آموزش ترسیم سطح حمایت و مقاومت در فارکس

حمایت و مقاومت در فارکس

خطوط حمایت و مقاومت در فارکس و در هر بازار سرمایه‌گذاری که قیمت‌ها در آن بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود، می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. مسئله حمایت و مقاومت در فارکس پیش از آنکه یک مسئله تکنیکالی و اقتصادی محسوب شود، یک مفهوم روانی و رفتاری در بازار است. از این رو باید حمایت و مقاومت در فارکس را از چند جنبه نگاه کرد.

اصلی‌ترین و مهم‌ترین سؤالی که در همین ابتدای کار پرسیده می‌شود این است که سطح حمایت و مقاومت در فارکس چیست؟ به ساده‌ترین زبان اگر بخواهیم این مفهوم را توضیح دهیم، می‌توانیم بگوییم که بازار به برخی از قیمت‌ها حساسیت بیشتری دارد و نمی‌تواند آن قیمت را نادیده بگیرد.

از این رو سهام یا جفت ارز یا هر متاع معامله‌ای دیگر، وقتی به این سطح قیمت‌ها می‌رسند واکنش می‌دهند. هرچه قدر حساسیت بازار به این قیمت‌ها بیشتر باشد، واکنش سهام شدیدتر می‌شود و درنهایت باعث می‌شود که قیمت فعلی سهم یا جفت ارز نتواند آن قیمتی که بازار روی آن حساس شده است را رد کند و دقیقاً از همان نقطه یا حوالی آن نقطه روند خود را تغییر می‌دهد. حال اگر روند صعودی بود، تبدیل به نزولی می‌شود و اگر روند نزولی بود، تبدیل به یک روند صعودی می‌شود.

یک مثال برای درک سطح حمایت و مقاومت در فارکس

برای درک این موضوع و در جهت پاسخ به سؤال سطح حمایت و مقاومت در فارکس چیست؟ بهتر است از یک مثال استفاده کنیم. شما قیمت دلار را در بازار ارز ایران تصور کنید. این قیمت مدام در حال تغییر روند است و نوسان است.(در ادامه مقاله منظور از جفت ارز چیست را هم مطالعه کنید)

شما در کوچه و خیابان معمولاً کمتر از نوسانات دلار می‌شنوید تا زمانی که قیمت این ارز جهش چند برابری پیدا می‌کند؛ بنابراین کم‌کم بازار نسبت به روند ارز حساس می‌شود. این حساسیت ابتدا باعث افزایش تقاضا و بالطبع باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود؛ اما رفته‌رفته کم‌کم بازار نسبت به قیمت‌هایی حساسیت بیشتری به خرج می‌دهد.

این را در موضوع سطح حمایت و مقاومت در فارکس و به طور کلی سایر بازارها در نظر داشته باشید، قیمت‌های رند همواره سطوح حساس‌تری از نظر روانی محسوب می‌شود. از این رو بازار ارز به قیمت 25 هزار تومان حساس بود؛ اما فشار تقاضا به اندازه‌ای بود که این حساسیت چندان تأثیری نداشت. با افزایش روند قیمتی درصد حساسیت مردم نسبت به آن بیشتر شد. در این حالت قیمت 30 هزار تومانی به عنوان نقطه حساس بعدی در ذهن معامله‌گران نقش بست.

اگر یادتان بیاید در تاکسی و خیابان و مغازه و … همه این قیمت را بیان می‌کردند و از رسیدن قیمت دلار به آن واهمه داشتند؛ بنابراین عملاً قیمت 30 هزار تومانی مانند یک سد مقاومتی روانی ساخته و پرداخته شد. وقتی قیمت ارز به نزدیکی‌های 30 هزار تومان رسید، کم‌کم فشار تقاضا کمتر شد و این بار عرضه بود که شروع به اوج گیری کرد.

پس قیمت 30 هزار تومانی در این بازار به عنوان یک سطح مقاومت عمل کرد و نگذاشت که قیمت آن را رد کند؛ اما با شروع فشار عرضه قیمت رو به پایین حرکت کرد و این بار فروشنده‌ها نگران قیمت رند 25 تومانی بودند؛ که در حرکت اول این سطح رد شد اما با متعادل شدن بازار و تعادل میان عرضه و تقاضا کم‌کم سطح حمایتی 25 هزار تومانی تقویت شد و امروز قیمت دلار در این سطح در حال نوسان و بالا و پایین شدن است.

سطح حمایت و مقاومت در فارکس را چگونه پیدا کنیم؟
نحوه رسم خطوط حمایت و مقاومت در فارکس

 

[irp posts=”34201″ name=”چین، به دنبال بهره‌برداری از رمزارزها؛ شرکت‌ها و بانک‌های چینی از این ارزها حمایت می‌کنند”]

 

سطح حمایت و مقاومت در فارکس را چگونه پیدا کنیم؟

این یک داستان واقعی از سطوح حمایت و مقاومت و تأثیر روانی معامله‌گران در انتخاب آن است. سطح حمایت و مقاومت در فارکس نیز چیزی از نظر مفهومی جز این نمی‌باشد؛ اما نکته مهم این است که شما از جو جامعه ایران کمتر می‌توانید سطح حمایت و مقاومت در فارکس را متوجه شوید. پس بهتر است راه دیگر در مورد سطح حمایت و مقاومت در فارکس پیدا کنیم.(در ادامه مقاله بازار دو طرفه در فارکس و پراپ تریدینگ را هم بخوانید)

بهترین راه که می‌تواند رفتار سهامداران در بازار را به خوبی نشان دهد استفاده از چارت و نمودار است. پس باید سطح حمایت و مقاومت در فارکس را در روی نمودار قیمتی پیدا کنیم. منتهی قبل از این که بخواهیم نحوه ترسیم خطوط حمایت و مقاومت را رسم کنیم باید چند نکته را به خاطر داشته باشید.

اولین نکته این است که تقریباً روش مشخصی برای ترسیم حمایت و مقاومت در فارکس وجود ندارد و هر معامله‌گر بر اساس تجربه و دانش کلی خود و البته استراتژی که در بازار دارد دست به ترسیم حمایت و مقاومت در فارکس و استفاده از آن‌ها می‌زند.(در ادامه مقاله ریسک سیستماتیک و غیر سیستماتیک را هم مطالعه کنید)

 

حمایت و مقاومت در فارکس
خط حمایت و مقاومت – نحوه ترسیم خطوط حمایت و مقاومت

حمایت و مقاومت در فارکس

معمولاً به طور کلی گفته می‌شود که حمایت و مقاومت در فارکس و سایر بازارها بر اساس نقاط قله و نقاط دره تعیین می‌شود؛ اما از آن جایی که در یک نمودار معمولاً نوسان وجود دارد و هر نوسان قله و دره خودش را دارد می‌توان گفت که عملاً چندین و چند حمایت و مقاومت در فارکس می‌توان داشت.

برخی از معامله‌گران در بازار خودشان را لای حمایت و مقاومت در فارکس دفن می‌کنند؛ یعنی آن‌قدر در نمودار خط‌های حمایت و مقاومت در فارکس می‌کشند که تقریباً هیچ‌چیز دیگری از نمودار قابل بررسی نیست. اصولاً یک معامله‌گر حرفه‌ای از دو خط تنها برای حمایت و مقاومت در فارکس استفاده می‌کند. این معامله‌گر به خوبی می‌داند که می‌خواهد از چه استراتژی استفاده کند و از طریق آن می‌تواند حمایت و مقاومت در فارکس را پیدا کند.

بنابراین به طور کلی یادتان باشد با کشیدن تعداد بالای حمایت و مقاومت در فارکس خودتان را فقط گمراه می‌کنید. البته یک نکته دیگر در این مورد این است که برخی مواقع روی یک نمودار حمایت و مقاومت در فارکس روی یکدیگر می‌افتند؛ یعنی چند خط مقاومتی یا حمایتی از یک نقطه عبور کرده است. این نقطه می‌تواند به واقع یک نقطه حمایت و مقاومت در فارکس محسوب شود؛ اما این اتفاق چندان پرتکرار نیست و زیاد روی آن حساب نکنید.

نحوه ترسیم خطوط حمایت و مقاومت
سطح مقاومت و حمایت

[irp posts=”23690″ name=”مقایسه بازدهی بازارهای موازی تا پایان سال”]

نحوه ترسیم خطوط حمایت و مقاومت چگونه است؟

برای ترسیم حمایت و مقاومت در فارکس باید دو فاکتور اساسی را در نظر گرفت. اول این که باید بر اساس استراتژی معاملاتی خودتان تایم فریم چارت را مشخص کنید؛ یعنی اگر سرمایه‌گذاری شما کوتاه‌مدت است از تایم فریم روزانه استفاده کنید. اگر استراتژی شما میان‌مدت است از تایم فریم هفتگی و در استراتژی بلندمدت از تایم فریم ماهانه استفاده کنید. درواقع سطوح حمایت و مقاومت در فارکس را بر اساس هدف و انتظار خود باید پیدا کنید.

فاکتور مهم دیگر در مورد حمایت و مقاومت در فارکس حجم معاملات است. یادتان باشد در نقطه حمایت و مقاومت‌های مهم همیشه ما با افزایش حجم روبه‌رو هستیم؛ یعنی در این نقاط حمایتی یا افزایش تقاضا داریم و یا افزایش عرضه. حتی در مواقعی که این خطوط شکسته می‌شوند یعنی نمودار قیمتی از این خطوط رد می‌شوند، باید افزایش حجم رخ بدهد. وگرنه نمی‌توان به شکسته شدن این خطوط اعتماد کرد.

بر اساس این دو فاکتور اگر بخواهیم حمایت و مقاومت در فارکس را ترسیم کنیم. کافی است در تایم فریم مورد نظر بر اساس روند قبلی نمودار قیمتی نقاط اوج و قعر را پیدا کنید. حال به حجم‌ها دقت کنید. در نقاطی که حجم معاملاتی بیشتری وجود دارد شما می‌توانید اعتماد بالاتری به حمایت یا مقاومت آن داشته باشید.

همان‌طور که می‌دانید برای کشیدن یک خط دو نقطه لازم داریم؛ بنابراین شما باید دو قله با شرایط ذکر شده پیدا کنید تا بتوانید خط مقاومت خود را بکشید و دو نقطه در قعر با شرایط گفته‌شده پیدا کنید تا خط حمایتی خودتان را بتوانیم ترسیم کنید.(در ادامه مقاله ارز دیجیتال چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ و اسپرد در معاملات فارکس را هم مطالعه کنید)

به همین سادگی شما می‌توانید حمایت و مقاومت در فارکس آن هم به شکل معتبر داشته باشید. اگر خطوط شما درست ترسیم شده باشد با یک اتفاق جالب مواجه می‌شوید. خواهید دید نمودار به این دو خط در طول روند واکنش‌هایی داشته است و مدام آن را لمس می‌کند. هر چه این تعداد لمس‌ها بیشتر باشد، حمایت و مقاومت در فارکس معتبرتر است.

 

پایان سخن از حمایت و مقاومت در فارکس
آموزش حمایت و مقاومت

 

خط حمایت و مقاومت چیست؟

تا این جا سعی کردیم که حمایت و مقاومت را از زوایای مختلف تعریف کنیم. بیایید اکنون بدانیم که خط حمایت و مقاومت چیست و چه کارایی می تواند برای ما داشته باشد؟
همانطور که گفتیم حمایت و مقاومت اصطلاحاتی در بازار است که نشان می دهد گروه کثیری از خریداران یا فروشندگان یک سهم، کالا یا هر چیز دیگر به چه قیمت هایی حساسیت بیشتری دارند. خطوط حمایت و مقاومت به نوعی بر اساس تاریخچه سهم این قیمت های حساس را می تواند برای ما مشخص کند.

در واقع تحلیل تکنیکال می تواند بر اساس خطوط حمایت یا مقاومت قیمت های حساس در بازار را به ما نشان بدهد. این قیمت ها بر اساس روند سهم در گذشته مشخص می شود، اما چگونه؟
به طور کلی تمام تحلیل تکنیکال بر اساس یک مفهوم ساده اما کاربردی شکل گرفته است. مفهومی تحت عنوان ” تکرار پذیری “! در واقع ایده تحلیل تکنیکال بسیار ساده است. تحلیل تکنیکال معتقد است که رفتار سرمایه گذاران و سهامداران در بازه های مختلفی از زمان تکرار شونده است. حال با پیدا کردن فرکانس تکرار این رفتارها می توان حرکت های بعدی سهم را پیش بینی کرد.

در واقع نمودار قیمتی یا همان چارت یک سهم نشان دهنده رفتار سهامداران آن سهم است. حال شما با پیدا کردن روند یا روندهای تکراری در این نمودار می توانید رفتار بعدی سهم را به دست بیاورید. یکی از ابزارهایی که می تواند این روند های تکراری را به شما نشان دهد، همین خطوط حمایتی و مقاومتی است. در واقع این خطوط می تواند نشان دهد که سهامداران در گذشته روی چه قیمت یا قیمت هایی حساس تر بوده اند و احتمالا در آینده بر اساس همین تکرار روی چه قیمت یا قیمت هایی حساس خواهند بود.

 آموزش رسم خطوط حمایت و مقاومت
خط مقاومت و حمایت

چگونه خط حمایت و مقاومت را رسم کنیم؟

 

اما سوال اصلی دیگر این است که چگونه خط حمایت و مقاومت را رسم کنیم؟ به طور کلی آموزش رسم خطوط حمایت و مقاومت از ساده ترین و شاید ابتدایی ترین آموزش ها در همه بازارها محسوب شود، اما نکته ای که وجود دارد این است که این آموزش می تواند مهمترین و شاید پایه ای ترین آموزش برای یک سرمایه گذار باشد.

روش های مختلفی در آموزش رسم خطوط حمایت و مقاومت وجود دارد، اما رایج ترین آن ها استفاده از قله ها و دره هاست. در واقع این قله ها و دره ها نشان دهنده تغییر رفتار فروشنده و خریداران است. این تغییر رفتارها به نوعی نشان دهنده حساسیت آن ها به این قیمت هاست.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که آیا این حساسیت مقطعی بوده و یا این که می توان به آن اعتماد کرد؟ برای پاسخ به این سوال باید دید که این قیمت تا چه اندازه در گذشته به عنوان قله یا دره مورد استفاده قرار گرفته است. از طرف دیگر استفاده از نمودار اصلاحی فیبوناچی می تواند کار را ساده تر کند. این نمودار اصلاحی با استفاده از اعداد طلایی کشف شده توسط فیبوناچی طراحی شده است. بنابراین این نمودار نشان می دهد که احتمالا سرمایه گذاران روی کدام قیمت ها حساسیت های بیشتری دارند. اما فارغ از همه این موارد، بهترین راه برای کشیدن خطوط حمایت و مقاومت چیزی جز، تجربه نیست.

 

خط مقاومت و حمایت از نظر آکادمیک

 

اما بیایید کمی آکادمیک تر یا به نوعی اقتصادی تر به آموزش حمایت و مقاومت نگاه کنیم. به بیان ساده تر می خواهیم بدانیم علم اقتصاد چه تعریفی از این خطوط و رسم آن ها برای ما دارد. در واقع می خواهیم یاد بگیریم یک معامله گر چگونه اقدام به رسم خطوط حمایت و مقاومت می کند؟

به طور کلی از نظر اقتصادی و آکادمیک دو نوع خط مقاومت و حمایت داریم:

1-      نقاط حمایت و مقاومت روندی

2-      خط مقاومت و حمایت افقی

در خطوط مقاومت و حمایت افقی اساسا این خطوط به صورت افقی قرار می گیرند و تمام یا بخشی از چارت قیمتی درون این دو خط افقی حبس می شوند. این خطوط معمولا به صورت بلند مدت ترسیم می شوند و به معامله گر این اجازه را می دهد که بتواند از دید بسیار بلند تری به مسئله نگاه کند. معامله گران حرفه ای معمولا از این خطوط افقی برای رسم خطوط حمایت و مقاومت درونی و کوچک استفاده می کنند. به بیان ساده تر خطوط حمایتی افقی با اعتبار بلند مدت دید خوبی به معامله گر می دهد تا بتواند نقاط حساس معاملاتی را به راحتی پیدا کند.

اما خط مقاومت و حمایت روندی داستانی کاملا متفاوت دارد. این خطوط و نقاط حمایت و مقاومت در راستای یک روند صعودی یا نزولی شکل می گیرد. به عبارت بهتر زمانی که شما دو نقطه در قله یا دو نقطه در قعر را به یک دیگر وصل می کنید خطی که به دست می آورید دارای شیب مثبت یا منفی است. این مسئله به خوبی نشان می دهد که روند کلی نمودار شما در چه وضعیتی قرار دارد. معمولا در آموزش رسم سطوح حمایت و مقاومت گفته می شود که خطوط حمایتی یا مقاومتی روندی از اعتبار نسبتا کمتری برخوردار هستند. این اعتبار رابطه مستقیم با شیب خط نسبت به سطح افق دارد. هرچه این شیب بیشتر باشد اعتبار خط کمتر می شود. پس می توان گفت که خطوط حمایت و مقاومت افقی که شیب صفر نسبت به سطح افق دارد از بالاترین اعتبار در بین خطوط روند برخوردار است.

اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم همین خطوط حمایت و مقاومت شبیه به یک قفس برای چارت عمل می کند. شما به واسطه این خطوط می توانید متوجه شوید که احتمالا قیمت از چه محدوده قیمتی تغییر روند می دهد و در کدام محدوده قرار است باقی بماند. یادتان باشد که قیمت علاقه دارد به خطوط حمایت یا مقاومت حمله کند. حال مادامی که تعداد این حمله ها زیاد باشد و خط شکسته نشود عملا می توان گفت که خطوط مقاومت و حمایت از اعتبار بسیار خوبی برخوردار است. البته باید توجه داشته باشید که به صورت تجربی گفته می شود که یک خط حمایتی و مقاومتی در چهارمین حمله قیمتی شکسته می شود.

آموزش رسم خطوط حمایت و مقاومت
تشخیص نقاط حمایت و مقاومت

چند نکته مهم در مورد خط مقاومت و حمایت

 

نکته اولی که باید در مورد این خطوط بدانید این است که با مفهوم شکست خطوط روند آشنا شوید. در واقع بسیاری این تصور را دارند که شکست خطوط روند زمانی اتفاق می افتد که قیمت به کمی بالاتر از سطح مقاومت یا پایین تر از سطح حمایتی می رسد. اما واقعیت این است که شکست خطوط روند شرایط خاص خودش را دارد و مادامی که تمامی این شرایط وجود نداشته باشد نمی توان ادعا کرد که شکست سطوح حمایتی و مقاومتی اتفاق افتاده است.

به طور کلی زمانی یک خط مقاومت یا حمایت شکسته می شود که اولا کندل یا شمع شکننده حمایت یا مقاومت با قدرت خوبی این کار را کرده باشد. یعنی بر اساس حجم معاملاتی بالایی این شکست رخ داده باشد. همچنین بعد از شکست باید بالای خط مقاومت یا پایین خط حمایت باقی بماند. مرحله آخر این است که نمودار با یک پولبک به خط باز می گردد و آن را برای بار آخر لمس می کند. معمولا گفته می شود اینجا بهترین نقطه خرید یا فروش سهم محسوب می شود. تا زمانی که این شرایط اتفاق نافتاده باشد نمی توان گفت که خطوط حمایت و مقاومت شکسته شده است. نکته مهم اینجاست که این خطوط به صورت محدوده تعریف می شود و نمی توان به صورت صفر و صد آن را مورد بررسی قرار داد. پس مادامی که این شرایط رخ ندهد نمی توان نسبت به شکست خطوط اطمینان کرد.

نکته مهم دیگر این است که درون خطوط مقاومت و حمایت روندی یا افقی شما می توانید خط میانی پیدا کنید. این خط درست بین کانال روندی یا افقی شما پیدا می شود. – بین یک خط مقاومت و یک خط حمایتی موازی کانال گفته می شود – به بیان ساده تر در دل یک کانال شما می توانید خطی پیدا کنید که اطلاعات جالبی در اختیار شما می گذارد.

زمانی که شما این خط را پیدا می کنید متوجه می شوید که این خط در برخی نقاط نقش حمایتی و در برخی نقاط نقش مقاومتی ایفا کرده است. اتفاقا قیمت و نمودار آن به این خط حساسیت بالایی دارد. شما به واسطه این خط می توانید معاملات جذابی داشته باشید.

نکته مهم دیگر این است که خطوط حمایتی یا مقاومتی بعد از شکسته شدن نقششان تغییر می کند. به طور مثال زمانی که یک خط حمایتی شکسته می شود این خط در ادامه مسیر تبدیل به خط مقاومتی معتبر و مهم می شود. همین موضوع در مورد خط مقاومتی شکسته شده وجود دارد. در واقع بعد از شکسته شدن خط مقاومت این خط در ادامه مسیر تبدیل به یک خط حمایتی مهم می شود. این ها مهمترین نکاتی بود که شما باید در مورد بازار و خطوط حمایتی و مقاومتی می دانستید.

همانطور که کاملا مشخص است اساسا خطوط حمایت و مقاومت کاملا ساده و قابل درک هستند و برای پیدا کردن آن کار چندان سختی ندارید. اما مسئله بسیار مهم اینجاست که این خطوط به ظاهر ساده و راحت مهمترین اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهند. اگر به کار معامله گران حرفه ای نگاه کنید متوجه خواهید شد که این افراد تنها از همین خطوط و نهایتا از چند اندیکاتور محدود دیگر استفاده می کنند. این خطوط در بیشتر موارد مهمترین اطلاعات و کامل ترین آن ها را در اختیار شما قرار می دهد.

چند نکته مهم در مورد خط مقاومت و حمایت
آموزش حمایت و مقاومت

پایان سخن از حمایت و مقاومت در فارکس

اما به عنوان سخن پایانی بهتر است به یک نکته نگفته از حمایت و مقاومت در فارکس اشاره کرد. یادتان باشد حتی اگر خط مقاومت یا حمایتی با شرایط گفته‌شده بالا شکسته شده باشد و این شکسته شدن با حجم معامله بالا باشد، شما می‌توانید آن نقطه را هم جزو نقاط ترسیمی خطوط مقاومت یا حمایت استفاده کنید. در واقع نمودار در این نقاط روند خود را برعکس می‌کند و از خط حمایت شکسته شده به شکل مقاومت و یا از خط مقاومت شکسته شده به شکل حمایت استفاده می‌کند.

بسیاری در ترسیم این خطوط حجم معاملات را در نظر نمی‌گیرند. یادتان باشد، حجم معاملات نشان دهنده حضور یا عدم حضور معامله‌گران در بازار است و بازار چیزی جز معامله‌گران و سهامداران نیست. پس به این حجم‌ها دقت کنید. یادتان باشد که حتی با ترسیم درست حمایت و مقاومت در فارکس می‌توانید دست به معامله بزنید به شرطی که دقیقاً بدانید چه کار می‌کنید.

اما اگر بخواهیم به عنوان جمع بندی به تمامی نکات گفته شده نگاه کنیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که اساسا تشخیص نقاط حمایت و مقاومت مهمترین نکات در بازار بورس، فارکس و سایر بازارهای اقتصادی در دنیا محسوب می شود. این نقاط بر اساس احساس خرید یا فروش کلی سهامداران و معامله گران تشکیل می شود و از نظر روانی این احتمال وجود دارد که در ادامه مسیر نیز دقیقا در همان نقطه سهامدار یا معامله گر به این نقاط واکنش نشان دهد. هرچقدر این واکنش قوی تر باشد اساسا خط مقاومت یا حمایت از اعتبار قوی تری برخوردار خواهد بود.
نکته مهم دیگر این است که این خطوط از معدود فاکتورهای مهم بازارهای سرمایه ای محسوب می شود که در هر نوع بازاری می توانید از آن استفاده کنید. شما می توانید از این خطوط در بازار طلا به عنوان سنتی ترین بازار سرمایه ای جهان یا هر بازار دیگر استفاده کنید. بنابراین با درک درست این مفهوم شما می توانید از آن در هر بازار سرمایه گذاری استفاده کنید. از نظر برخی از معامله گران و به خصوص تازه واردان مفهوم چندان اهمیت ندارد. آن ها تنها نگاه ابزاری دارند. اما واقعیت این است که این مفاهیم است که می تواند شما را در مسیر موفقیت قرار دهد. باور کنید.

 

[irp posts=”22110″ name=”اصطلاحات فارکس: +30 اصطلاحات کاربردی و رایج در بازار فارکس forex”]

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سیروس
سیروس
1 سال قبل

با سلام و سپاس فراوان از مطالب ارزندتان
واقعاً عالی بود

حسین
حسین
1 سال قبل

بسیار آموزنده وشفاف توضیح دادید .سپاسگزارم

مدیر سایت
مدیر
1 سال قبل
پاسخ به  حسین

سلام
ممنونم موفق باشید

عرفان
عرفان
1 سال قبل

سلام
ممنونم از توضیحاتتون .

برای آزادی
برای آزادی
1 سال قبل

بسیار ساده و آموزنده بود یعنی عالی بود ممنون

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.