آیا با پنل خورشیدی می توان بیت کوین استخراج کرد؟

استخراج بیت کوین با پنل خورشیدی صرفه اقتصادی دارد؟ این مهمترین سوالی است که می خواهیم در این مقاله به آن بپردازیم. در واقع می توان اینگونه گفت که استخراج ارز دیجیتال با پنل خورشیدی امری امکان پذیر است. اما با توجه به هزینه اولیه نسبتا بالایی که راه اندازی سیستم پنل خورشیدی دارد می خواهیم بدانیم که اساسا این کار از نظر اقتصادی به صرفه است یا خیر؟ با ما همراه باشید.(همچنین درباره ممنوعیت استخراج ارز دیجیتال بیشتر بدانید.)

به طور کلی استخراج ارزهای دیجیتال و بیت کوین کاری است که انرژی مصرفی بالایی دارد و همین مسئله یکی از نقاط ضعف اصلی سیستم ارزهای دیجیتال محسوب می شود. در واقع مخالفان این بازار معتقد هستند که ارزهای دیجیتال می تواند مصرف سوخت های فسیلی برای تولید انرژی برق مورد نیاز برای استخراج را بسیار افزایش بدهد. اما آمار و اطلاعات نشان می دهد که در بیشترین حالت سیستم اقتصادی سنتی چند برابر سیستم ارزهای دیجیتال سوخت های فسیلی را مصرف می کنند.

نکته دیگری که وجود دارد این است که انرژی برق شهری عامل یا فاکتوری است که در اختیار دولت ها قرار دارد. از این رو دولت ها با کنترل این فاکتور و ارزان یا گران کردن آن می توانند به نوعی در بازار ارزهای دیجیتال تاثیر گذار باشند.

 

[irp posts=”52544″ name=”19 میلیون بیت کوین استخراج شد”]

 

به طور مثال دولت آمریکا تصمیم گرفته است که برق ارزان قیمت در اختیار ماینرها قرار دهد. به این ترتیب این دولت قصد دارد با این فاکتور وارد رقابت با کشورهایی مانند چین شود. از طرف دیگر در ایران دولت تصمیم گرفته است که برق مصرفی ماینرها را برابر با برق صادراتی در نظر بگیرد. بدین ترتیب ماینرها باید نسبت به یک فرد عادی در جامعه چندین برابر بیشتر هزینه کنند.

از طرف دیگر با توجه به افزایش سختی بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال عملا دستگاه های پیچیده تر و البته پر مصرف تری مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو عملا روز به روز شاهد استفاده از دستگاه هایی هستیم که توان مصرفی بالایی دارند. به طور میانگین هر ماینر در هر ساعت به دو تا 4 کیلووات برق نیاز دارد تا بتواند استخراج خودش را انجام دهد. حال بر اساس این اطلاعات می توان استخراج بیت کوین با پنل خورشیدی را انجام داد یا خیر؟ در ادامه به صورت دقیق تر در این باره توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

(فکر میکنید عوامل موثر در قیمت دستگاه ماینر چیست؟ اگر نمیداند حتما این مقاله را بخوانید)

 

استخراج بیت کوین با پنل خورشیدی و فاکتورهای موثر
استخراج ارز دیجیتال با پنل خورشیدی

استخراج بیت کوین با پنل خورشیدی و فاکتورهای موثر

به طور کلی برای تعیین صرفه اقتصادی استخراج بیت کوین با پنل خورشیدی، باید به سه سوال مهم پاسخ دهیم:
1- میزان انرژی تولید شده چقدر است؟
2- راه اندازی سیستم خورشیدی متناسب با نیاز ما چه هزینه ای دارد؟
3- مدت زمان بازگشت هزینه چند سال خواهد بود؟

پاسخ به این سه سوال می تواند نتیجه کار را مشخص کند و نشان دهد که آیا استخراج بیت کوین با پنل خورشیدی می تواند از نظر اقتصادی صرفه داشته باشد یا خیر. توجه داشته باشید که اقتصاد با اعداد و ارقام و اطلاعات کار می کند. این نکته ای است که باید در پاسخ به این سه سوال به آن توجه داشته باشیم.

به طور کلی میزان انرژی خورشیدی دریافتی توسط پنل و تولید انرژی الکتریکی از آن بسته به محل استفاده از آن دارد. ایران در منطقه ای قرار گرفته است که حدود 300 روز از 365 روز سال آفتابی است و متوسط تابش خورشید حدود 4.5 الی 5.5 کیلووات در ساعت است.

بر اساس اطلاعات جهانی برای این که استفاده از پنل های خورشیدی صرفه اقتصادی داشت باشد میزان تابش خورشید باید حداقل بیش از 3 کیلووات در ساعت باشد. بنابراین به سادگی می توان گفت که بسیاری از مناطق ایران می تواند موقعیت خوبی برای استفاده از پنل های خورشیدی باشد. بنابراین در پاسخ سوال اول به این نتیجه رسیدیم که می توانیم از این پنل ها در ایران استفاده کنیم و این استفاده صرفه اقتصادی دارد.

[irp posts=”46345″ name=”700 هزارمین بلاک شبکه بلاکچین بیت کوین هم استخراج شد!”]

 

آیا با پنل خورشیدی می توان بیت کوین استخراج کرد؟

راه اندازی و بازگشت هزینه در استخراج بیت کوین با پنل خورشیدی

اما راه اندازی یک سیستم سولار یا همان پنل خورشیدی وابسته به نوع نیاز ماست. به طور کلی شما می توانید از دو روش برای راه اندازی سیستم سولار خود استفاده کنید.

در روش اول سیستم خورشیدی شما خارج از شبکه برقی قرار دارد. بنابراین تمام انرژی تولید شده توسط آن برای مصرف شخص شماست و در باتری های مخصوصی ذخیره می شود. تهیه و نگهداری این باتری ها می تواند هزینه اولیه برای راه اندازی سیستم را افزایش دهد. از این رو بسیاری از روش دوم استفاده می کنند. در روش دوم سیستم خورشیدی شما به شبکه برق شهری متصل است. بنابراین مازاد تولید انرژی شما به سیستم برق تزریق می شود و به ازای هر کیلووات هزینه ای از دولت دریافت می کنید.

با توجه به این که مصرف متوسط یک ماینر نزدیک به 4 کیلووات در ساعت است، اگر این ماینر بخواهد به صورت شبانه روزی از سیستم سولار خود استفاده کند نیاز است که یک سیستم خورشیدی 20 کیلوواتی طراحی و استفاده کند.

راه اندازی این سیستم با هزینه های امروز نزدیک به 500 میلیون تومان هزینه بردار خواهد بود. اما اگر این ماینر بخواهد تنها در ساعاتی از روز از سیستم سولار خود استفاده کند می تواند از یک سیستم 5 کیلوواتی نسبتا ساده بهره بگیرد که هزینه ای معادل 130 میلیون تومان باید پرداخت کند. حال اگر این سیستم به صورت درون شبکه ای طراحی شده باشد هزینه آن به حدود 70 میلیون تومان کاهش می یابد.

حال اگر بخواهیم در حالت سوم یعنی طراحی یک سیستم سولار خورشیدی 5 کیلوواتی برای مصرف حدود 4 کیلو وات که به صورت درون شبکه ای طراحی شده باشد، بازگشت سرمایه را محاسبه کنیم می توانیم به این نتیجه برسیم که حدود 3 تا 4 سال زمان برای بازگشت سرمایه آن لازم است. توجه داشته باشید که در حالت درون شبکه ای شما می توانید درآمدی هم از راه فروش برق به سیستم برق کشور داشته باشید.

البته این در آمد به اندازه ای نیست که بتواند در برابر درآمدهای ماینرها قرار بگیرد. حال با توجه به افزایش سختی استخراج بیت کوین و ارزهای دیجیتال به نظر می رسد این زمان بیشتر هم شود و بازگشت سرمایه تا 5 سال طول بکشد. حال بر اساس این اطلاعات و این دانش آیا استخراج بیت کوین با پنل خورشیدی می تواند صرفه اقتصادی داشته باشد؟ نظر شما چیست

در ادامه توصیه میکنم مقاله کشورهایی که بیشترین استخراج بیت کوین را دارند را هم بخوانید.

 

سوالات متداول

1- آيا امکان استخراج بيت کوين با پنل خورشيدي وجود دارد؟
بله – در واقع براي دستگاه هاي ماينينگ تنها اين موضوع اهميت دارد که انرژي مورد نياز آن ها تامين شود. حال شما از هر وسيله اي مي توانيد براي تامين اين نيرو استفاده کنيد. که پنل هاي خورشيدي در کشورهايي مانند ايران مي تواند گزينه بسيار مناسبي باشد.

2- آيا استفاده از پنل خورشيدي مي تواند صرفه اقتصادي داشته باشد؟
براي پاسخ به اين سوال بايد به استراتژي سرمايه گذاري خودتان نگاه کنيد. اگر شما ديد بلند مدت داريد و مي توانيد زمان بالاي 5 سال براي بازگشت سرمايه و رسيدن به سود صبر کنيد احتمالا استفاده از اين روش مي تواند گزينه مناسبي باشد. اما با توجه به اين که عمر دستگاه هاي ماينينگ معمولا کمتر از اين زمان است. از طرف ديگر سختي استخراج بيت کوين و بسياري از ارزهاي ديجيتال هر چند سال يک بار افزايشي است. بنابراين عملا زمان لازم براي بازگشت سرمايه مي تواند بيشتر از اين حرف ها باشد. با اين حساب احتمالا استخراج ارز ديجيتال با پنل خورشيدي چندان صرفه اقتصادي نداشته باشد.

 

[irp posts=”34243″ name=”انویدیا در مقابل ماینرها؛ تولید کارت گرافیک‌هایی برای محدود کردن استخراج رمزارزها”]

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.