آتی پسته چیست؟+ (آموزش معاملات آتی پسته)

قرارداد آتی پسته

آغاز به کار قرارداد آتی پسته در بازار بورس کالادر تاریخ 21 مهر سال 98 بود. برای شروع این معاملات بورس کالا اهرم 10 (اهرم آتی پسته) را انتخاب کرد که موردتوجه بسیاری از معامله گران این بازار قرار گرفت. فعالان در این بازار به‌عنوان خریدار موفق شدند در روزهای ابتدای بیش از 100 درصد سود کسب کنند. ما در این مقاله از آموزش معاملات آتی پسته می‌خواهیم در مورد آتی پسته، کارمزد آتی پسته، اهرم آتی پسته و موضوعات مرتبط با آن صحبت کنیم. پیش از آنکه موضوع اصلی را موردمطالعه قرار دهید، باید بدانید که آتی پسته، مخفف مجموع تمام قراردادهای آتی است.

قرارداد آتی پسته بیانگر چیست؟

باغداران و صادرکنندگان پسته می‌توانند با استفاده از قراردادهای آتی پسته به‌عنوان یک ابزار مناسب، نوسانات قیمت‌ها و فراز و نشیب آن را بررسی کنند و میزان ریسک آن را مورد ارزیابی قرار دهند. البته قراردادهای آتی پسته تنها مختص پسته کاران و صادرکنندگان نمی‌باشند، بلکه تمامی افرادی که می‌خواهند ریسک کنند و با حضور در یک بازار دوطرفه، به خریدوفروش و معامله بپردازند می‌توانند قراردادهای آتی پسته را بررسی کنند.

در حقیقت اگر باغداران پسته، پیش از برداشت محصولات خود، برای کاهش قیمت آن در فصل برداشت نگرانی داشته باشند، می‌توانند با در نظر گرفتن قراردادهای بازار آتی پسته برای قیمت‌گذاری پسته خود پیش از برداشت اقدام کنند. از طرف دیگر، ممکن است مصرف‌کننده نگران افزایش قیمت پسته در سال آینده باشد، درنتیجه می‌تواند با توجه به قراردادهای آتی پسته، قیمت خرید خود را در آینده تعیین کند.

به‌عبارتی‌دیگر قرارداد آتی پسته قراردادی که توسط طرفین معامله امضاء می‌شود که بر اساس آن هرکدام از طرفین معامله تعهد می‌دهند که در تاریخ مقرر در چند ماه آینده، مقدار تعیین‌شده پسته را با قیمت مشخص معامله کنند.

 

[irp posts=”19779″ name=”کارمزد قراردادهای آتی چقدر است؟ (+نکات مهم و ضروری)”]

آموزش معاملات آتی پسته (انجام قراردادهای آتی پسته)
آموزش معاملات آتی پسته

آموزش معاملات آتی پسته (انجام قراردادهای آتی پسته)

در قراردادهای آتی پسته، پرداخت پول توسط طرفین معامله در آینده انجام می‌گیرد؛ بنابراین لزومی ندارد که طرفین معامله هنگام امضای قرارداد حتماً پولی را پرداخت کنند. این امر موجب می‌شود که فروشنده باوجود نداشتن پسته و خریدار با نداشتن مبلغ موردنیاز جهت خرید پسته، قرارداد را بین خود امضا کنند.

با توجه به این‌که احتمال می‌رود که طرفین معامله پس از امضای قرارداد به تعهد خود پایبند نباشند؛ یعنی خریدار هزینه موردنیاز را برای خرید پسته واریز نکند و یا فروشنده محصول را برای خریدار ارسال نکند. هر دو نفر مبلغی را به‌عنوان وجه تضمین آتی پسته به بورس کالا اختصاص می‌دهند. میانگین وجه تضمین آتی پسته معادل 20 درصد از کل ارزش معامله است.

بنابراین خریدار و فروشنده پسته می‌توانند به‌واسطه انجام معاملات قراردادهای آتی پسته در بازار بورس، خریدوفروش پسته را برای چند ماه آینده انجام دهند، اما باید وجه تضمین آتی پسته را در اختیار بازار بورس قرار دهند.

وجه تضمین اولیه جهت انجام تعهدات در قرارداد طرفین

وجه تضمین آتی پسته مبلغی است که بورس برای ایفای تعهدات مشتریان از آن‌ها دریافت می‌کند. میزان وجه تضمین در مشخصات قرارداد آتی مشخص می‌شود. وجه تضمین همواره ثابت نیست و با توجه به نوسانات قیمت قرارداد آتی دارایی پایه تغییر می‌کند. طرفین معامله پس از دو روز کاری متوجه مبلغ وجه تضمین معامله در بورس کالا خواهند شد. پیش از آنکه سفارش مشتری ثبت شود، کارگزار باید از واریز وجه تضمین توسط مشتریان اطمینان حاصل کند.

آموزش معاملات آتی پسته و مشخصات قرارداد بازار آتی پسته چیست؟

هرکدام از قراردادهای آتی که بر روی یک دارایی انجام می‌شوند، دارای مشخصاتی هستند. در حقیقت مشخصات آتی هر دارایی پایه، مهم‌ترین ویژگی‌های آن قرارداد آتی هستند. دارایی پایه در این قرارداد آتی، پسته است.

واحد قیمت و اندازه قرارداد

سفارش‌ها ثبت‌شده مشتریان که بر روی تابلو معاملات درج می‌شود، بر اساس ریال و به ازای هر کیلوگرم پسته خواهد بود؛ یعنی قیمت‌هایی را که به‌عنوان سفارش روی تابلوی معاملاتی مشاهده می‌کنید، تنها قیمت یک کیلوگرم پسته است. با توجه به اینکه اندازه هر قرارداد معادل 100 کیلوگرم پسته است، اگر فردی یک قرارداد آتی پسته را با قیمت یک‌میلیون ریال خریداری کند، یعنی 100 کیلوگرم پسته را به ازای هر کیلو یک‌میلیون ریال خریداری کرده و در حقیقت ارزش قرارداد آتی او معادل صد میلیون ریال یا 10 میلیون تومان است.

[irp posts=”9220″ name=”خصوصیات معامله‌گران بازار آتی سکه طلا”]

بیشترین حجم در هر سفارش

اهرم آتی پسته

حداکثر حجم سفارشی که مشتری می‌تواند در سیستم معاملاتی ثبت کند، 25 قرارداد است؛ یعنی در هر سفارش امکان ثبت 25 قرارداد، معادل 2500 کیلوگرم پسته وجود دارد. مشتریان برای تعداد موقعیت‌های تعهدی باز خود سقف مجازی دارند که بر اساس آن مشتری حقیقی می‌تواند تا حدود 250 قرارداد در هر نماد معاملاتی داشته باشد. ساعات و روزهای انجام معامله در بورس توسط هیات مدیره بورس مشخص می‌شود. معمولاً قرارهای آتی بورس در یک جلسه معاملاتی در روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت 10 تا 15 است.

کارمزد آتی پسته

کارمزد آتی پسته، معاملات قرارداد به‌صورت درصدی از ارزش محاسبه می‌شود. در زمان آغاز معاملات قراردادهای آتی پسته، به‌منظور حمایت از کالای کشاورزی، برای کارمزد معاملات آتی پسته تخفیف در نظر گرفته می‌شود. درنهایت مشتریان از پرداخت کارمزد معاملات به بورس کالا معاف خواهند بود. کارمزد آتی پسته بر اساس آخرین قیمت تسویه، به کارگزار و بورس کالا تعلق می‌گیرد.

انجام معاملات برای فعالان بازار آتی پسته چه مزایایی دارد؟

یکی از مهم‌ترین مزایای قراردادهای آتی پسته برای سرمایه‌گذاران در مقایسه با بازار نقدی، وجود اهرم آتی پسته است. چراکه معاملات قراردادهای آتی پسته ریسک بالایی را می‌پذیرد و البته فرصتی را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند که سود زیادی را به دست آوردند. بدین‌صورت که سرمایه‌گذار می‌تواند با حداقل سرمایه‌ای که دارد، اقدام به خرید دارایی‌های زیادی کند و یک قرارداد آتی داشته باشد.

در قراردادهای آتی برای اینکه سرمایه‌گذار بتواند قرارداد آتی خود را به فروش برساند، نیازی به مالکیت ندارد و با پیش‌فروش می‌تواند یک قرارداد آتی را در بازار بفروشد و در صورت نیاز به تحویل، آن را از بازار نقدی تهیه کند. به همین علت میزان نقد شوندگی را تا حد زیادی افزایش می‌یابد.

نتیجه‌گیری برای آموزش معاملات آتی پسته

باغداران و صادرکنندگان پسته می‌توانند به‌منظور بهینه‌سازی و کاهش ریسک نوسانات قیمت، از قراردادهای بازار آتی پسته استفاده کنند. با توجه به این‌که هدف اصلی صادرکنندگان و مصرف‌کنندگان از قرارداد آتی پسته پوشش و بهینه کردن نوسانات ریسک است، اما سهمی که از معاملات بازار آتی پسته به آن‌ها تعلق می‌گیرد کم است. بیشترین کارمزد معاملات آتی پسته به نوسان گیران تعلق می‌گیرد.(برای اینکه بهترین فیلترهای نوسان گیری بورس را داشته باشید حتما به این مقاله مراجعه کنید)

در این مقاله به موضوعات مختلف پیرامون قرارداد آتی پسته پرداختیم و تمامی مباحث آن را در قالب آموزش معاملات آتی پسته ارائه کردیم.میداس سرمایه دوره آموزشی بازار آتی نقره، زعفران، پسته و زیره را دارد که میتوانید به این صفحه مراجعه نموده و اطلاعات لازم را کسب نمایید.

امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع‌شده باشد. هم‌اکنون می‌توانید نظرات و پیشنهاد‌ها خود را درباره بازار آتی پسته و قرارداد آن برای ما ارسال کنید.

 

[irp posts=”19878″ name=”فرایند تسویه و تحویل قراردادهای آتی کالا”]

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.