انواع سهام شرکت‌ها/روش و چگونگی معامله

انواع سهام شرکت ها
بورس یکی از نهادهای مالی معتبری است که شما می‌توانید در آن سرمایه‌گذاری کنید و اگر در این کار حرفه‌ای عمل کنید و تصمیمات منطقی بگیرید، می‌توانید به سود بسیار مناسبی دست پیدا کنید. برای حرفه‌ای شدن در هر چیزی و به خصوص در نهادهای مالی که پیچیدگی خاص خود را دارند، باید اطلاعات و دانش مناسبی داشته باشید و این کار به‌ جز خواندن مطالب مختلف و یادگیری از مراجع مهم حاصل نمی‌شود. در این متن قصد داریم که به شناخت انواع سهام شرکت‌ها بپردازیم و به شما اطلاعات خوبی در این زمینه بدهیم. در ادامه به این پرسش پاسخ‌ خواهیم داد:

سهام شرکت‌ها در بورس به چه انواعی تقسیم می‌شود؟

در وهله اول و پیش از این که به شناخت انواع سهام شرکت‌ها بپردازیم، بهتر است که تعریف مشترکی از سهام داشته باشیم و بعد از آن انواع سهام شرکت‌ها در بورس را بررسی کنیم. همان‌طور که در ماده 24 بخش دوم قانون تجارت آمده است، سهم قسمتی از سرمایه شرکت سهامی است که میزان مشارکت و تعهدات و منافع صاحب آن را در شرکت سهامی مشخص می‌کند و همین طور برگه سهم نوعی سند قابل معامله است که نشان دهنده تعداد سهامی است که فرد در شرکت سهامی دارد.
به بیان ساده‌تر وقتی شما سهامی را می‌خرید، دارای بخشی از سرمایه شرکت می‌شوید و به شما سندی تعلق می‌گیرد که آن را هم می‌توانید معامله کنید. حالا که با چیستی سهام آشنا شدیم، می‌توانیم به شناخت انواع سهام شرکت‌ها در بورس بپردازیم و در هر کدام ببینیم که معامله سهام شرکت‌ها چگونه انجام می‌شود:
[irp posts=”22196″ name=”ارزش بازار سهام ،اثر متغیرهای کلان اقتصادی بر سهام بانک‌ها”]

1. انواع سهام شرکت‌ها در بورس از نظر شکل ظاهری

سهام با نام
سهام با نام به سهامی گفته می‌شود که نام صاحب سهام در ورقه سهام ثبت شده است. مطابق با قانون معامله سهام شرکت‌ها به شکل با نام از طریق ثبت در دفتر ثبت شرکت میسر می‌شود و کسی که سهام را انتقال می‌دهد یا وکیل و نماینده قانونی او حتماً باید این انتقال را با امضا در دفتر ثبت شرکت تائید کنند.(در ادامه مقاله ساعت کار فارکس و قانون انتقال اطلاعات را هم بخوانید)
سهام بی‌نام
سهام بی‌نام به سهامی گفته می‌شود که دارنده مالک سهام است اما نام او در برگه سهام ذکر نمی‌شود و در زمره اسناد حامل است. از نظر قانونی نیز معامله سهام شرکت‌ها به شکل سهام بی‌نام به تحویل و دریافت برگه مرتبط است و نیازی به هیچ‌گونه تشریفات ثبت ندارد.

2. انواع سهام شرکت‌ها در بورس از نظر حقوق دارند سهام

سهام عادی
سهام عادی به سهامی گفته می‌شود که امتیازات خاص سهام ممتاز را نداشت باشد و دارای ویژگی‌های عادی باشد. نکته شایان ذکر هم این است که اکثر سهام‌هایی که شرکت‌ها منتشر می‌کنند، از نوع سهام عادی است.
سهام ممتاز
سهام ممتاز دارای امتیازات خاصی است که سهام عادی آن‌ها را ندارد. این امتیازات که باید حتماً در اساسنامه شرکت ذکر شده باشد و به تصویب مجمع عمومی صاحبان سهام هم رسیده باشد، موارد مختلفی را شامل می‌شود که می‌توان از آن‌ها، اعمال تخفیف در پرداخت مبلغ اسمی و تخصیص سود بیشتر به سهام ممتاز را مثال زد.
طبق قانون شرکت سهامی می‌تواند تا زمانی که منحل نشده باشد، هر زمانی که بخواهد میزان این امتیازات را با توافق و تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت تغییر دهد. (در ادامه مقاله تفاوت اوراق قرضه با اوراق مشارکت را بخوانید)
شناخت انواع سهام شرکت ها
انواع سهام در بورس

3. انواع سهام شرکت‌ها در بورس از نظر ماهیت

سهام نقدی
سهام نقدی به سهامی گفته می‌شود که ارزش آن به‌طور کامل به‌صورت نقدی پرداخت شده باشد یا اینکه بخشی از آن به‌طور نقدی و بخشی دیگر به‌صورت تعهد پرداخت شده باشد.(در ادامه مقاله آیا بیت کوین قانونی است را هم بخوانید)
سهام غیر نقدی
سهام غیر نقدی به عواملی مثل ابزارآلات، خودرو، ماشین‌آلات و ساختمان و مواردی از این قبیل گفته می‌شود. مطابق با آنان ارزش سهام غیر نقدی باید توسط کارشناس رسمی وزارت دادگستری تعیین شود و در اختیار مجمع عمومی مؤسس قرار بگیرد.
[irp posts=”20082″ name=”ارزش ذاتی سهام یا NAV چیست با ساده‌ترین توضیح”]

4. دیگر انواع سهام شرکت‌ها در بورس

سهام مؤسس
سهام مؤسس به سهامی گفته می‌شود که در اختیار اعضای هیئت مؤسس است و میزان سود آن مطابق با اساسنامه شرکت مقرر می‌شود و معمولاً سود این نوع از سهام از سهام عادی بیشتر است و باز این مقدار بیشتر را هم در اساسنامه مشخص می‌کنند.
سهام انتفاعی
سهام انتفاعی به سهامی گفته می‌شود که بدون اینکه شما حقی نسبت به سرمایه شرکت داشته باشید، از آن بهره‌مند می‌شوید. این سهام بیشتر زمانی به افراد تعلق می‌گیرد که فرد دانش فنی یا اطلاعات خاصی را به شرکت ارائه داده باشد.
سهام ترجیحی
سهام ترجیحی سهامی است که به دلیل برنامه‌های خصوص سازی شرکت، به کارکنانی که در آن شرکت کار می‌کنند، واگذار می‌شود.

جمع‌بندی

بازار بورس یکی از بهترین نهادهایی است که شما می‌توانید با سرمایه‌گذاری مناسب به سود خوبی دست پیدا کنید. البته به یاد داشته باشید که قبل از ورود به بورس و سرمایه‌گذاری در آن باید اطلاعات و دانش مناسبی از مناسبات این بازار کسب کنید تا بتوانید انتخاب‌ها و تصمیم‌های بهتری بگیرید. در این متن به یکی از کاربردی‌ترین این اطلاعات اشاره کردیم و به شناخت انواع سهام شرکت‌ها پرداختیم و پس از برشمردن انواع سهام شرکت‌ها در بورس، روش معامله سهام شرکت‌ها را هم ذکر کردیم.(در ادامه مقاله نهاد های مالی ، اصطلاحات فارکس ، نرخ تورم ، لیست جفت ارزهای فارکس را مطالعه کنید)
[irp posts=”19172″ name=”عرضه اولیه سهام چیست؟! لیست عرضه اولیه های سال ۹۹”]
بسیاری از معامله گران مبتدی در بورس نمیدانند که شاخص کل بورس چیست و یا چگونه محاسبه میشود؟، پس می توانید به این مقاله مراجعه و اطلاعات کاملی به دست آورید.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.