آیا روسیه می تواند با ارزهای دیجیتال تحریم های مالی را دور بزند؟

آیا روسیه می تواند با ارزهای دیجیتال تحریم های مالی را دور بزند؟

با شروع جنگ روسیه و اوکراین، متحدین غربی شروع به اعمال انواع تحریم های مختلف مالی و اقتصادی علیه روسیه کردند. این تحریم ها شامل اخراج بانک های روسیه از سیستم سوئیفت و قطع کلیه ارتباطات بین المللی اقتصادی روسیه می شود. بر این اساسا انتظار می رود که روسیه در واردات یا صادرات کالاها و سرمایه گذاری های بین المللی دچار مشکلات جدی شود. اما سوال اصلی که وجود دارد این است که آیا ارزهای دیجیتال و به خصوص بیت کوین می تواند به روسیه برای دور زدن تحریم های مالی کمک کند؟

 

[irp posts=”52016″ name=”اولین واکنش بازارها به حمله روسیه به اوکراین”]

 

دو دیدگاه کاملا متفاوت نسبت به این موضوع وجود دارد. عده ای معتقد هستند که بیت کوین و ارزهای دیجیتال می تواند راه فرار مالی مهمی برای روسیه به شمار بیاید. زیرا آن ها می توانند بر اساس این بازار و انتخاب بیت کوین و به عنوان یک ارز قابل مبادله عملا بسیاری از تحریم های اقتصادی را دور بزنند. از این رو اتحادیه اروپا و خود کشور اوکراین از صرافی های معتبر جهان مانند بایننس خواسته اند که کاربران روسیه را تحریم کنند. درخواستی که با مخالفت غالب این صرافی ها مواجه شده است. از طرف دیگر بازار ارزهای دیجیتال بازاری نیست که صرفا مبتنی بر صرافی ها باشد.

 

بنابراین از هر طریقی می توان ارزهای دیجیتال را مبادله کرد. همین مسئله باعث شده است که اساسا اهرم تحریم اقتصادی قدرت قبلی خود را نداشته باشد و این باعث نگرانی بسیاری از کشورها مانند فرانسه شده است. وزیر امور دارایی فرانسه روز گذشته اعلام کرده است که قصد دارد در مورد تخلفات ارزی روسیه تحقیق کند و با ایجاد قوانین و چارچوب های جدید عملا مانع از استفاده روسیه از بازار ارزهای دیجیتال برای دور زدن تحریم ها شود.

 

[irp posts=”44060″ name=”روسیه بخشی از بودجه خود را، به ردگیری تراکنشات رمزارزی اختصاص می دهد”]

 

اما در سوی دیگر بسیاری از اقتصاددان ها و صاحبان کرسی در محافل اقتصادی و تجاری معتقد هستند که اساسا برای استفاده از سیستم ارزهای دیجیتال باید از سیستم سنتی نیز استفاده کرد. به بیان ساده تر آن ها معتقد هستند که هنوز بازار ارزهای دیجیتال یک بازار کاملا مستقل و آزاد محسوب نمی شود و برای استفاده از آن ناچارا باید از بانک ها و نهاد های مالی بین المللی استفاده کرد. زمانی که این بانک ها تحریم شوند و با روسیه وارد معامله یا مبادله نشوند عملا امکان ورود به بازار ارزهای دیجیتال و استفاده از این فضا برای دور زدن تحریم ها از بین می رود.

 

[irp posts=”21506″ name=”معرفی بازار بورس چین،روسیه و ترکیه،در کدام ‌یک سرمایه‌گذاری کنیم؟”]

 

اما اگر بخواهیم واقع نگرانه به موضوع نگاه کنیم متوجه می شویم که اساسا امکان ورود به بازار ارزهای دیجیتال کار چندان سختی محسوب نمی شود. ما ایرانی ها سال هاست که بر اساس همین تحریم ها در انواع بازارهای بین المللی حضور داریم. پس این کاری شدنی و نسبتا ساده محسوب می شود. بنابراین عملا می توان اینگونه گفت که روسیه فرصتی باورنکردنی برای دور زدن تحریم ها در اختیار دارد. به نظر می رسد بیت کوین می تواند موازنه های جنگ را بر هم بزند. نظر شما در این باره چیست؟

منبع:

 https://cryptobriefing.com/binance-ceo-calls-total-ban-on-russian-users-unethical/

https://cointelegraph.com/news/eu-is-taking-measures-against-russia-using-crypto-to-bypass-sanctions-say-finance-ministers

https://www.devdiscourse.com/article/business/1945718-france-says-russia-sanctions-will-also-include-measures-on-crypto-currencies?amp

https://cryptopotato.com/ripple-ceo-explains-why-russia-cant-use-crypto-to-bypass-financial-sanctions/

https://decrypt.co/94205/ukraine-government-asks-binance-coinbase-other-major-crypto-exchanges-halt-support-ruble

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.