5 نکته مهم برای تریدرهای تازه کار و معامله گران مبتدی ارزهای دیجیتال

5 نکته مهم برای تریدرهای تازه کار و معامله گران مبتدی ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال بازار سرمایه ای کاملا نوپا و البته پر ریسک است. اما در کنار آن طی چند سال گذشته سودآوری های خوبی برای معامله گران و سرمایه گذاران خود به همراه داشته است. از این رو بسیاری از کاربران و تریدرهای تازه کار علاقه مند به حضور در این بازار هستند. منتها هر بازار سرمایه ای مانند دنیایی است که قبل از ورود به آن لازم است با شرایط و ویژگی های آن آشنا شد تا حد امکان از ضرر کردن جلوگیری شود. در ادامه چند نکته برای تریدرهای تازه کار آورده شده است تا بر اساس آن این معامله گران تازه کار بتوانند تجربه خوب و سودآوری از این بازار داشته باشند. با ما همراه باشید.

اولین نکته برای تریدرهای تازه کار: دید خودتان را عوض کنید!

اولین نکته بسیار مهمی که باید تریدرهای مبتدی بدانند این است که باید دید خودشان را نسبت به بازار ارزهای دیجیتال و به طور کلی بازار سرمایه ای تغییر دهند. در واقع تریدرهای تازه کار در ابتدای مسیر تصور می کنند که بازار سرمایه ای و معاملاتی چیزی جز چند نمودار و چارت معاملاتی نیست.

در واقع تریدرهای تازه کار از تمام بازار چیزی جز یک نمودار و قیمت نمی بینند. همین نوع نگاه باعث می شود که آن ها چه در مسیر آموزش و چه در مسیر سرمایه گذاری راه های نه چندان درستی را پیش بروند. بنابراین اگر به یک تریدر یا سرمایه گذار تازه کار مواجه شده باشید به وضوح خواهید دید که در اولین قدم به دنبال یادگیری انواع شاخص ها و اندیکاتورهای مختلف است.

در حالی که هیچ مفهوم دیگری از بازار سرمایه ای نمی داند. بسیاری از تریدرهای مبتدی حتی نمی توانند ترازنامه مالی در بورس ایران و یا وایت پیپر در حوزه ارزهای دیجیتال را مطالعه کنند و آن را متوجه شوند. برخی دیگر نیز از وجود این چنین مفاهیمی در بازار بی اطلاع هستند.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که بازار ارزهای دیجیتال و به طور کلی بازار های سرمایه ای بسیار عمیق تر چیزی است که تریدرهای تازه کار فکر می کنند. بازار سرمایه ای تقابل انسان ها در دو طرف سیستم عرضه و تقاضا است. بنابراین یک تریدر و سرمایه گذار ابتدا باید انسان ها را بشناسد و به نوعی بداند که انسان مخلوطی از احساس و منطق است. بنابراین بازار اقتصادی و سرمایه ای چیزی فراتر از چند چارت و نمودار قیمتی است.

شما در بازار ارزهای دیجیتال و یا سایر بازارهای سرمایه ای با تقابل انسان ها رو به رو هستید. شما باید بتوانید شخصیت سهام ها و ارزهای مختلف را که ناشی از شخصیت سهامداران آن است به خوبی بشناسید. این شناخت شخصیت بازار می تواند مسیر شما برای سودآوری را ساده تر کند.

 

[irp posts=”24894″ name=”5 گام مهم برای ساده تر کردن فرایند معامله و ترید در بازار سرمایه”]

 

تریدرهای تازه کار

دومین نکته برای معامله گران تازه کار: خودتان را بشناسید!

برای شناخت بازار و شخصیت سهام و موفقیت در آینده بازار ارزهای دیجیتال شما باید ابتدا خودتان را به خوبی بشناسید. معمولا تریدرهای تازه کار در ابتدا اینگونه تصور می کنند که مسلما به طور کامل خودشان را می شناسند و هیچ مشکلی در این زمینه نخواهند داشت. اما واقعیت چیز دیگری است.

در واقع تریدرهای تازه کار برای اولین بار در معرض ریسک واقعی و البته لحظه ای قرار می گیرند. ریسکی که می تواند باعث شود آن ها ثروتمند شوند و یا این که سرمایه خودشان را از دست دهند. بنابراین به سبب جدید بودن این موقعیت، رفتاری که افراد از خود نشان می دهند جدید خواهد بود.

حال شما اگر بتوانید خودتان را به درستی بشناسید و بدانید در موقعیت های مختلف چه رفتاری از خود نشان می دهید، عملا می توانید بر اساس شخصیت خود گام بردارید. در واقع شناخت شخصیت مهمترین گام برای رسیدن به استراتژی مناسب است.

شما باید بدانید که تا چه اندازه ریسک پذیر هستید و در موقعیت های خطرناک چه واکنش هایی از خودتان نشان می دهید. این شناخت می تواند مسیر شما برای رسیدن به موفقیت در بازار ارزهای دیجیتال را هموار کند.

از طرف دیگر در خاطر داشته باشید که بازار ارزهای دیجیتال یک بازار نوپا و کاملا پر ریسک است. این بازار هر لحظه در حال نوسان است. بنابراین عملا باید در اولین گام برای حضور در این بازار از خود بپرسید که آیا شخصیت و روحیه شما مناسب این چنین بازار سرمایه ای است؟ این سوالی است که همه تریدرهای تازه کار باید از خود بپرسند و سعی کنند به آن پاسخ منطقی بدهند.

 

5 نکته مهم برای تریدرهای تازه کار و معامله گران مبتدی ارزهای دیجیتال

نکته سوم برای تریدرهای مبتدی: استراتژی داشته باشید!

نکته مهم دیگر که همه تریدرهای تازه کار باید آن را بدانند، داشتن یک استراتژی است. در واقع شما زمانی در بازار موفق خواهید شد که ریسک معامله خودتان را شناسایی کرده باشید. شما بر اساس این ریسک تصمیم می گیرید که بر چه اساسی وارد معامله شوید و در چه موقعیت هایی از آن خارج شوید. این گونه شما از یک استراتژی در این معامله استفاده کرده اید!

نکته بسیار مهم و اساسی این است که استراتژی در بازار های سرمایه ای یک نوع خط مرز با انواع مفاهیم دیگر مانند قمار و شانس محسوب می شود. در واقع زمانی که شما از یک استراتژی در بازار استفاده می کنید، حتی اگر درگیر ضرر شوید همچنان بر اساس یک برنامه پیش رفته اید و می توانید این ضرر را مدیریت کنید. اما اگر بدون استراتژی و برنامه وارد یک معامله شوید عملا هر رفتار شما ناشی از شانس و به نوعی احساسات غیر منطقی است.(برای کسب اطلاعات در مورد ضرر در معامله ارزهای دیجیتال این مقاله را بخوانید.)

بنابراین تریدرهای تازه کار باید به خوبی بدانند که داشتن یک استراتژی – به خصوص استراتژی شخصی سازی شده بر اساس شخصیت و نیاز خودشان – اصلی ترین و مهمترین فاکتور برای موفقیت در بازار محسوب می شود.

 

[irp posts=”51197″ name=”آیا سود معامله و ترید ضامن ثروتمند شدن ماست؟”]

 

تریدرهای مبتدی

نکته چهارم برای تریدرهای تازه کار: ضرر خود را مدیریت کنید!

اولین مفهومی که در ذهن تریدرهای تازه کار وجود دارد، فرار از ضرر کردن است. در واقع این تریدرها در اولین گام اینگونه تصور می کنند که نباید در هیچ معامله ای دچار ضرر شوند. اما بازار واقعیت دیگری دارد. هر معامله گر و سرمایه گذار حرفه ای نیز روزی درگیر ضرر می شود. بنابراین این تصور که هیچگاه درگیر ضرر نخواهید شد و یا می توانید از آن فرار کنید یک توهم رویایی بیشتر نیست.

نکته بسیار مهم این است که شما باید در بازار یاد بگیرید که چگونه ضرر خودتان را مدیریت کنید. در واقع شما باید بدانید که ضرر کردن یکی از احتمالات دنیای اقتصاد است. علت این مسئله نیز کاملا مشخص است. در دنیای اقتصاد فاکتورهای کنترل شونده و غیرقابل کنترل بسیاری وجود دارد. مهمترین این فاکتورهای تاثیرگذار آینده است. در واقع نه شما و نه هیچکس دیگر قادر نیست آینده بازار را پیش بینی دقیق کند. هر لحظه این احتمال وجود دارد که اتفاقی رخ بدهد و تمام برنامه های معامله گران را تغییر دهد.

بنابراین ضرر کردن همواره یکی از احتمالا قوی در بازار است. نکته مهمی که باید تریدرهای تازه کار به آن توجه داشته باشند این است که باید برای ضرر کردن نیز برنامه و استراتژی مناسبی داشته باشند. در واقع هر معامله گری باید بداند که در موقعیت ضرر چه رفتاری از خود نشان دهد و چگونه با این موقعیت کنار بیاید. این گونه معامله گران می توانند ضرر خود را مدیریت کنند و در موقعیت بعدی این ضرر را به سادگی جبران نمایند.

توصیه میکنم در ادامه مقاله معامله با الگوی سر و شانه و احساسات و وسواس های ذهنی در معاملات را بخوانید.

نکته پنجم برای تریدرهای تازه کار: اخبار را فراموش نکنید

بازارهای سرمایه ای به خصوص بازار ارزهای دیجیتال به شدت به اخبار وابسته است. اخبار های مختلف می تواند سریع بازار را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین تریدرهای تازه کار باید به طور منظم اخبارها را زیر نظر داشته باشند. این زیر نظر داشتن مداوم اخبار کم کم به آن ها نشان می دهد که کدام دسته از اخبار اهمیت بالاتری دارد و کدام دسته از آن ها چندان تاثیرگذار نیستند.

همچنین تریدرهای تازه کار و به طور کلی تمامی معامله گران باید یاد بگیرند که بر اساس هر خبر چه رفتاری از خود نشان دهند. این نکته به خصوص برای بازار ارزهای دیجیتال بسیار مهم و حیاتی است. زیرا این بازار کاملا نوپاست و درست مانند یک شاخه نازک است که به هر بادی تغییر جهت می دهد. از این رو با دنبال کردن اخبار سعی کنید موقعیت های خوبی برای خود در معاملات دست و پا کنید.

 

5 نکته مهم برای تریدرهای تازه کار و معامله گران مبتدی ارزهای دیجیتال

 

[irp posts=”10096″ name=”چگونه مارکت میکر(بزرگان بازار) معامله گران مبتدی را به دام می اندازند”]

سوالات متداول

1- کدام یک از این نکات گفته شده برای تریدرهای تازه کار مهمتر است؟
همه این نکات گفته شده مهم و به نوعی لازم الاجرا محسوب می شود. اما اگر بخواهیم بین این نکات مهمترین آن ها را معرفی کنیم می توانیم به داشتن استراتژی اشاره کنیم. در واقع تریدرهای تازه کار با نداشتن استراتژی در بازار صد در صد شکست خواهند خورد اما داشتن استراتژی به تریدر این فرصت را می دهد که بتواند در موقعیت های مختلف تصمیمات مناسبی بگیرد. این گونه این ارز یا سهام است که در اختیار معامله گر قرار دارد و نه معامله گر در اختیار سهام و بازار! ( در ادامه مقاله شکست در ترید را مطالعه نمایید.)

2- مهمترین احساساتی که تریدرهای مبتدی با آن درگیر هستند چیست؟
مهمترین احساسات تریدرهای تازه کار و البته بسیاری از تریدرهای با سابقه در بازار که با آن ها درگیر می شوند، امیدواری کاذب است. در واقع هنگامی که تریدر درگیر ضرر می شود، معمولا احساس امیدواری کاذب سراغ او می آید. در این حالت هر لحظه تریدر امیدوار است که بازار به نفع او برگردد. بنابراین بدون توجه به استراتژی خود در سهم می ماند و این گونه عملا دیگر نمی تواند ضرر خود را مدیریت کند. داشتن استراتژی و پایبند بودن به آن مهم ترین راهکار برای مقابله با این نوع احساسات است.

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.