رشد و رونق مشروط صندوق های کالایی

رشد و رونق مشروط صندوق های کالایی

 صندوق های بورس کالا تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند، بازار آتی زعفران بازار پرعمقی نیست، بنابراین نمیشــود دارایی صندوق ها را بر اساس گواهی سپرده زعفران و آتی آن ترکیب کرد و نمیتوان گفت در افت قیمت زعفران از افت آتی اســتفاده کنیم تا بالانس سودآوری خود را حفظ کنیم.

البته در شرایط فعلی صندوق زعفران میتواند نقدشوندگی بازار را تا حد کوچکی بالا ببرد و نمی تواند تاثیر بسزایی بر بازار بگذارد. همچنین امید نامه این صندوق ها یکسان بوده و سکه طلا پایه اصلی صندوق هاست بنابراین با رشــد سکه طلا این صندوق ها نیز رشد میکنند، وجود این صندوق ها اتفاق مثبتی است که نقدشــوندگی بازار را تا حدی افزایش داده و منجر به بلوغ بازار خواهد شــد اما درکوتاه مدت تاثیر خاصی بر بازار نمیگذارد.

البته در خصوص پیش بینی روند صندوق ها قانون بودجه و فروش نفت کشور در ســال 1400 موثر خواهد بود، زیرا ثبات قیمت دلار در گروی صادرات نفت اســت. صندوق های مبتنی بر سکه طلا رابطه مستقیمی با سکه طلا دارند و ابزار مشتقه دیگری در این بستر وجود ندارد که بتواند ریسکهای موجود را حفظ کند، بنابراین آینده این صندوق ها به روند ســکه وابسته است. روند سکه طلا به دو فاکتور اونس جهانی و دلار بازار آزاد بستگی دارد، اونس جهانی همچنان پتانسیل رشد دارد، دلار بازار آزاد نیز رابطه مستقیمی با بودجه تصویبی کشــور دارد، طبق آنچه در بودجه آمده اســت، دولت قصد صادرات روزانه 2میلیون و 300 بشکه نفت را دارد، در صورت عملی شدن این روند منجر به سرکوب نرخ دلار خواهد شد که باعث افت سکه طلا شده و در پی آن شــاهد افت صندوق ها خواهیم بود، بنابراین اگر دولت بتواند به عرصه صادرات بشــکه نفت بازگردد و دلارهای حاصل از فروش را دریافت کند، امکان رشــد کمی برای طلا و سکه دیده میشود. همچنین در صورتی که فروش روزانه بشکه های نفت به زیر یک میلیون برسد، کسری بودجه افزایش خواهد یافت و در 3 ماه انتهای 1400 ممکن اســت جامپ های شدیدی در نرخ ارز رخ دهد که در پی آن سکه نیز از رشد خوبی برخوردار میشود.

در نهایت: با توجه به انتخابات ســال آینده کشــورمان، طلا به صورت مقطعی، با کمی افت مواجه خواهد شد اما در 3 ماه آخر 1400 میتوان شاهد رشد آن بود.

رشد و رونق مشروط صندوق های کالایی - مصاحبه ی آقای بوربور

دانلود هفته نامه بورس اسفند 1399

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.