برای کاهش استرس در بازار سرمایه چه باید کرد؟ 7 راه عملی برای کاهش استرس در معامله

کاهش استرس در بازار سرمایه

اگر در بازارهای سرمایه‌ای با دید سرمایه‌گذاری و کسب سود حضورداشته باشید به‌خوبی احساس استرس و ترس را درک کرده‌اید و احتمالاً می‌توانید آن را توصیف کنید. این موضوع باعث شده است که بسیاری از معامله گران به دنبال کاهش استرس در بازار سرمایه باشند؛ اما چرا؟

استرس درواقع یکی از ویژگی‌ها و حالات روحی هر انسانی محسوب می‌شود. فارغ از این‌که استرس چرا و چگونه ایجاد می‌شود، نکته مهم این است که استرس تأثیر مستقیم در روند فکری فرد می‌تواند داشته باشد و عملاً در تصمیم‌گیری‌های او مؤثر خواهد بود. استرس توان بالایی از قدرت تفکر فرد می‌گیرد و همین موضوع باعث می‌شود که تصمیم‌گیری‌های درست کمتر اتفاق بیافتد یا بهتر است بگوییم استرس باعث بروز اشتباه و خطا در تصمیم‌گیری‌ها می‌شود.

این موضوعی کلی است که در بازارهای سرمایه نیز وجود دارد. این مهم‌ترین دلیلی است که باعث شده است کاهش استرس در بازار سرمایه یکی از اصول اساسی این بازار شود. چراکه در بازار سرمایه ما با تصمیم‌گیری روبه‌رو هستیم و باید یاد بگیریم که هر چیزی که مخل این تصمیم‌گیری باشد را کنار بگذاریم. پس اکنون می‌دانیم که چرا نیاز به کاهش استرس در بازار سرمایه ‌داریم؛ اما سؤال دیگر قبل از گفتن روش‌هایی برای کاهش استرس در بازار سرمایه‌ این است که بدانیم چرا استرس ایجاد می‌شود؟ درواقع برای کاهش استرس در بازار سرمایه باید منشأ آن را پیدا کنیم.

منشأ اصلی ایجاد استرس و به نظر راه اساسی کاهش استرس در بازار سرمایه در یک کلمه به نام ” پول ” قرار دارد. درواقع ما همواره ترس از دست دادن سرمایه خود در بازار را داریم. در هر بازار سرمایه به‌خوبی می‌دانیم که سود و ضرر در کنار یکدیگر قرارگرفته است و اگر بخواهیم کمی اشتباه کنیم و یا به‌درستی تصمیم نگیریم ممکن است سرمایه خود را از دست بدهیم. سرمایه یا پول ما هرچه بیشتر باشد مسلماً استرس مدیریت و سرمایه‌گذاری آن نیز بیشتر خواهد بود. پس به نظر بهترین راه برای کاهش استرس در بازار سرمایه، همان عدم سرمایه‌گذاری خواهد بود!

اولین راه برای کاهش استرس در بازار سرمایه چیست؟

همان‌طور که در بالاتر گفتیم سرمایه یا پول اولین و شاید تنهاترین دلیل داشتن استرس در بازار سرمایه است؛ اما مسلماً نمی‌توان برای کاهش استرس در بازار سرمایه، مبحث پول را به‌طورکلی حذف کرد. درواقع پول و سرمایه همیشه در بازار سرمایه باید حضورداشته باشد، زیرا سود و ضرر عملاً به آن بستگی دارد.

در کلام بهتر یعنی شما وقتی قرار است سودی از بازار سرمایه داشته باشید باید احتمال ضرر آنکه در کلام دیگر به آن استرس گفته می‌شود را بپذیرید؛ بنابراین عملاً اولین راه‌حل عملی برای کاهش استرس در بازار سرمایه‌ای است که قبول کنید ضرر هم جزئی از بازار سرمایه است.

این موضوع بسیار مهمی است که امروزه گرچه بسیار ساده به نظر می‌رسد، اما بسیاری آن را فراموش می‌کنند. درواقع بسیاری فکر می‌کنند که در بازار همیشه باید در مدار سودآوری باشند. این موضوع خودبه‌خود باعث افزایش استرس در آن‌ها می‌شود. پس برای کاهش استرس در بازار سرمایه باور کنید که ضرر هم درست مانند سود جزئی از بازار است.

 

[irp posts=”6239″ name=”۳ دلیل ورشکستگی تحلیلگران و دو شاخص تبدیل تحلیلگر به معامله گر”]

 

راه دوم برای کاهش استرس در بازار سرمایه

راه دوم برای کاهش استرس در بازار سرمایه چیست؟

 

اما دومین راه برای کاهش استرس در بازار سرمایه که بسیار هم مهم است این است که شما باید با سرمایه آزاد خود وارد این بازار شوید. درواقع نباید خود را به انواع روش‌های مختلف قانع کنید تا خانه، ماشین یا طلاهای خود را بفروشید و وارد بازار شوید. شما در این حالت ذهن خودتان را در برابر یک خط قرمز بسیار مهم قرار می‌دهید.یکی دیگر از راه های کاهش ترس در معامله را میتوانید در این مقاله بخوانید

این خطر قرمز درواقع اجازه هیچ ریسکی به شما نمی‌دهد. خط قرمز شما به‌اندازه‌ای است که شما به‌محض ورود به بازار باید حتماً سودآوری داشته باشید و اجازه هیچ ضرری نخواهید داشت؛ زیرا با هر ضرر در ابتدای مسیر از میزان دارایی اصلی شما کاسته می‌شود. این موضوع بسیار در مورد مسئله کاهش استرس در بازار سرمایه اهمیت دارد. بسیاری برای حضور در این بازارها اقدام به قرض گرفتن یا وام گرفتن می‌کنند.

این کار مسلماً اشتباه است. شما هرچقدر هم که بخواهید به خودتان یا بازار مطمئن باشید، سرمایه شما خودبه‌خود استرس‌آور است و همین استرس باعث ایجاد اشتباه در تصمیم‌گیری‌های شما می‌شود. پس برای این‌که عملاً بتوانید کاهش استرس در بازار سرمایه داشته باشید باید یاد بگیرید که با سرمایه آزاد یا غیر ملزوم خودتان در بازار سرمایه حضورداشته باشید. درواقع سرمایه‌ای که اجازه ریسک روی آن داشته باشید و با ایجاد چند درصد ضرر چیز مهمی را از دست نداده باشید. این می‌تواند تأثیر مستقیمی در کاهش استرس در بازار سرمایه داشته باشد.

 راه سوم برای کاهش استرس در بازار سرمایه

 

راه سوم برای کاهش استرس در بازار سرمایه

 

اما راه‌حل دیگر برای کاهش استرس در بازار سرمایه، استفاده از یک استراتژی است. وقتی شما یک مسیر مشخص حتی به‌غلط داشته باشید استرس شما کم خواهد بود؛ یعنی شما می‌دانید که دقیقاً چه‌کار قرار است بکنید. وقتی شما از یک استراتژی (هر نوع استراتژی) استفاده کنید عملاً سرمایه خودتان را مدیریت می‌کنید. می‌دانید که دارید که کار می‌کنید. ای اتفاق به‌خوبی باعث می‌شود که شما کاهش استرس در بازار سرمایه را در بازار داشته باشید.

برای اینکه بدانید استراتژی معاملاتی چیست حتما این مقاله را بخوانید

راه‌حل چهارم برای کاهش استرس در بازار سرمایه

راه مهم دیگر در جهت کاهش استرس در بازار سرمایه‌ای است که شما در این بازار به خودتان اعتماد داشته باشید. درواقع بسیاری از صفحات مجازی عجیب‌وغریب امروزه تحلیل‌های زیادی در مورد هر سهم و بازاری ارائه می‌دهند. این تحلیل‌ها باعث شده است که ما عملاً به خودمان اعتماد نداشته باشیم و سخنان کسی را که نمی‌شناسیم برای سرمایه خود ملاک قرار دهیم.

این موضوع باعث شده است که عملاً استراتژی خوبی نتوانیم در بازار داشته باشیم و علاوه بر آن به خود و تحلیل‌های خودمان اعتماد نکنیم. این‌که ما نمی‌توانیم به خریدوفروش خودمان اعتماد کنیم باعث ایجاد یک نوع ترس و استرس در ما می‌شود؛ یعنی ما در دل خودمان می‌دانیم که با خرید یا فروش سهم اشتباه کرده‌ایم! و این‌یک فرضیه اثبات‌شده برای ما محسوب می‌شود. ازاین‌رو اگر می‌خواهید کاهش استرس در بازار سرمایه را تجربه کنید باید به خود تحلیل خودتان اعتماد کنید و این‌یک اصل در بازار است.

 

[irp posts=”24894″ name=”5 گام مهم برای ساده تر کردن فرایند معامله و ترید در بازار سرمایه”]

 

راه‌حل پنجم برای کاهش استرس در بازار سرمایه

راه‌حل پنجم برای کاهش استرس در بازار سرمایه

 

راه‌حل دیگر در مورد کاهش استرس در بازار سرمایه‌ای است که خودتان را درگیر همه نوع اطلاعات در بازار نکنید. نکته مهم این است که بازار بورس دریایی از اطلاعات و ابزار مختلف است. اگر شما بخواهید برای هرکدام از این اطلاعات وقت صرف کنید به این نتیجه خواهید رسید 24 ساعت زمان کمی برای بررسی آن‌ها است.

ازاین‌رو این کمبود وقت شمارا اذیت خواهد داد و شمارا وارد مرحله استرس می‌کند؛ بنابراین برای کاهش استرس در بازار سرمایه بهتر است تنها به بخش مهمی از اطلاعات و ابزارها توجه کنید. بخشی که درست موردنیاز شماست. بیشتر از آن باعث سردرگمی و تلف شدن وقت شما خواهد بود. پس برای کاهش استرس در بازار سرمایه بدانید که به چه اطلاعات و تحلیل و ابزاری نیاز دارید و فقط به آن‌ها اکتفا کنید.

راه‌حل ششم برای کاهش استرس در بازار سرمایه

راه‌حل دیگر برای کاهش استرس در بازار سرمایه‌ای است که شما وقت لازم و مشخص برای خریدوفروش‌ها تحلیل‌های خود در نظر داشته باشید. کمبود وقت و از دست دادن وقت خریدوفروش باعث می‌شود که شما عملاً استرس بالایی را متحمل شوید. ازاین‌رو ازنظر استرس‌آور بودن، نیم ساعت انتهایی بازار درعین‌حالی که قیمت‌های مشخص‌تری دارد بسیار استرس‌آور تر هم است.

ازاین‌رو برای کاهش استرس در بازار سرمایه بهتر است تحلیل‌های اساسی و مهم خود را در زمان‌های بسته بودن بازار انجام دهید. این‌گونه در بازار بار کمتری را متحمل خواهید شد و این خودبه‌خود مسئله بسیار مهم و قابل‌توجهی در جهت کاهش استرس در بازار سرمایه محسوب می‌شود.

راه‌حل هفتم برای کاهش استرس در بازار سرمایه

راه‌حل هفتم برای کاهش استرس در بازار سرمایه

 

اما راه‌حل دیگر برای کاهش استرس در بازار سرمایه‌ای است که شما دقیقاً بدانید که از چه ابزاری باید در تحلیل سهم‌های خود استفاده کنید. درواقع غرق شدن در دل هزاران تحلیل و ابزار سهم‌های مختلف باعث می‌شود که سردرگم شوید و سردرگمی مهم‌ترین عامل برای ایجاد یک استرس بد است. ازاین‌رو سعی کنید بدانید که دقیقاً چگونه و چطور در مسیر تحلیل سهم قدم بگذارید تا کاهش استرس در بازار سرمایه را بتوانید تجربه کنید.

[irp posts=”22769″ name=”6 اشتباه رایج هنگام معامله در بورس”]

سخن پایانی

در نظر داشته باشید که شما با انجام دادن این 7 راه و حتی راه‌های دیگر در جهت کاهش استرس در بازار سرمایه، نمی‌توانید به حذف کامل استرس برسید. چراکه سرمایه شما در این مسیر قرار دارد. این سرمایه شماست که باعث می‌شود استرس ایجاد شود و بنیاد اصلی آن محسوب می‌شود؛ بنابراین تحت هیچ فرمان یا راه‌حلی نمی‌توانید در بازار سرمایه استرس را حذف کنید؛ اما می‌توانید دست به کاهش استرس در بازار سرمایه یا مدیریت آن بزنید.

همچنین در نظر داشته باشید که استرس همیشه بد نیست. باوجود این‌که استرس باعث می‌شود قدرت تصمیم‌گیری کاهش پیدا کند؛ اما یک استرس مدیریت‌شده می‌تواند شمارا از افتادن در پرتگاه‌های ضرر جلوگیری کند. درواقع استرس و ترس جز طبیعی از زندگی انسان است که او را از خطر دور می‌کنند.

پس به این آلارم طبیعی بدن احترام بگذارید و سعی نکنید که چراغ آن را خاموش‌کنید؛ اما می‌توانید کاری کنید که صدای این هشدار منطقی‌تر و کمتر شود تا بتوانید با آرامش بهتری فکر کنید و تصمیم بگیرید. این راه‌های ارائه داده‌شده در اینجا تحت عنوان کاهش استرس در بازار سرمایه بیشتر برای مدیریت این هشدار و آلارم ذهنی است.

در اخر اگر بخواهید بین پس انداز یا سرمایه‌گذاری یکی را انتخاب کنید ولی نمیدانید کدام این مقاله به شما کمک خواهد کرد 🙂 و همچنین برای غلبه بر ترس در فارکس هم میتوانید از این مقاله کمک بگیرید تا اطلاعات لازم را کسب نمایید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.