سرمایه‌گذاری در بورس یا ارز دیجیتال کدام‌یک بازده بیشتر دارد؟

بورس یا ارز دیجیتال

بورس یا ارز دیجیتال! دوراهی است که این روزها بسیار از آن می‌شنویم. عده‌ای بازار بورس ایران را محیطی مناسب برای درآمدزایی می‌دانند و معتقد هستند که بازار بورس تهران موقعیت خوبی می‌تواند داشته باشد و این روزها با داشتن ریزش‌های متوالی در قیمت‌های جذابی قرارگرفته است. اما عده‌ای دیگر با رشبیت کویند بی‌سابقه بیت کوین در قبال سؤال بیت کوین بهتر است یا بورس؟

رأی را کاملاً به بیت کوین می‌دهند. اما به نظر شما سرمایه‌گذاری در کدام‌یک از زمینه‌های بورس یا ارز دیجیتال می‌تواند مناسب باشد؟

برای دانستن واقعیت در مورد ارز دیجیتال یا بورس، باید هرکدام از آن‌ها را به‌طور کامل و دقیق بشناسیم و سپس سعی کنیم بر اساس نقاط ضعف و قدرت بورس یا ارز دیجیتال برای ورود به یکی از آن‌ها تصمیم‌گیری کنیم. اما قبل از ورود به بحث اصلی در مورد بورس یا ارز دیجیتال و پاسخ به این سؤال که بیت کوین بهتر است یا بورس، باید به یک نکته مهم اشاره کرد.(پیشنهاد میکنم مقاله پشتوانه بیت‌ کوین چیست را هم بخوانید)

 

سرمایه‌گذاری در بورس یا ارز دیجیتال کدام‌یک بازده بیشتر دارد؟

 

بهترین روش سرمایه‌گذاری این است که هیچ‌گاه در یک بازار به‌طور کامل حضور نداشته باشید. به بیان بهتر بهترین حالت سرمایه‌گذاری این است که در همه بازارهای سرمایه‌ای ازجمله بیت کوین یا بورس یا طلا و مسکن و … سرمایه‌ای داشته باشید.

به‌هرحال ذات بازارهای سرمایه، نوسان است و این نوسان است که می‌تواند سرمایه شمارا دچار تغییرات مثبت و منفی کند. برای یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای آن چیزی که اهمیت دارد، برآیند سرمایه‌گذاری اوست و نه این‌که در چه بازاری چه میزان در سود یا ضرر است. پس به‌جای این‌که بخواهید پیدا کنید که به دنبال بورس یا ارز دیجیتال بروید و یا این‌که بین طلا و دلار مانده‌اید که کدام را انتخاب کنید، راه درست این است که سعی کنید در همه بازارها به‌اندازه سرمایه‌ای که دارید حضورداشته باشید.

حضور در یک بازار می‌تواند همان‌قدر خطرناک باشد که راه رفتن روی یک طناب در ارتفاع! همیشه یادتان باشد سرمایه‌گذار پیروز کسی است که ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش می‌دهد و سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف بیت کوین یا بورس می‌تواند این موقعیت را به او بدهد.
اگر قصد دارید آموزش بیت کوین را ببینید میتوانید به آن مراجعه و تهیه کنید.

 

[irp posts=”24088″ name=”ارز دیجیتال چیست؟ و چه آینده‌ای در ایران دارد؟”]

 

بورس یا ارز دیجیتال! بورس را اگر انتخاب کنیم
ارز دیجیتال یا بورس

بورس یا ارز دیجیتال! بورس را اگر انتخاب کنیم.

 

در مرحله اول بررسی دوراهی بورس یا ارز دیجیتال، سراغ بازار بورس تهران می‌رویم. این بازار در ابتدای سال 99 توانست جذب مخاطب بالایی داشته باشد و عملاً چند ده برابر کدهای معاملاتی افزایش پیدا کردند. این بازار تا اواسط مردادماه سال جاری صعود خوبی داشت و تقریباً تمام سهم‌ها با یک سود خوب به کار خود پایان دادند.

علی‌رغم گفته عمده اقتصاددانان، معامله‌گران چندان با تحلیل وارد بازار نشدند و همین موضوع باعث شد که از مرداد تا انتهای سال 99 عمده معامله‌گران تازه‌وارد در ضرر باشند. همین موضوع آن‌ها را به این سؤال می‌رساند که ارز دیجیتال یا بورس؟

آن‌ها معتقد هستند که بازار بورس ایران چندان جای مناسبی برای فعالیت‌های اقتصادی نیست و اشتباه آن‌ها نه در تحلیل‌های خود بلکه در انتخاب بازار بوده است. ازاین‌رو اگر از این افراد بپرسید که بورس یا ارز دیجیتال، عموماً ارزهای دیجیتال را انتخاب می‌کنند. به‌خصوص این‌که درست در اوج بدبیاری‌های بورسی بیت کوین شروع به اوج‌گیری کرد و چند صد درصد سودآوری داشت.

 

بورس یا ارز دیجیتال

اما بیایید برای انتخاب مسیر و راه بورس یا ارز دیجیتال، دقیق‌تر به بازار بورس ایران نگاه کنیم. بازار بورس ایران حاشیه امنیتی به نام درصد نوسان دارد. یعنی سرمایه شما در بدترین حالت هم یک‌شبه از بین نمی‌رود و همیشه احتمال بهتر شدن اوضاع وجود دارد.

در کلام بهتر ممکن است شما در بازار بورس ایران درگیر ضرر چند ده‌درصدی شوید اما همه سرمایه خود را از دست نخواهید داد. از طرف دیگر بازار بورس ایران شفافیت بالایی دارد و ازنظر اطلاع‌رسانی بسیار خوب عمل می‌کند. پس برای یک تحلیل‌گر بازار بورس ایران باوجود تمام بالا و پایین‌هایی که دارد گزینه مناسبی است. از طرف دیگر پرداخت ها و دریافت‌ها در بازار کاملاً بر پایه ریال است که این موضوع سهولت خوبی برای پرداخت ها به همراه دارد.

همه این موارد ما را به این نکته می‌رساند که می‌توان در بورس یا ارز دیجیتال برای بورس تهران نیز شانس‌هایی در نظر گرفت. به‌هرحال باید قبول کرد که هر بازار ویژگی‌های خاص خودش را دارد و باید بر اساس قوانین آن بازار بازی کرد. همین است که کمی سؤال بورس یا ارز دیجیتال را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. اما بیایید در پاسخ به بورس یا ارز دیجیتال، نگاهی هم به بازار ارزهای دیجیتال داشته باشیم.

 

بیت کوین یا بورس

ارز دیجیتال یا بورس، این بار نگاه به بیت کوین

 

در ادامه بحث بورس یا ارز دیجیتال، نوبت به شناخت بازار ارزهای دیجیتال یا همان بیت کوین است. این بازار در انتهای سال 2020 و ابتدای 2021 توانست صعود عجیبی را داشته باشد. این صعود توانست رکورد سال 2018 را بزند و عملاً توجه بسیاری را به خود جلب کند.

نکته مهمی که باعث شده است در بورس یا ارز دیجیتال وزنه به سمت بیت کوین باشد، بیشتر این است که ارزهای دیجیتال یک بازار جهانی است و در آن می‌توان بر اساس دلار سودآوری داشت. با توجه به این‌که خود دلار به‌عنوان یک زمینه سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، می‌توان امید داشت که با سود کردن در بازار بیت کوین، به‌صورت دلاری درآمد داشت و این خود یک برد بزرگ محسوب می‌شود.

 

ارزهای دیجیتال

همین عامل باعث شد که عملاً در مقایسه بورس یا ارز دیجیتال، امروزه ارزهای دیجیتال به‌طور غیرقابل وصفی مورد اقبال عموم قرارگرفته باشد. اما در نظر داشته باشید که بازار بیت کوین درست مانند سال 2018 ممکن است همان‌گونه که صعود قابل‌توجهی را داشته، سقوطی را نیز تجربه کند.

درواقع این خاصیت بازارهای یک‌طرفه است که در آن‌ها هر صعودی با سقوط همراه است. ازاین‌رو به نظر می‌رسد که عملاً کم‌کم باید منتظر یک سقوط چنددرصدی از بیت کوین باشیم. این موضوع در کنار عدم محدودیت نوسان باعث می‌شود که یک سرمایه‌گذار را بترساند. چراکه ممکن است شما یک‌شبه تمام سرمایه خودتان در بازار از دست بدهید.

از طرف دیگر نکته غیرقابل‌انکار این است که عملاً بازار بیت کوین نسبت به هر بازار دیگری کم ثبات و پر نوسان است. علت اصلی این موضوع را می‌توان در جدید بودن بازار و همچنین می‌توان بی‌پشتوانه فیزیکی بودن بازار بیت کوین دانست. همه این‌ها باعث می‌شود که در انتخاب بورس یا ارز دیجیتال کمی شک کنیم. چراکه ممکن است به‌هرحال راهی را انتخاب کنیم که در آن چیزی جز ضرر نصیب ما نشود.

 

[irp posts=”21540″ name=”آموزش تبدیل بیت کوین به ریال، چگونه بیت کوین خود را تبدیل کنیم؟”]

 

بورس یا ارز دیجیتال، کدام‌یک؟
بورس بهتره یا ارز دیجیتال

بورس یا ارز دیجیتال، کدام‌یک؟

 

در بالا سعی کردیم برای فهم انتخاب بورس یا ارز دیجیتال، هرکدام از بازارها را به‌طور دقیق موردبررسی قرار دهیم. نکته مهم این است که این بازارها هرکدام قوانین و ویژگی‌های مثبت و منفی خودشان رادارند و عملاً نمی‌توان بر اساس یک ویژگی مثبت یا یک ویژگی منفی از میان بورس یا ارز دیجیتال یکی را انتخاب کرد. اما می‌توان یک شاخص برای انتخاب میان بورس یا ارز دیجیتال داشته باشیم.

به‌طورکلی در انتخاب بورس یا ارز دیجیتال ما باید به ویژگی‌های شخصیتی خودمان نگاه کنیم. در کلام بهتر همه بازارها سرمایه‌گذاری یک نوع ریسک ذاتی با خوددارند. اما درصد ریسک هرکدام با همدیگر متفاوت است. از طرف دیگر نوع دید سرمایه‌گذاری و آینده‌نگری و میزان سودی که هر فرد انتظار دارد می‌تواند آن را در انتخاب میان بورس یا ارز دیجیتال کمک کند.

درواقع در انتخاب میان بورس یا ارز دیجیتال، افرادی که ریسک‌پذیری بالاتری دارند معمولاً بیت کوین را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند و کسانی که دوست دارند با اطمینان بیشتر سرمایه‌گذاری کنند و دید بلندمدت‌تری دارند معمولاً از بین بورس یا ارز دیجیتال، سراغ بازار بورس می‌روند.

سودآوری

ازنظر سودآوری نیز نمی‌توان نظر قطعی در مورد بورس یا ارز دیجیتال داد، اما به‌طورکلی اگر بخواهیم بگوییم بسته به نوع معامله شما که می‌تواند نوسان گیری یا سهامداری باشد، می‌توان میان بورس یا ارز دیجیتال انتخاب‌هایی داشته باشیم. بازار بیت کوین عملاً بازار پر نوسانی است و بازار خوبی برای نوسان گیرها محسوب می‌شود.

اما بازار بورس ایران عمدتاً برای دیده‌ای میان‌مدت و بلندمدت مناسب است. البته این‌یک نظر است و هرکسی با هر نوع دیدی می‌تواند در بورس یا ارز دیجیتال سودآوری داشته باشد. پس بیش از آن‌که بخواهید بدانید بورس یا ارز دیجیتال کدام مناسب است، بهتر است ویژگی‌های ذاتی خودتان را بهتر بشناسید.

 

سرمایه‌گذاری در بورس یا ارز دیجیتال کدام‌یک بازده بیشتر دارد؟

خلاصه‌ای ازآنچه که گفتیم

 

به‌طورکلی می‌توان گفت که بازارهای سرمایه مانند یک نوع محل بازی هستند که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌ها و قوانین خودشان رادارند. شما نمی‌توانید بدون پذیرش این قوانین در آن‌ها بازی خوبی داشته باشید. پس در انتخاب بورس یا ارز دیجیتال، باید قوانین بازی در آن‌ها را نیز رعایت کنید. عده‌ای مدام در بورس ایران می‌گویند که بازار دستوری است و …، این هر چه که باشد، مثبت یا منفی جزئی از نقشه بازی است.

اگر می‌توانید با این نقشه بازی کنید، وارد میدان شوید و اگر احساس می‌کنید این قوانین برای شما دست و پاگیر است در میان دوراهی بورس یا ارز دیجیتال، بیت کوین را انتخاب کنید. اما به‌طورکلی یادتان باشد که سعی کنید در همه بازارها حضور فعال داشته باشید. البته این بدین معنی نیست که بدون دانش و تجربه کافی در انواع بازارها مانند ارز دیجیتال یا بورس حاضر شوید. اصولاً می‌گویند که یک سال رصد و کسب اطلاعات برای حضور در بازارهای بیت کوین و فارکس لازم است.

پس فکر نکنید که اگر امروز در این بازارها سرمایه‌گذاری نکرده‌اید باخته‌اید. به این فکر کنید که روزی بادانش و تجربه کافی می‌توانید از یک بازار مرده برای خود سودآوری خوبی داشته باشید و این ویژگی یک معامله‌گر حرفه است.

 

[irp posts=”21999″ name=”پیش بینی قیمت بیت کوین تا سال 2022″]

 

فیلتر های بورسی این امکان را به شما می‌دهند که بتوانید بین نمادهای مختلف بازار سرمایه نماد درست و مطابق استراتژی خودتان را پیدا کنید. اگر میخواهید از این فیلترهای رایگان میداس سرمایه استفاده کتید حتما به این مقاله سر بزنید.
و همچنین اگر میخواهید بدانید درآمد بیت کوین چیست و خرید الکترونیوم از صرافی‌ چگونه انجام میشود؟ توصیه میکنم حتما این مقاله را بخوانید.
میداس سرمایه مقاله ای با عنوان “بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری” و “صفر تا صد نوسان گیری ارز دیجیتال“و “چشم انداز سرمایه گذاری در بازار رمز ارزها” تهیه کرده که اگر بخواهید اطلاعات کاملی از آن داشته باشید توصیه میکنم به این مقاله سری بزنید.

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نیما
نیما
2 سال قبل

با این وضعیت بورس بنظر من که اصلا نباید تردید کرد که بورس یا ارز دیجیتال رو انتخاب کنیم…

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.