معرفی بازار بورس چین،روسیه و ترکیه،در کدام ‌یک سرمایه‌گذاری کنیم؟

بازار بورس چین،روسیه و ترکیه

قبل از صحبت در مورد بازار بورس چین،روسیه و ترکیه باید بگوییم که روسیه و چین بخشی از مجموعه‌ای اقتصادی را تشکیل می‌دهند که به‌عنوان اقتصادهای نوظهور شناخته می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود در دهه‌های آینده، بازار بورس چین،روسیه و ترکیه نیروگاه بازارهای مالی جهان باشند. کشورهای تشکیل‌دهنده این اقتصاد به‌اختصار BRICS (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) و همچنین اقتصادهای نوظهور مانند آرژانتین هستند. در این مطلب که پیش روی شماست، هدف نهایی، مقایسه بازار بورس روسیه، چین و ترکیه است.

سرمایه‌گذاری در بازار سهام خارجی

سرمایه‌گذاری در بازار سهام کشورهای خارجی می‌تواند گزینه خوبی برای علاقه‌مندان به کسب درآمد از طریق معاملات سهام باشد. اگر سبد سهام شما متشکل از سهام کشورهای دیگر باشد، در بحران‌های اقتصادی و شرایط خاص، تمام سرمایه خود را از دست نخواهید داد. سرمایه‌گذاران حرفه‌ای دنیای بورس و سهام، این نکته را به‌عنوان یک اصل همیشه در نظر دارند و سعی می‌کنند سرمایه خود را به‌تناسب میان بازارهای مالی مختلف پخش کنند. علاقه‌مندان به خرید سهام در ایران نیز از این قاعده نباید مستثنا باشند و باید نیم‌نگاهی به سایر تالارهای بورس جهان و شاخص سهام کشورهای دیگر نیز بی اندازد.(میتوانید مقاله خریدوفروش حقوقی را بخوانید)

سرمایه گذاری در بورس چین

در دهه 90 میلادی بازار سهام چین توسط دلالان دست‌کاری می‌شد و به همین دلیل در آن سال‌ها به این بازار لقب کازینو دادند؛ اما با پیشرفت بازار بورس چین از سال 2000، این لقب دیگر شایسته این بازار قدرتمند نیست.
اگرچه بازار بورس چین با سرمایه 3.7 تریلیون دلاری در سال 2013 به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای جهانی تبدیل‌شده، اما هنوز هم بخش عمده‌ای از آن تحت سلطه بانک‌های دولتی است.(در ادامه فیلم تحلیل فاندامنتال بیت کوین را هم ببینید)
شاخص بورس شانگهای و شاخص بورس شنزن دو عامل اصلی در به تصویر کشیدن وضعیت بازار بورس چین هستند. بیشتر شرکت‌های فعال در بورس شانگهای شرکت‌های بزرگ دولتی، بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی هستند که مسئول رشد اقتصادی چین می‌باشند؛ اما بورس شنزن یک بورس کوچک‌تر است و بیشتر شامل شرکت‌های کوچک و کارآفرین است.

[irp posts=”21125″ name=”سرمایه گذاری در بورس آمریکا به چه صورت انجام می‌شود؟”]

سرمایه گذاری در بورس روسیه

بازار بورس چین،روسیه و ترکیه
ورود به بورس چین

بازار بورس روسیه مورد ویژه و جالبی در میان بازارهای بورس است، زیرا این کشور که زمانی رهبر بلوک اتحاد جماهیر شوروی بود، مجبور بود در اواسط انتقال از سیستم برنامه‌ریزی‌شده به اقتصاد بازار، در زمان بحران شدید اقتصادی، بازار سهام را ایجاد کند. با شروع سرمایه‌گذاری در اواخر سال 1994 بازار بورس روسیه امروز به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای نوظهور در جهان تبدیل‌شده است که سرمایه کل آن بیش از 600 میلیارد دلار یا 80٪ تولید ناخالص داخلی در پایان سال 2005، برآورد شده است.(در ادامه مقاله مارجین‌ها و کمیسیون ها را هم بخوانید)

در حال حاضر حجم معاملات ماهانه در بازار بورس روسیه بیش از 14 میلیارد دلار است و عرضه اولیه سهام در آن با رونق چشمگیری همراه شده است. بااین‌حال بازار بورس این کشور هنوز از کمبودهای ساختاری بسیاری ازجمله پتانسیل پایین سرمایه‌گذاری‌های داخلی رنج می‌برد.(پیشنهاد میکنم مقاله نحو ترسیم خطوط حمایت و مقاومت را مطالعه کنید)

سرمایه‌گذاری در بورس روسیه به شرایط استراتژیکی این کشور با خطراتی همراه است که عبارت است از:

• ثبات و شفافیت پایین
• حضور پررنگ صنایع انرژی (حدوداً 60 درصد)
• ناآرامی‌های اجتماعی بالقوه
• کاهش ذخایر
• عوامل سیاسی و حکومتی

[irp posts=”18251″ name=”نکاتی کاربردی درباره بازار بورس فارکس، بورس فارکس چیست و اصطلاحاتی دارد؟”]

بازار بورس ترکیه

بازار بورس چین،روسیه و ترکیه

بورس استانبول (BIST) تنها بورس سهام فعال در بازار سهام ترکیه است. این بورس اوراق بهادار استانبول سابق، بورس طلای استانبول و بورس مشتقات ترکیه را باهم ترکیب می‌کند. 371 شرکت در بورس استانبول لیست شده که سهام آن‌ها روزانه معامله می‌شود.
بورس استانبول شاخص‌های خاص خود را دارد و عملکرد 30 سهام برتر (BIST30)، 50 سهام برتر (BIST50) و 100 سهام برتر (BIST100) را در بورس ترکیه ردیابی می‌کند تا بازار بورس ترکیه به کمک آن‌ها موردسنجش قرار بگیرد.
ارزش بازار سهام بورس ترکیه را در سال 2012 معادل 292/1 تریلیون دلار برآورد کردند. صنایع فعال در بورس استانبول شامل بانک‌ها، شرکت‌های فعال در زمینه تولید محصولات شیمیایی، شرکت‌های فعال در زمینه صنایع غذایی و غیره است. این بازار میزبان 320 شرکت داخلی است که سهام آن‌ها از طریق شرکت‌هایی مانند کاردمیر، هلدینگ سابانچی، بیمکس، پتکیم و زورلو مورد معامله قرار می‌گیرد.
ترکیه در سال‌های اخیر محل تنش‌های فراوانی در سطح بین‌المللی بوده است که به‌شدت موجب ناآرامی و نوسان در انواع بازارهای مالی این کشور شده است. همین خود می‌تواند عاملی بر ریسک بالای سرمایه‌گذاری در بورس ترکیه باشد؛ اما بااین‌وجود به دلیل امکانات راحت‌تر جهت سرمایه‌گذاری در ترکیه برای ایرانیان، بسیاری از هم‌وطنان ما به حضور در بازار بورس ترکیه علاقه نشان می‌دهند.

اگر قصد سرمایه‌گذاری در بازار بورس ترکیه را دارید به شما توصیه می‌کنیم به سراغ صنایع زیر بروید.

1) فناوری اطلاعات
2) املاک، مستغلات و ساخت‌وساز
3) منسوجات و پوشاک
4) انرژی و منابع طبیعی
5) محیط و بازیافت

می‌توانید با تحلیل وضعیت شرکت‌های فعال در این صنایع، سهام مناسبی خریداری کنید.

[irp posts=”8928″ name=”0 تا 100 پلتفرم های معاملاتی فارکس و بورس ایران”]

نتیجه‌گیری

بازار بورس چین با اختلاف زیادی بزرگ‌ترین کمک‌کننده به رشد اقتصاد جهانی است. اگرچه این بازار یک بازار بسته است اما با توجه به اصلاحات دهه گذشته، ریسک سرمایه‌گذاری در آن به‌شدت کاهش پیداکرده و بسیاری از ویژگی‌های مثبت در بازار بورس چین با رشد مواجه شده است. به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، سرمایه‌گذاری در این بازار مانند سرمایه‌گذاری در سایر اقتصادهای بزرگ دنیا ازجمله آمریکاست.(در ادامه مقاله نرخ تورم را هم مطالعه نمایید)
اطلاعات مربوط به دو دهه گذشته سیگنال‌های مثبتی را به سمت سرمایه‌گذاران روانه کرده است. بازار بورس چین به دلیل وابستگی کم به سایر بازارهای سهام و متوسط بازدهی بالا، گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاران خارجی است. ضمن اینکه شواهد نشان می‌دهد رشد بازار بورس این کشور در سال‌های پیش رو بیشتر نیز خواهد شد.(در ادامه مقاله مفهوم لات lot راهم بخوانید)

در این مقاله در مورد بازار بورس چین،روسیه و ترکیه صحبت کردیم، اگر سوال و یا تجربه ای در این زمینه دارید برای ما کامنت بگذارید ما پاسخگوی سوالات شما هستیم 🙂

منابع

https://www.thebalance.com/china-stock-market-shanghai-shenzhen-hong-kong-

https://www.thebalance.com/russian-stocks-and-the-russian-trading-system-rts-1979058

https://mpra.ub.uni-muenchen.de/63440/1/

https://www.intellinews.com/poland-turkey-stocks-soar-russia-takes-a-bath-126096/?source=turkey

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نظری علیرضا
نظری علیرضا
3 سال قبل
در انتظار تایید

سلام استاد گرامی
لطفا اگر اطلاعاتی درباره چگونگی خرید و فروش در بورس ترکیه و چین دارید، لطفا راهنمایی فرمائید . با سپاس

اکرم صالحی
اکرم صالحی
3 سال قبل

سایت بورس چین چه سایتیه؟

سعید
سعید
2 سال قبل

لطفا اگر اطلاعاتی درباره چگونگی خرید و فروش در بورس ترکیه و چین دارید، لطفا راهنمایی فرمائید . با سپاس

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.