خرید این انتظار را دارید که در آینده مشخص سود خوبی از فروش این کالا یا سهم داشته باشید. بنابراین شما بر روی آینده ای نامشخص سرمایه گذاری می کنید.

از این رو می توان به طور کلی گفت ریسک جزئی از بازار سرمایه ای محسوب می شود و نمی توان در هر صورت ریسک را از این بازار حذف کرد. مگر با استفاده از تضمین ها و قول نامه هایی که می تواند ضرر را جبران کند. اما سرمایه گذاران و تریدرها به خوبی می دانند که در قابل دریافت این تضمین و قولنامه سود قابل توجهی را از دست می دهند و عملا هزینه بالایی را برای این گارانتی پرداخت خواهند کرد. از این رو چندان مایل به استفاده از این روش نیستند. یا حداقل سعی می کنند تنها بخشی از سرمایه خودشان را در این نوع بازارهای سرمایه ای قرار دهند.

از این مثال کاملا مشخص است که بازار سرمایه به مفهوم ریسک وابسته است و ریسک مفهومی است که می تواند سود دریافتی ما را مشخص کند، اما چگونه؟
بیایید با یک مثال ساده این مسئله را مشخص کنیم. فرض کنیم بازی میان دو تیم لیورپول و نفت تهران قرار است برگزار شود. حال شما اگر بخواهید به عنوان سرمایه گذار برای برد یکی از دو تیم یا مساوی در این بازی سرمایه گذاری کنید، کدام گزینه را انتخاب می کنید:

1- برد لیورپول
2- برد نفت تهران
3- مساوی

احتمالا شما سرمایه گذاری خودتان را بر روی برد لیورپول انجام خواهید داد. زیرا بر اساس آمار و تحلیل های گذشته و بر اساس سابقه دو تیم این احتمال وجود دارد که لیورپول با تعداد گل بالا تیم نفت تهران را ببرد. از این رو منطقی به نظر می رسد که شما سرمایه گذاری خودتان را بر روی برد لیورپول انجام دهید. این همان طرز فکری است که احتمالا به جز شما سرمایه گذاران بسیاری بر اساس آن دست به سرمایه گذاری می زنند.

 

[irp posts=”42712″ name=”آموزش 4 روش معامله ساده و کم ریسک در ارز های دیجیتال (اختصاصی برای مبتدیان)”]

 

ریسک سرمایه گذاری در بیت کوین

ریسک و مسئله ای به نام سود

 

اما یک اصل اساسی دیگر در بازارهای سرمایه ای وجود دارد. در جایی که تعداد سرمایه گذاران زیادی وجود داشته باد، عملا سود کمتری بین سرمایه گذاران تقسیم می شود. از این رو زمانی که شما بر روی برد لیورپول سرمایه گذاری می کنید، عملا نباید انتظار داشته باشید که سود قابل توجهی به شما برسد. بنابراین شما با قبول ریسک کمتر ( یعنی احتمال موفقیت بیشتر ) به سود کمتر می رسید.

اما تصور کنید به صورت اتفاقی یا بر اساس حس ششم یا هر دلیل دیگر تصمیم گرفته باشید که بر روی برد نفت تهران سرمایه گذاری کنید. از آن جایی که تعداد سرمایه گذاران کمی در این سمت قرار دارند عملا احتمال سود بیشتری برای شما وجود دارد. بنابراین شما با قبول ریسک بالاتر و با قبول احتمال بالاتر باخت، سود دریافتی خود را چند برابر می کنید.

این مثال به خوبی نشان می دهد که با افزایش ریسک درصد سرمایه گذاران کمتر می شود و این یعنی که در صورت موفقیت بودن سرمایه گذاری سود بالاتری نصیب شما خواهد شد.
وارن بافت معتقد است ” در زمانی که همه سرمایه گذاران در حال فروش هستند، شما شروع به خرید کنید و زمانی که همه در حال خرید کردن هستند، شما بفروشید. ” این جمله به خوبی نشان می دهد که شناسایی مفهوم ریسک تا چه اندازه می تواند استراتژی شما را تعیین کند.

(در ادامه مقاله ای به نام بررسی مفهوم ریسک مساعد و نامساعد تهیه کرده ایم، اگر اطلاعات بیشتری درباره آن میخواهید حتما مطالعه نمایید)

 

ریسک سرمایه گذاری در بیت کوین | بررسی ریسک سرمایه گذاری بر روی ارزهای دیجیتالی

ریسک سرمایه گذاری در بیت کوین

 

حال با توجه به آشنایی به مسئله ریسک، نوبت این است که خطر پذیری سرمایه گذاری در بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال را مورد بررسی قرار دهیم.
یک بار دیگر به مثال بالا نگاه کنید. ریسک در این مثال به چه عامل یا عواملی بستگی دارد؟ مهمترین عاملی که باعث شده است یک سرمایه گذاری یا یک انتخاب ریسک پذیر باشد، مسئله آینده و زمان است. در واقع عدم توانایی کامل پیش بینی باعث می شود که شما به طور قطع ندانید که قرار است چه اتفاقی رخ بدهد. به بیان ساده تر هرچه این قطعیت کمتر شود، عملا ریسک شما بیشتر می شود.

همین مسئله در مورد ریسک سرمایه گذاری در بیت کوین وجود دارد. در واقع یک سرمایه گذار در بازار های سرمایه ای با انواع تحلیل و بررسی ها سعی می کند به قطعیت بالاتری از آینده برسد. بنابراین تمام کاری که یک تریدر یا سرمایه گذار می کند این است که سعی می کند با تحلیل بازار، آینده را دقیق تر پیش بینی کند و بر اساس این پیش بینی ریسک سرمایه گذاری را مدیریت کند.

حال برای درک ریسک سرمایه گذاری در بیت کوین و خطر پذیری سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال باید با ویژگی های این بازار آشنا شویم و با در کنار هم گذاشتن این مفاهیم عملا ریسک سرمایه گذاری در بیت کوین را شناسایی کنیم.

بیت کوین و به طور کلی بازار ارزهای دیجیتال یک بازار نوپا محسوب می شود، این سخن بدین معنی است که عملا بازار، گذشته ای چندان طولانی ندارد. بنابراین عملا نمی توان تحلیل چندان دقیقی از بازار ارزهای دیجیتال به خصوص به صورت بلند مدت داشت.

حال با توجه به شرایط گفته شده در بالا می توان به این نتیجه رسید که شما در این بازار پیش بینی دقیقی از آینده نمی توانید داشته باشید و این به معنی کاهش قطعیت و افزایش ریسک سرمایه گذاری در بیت کوین است.

 

ریسک سرمایه گذاری در بیت کوین

ریسک سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال چقدر است؟

 

اما فارغ از مسئله نوپا بودن بازار ارزهای دیجیتال و نبود گذشته چندان طولانی، فاکتورهای دیگری در افزایش خطر پذیری سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال وجود دارد.
مهمترین این فاکتورها عملا فیات بودن ارزهای بنیادی این بازار مانند بیت کوین است. در واقع ارزهای فیات به ارزهایی گفته می شود که عملا پشتیبانی خاصی ندارد و ارزش آن ها وابسته به سیستم عرضه و تقاضاست. نمونه بارز این ارزها را می توان ریال، دلار، یورو و … دانست.

بی پشتیبان بودن یک ارز می تواند دلیل کافی برای پرنوسان بودن آن باشد. از این رو عملا ریسک سرمایه گذاری در بیت کوین چند برابر سایر بازارهای سرمایه ای محسوب می شود. اما شاید برای شما سوال باشد که چرا دیگر ارزهای فیات مانند دلار و … درگیر این نوسان و ریسک بالا نمی شوند؟

در روزهای گذشته ارزش بازار بیت کوین نزدیک به ارزش بازار فرانک سوئیس شد. ارزش بازار مفهومی است که از حاصل ضرب قیمت ارز در تعداد معاملات آن به دست می آید. با توجه به این که قیمت بیت کوین حدودا 60 هزار برابر قیمت فرانک سوئیس است، می توان به این نتیجه رسید که تعداد معاملات فرانک سوئیس نیز 60 هزار برابر بیت کوین است. در واقع ارزهای فیات مادامی که مورد استفاده قرار می گیرند عملا به ثبات می رسند و هر چه این استفاده کمتر شود عملا وارد یک دوره پر نوسان می شود. این همان بلایی است که سر ارز فیات ریال آمد.

 

[irp posts=”42947″ name=”0 تا 100 آشنایی با بازار دو طرفه ارز دیجیتال (کاملا اختصاصی)”]

 

ریسک سرمایه گذاری در بیت کوین | بررسی ریسک سرمایه گذاری بر روی ارزهای دیجیتالی

خطر پذیری سرمایه گذاری در بیت کوین و مسئله سود

 

احتمالا تا به اینجا متوجه شده باشید که ریسک سرمایه گذاری در بیت کوین تا چه اندازه ای بالاست. یک بار دیگر به ابتدای این مقاله برگردید و متن را دوباره مرور کنید.

در ابتدای این مقاله بیان کردیم که در هر موقعیتی که ریسک بالاتر باشد، سودآوری نیز بیشتر است. در واقع اگر بخواهیم بهتر بیان کنیم در هر موقعیتی که ریسک بالا باشد، سود یا ضرر بیشتر خواهد بود. بنابراین کاملا مشخص است که چگونه یک سرمایه گذار در این بازار می تواند به سودهای چند درصدی برسد و از طرف دیگر یک سرمایه گذار ضررهای کلان می کند.

در واقع ریسک سرمایه گذاری در بیت کوین به سبب غیر قابل پیش بینی بودن و وابسته بودن به عوامل متعددی مانند اخبار و … بسیار بالاست. البته بالا بودن این ریسک به معنی عدم تحلیل پذیری بازار نیست. بنابراین بسیاری با قبول این ریسک و با تحلیل های نسبتا پیچیده می توانند به سود های بالایی برسند.

سوالات متداول

1- ریسک سرمایه گذاری در بیت کوین چرا بالاست؟
· کوتاه بودن عمر بازار
· نداشتن پشتیبان ( فیات بودن ارز )
· وابستگی به عوامل متعددی مانند اخبار و …
· و …

2- آیا بالا بودن خطر پذیری سرمایه گذاری در بیت کوین و ارزهای دیجیتال به معنی قمار بودن این بازار است؟
قمار زمانی اتفاق می افتد که شما ریسک را در نظر نگرفته باشید. این که ریسک بالا باشد، عملا قدرت ریسک پذیری شما را به چالش می کشد و این که تحلیل پذیری را در این نوع بازارها سخت تر می کند.
اگر نمیدانید دوج کوین چیست و ریسک خرید دوج کوین چگونه است این مقاله به شما کمک خواهد کرد ، همچنین اگر میخواهید درباره چشم انداز بازار ارز دیجیتال بیشتر بدانید حتما این مقاله را مطالعه کنید.

 

[irp posts=”29640″ name=”بهترین صرافی ارز دیجیتال کدم‌اند؟ معرفی 5 صرافی آنلاین معتبر ایرانی”]

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.