دو نکته در رابطه با حجم معاملات و معاملات در سقف ها و کف های بازار

دو نکته در رابطه با حجم معاملات که معامله گران حرفه ای توجه ای ویژه به آن ها دارند و دومورد که در معاملات سقف ها و کف های بازار معامله گران مبتدی به آنها بی توجه اند.

دو نکته مهم در رابطه با افزایش حجم در معاملات

حجم معاملات:

حجم معاملات رابطه مستقیم با ریسک معاملات دارد. هرچه حجم معاملات بیشتر باشد، اگر معامله منجر به برد شود سود بیشتری حاصل‌شده و اگر به باخت منتهی شود زیان بیشتری شناسایی می‌شود.

 یک معامله‌گر حرفه‌ای بیشترین حجم معاملات خود را با توجه به حد زیان آن معامله انتخاب می‌کند به‌طوری‌که:

  1. اگر معامله‌ای حد زیان بزرگی داشت، معامله‌گر حجم معامله خود را کاهش می‌دهد تا اگر معامله به باخت منتهی شود ضرر بزرگ ناشی از حد زیان بزرگ با حجم کم معامله خنثی‌شده و ضرر معقولی به‌جا گذارد؛ و اگر معامله به برد منتهی شد، سود خوبی حاصل شود.
  2. اگر حد زیان معامله کوچک باشد، معامله‌گر حرفه‌ای حجم را افزایش می‌دهد. اگر معامله منجر به زیان شود حد زیان کم، حجم زیاد را خنثی کرده و زیان معقولی به‌جا می‌ماند و اگر معامله منجر به سود شود سود بزرگی شناسایی می‌شود.

معامله‌گری که به درجه استادی رسیده، به صورتی معامله می‌کند که بسته به شرایط بازار می‌تواند ریسک خود را متعادل نگه دارد و در کل روند، معامله باز، داشته باشد (ابتدای روند، میانه روند و انتهای روند).

[irp posts=”19922″ name=”خرید پله‌ای در بورس چیست؟ | کاهش ریسک افزایش سود”]

مثال:

نشانه‌هایی از برگشت قیمت در بازار شکل‌گرفته است:

    1. احتمال دارد این اتفاق در اول روند بیفتد که در این ناحیه معامله کردن با ریسک بالا همراه است. اگر قصد معامله داریم بهتر است با حجم کم شروع کنیم زیرا در این مواقع اصولاً حد زیان بزرگی شکل می‌گیرد. درنتیجه برای اینکه حد زیان بزرگ معامله را خنثی کنیم، حجم را کمتر می‌کنیم. در چنین شرایطی انتظار حرکات بزرگ قیمت را نداریم، پس هدف‌های قیمتی را بزرگ در نظر نمی‌گیریم.
    2. وقتی قیمت به میانه روند رسید، ریسک معامله کردن پایین است و اصولاً در این نواحی حد زیان‌های کوچکی شکل می‌گیرد. درنتیجه می‌توانیم با بیشترین حجمی که مدیریت ریسک و سرمایه به ما اجازه می‌دهد معامله کنیم. در این شرایط انتظار حرکات بزرگ قیمت را داریم، پس به هدف‌های قیمتی فضای زیادی می‌دهیم.
    3. وقتی در قیمت نشانه‌هایی از پایان روند شکل گرفت، دوباره ریسک معامله کردن زیاد می‌شود. اگر قصد معامله داریم بهتر است با حجم کم شروع کنیم. باید بدانیم که در این نواحی اصولاً حد زیان‌های بزرگی شکل می‌گیرد. درنتیجه برای خنثی کردن حد زیان بزرگ، حجم معاملات را کمتر می‌کنیم. در چنین شرایطی انتظار حرکات بزرگ قیمت را نداریم، پس به هدف‌های قیمتی فضای زیادی نمی‌دهیم.

معاملات در کف و سقف قیمت

تمام افراد مبتدی علاقه‌مند هستند که در کف قیمت بخرند و در سقف قیمت بفروشند، ولی واقعیت این است مادامی‌که قیمت به‌صورت کامل تغییر جهت نداده کف و سقف قیمت قابل‌تشخیص نیست. اگر کسی در سقف و کف قیمت معامله کرده، کاملاً اتفاقی بوده و هیچ استدلالی پشت این معامله نبوده است.

من همیشه در جلسات مشاوره یا در کلاس‌های آموزشی به دانشجویانم گوشزد می‌کنم که هرگز به دنبال سقف و کف قیمت نباشند

زیرا:

  1. کسانی که معتقدند باید در سقف و کف قیمت وارد شوند، اولین دسته از معامله‌گرانی هستند که برخلاف حرکت بازار عمل کرده و ریسک وحشتناکی را به سرمایه خود تحمیل می‌کنند.
  2. کسانی که با دید میان‌مدت یا بلندمدت اقدام به معامله می‌کنند، باید بدانند که بازارها ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها در کف یا سقف قیمتی خود درجا بزنند و همین امر باعث می‌شود سرمایه‌شان بدون سودآوری درگیر معامله باشد و فرصت‌های سودآوری در بازارهای دیگر را هم از دست بدهند.
  3. کسانی که می‌خواهند امن معامله کنند و به سود بالا، دست یابند، باید نگاه ویژه‌ای به تشخیص و معامله در میانه روند، یعنی جایی که قیمت از کف و سقف جداشده، داشته باشند.
حجم معاملات
افزایش حجم در معاملات

نتیجه:

  1. در روند رشدی جایی وارد معامله می‌شویم که قیمت از کف دور شده و آماده رشد است. عملاً اجازه می­دهیم قیمت حرکت خود را شروع کند و بعد وارد خرید می‌شویم.
  2. در بازارهای دوطرفه وقتی روند را افتی می‌بینیم، جایی وارد معامله می‌شویم که قیمت از سقف دور شده و آماده افت است. درواقع عملاً اجازه می­دهیم قیمت حرکت خود را شروع کند و بعد وارد فروش می‌شویم.

اگر عاشق معامله‌گری هستید، خرید کتاب معامله گری مخالف تحلیل گری و بیگ پیکچر معامله گری را به شما توصیه میکنم.

 

[irp posts=”11580″ name=”دو نوع پول‌بک که هر معامله‌گر باید آن ها را بشناسد”]

 

چهار نکته ضروری که در افزایش حجم در معاملات باید در نظر گرفت.

نقاط افزایش حجم

اگر معامله‌گر می‌خواهد سود چشم‌گیری کند، باید تا جایی که مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک اجازه می‌دهد در میانه روند حجم معاملات خود را افزایش دهد. معامله‌گر حرفه‌ای به‌جای اینکه بر ابتدا و انتهای روند متمرکز شود، تمام تمرکز خود را در میانه روند می­گذارد. یادمان باشد که:

  1. حرکات بزرگ قیمت در میانه روند شکل می‌گیرد.
  2. در میانه روند، حرکات قیمت سریع و قوی است؛ یعنی در نمودار قیمت کندل­های بزرگ می‌بینیم.
  3. عمر میانه روند کم است و در زمان بسیار کم، قیمت به انتهای روند می‌رسد.
  4. در میانه روند احتمال برد معاملات به‌شدت بیشتر است.

 

من همیشه در جلسات مشاوره به دانشجوهایم گوشزد می‌کنم: اگر به هر دلیلی در این ناحیه معاملات سودآور را از دست بدهید (مانند خواب ماندن، دنبال نکردن بازار، درگیری سرمایه در بازارهای دیگر و …) زیان کرده­اید و این موضوع می‌تواند سوددهی بالای شمارا تحت تأثیر قرار داده و از بین ببرد، زیرا احتمال دارد همین معامله ازدست‌رفته می­توانسته سود نجومی برایتان به همراه داشته باشد و شما آن را ازدست‌داده‌اید. درنتیجه میانگین سود کارنامه معاملاتی شما به‌شدت افت می­کند.

برای دانستن اوراق بدهی در بورس چیست و بازار بورس فارکس و کال مارجین یعنی چیبه این مقاله مراجعه کنید

[irp posts=”8928″ name=”پلتفرم های معاملاتی چیست؟”]

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دهقان
دهقان
3 سال قبل

با سلام لطفا در ایمیل من بفرمایید اگر من قیمت کمتر از کف را پیشنهاد کنم ممکن است منجر به خرید شود با توجه به پایین آمدن بازار متشکرم

مدیر سایت
مدیر
3 سال قبل
پاسخ به  دهقان

با سلام و درود
لطفا سوالتان را شفاف بیان کنید
موفق باشید

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.