بازار دو طرفه در فارکس (Two-Sided Market) چیست؟

بازار دو طرفه در فارکس

بازار دو طرفه چیست؟ بازار دو طرفه در فارکس یکی از عمده‌ترین دلایلی است که این بازار را برای همه جذاب کرده است. در واقع امروز به جز فارکس بسیاری از بازارهای سرمایه‌ای به شکل دو طرفه معامله می‌شوند؛ یعنی شما در این بازار هم از صعود قیمت‌ها و هم از افت قیمت‌ها سود می‌برید.

یکی از معایبی که به بازار بورس ایران وارد می‌دانند این است که این بازار یک بازار یک طرفه است و تنها باید در صعود قیمت‌ها از آن سودآوری داشت. این موضوع باعث شده است که تمام سهامداران تنها در یک‌طرف بازار حضور داشته باشند و از ریزش قیمت‌ها بترسند. درحالی‌که در یک بازار دوطرفه مانند بازار دو طرفه در فارکس وقتی شما می‌توانید از سقوط قیمت‌ها هم کسب درآمد و سودآوری داشته باشید چرا آن را انجام ندهید؟ پس تنها در یک سمت بازار قرار نمی‌گیرد و در زمان سقوط بازار هم سود خودتان را از بازار خارج می‌کنید.

اما از آن جایی که بازارهای ایران یک طرفه است و عملاً ما بازار دو طرفه در اقتصاد خود نداریم. شاید کمی برای ما عجیب باشد که چگونه ممکن است یک بازار در زمان سقوط هم سودآور باشد. به معنی بهتر کلمه بازار دو طرفه فارکس چیست؟ ما در این مقاله قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم و بگوییم که بازار دو طرفه در فارکس چه سودآوری خوبی می‌تواند برای ما داشته باشد. با ما همراه باشید.

بازار دو طرفه فارکس چیست؟ (توضیحی بر بازار دو طرفه در فارکس)

برای درک بازار دو طرفه در فارکس بهتر است یک مثال بزنیم. شما می‌دانید که طلا قرار است افزایش قیمت خوبی داشته باشد. از این رو با خرید طلا و نگهداری از آن منتظر این موقعیت می‌شوید که طلا افزایش قیمت داشته باشد تا آن را در موقعیتی مناسب به فروش برسانید.(در ادامه مقاله کمیسیون در فارکس را هم بخوانید)

از این رو شما به خوبی در این بازار به صورت یک طرفه سود کسب کردید؛ اما در بازار دو طرفه شما می‌توانید از سقوط قیمت طلا هم سودآوری داشته باشید؛ یعنی از نمادهای بازار دو طرفه این است که شما بر اساس پیش‌بینی نزول قیمت دست به معامله می‌زنید. این معامله در واقع یک قرارداد فروش است. شما می‌دانید که قرار است قیمت طلا از 10 دلار به 5 دلار سقوط کند. از این رو قراردادی تعیین می‌کنید که طی آن شما متعهد می‌شوید که طلا به قیمت ده دلار را به خریدار بفروشد.

پس وقتی قیمت طلا به 5 دلار رسید، شما عملاً 50 درصد سود در این قرارداد فروش خود خواهید داشت. این روند را باعث ایجاد بازار یک طرفه و دو طرفه شده است. سود در هر دو طرف بازار (در سقوط و صعود) از نمادهای بازار دو طرفه محسوب می‌شود.(در ادامه مقاله لیست جفت ارزهای فارکس را هم مطالعه کنید)

بنابراین در بازار دو طرفه در فارکس هم شما می‌توانید از افزایش قیمت‌ها سود ببرید و هم از سقوط آن‌ها! از این رو این بازار برای همیشه می‌تواند برای شما سودآور باشد. به شرطی که بدانید دقیقه چه‌کار می‌کنید و قرار است از کجا به کجا برسید. شاید این سؤال برای شما ایجاد شود که در معاملات دو طرفه در فارکس یا هر بازار دیگر آیا کسی پیدا می‌شود که خریدار این گونه قراردادهای فروش باشد؟ طبق آموزش معاملات دو طرفه باید گفت که بله! چرا که همان‌گونه که فردی در اوج قیمت حاضر به خرید سهام می‌شود، در حالت سقوط بازار نیز حاضر به بستن قرارداد فروش می‌شود.

این بازار دو طرفه در فارکس را جذاب کرده است. البته نقدشوندگی بالا جفت ارزها در بازار دو طرفه در فارکس می‌تواند مزید بر علت شود و عملیات قرارداد فروش را سریع‌تر وراحت تر کند؛ اما این تمام داستان نیست. هنوز مسیر ادامه دارد. در ادامه می‌خواهیم معاملات دو طرفه در فارکس را بیشتر بشناسیم.

 

[irp posts=”8928″ name=”0 تا 100 پلتفرم های معاملاتی فارکس و بورس ایران”]

 

بازار دو طرفه در فارکس
بازار دوطرفه چیست

مزایا و معایب بازار یک طرفه و بازار دو طرفه چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت که بازار دو طرفه در فارکس مزایای بسیار بیشتری نسبت به بازارهای یک طرفه دارد. برای درک این موضوع به معایب بازار یک طرفه دقت کنید:

1- همان‌طور که در بالاتر گفتیم بازار بورس اگر بخواهد یک طرفه باشد، همه در یک سمت آن قرار می‌گیرند. از این رو در زمان‌هایی که کسی به عنوان خریدار در بازار حضور ندارد، همه چیز قفل می‌شود؛ زیرا خریدار می‌داند که قرار است قیمت پایین‌تر بیاید و برای همین موضوع حاضر به خرید سهم نیست. این باعث ایجاد کود در بازار می‌شود؛ اما در بازار دو طرفه در فارکس هر دو طرف می‌تواند سودآوری خود را داشته باشد که همین عامل باعث حرکت در بازار بورس می‌شود.

2- بازارهای یک طرفه همیشه به عنوان یک بازار مقطعی مطرح می‌شوند؛ یعنی هیچ‌گاه پول در این بازارها به صورت دائمی وجود ندارد. تنها در مقطعی سرمایه‌ای وارد بازار می‌شود و بعد از سود این سرمایه از افزایش قیمت‌ها از بازار خارج می‌شود؛ اما در بازار دو طرفه در فارکس این اتفاق نمی‌افتد.

3- همان‌طور که مشخص است وقتی بازاری مانند بازار دو طرفه در فارکس نباشد، ریسک نقدشوندگی افزایش پیدا می‌کند؛ زیرا در زمان سقوط بازار خریداری پیدا نمی‌شود و این باعث بلوکه شدن سرمایه سهامدار می‌شود.

4- از طرفی دیگر یادتان باشد در بازار دو طرفه در فارکس یا سایر بازارهای دوطرفه هیچ‌گاه طرف فروشنده اجازه افزایش بیش‌ازاندازه قیمت‌ها را نمی‌دهد؛ زیرا می‌داند که در این صورت بازار دچار حباب می‌شود و سود بیشتری سمت خریدار اتفاق می‌افتد. از این رو عملاً یک نوع تعادل میان عرضه و تقاضا به وجود می‌آید.

شاید برای شما جالب باشد بدانید که در ایران نیز برخی از بازارهای سرمایه‌ای مانند بازار دو طرفه در فارکس، به شکل دو طرفه هستند. بازار آتی بورس کالا یکی از انواع این بازارها می‌باشند. البته به دلیل عمق کم بازار و اطلاعات کم سهامدار عملاً نشانه‌هایی از بازار دو طرفه در آن دیده نمی‌شود.

بازار دو طرفه در فارکس
معاملات دو طرفه چیست

[irp posts=”23668″ name=”اسپرد (spread) در فارکس چیست؟”]

 

معاملات دو طرفه چیست؟ (توضیح عملی)

به عنوان آموزش معاملات دو طرفه بهتر است مثالی عملی‌تر از بازار دو طرفه در فارکس بزنیم. فرض کنید شما می‌دانید که در بازار دو طرفه در فارکس یا سایر بازارها سهمی مانند اپل قرار است از 90 دلار به 60 دلار برسد. از این رو با کارگزار خود تماس می‌گیرید و درخواست قرض 100 سهم اپل می‌کنید.

این سهم‌ها را شما نمی‌خرید بلکه آن‌ها را قرض می‌گیرد. از این رو هزینه‌ای برای آن‌ها پرداخت نمی‌کنید. شما این 100 سهم را در قیمت 90 دلار می‌فروشد و حساب شما به‌اندازه 9 هزار دلار شارژ می‌شود؛ اما شما حق برداشت از این پول را نخواهید داشت. حال چند ماه گذشته است و قیمت اپل به 60 دلار رسیده است. حال شما به خرید 100 سهم اپل باید قرض خود را به کارگزاری پرداخت کنید. در این حالت شما 6 هزار دلار هزینه می‌کنید در حالی که حساب آزاد شده شما 9 هزار دلار خواهد بود. در این حالت شما از بازار دو طرفه در فارکس سود برده‌اید.

این مثال عملی از بازار دو طرفه در فارکس به عنوان آموزش بازار دوطرفه بورس می‌تواند محسوب شود. در واقع شما در بازار دو طرفه در فارکس کار خاصی انجام نمی‌دهید. تعدادی سهامی را که می‌دانید سقوط قیمتی خواهد داشت را قرض می‌گیرد و آن‌ها را در بازار می‌فروشید. هزینه فروش شما مادامی که سهم های بازار دو طرفه (همان سهم مذکور) را به حساب کارگزاری یا بروکر برنگردانید بلوکه خواهد ماند.

حال شما در زمان سقوط بازار هر وقت که احساس کردید بهترین زمان خرید می‌باشد به تعداد قرض خود سهام خریداری می‌کنید و با بازگشت آن به بروکر هزینه بلوکه شما آزاد می‌شود. در این نوع بازار دو طرفه در فارکس سود شما در سقوط بیشتر بازار است! البته باید تحلیل درستی از بازار وجود داشته باشد و البته آموزش بازار دوطرفه بورس می‌تواند شما را برای این نوع معاملات در بازار دو طرفه در فارکس آماده کند.

در ادامه توصیه میکنم دوره آموزش رایگان فارکس را تهیه بفرمایید.

سهم های بازار دو طرفه

انتهای سخن از بازار دو طرفه در فارکس

به طور کلی می‌توان گفت که بازار دو طرفه در فارکس از خاص‌ترین و جذاب‌ترین بازارهایی است که هر انسان و سرمایه‌گذاری دوست دارد در آن حضور داشته باشد. در واقع در این بازار دو طرفه در فارکس هرچه قدر که تحلیل شما بیشتر و بهتر باشد سودآوری شما نیز بیشتر است. سهم های بازار دو طرفه اصولاً نقد شوندگی بسیار بالاتری دارند.

ازاین‌روست که بازار دو طرفه در فارکس کمتر دچار رکود و یا حباب می‌شود. اگر یادتان باشد بازار بورس ایران چند وقتی را درگیر حباب و چند وقتی را درگیر رکود بود، به خاطر این‌که مانند بازار دو طرفه در فارکس نیست و نمی‌تواند سهامداران را راضی به خرید سهم‌هایی کند که در حال سقوط هستند.

از این رو اگر می‌خواهید همیشه در سود باشید، بازار دو طرفه در فارکس را آموزش ببینید و وارد آن شوید. شما می‌توانید موفق شوید اگر خودتان بخواهید، بازار دو طرفه در فارکس منتظر شماست.

 

[irp posts=”23704″ name=”آموزش ترسیم سطح حمایت و مقاومت در فارکس”]

 

اگر میخواهید با بازار دو طرفه ارز دیجیتال  آشنا شوید و بدانید سفارش شرطی ، پراپ تریدینگ و بازار فارکس چیست توصیه میکنم این مقاله را بخوانید چراکه یکسری نکات در اینجا ذکر شده و خالی از لطف نیست.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.